Carter ventilatie vestopt?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
JeroenF
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 03.03.2011 - 10:43

Hallo allemaal,

Ik dacht de truc met de rubber handschoen op de olievuldop eens te doen om te zien hoe het met de PCV is. Helaas werd deze bij stationair draaien direct opgeblazen. Als ik het goed begrepen heb zou dit betekenen dat de carterventilatie ergens verstopt zit en dat dit een risico is op vervelende olielekkages...

Mijn vraag is wat moet ik allemaal testen en vervangen om dit op te lossen?

De auto is een V70 D5 uit 2007 met 205.000 km.

Jeroen
V70 II D5 Sport Edition, MY '07
V40 2.0T 1999
V40 2.0 1996
Gebruikersavatar
peterp
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 13.05.2016 - 10:46

Ik heb deze "truc" ook ooit uitgevoerd bij 200.000 km en geloof er niet zo in. Ook bij mij werd hij opgeblazen maar de D5 staat inmiddels op 300.000 km en draait nog als een zonnetje. Gaan wel (helaas) afscheid nemen maar dat heeft meer met de milieu gekte te maken.
Volvo V70 D5 2007 Silverlight 300.000 km
JeroenF
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 03.03.2011 - 10:43

Dat klinkt bemoedigend. Maar voorkomen is beter dan genezen en ik zou het daarom toch wel zeker willen weten. Ik heb overal gezocht, maar ik kan nergens iets vinden met betrekking tot de carterventilatie bij deze motor. Wat te testen, schoon te maken of te vervangen.

Iemand nog een suggestie? Komend weekend staat de oliewissel op het programma en ik zou de 'reparatie' graag dan ook uitvoeren. Ik durf er eigenlijk op diti moment niet meer mee te rijden..
V70 II D5 Sport Edition, MY '07
V40 2.0T 1999
V40 2.0 1996
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 649
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Die handschoentest is een truukje. Het kan zeker aangeven dat je carterventilatie nu hoogstwaarschijnlijk vol zit. Maar het is niet 100% betrouwbaar. Nog zo'n testje is met draaiende motor kijken of er rook uit je peilstok komt. Ook kun je de peilstok eruit halen en de zwarte slang bij de, in jouw geval, verstuivers loshalen. Dan blaas je in die slang. Komt er nu lucht uit je peilstokbuis: Prima. Komt er niets uit of moet je echt flink blazen: Dan zit de PCV echt verstopt.

PCV zou ik persoonlijk wel vervangen als hij verstopt zit. Stel er vliegt een keerring uit, ben je met een beetje pech zomaar wat honderdjes meer kwijt, dan een PCV setje.
JeroenF
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 03.03.2011 - 10:43

Is dat de zwarte slang die midden over het kleppendeksel loopt? Aan welke kan moet ik die dan losmaken? En stel dat daar nauwelijks of geen lucht doorheen wil, wat moet ik dan allemaal vervangen?
V70 II D5 Sport Edition, MY '07
V40 2.0T 1999
V40 2.0 1996
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20610
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Je weet het pas als je eraan begint ....

In onze niet-Volvo vond ik een weinig sludge onder de vuldop. Uiteindelijk heb ik het hele PCV-systeem vervangen, inclusief de klepdeksel met pakking. Niet eens een rib uit het lijf qua kosten en een dag sleutelen maar de motor loopt nu iets rustiger en mooier. Achteraf gezien een goede zet want de PCV zat domweg verstopt met prut en sludge.

Blijkbaar wil je het zelf gaan doen: Youtube is your friend.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
JeroenF
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 03.03.2011 - 10:43

Klopt, ik wil het zelf doen. Maar, zoals ik al zei, ik heb gezocht en kan niets vinden wat betrekking heeft op de D5. Ook niet op YouTube...

Dus, ik zou graag weten wat ik bij verstopte PCV moet schoonmaken of vervangen.
V70 II D5 Sport Edition, MY '07
V40 2.0T 1999
V40 2.0 1996
V60-er
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 25.09.2017 - 20:31
Locatie: Soest

Even inbreken in dit topic: kan een verstopt rakende/verstopte carterventilatie leiden tot een olieverbruik van 1:4000?
2005 Volvo V70 2.4L 170pk
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Eerder andersom.
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 649
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Kan zeker. Kan ook zijn dat daardoor de auto (naast verbruiken) olie gaat lekken, dan heb je ook verlies. Door de hoge druk, gaan keerringen uiteindelijk lekken.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Extra verbruiken door een verstopte CV twijfel ik zelf een beetje aan, maar daardoor gaan lekken kan zeker wel. Dat zou je dan met een lekkage van 1 liter op 4000 km zeker moeten zien, ergens aan of onder de motor.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 649
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Door de verhoogde carterdruk kan de olie langs de zuigerveren geduwd worden.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Als (de relatief kleine) overdruk in het carter door een verstopte CV ervoor zorgt dat olie langs de zuigerveren boven de zuiger gedrukt wordt dan heb je waarschijnlijk een ander probleem. De compressiedruk en zeker met ontbranding is vele malen hoger en die wordt ook goed tegengehouden. Zo niet, dan hebt je, zoals al gezegt, een ander probleem.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 649
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Oke dan is het wat anders. 🤷‍♂️
V60-er
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 25.09.2017 - 20:31
Locatie: Soest

Garage heeft er dikkere olie in gedaan bij 265k. Ik sta nu op 267k en de olie staat halverwege de peilstok (0,6l verdwenen). Dus ook met 10w60 verdwijnt de olie met een tempo van 1:4000… compressie is goed (getest door garage), geen lekplekken onder de auto.
2005 Volvo V70 2.4L 170pk
Volvos 70
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 09.04.2018 - 19:51

De carterventilatie is een zwakke plek bij veel motoren, vooral de turbo's.
Aan de latere 740's zat het spul ook ivm milieu etc. Maar dat is er makkelijk
af te halen.
Bij de 5 cilinders kan je het mooi testen met het handschoentje/pl.zakje.
Blaast ie op dan is het (beginnende) foute boel.
Je 'blaast' zo je blok (keerringen) op.
Bij mijn verder zeer fijne S70 is het carterventilatie systeem nooit vervangen.
Dit resulteerde in een lekkend blok (tussen motor en bak) maar ook de
keerringen (vooral bij de uitlaatpoort) klepsteelkeerringen.
Daar verbruikt ie dus ook olie. Dit wordt zo de uitlaat in gelekt.
Bij mijn V70 begint het heel licht, dus minimaal vervangen om de 2 ton.

Dan heeft investeren niet heel veel zin meer bij een hoge km stand.
Maar zelfs met een rood olie lampje bleef het ding (S70) lopen.
Toch maar weer wat olie er in.

Oplossing is gehele carterventilatie vervangen.
Valt mee, inlaatspruitstuk moet er af.

Goedkope oplossing;
Slangetje aan oliepeilbuis, dat naar een potje met 2 aansluitingen boven en
dan door naar de inlaat.
Haalt ook mooi wat extra vocht (bij korte ritten) uit het carter.
Dikkere olie, maar let op, op min niveau. Dus zo'n 1 a 1,5 liter minder.
Lekken en roken doet ie dan stukken minder.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”