Pagina 1 van 1
Carter ventilatie vestopt?
Geplaatst: 29.11.2021 - 14:55
door JeroenF
Hallo allemaal,
Ik dacht de truc met de rubber handschoen op de olievuldop eens te doen om te zien hoe het met de PCV is. Helaas werd deze bij stationair draaien direct opgeblazen. Als ik het goed begrepen heb zou dit betekenen dat de carterventilatie ergens verstopt zit en dat dit een risico is op vervelende olielekkages...
Mijn vraag is wat moet ik allemaal testen en vervangen om dit op te lossen?
De auto is een V70 D5 uit 2007 met 205.000 km.
Jeroen
Carter ventilatie vestopt?
Geplaatst: 30.11.2021 - 01:32
door peterp
Ik heb deze "truc" ook ooit uitgevoerd bij 200.000 km en geloof er niet zo in. Ook bij mij werd hij opgeblazen maar de D5 staat inmiddels op 300.000 km en draait nog als een zonnetje. Gaan wel (helaas) afscheid nemen maar dat heeft meer met de milieu gekte te maken.
Carter ventilatie vestopt?
Geplaatst: 30.11.2021 - 15:12
door JeroenF
Dat klinkt bemoedigend. Maar voorkomen is beter dan genezen en ik zou het daarom toch wel zeker willen weten. Ik heb overal gezocht, maar ik kan nergens iets vinden met betrekking tot de carterventilatie bij deze motor. Wat te testen, schoon te maken of te vervangen.
Iemand nog een suggestie? Komend weekend staat de oliewissel op het programma en ik zou de 'reparatie' graag dan ook uitvoeren. Ik durf er eigenlijk op diti moment niet meer mee te rijden..
Carter ventilatie vestopt?
Geplaatst: 30.11.2021 - 15:36
door volvo440special
Die handschoentest is een truukje. Het kan zeker aangeven dat je carterventilatie nu hoogstwaarschijnlijk vol zit. Maar het is niet 100% betrouwbaar. Nog zo'n testje is met draaiende motor kijken of er rook uit je peilstok komt. Ook kun je de peilstok eruit halen en de zwarte slang bij de, in jouw geval, verstuivers loshalen. Dan blaas je in die slang. Komt er nu lucht uit je peilstokbuis: Prima. Komt er niets uit of moet je echt flink blazen: Dan zit de PCV echt verstopt.
PCV zou ik persoonlijk wel vervangen als hij verstopt zit. Stel er vliegt een keerring uit, ben je met een beetje pech zomaar wat honderdjes meer kwijt, dan een PCV setje.
Carter ventilatie vestopt?
Geplaatst: 30.11.2021 - 15:53
door JeroenF
Is dat de zwarte slang die midden over het kleppendeksel loopt? Aan welke kan moet ik die dan losmaken? En stel dat daar nauwelijks of geen lucht doorheen wil, wat moet ik dan allemaal vervangen?
Carter ventilatie vestopt?
Geplaatst: 30.11.2021 - 16:57
door Msuidgeest
Je weet het pas als je eraan begint ....
In onze niet-Volvo vond ik een weinig sludge onder de vuldop. Uiteindelijk heb ik het hele PCV-systeem vervangen, inclusief de klepdeksel met pakking. Niet eens een rib uit het lijf qua kosten en een dag sleutelen maar de motor loopt nu iets rustiger en mooier. Achteraf gezien een goede zet want de PCV zat domweg verstopt met prut en sludge.
Blijkbaar wil je het zelf gaan doen: Youtube is your friend.
Carter ventilatie vestopt?
Geplaatst: 30.11.2021 - 17:04
door JeroenF
Klopt, ik wil het zelf doen. Maar, zoals ik al zei, ik heb gezocht en kan niets vinden wat betrekking heeft op de D5. Ook niet op YouTube...
Dus, ik zou graag weten wat ik bij verstopte PCV moet schoonmaken of vervangen.
Carter ventilatie vestopt?
Geplaatst: 14.02.2022 - 17:11
door V60-er
Even inbreken in dit topic: kan een verstopt rakende/verstopte carterventilatie leiden tot een olieverbruik van 1:4000?
Carter ventilatie vestopt?
Geplaatst: 14.02.2022 - 17:20
door Jelmer de Jong
Eerder andersom.
Carter ventilatie vestopt?
Geplaatst: 14.02.2022 - 17:40
door volvo440special
Kan zeker. Kan ook zijn dat daardoor de auto (naast verbruiken) olie gaat lekken, dan heb je ook verlies. Door de hoge druk, gaan keerringen uiteindelijk lekken.
Carter ventilatie vestopt?
Geplaatst: 16.02.2022 - 12:58
door Ferrari
Extra verbruiken door een verstopte CV twijfel ik zelf een beetje aan, maar daardoor gaan lekken kan zeker wel. Dat zou je dan met een lekkage van 1 liter op 4000 km zeker moeten zien, ergens aan of onder de motor.
Carter ventilatie vestopt?
Geplaatst: 16.02.2022 - 13:30
door volvo440special
Door de verhoogde carterdruk kan de olie langs de zuigerveren geduwd worden.
Carter ventilatie vestopt?
Geplaatst: 16.02.2022 - 15:27
door Ferrari
Als (de relatief kleine) overdruk in het carter door een verstopte CV ervoor zorgt dat olie langs de zuigerveren boven de zuiger gedrukt wordt dan heb je waarschijnlijk een ander probleem. De compressiedruk en zeker met ontbranding is vele malen hoger en die wordt ook goed tegengehouden. Zo niet, dan hebt je, zoals al gezegt, een ander probleem.
Carter ventilatie vestopt?
Geplaatst: 16.02.2022 - 17:07
door volvo440special
Oke dan is het wat anders.

Carter ventilatie vestopt?
Geplaatst: 05.04.2022 - 10:18
door V60-er
Garage heeft er dikkere olie in gedaan bij 265k. Ik sta nu op 267k en de olie staat halverwege de peilstok (0,6l verdwenen). Dus ook met 10w60 verdwijnt de olie met een tempo van 1:4000… compressie is goed (getest door garage), geen lekplekken onder de auto.
Carter ventilatie vestopt?
Geplaatst: 11.05.2022 - 16:15
door Volvos 70
De carterventilatie is een zwakke plek bij veel motoren, vooral de turbo's.
Aan de latere 740's zat het spul ook ivm milieu etc. Maar dat is er makkelijk
af te halen.
Bij de 5 cilinders kan je het mooi testen met het handschoentje/pl.zakje.
Blaast ie op dan is het (beginnende) foute boel.
Je 'blaast' zo je blok (keerringen) op.
Bij mijn verder zeer fijne S70 is het carterventilatie systeem nooit vervangen.
Dit resulteerde in een lekkend blok (tussen motor en bak) maar ook de
keerringen (vooral bij de uitlaatpoort) klepsteelkeerringen.
Daar verbruikt ie dus ook olie. Dit wordt zo de uitlaat in gelekt.
Bij mijn V70 begint het heel licht, dus minimaal vervangen om de 2 ton.
Dan heeft investeren niet heel veel zin meer bij een hoge km stand.
Maar zelfs met een rood olie lampje bleef het ding (S70) lopen.
Toch maar weer wat olie er in.
Oplossing is gehele carterventilatie vervangen.
Valt mee, inlaatspruitstuk moet er af.
Goedkope oplossing;
Slangetje aan oliepeilbuis, dat naar een potje met 2 aansluitingen boven en
dan door naar de inlaat.
Haalt ook mooi wat extra vocht (bij korte ritten) uit het carter.
Dikkere olie, maar let op, op min niveau. Dus zo'n 1 a 1,5 liter minder.
Lekken en roken doet ie dan stukken minder.