Autoklimaat doet niets meer

Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

De titel zegt het al; in mijn MY2016 V70 heb ik sinds een week of twee een niet werkende Autoklimaat.

De verwarming doet het wel want als ik de knoppen voor bodem, lijf of hoofd gebruik in de middenconsole dan voel ik de warmte uit de poorten komen. Maar zodra ik weer op Autoklimaat druk dan hoor ik wel een verschil in geluid en blazen maar er komt geen luchtstroom uit de poorten. Niet onder en ook niet uit de poorten in het dashbord. Ook de fan hoger zetten of de temperatuur verhogen heeft geen effect.

De temperatuursignalering in het display staat perfect op de gele streep (dus in het midden) dus de motor is ook goed op temperatuur.

Wat ik ook de laatste tijd heb, maar ik weet niet of dat er mee te maken heeft, is dat ik een melding krijg dat de koelvloeistofpiel laag is en dat ik moet stoppen en bijvullen. Echter, ik kijk dan naar het peil en zie dat het inderdaad onder het minimum staat maar zodra ik voorzichtig de vuldop losdraai dan hoor ik lucht ontsnappen en zie ik het peil weer stijgen naar net onder maximum. Dit heb ik nu al drie keer gehad de laatste maand.

Graag hoor ik jullie mening hierover. Alvast dank hiervoor!
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4621
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Klinkt als iets met de klimaatregeling / regelkleppen die niet goed worden aangestuurd in de automatische stand. Geen ervaring mee, dus even langs de dealer/specialist en laten uitlezen....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Of eens aan alle knoppen draaien. Temp max - min, blower max - min etc. Soms wil het helpen.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Lijkt erop dat het KVS-niveau en de airco-problemen niets met elkaar te maken hebben.

Je hebt denk ik ergens een luchtbel in het KVS-systeem die bij warme motor en hoge druk ingedrukt wordt (KVS-niveau wordt laag) en bij het opendraaien van de vuldop weer uitzet (borrelen en niveau stijgt). Voor de airco wordt het denk ik inderdaad een kwestie van even uitlezen.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4621
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Kick schreef: 23.11.2021 - 16:56 ....Wat ik ook de laatste tijd heb, maar ik weet niet of dat er mee te maken heeft, is dat ik een melding krijg dat de koelvloeistofpiel laag is en dat ik moet stoppen en bijvullen. Echter, ik kijk dan naar het peil en zie dat het inderdaad onder het minimum staat maar zodra ik voorzichtig de vuldop losdraai dan hoor ik lucht ontsnappen en zie ik het peil weer stijgen naar net onder maximum. Dit heb ik nu al drie keer gehad de laatste maand.
Mijn broertje had identiek hetzelfde met zijn 2.0 vijfcilinder D3. Bleek uiteindelijk een lekke koppakking te zijn.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Gouwe schreef: 23.11.2021 - 20:08
Kick schreef: 23.11.2021 - 16:56 ....Wat ik ook de laatste tijd heb, maar ik weet niet of dat er mee te maken heeft, is dat ik een melding krijg dat de koelvloeistofpiel laag is en dat ik moet stoppen en bijvullen. Echter, ik kijk dan naar het peil en zie dat het inderdaad onder het minimum staat maar zodra ik voorzichtig de vuldop losdraai dan hoor ik lucht ontsnappen en zie ik het peil weer stijgen naar net onder maximum. Dit heb ik nu al drie keer gehad de laatste maand.
Mijn broertje had identiek hetzelfde met zijn 2.0 vijfcilinder D3. Bleek uiteindelijk een lekke koppakking te zijn.
Hm... Ok, ik hoop dat dit niet het geval is want dat zal een kostbare grap worden bij de dealer. Ik ga sowieso een afspraak plannen om naar de airco te kijken en zal het andere ook aangeven.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Draaien aan alle knoppen al gedaan?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Kick schreef: 23.11.2021 - 16:56 De titel zegt het al; in mijn MY2016 V70 heb ik sinds een week of twee een niet werkende Autoklimaat.

De verwarming doet het wel want als ik de knoppen voor bodem, lijf of hoofd gebruik in de middenconsole dan voel ik de warmte uit de poorten komen. Maar zodra ik weer op Autoklimaat druk dan hoor ik wel een verschil in geluid en blazen maar er komt geen luchtstroom uit de poorten. Niet onder en ook niet uit de poorten in het dashbord. Ook de fan hoger zetten of de temperatuur verhogen heeft geen effect.

De temperatuursignalering in het display staat perfect op de gele streep (dus in het midden) dus de motor is ook goed op temperatuur.

Wat ik ook de laatste tijd heb, maar ik weet niet of dat er mee te maken heeft, is dat ik een melding krijg dat de koelvloeistofpiel laag is en dat ik moet stoppen en bijvullen. Echter, ik kijk dan naar het peil en zie dat het inderdaad onder het minimum staat maar zodra ik voorzichtig de vuldop losdraai dan hoor ik lucht ontsnappen en zie ik het peil weer stijgen naar net onder maximum. Dit heb ik nu al drie keer gehad de laatste maand.

Graag hoor ik jullie mening hierover. Alvast dank hiervoor!
De temperatuursignalering zegt iets over het koelwater, niet over de temperatuur van de motor.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Qua koppakking..een D3 5 cilinder had daar de eerste bouwjaren wel eens last van. Een T4 is een heel ander blok. Even naar evt lekkage laten kijken lijkt me wel een goed idee
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Frits V70 schreef: 24.11.2021 - 08:47 Draaien aan alle knoppen al gedaan?
Nee, ga ik morgenochtend doen!
Rippie V70 schreef: 24.11.2021 - 18:03 Qua koppakking..een D3 5 cilinder had daar de eerste bouwjaren wel eens last van. Een T4 is een heel ander blok. Even naar evt lekkage laten kijken lijkt me wel een goed idee
Ik parkeer altijd op dezelfde plek en zie nooit iets van lekkage. Maar ik zal het vragen wanneer ik bij de delare ben of ze willen kijken.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

@Frits V70; aan alle knoppen gedraaid, op laag en hoog gezet, maar zonder effect.

Op naar de dealer...
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Kick schreef: 25.11.2021 - 16:32 @Frits V70; aan alle knoppen gedraaid, op laag en hoog gezet, maar zonder effect.

Op naar de dealer...
Jammer. Ik heb er een paar keer succes mee gehad, weliswaar met andere merken, maar het was het proberen waard.
Hoop voor je dat het geen groot probleem is.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Ik bump deze even.

Door omstandigheden ben ik pas onlangs bij de dealer langs kunnen gaan. Ik moest de auto om 08:00 brengen zodat 'ze er meteen mee aan de slag' konden gaan. Ik liet er meteen de APK en onderhoud volgens het boekje bij doen. Afijn, ik zie in de VOC app dat de auto pas rond 14:00 een stuk verreden is. De garage in vermoed ik. Een uur later kijk ik nog eens in de app en zie dat er 20 (!) kilometer mee is gereden. Waarom is me een raadsel. Einde dag, vlak voordat ze sluiten, ga ik maar eens bellen. Ok, APK en onderhoud gedaan en na uitlezen van de auto verteld men mij dat de software opnieuw is geladen en dat dit de storing moet verhelpen. Ik mocht de auto komen ophalen...
De volgende dag, best fris in de ochtend, geen enkel effect. Alleen door de verwarming op handmatig te zetten en op HI komt er wat warme lucht uit. Gebeld met de dealer en meteen weer een afspraak gemaakt.

Bij die volgende keer (weer om 08:00 uur brengen) gaat men nog nauwkeuriger onderzoek doen. De hele dag blijft het stil dus einde dag ga ik maar weer eens bellen... Wat krijg ik te horen: het thermostaathuis is kapot en dat moet uit Zweden komen. Tja, wat moet je... Doe maar dan.
Weer een afspraak gemaakt om dat ding te laten vervangen (om 08:00 uur brengen) en aan het einde van de dag (begint een patroon af te tekenen) wordt ik gebeld met de mededeling dat het vervangen van dat onderdeel geen soelaas heeft geboden en dat men met Volvo Nederland in conclaaf is wat er nu aan de hand is.
Vanmiddag laat word ik gebeld; na overleg met Volvo NL en het heen en weer sturen van computerdata van de auto komt men tot de oplossing. De ECM is kapot....
Hoera! Behalve het prijskaartje wat daar aan hangt. Ex BTW alleen de ECM is € 1.000,- en daarbij komen nog diverse kleine posten en arbeidsloon. Plus daar de BTW weer bovenop.

Kortom, ik baal een beetje. Zowel de tegenvallende kosten (die ik al gemaakt heb en er nu nog eens bijkomen) en het feit dat de dealer er zolang over doet om de auto goed uit te lezen (of er zolaat aan begint, waar heb ik immers een afspraak voor gemaakt denk ik dan)...

Wordt vervolgd!
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Update: ECM is dus vervangen maar of het opgelost is weet ik niet...

Ik reed gisterochtend naar m'n werk en wederom blijkt dat met de Autoklimaat AAN er géén warme lucht uit de poorten op het dashboard komen. Alleen bij m'n voeten voel ik warme lucht. Gebruik ik de manuele verwarming (dat poppetje met hoofd, lijf en benen) dan hoor ik in het dashboard de luchtstroom veranderen en komt er ineens wél warmte uit de poorten op het dashboard.
Volgens de dealer moet het probleem opgelost zijn maar het kan toch niet kloppen dat als ik de temperatuur op 23 zet (links en rechts), met Autoklimaat AAN, dat het dan niet warm wordt in de auto?
Ik ga nu twijfelen aan mezelf hoe het ervóór werkte namelijk...
Zou iemand dat eens willen uitproberen en het mij laten weten? Mag ook in PB.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ik zet de temperatuur met autoklimaat op 20 graden en dat is het na een minuut of tien ook. Geen idee uit welke poorten het komt.
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Ik heb ook een V70 T4 uit 2016, staat eigenlijk altijd op automaat. Is het koud dan verwarmt hij, is het te warm dan wordt er gekoeld.
Ik heb de auto nieuw gekocht en nooit problemen mee. Heb je de auto ook nieuw gekocht en ken je de geschiedenis?
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 657
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Qua luchtverdeling klopt het wel. Dashboard is voornamelijk koele lucht en vloerverwarming is de warme lucht (wbt luchtroosters). Zo koelt en verwarmt de klimaatregeling het efficiëntste. Het zou zeker met 23 graden goed warm moeten worden. Ik heb 'm haast jaarrond op 20 graden staan en op AUTO en 's winters wordt 't goed warm. Ik neem trouwens aan dat de CCM vervangen is? Want de ECM is je motorcomputer. Je zou met 'n nieuwe CCM dus meer gaan denken aan het kachelhuis of een kachelklep die niet ver genoeg opent.
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

@HansEindhovenV70: het betreft hier een Zweedse import met wel een bekende geschiedenis. Er zijn geen vermeldingen van eerdere/oudere reparaties of herstelwerkzaamheden.

@volvo440special: Het is zeker weten de ECM en dat is vervangen op aanraden door Volvo NL omdat de dealer er niet uitkwam. Op verzoek van Volvo NL hebben ze nog wel wat extra tests gedaan en screenshot naar hen verzonden en op basis daarvan is de ECM vervangen en zo staat het ook in de offerte.

Morgenochtend is het gelukkig nog een stuk kouder dus ik ga weer kijken hoe de verwarming met Autoklimaat het doet.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 956
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Voor zover ik weet is de gedachtegang bij autofabrikanten (ook bij andere merken dus): “warme voeten, koel hoofd”. Dat wordt automatisch geregeld en dus kun je inderdaad temperatuurverschillen waarnemen bij verschillende uitblaasopeningen.
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Kick schreef: 30.03.2022 - 16:22 @volvo440special: Het is zeker weten de ECM en dat is vervangen op aanraden door Volvo NL omdat de dealer er niet uitkwam. Op verzoek van Volvo NL hebben ze nog wel wat extra tests gedaan en screenshot naar hen verzonden en op basis daarvan is de ECM vervangen en zo staat het ook in de offerte.
Inderdaad merkwaardig als de ECM vervangen is.... deze heeft zoals hierboven ook aangegeven alleen te maken met motor management.... ECM staat voor Engine Control Module.

Is dit gedaan door een echte Volvo dealer? Heel merkwaardig....
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”