S40 2.4i vervangen/schoonmaken vvt solenoid
Geplaatst: 23.11.2021 - 03:00
Hoi,
Ik had beloofd een nieuwe post te maken als ik de vvt solenoid ging aanpakken van mijn S40 2.4i. Afgelopen zomer heb ik de brandstofdrukmeter, bougies en filters vervangen en daarna bij de dealer de distributie en multi riem, waterpomp en olie laten vervangen. Bijna 2 ton op de teller, maar leek bijna een nieuwe auto.
Ondertussen heb ik weer de OBD2 scanner P0026 code of via Vida de ECM-640A foutmelding. Verbaast mij niets, had ik ook eerder, maar had gehoopt dat de nieuwe distributieriem en olie het hadden opgelost. Als ik kijk naar de optredende fouten per rit, dan is het maar af en toe.
Hieronder afbeelding van de Vida melding:
Ik vraag mij af wat handiger is; vervangen of schoonmaken. Hebben jullie ervaring of advies?
Vervangen: aanschafprijs van een vvt solenoid onderdeelnummer 36002687 van het merk INA (waarschijnlijk de originele fabrikant) is rond de 125 euro. After market merken kosten de helft. Heeft iemand ervaring met een bepaalde fabrikant of juist een negatieve ervaring?
Schoonmaken: ik heb daar een lichte voorkeur voor, omdat ik denk dat een vvt solenoid mechanisch vrij simpel werkt. (Vida geeft wel een erg goede design en function omschrijvingen
)
Ik begrijp dat het werkt op basis van een elektronische signaal waarmee de vvt solenoid/reset valve/magnetisch onderdeel, heen en weer beweegt. Dit zorgt ervoor dat er via geopende of gesloten kanaaltjes meer of minder olie vloeit naar de nokkenas versteller en daarmee de timing verandert. De elektronica, een magnetische spoel en PWM naar voltage lijkt mij ofwel werkend of volledig defect.
Heeft iemand ervaring met het schoonmaken van de vvt solenoid, op welke manier en hoelang dat bleef werken?
Ik hoor graag jullie reactie!
Ik had beloofd een nieuwe post te maken als ik de vvt solenoid ging aanpakken van mijn S40 2.4i. Afgelopen zomer heb ik de brandstofdrukmeter, bougies en filters vervangen en daarna bij de dealer de distributie en multi riem, waterpomp en olie laten vervangen. Bijna 2 ton op de teller, maar leek bijna een nieuwe auto.
Ondertussen heb ik weer de OBD2 scanner P0026 code of via Vida de ECM-640A foutmelding. Verbaast mij niets, had ik ook eerder, maar had gehoopt dat de nieuwe distributieriem en olie het hadden opgelost. Als ik kijk naar de optredende fouten per rit, dan is het maar af en toe.
Hieronder afbeelding van de Vida melding:
Ik vraag mij af wat handiger is; vervangen of schoonmaken. Hebben jullie ervaring of advies?
Vervangen: aanschafprijs van een vvt solenoid onderdeelnummer 36002687 van het merk INA (waarschijnlijk de originele fabrikant) is rond de 125 euro. After market merken kosten de helft. Heeft iemand ervaring met een bepaalde fabrikant of juist een negatieve ervaring?
Schoonmaken: ik heb daar een lichte voorkeur voor, omdat ik denk dat een vvt solenoid mechanisch vrij simpel werkt. (Vida geeft wel een erg goede design en function omschrijvingen

Ik begrijp dat het werkt op basis van een elektronische signaal waarmee de vvt solenoid/reset valve/magnetisch onderdeel, heen en weer beweegt. Dit zorgt ervoor dat er via geopende of gesloten kanaaltjes meer of minder olie vloeit naar de nokkenas versteller en daarmee de timing verandert. De elektronica, een magnetische spoel en PWM naar voltage lijkt mij ofwel werkend of volledig defect.
Heeft iemand ervaring met het schoonmaken van de vvt solenoid, op welke manier en hoelang dat bleef werken?
Ik hoor graag jullie reactie!