Verbruikscijfers XC60 T6 Recharge 2022

De Nieuwe XC60
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 763
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Ik ben zelf ook voorstander van een peilstok, maar dingen veranderen nu eenmaal.
Er is me weliswaar geen enkel geval bekend waarbij de motor schade leed door een foute niveausensor.
Er zit een groot aantal sensoren in moderne wagens, ook voor belangrijke dingen.
Trouwens, wie zegt er dat men bij Volvo niet naar de klant luistert?
Wie weet vinden de meeste klanten zo'n sensor voor het oliepeil best ok.
Maar je hebt gelijk, we dwalen af.
2018 XC90 T5
Bjorn_As
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 28.02.2022 - 14:30
Locatie: As, Belgisch Limburg

Afgelopen week voor het eerst met mijn T8 hybrid naar Oostenrijk geweest. In totaal 2000km gereden aan de aangegeven snelheden. Max snelheid 135km/u. Toch ff geschrokken van zijnen dorst... 9,2l/100km...
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Met skikoffer en welke stand gereden?

Eric
Bjorn_As
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 28.02.2022 - 14:30
Locatie: As, Belgisch Limburg

Met een fietsendrager en Snowscoot (snowbike) op de trekhaak.

In hybride stand, versnellingsbak B en de batterij enkel gebruikt voor stapvoets verkeer. Splinternieuwe Pirelli Verde all season banden in 235-55-R19.

Ik weet dat een Suv een grotere luchtweerstand heeft dan een gewone wagen, maar als ik met de jumpy bestelwagen naar Oostenrijk rij ben ik ongeveer even zwaar geladen en rij ik met dezelfde snelheden aan een gemiddeld verbruik van 7,2l (diesel). En een bestelwagen is nu ook niet echt een toonbeeld van lage luchtweerstand.

Maw, aan een vrij constante snelheid zonder gekke dingen had ik minder verschil tussen beide voertuigen verwacht. Maar mijn vriendin klaagt niet over het meerverbruik: het zitcomfort en het algemeen comfort van de wagen zijn stukken beter dan de jumpy 😁

Bjorn
jm188
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 30.11.2021 - 13:51

ja klinkt wel realistisch, wij zaten met een t6 met 4man zonder koffer of iets aan een 8,5l naar de alpen.
xc60 2022.5 inscription expression pine grey
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

Naar Oostenrijk heen en weer met grote Thule op het dak.
Heenweg waar dat mag 135 km/h of daar geldende maximum snelheid+5 gereden, verbruik 8,5l/100km in hybrid.
Terugweg veel harder gereden met regelmatig de begrenzer aantikkend, lag het verbruik rond 11l/100km.
Niet echt zuinig dus in dat geval, maar wat verwacht je met een leeggewicht van ruim 2 ton en een dergelijk prestatie potentieel. Rij met een BMW X3 op benzine met een dergelijk vermogen (6 cilinder) en je verbruik ligt nog een stuk hoger bij deze snelheden.

Ben er ook achter dat laden in Oostenrijk niet handig is met onze 1 fase 16A lader. Je betaald daar niet per kWh maar per minuut. Was een erg dure grap. Benzine is een stuk goedkoper.
En dan zeggen dat ze alles voor het milieu willen doen. Ik laad daar in ieder geval niet meer op.

Bij normaal gebruik in NL met veelvuldig thuis laden en me aan de snelheidslimiet+5 houdend scoor ik rond 4l/100 km.
Langzaam rijden en veel opladen loont dus.
Verbruik is te zien op Spritmonitor, waarbij het thuis opladen niet wordt bijgehouden (zonnepanelen), maar commerciële laadpalen wel.
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1289533.html
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Gebruikersavatar
Spencer
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10

Net terug van 3400km door Frankrijk, zuiver op benzine zonder laden: 9,2L/100km aan de toegelaten snelheid +5km/u op cruisecontrol, maar wel erg veel wind tijdens de eerste 1500km. 3 personen aan boord met een goed gevulde koffer.

Meteen ook opgemerkt dat we nog ver van het autonoom rijden verwijderd zijn. Elke afrit wou de auto even bruut afrijden om dan meteen terug naar het rechter rijvak te rijden. En de vermelde snelheid is heel vaak verkeerd.

De laatste 2000km voor vertrek zat het verbruik aan 5,2L/100km, met veelvuldig laden in de week maar redelijk wat langere afstanden, en geen laden in het w-e.
SNP
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 04.03.2022 - 20:28

Sinds midden januari ben ik in bezit van XC60 T6 Recharge Long Range.
Tot dusverre heb ik na meer dan 2000 kilometer de eerste tank nog voor 60%
vol, omdat ik tot dusverre korte afstanden heb gereden. D.w.z. meestal minder dan 50 kilometer.
Met een vol geladen accu heb ik tot nu toe in pure stand maximaal 72 kilometer gereden.
De rijstijl moet dan zeer anticiperend en rustig zijn. De reikwijdte wordt bij elektrisch rijden sterk beïnvloed
door verwarming en ventilatie, maar 50 kilometer per acculading haal iķ in ieder geval. De komende tijd gaan de afstanden langer worden en zal de benzinemotor dan toch ook eens gebruikt gaan worden.
Ik zal daarover later nog informatie delen. De elektriciteit voor de accu haal ik uit eigen zonnepanelen.
Opladen van lege accu duurt wel ca. 8 uur.
RC1963
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 14.09.2021 - 11:57

Toch maar weer even dit topic onder het stof vandaan halen.

Allereerst antwoord op laatste vraag; idd de folder geeft 70 liter aan maar bij 60 is hij echt vol.


Ik rij de XC60 T8 MY22 nu vanaf sept 2021 en er staan inmiddels 21k km op de teller.
In principe een heerlijke auto met genoeg vermogen indien nodig. Maar het benzine verbruik - ja het is een SUV en dus een CW waarde van een schoenendoos - is echt een flinke downer. Nu hoef ik me geen zorgen te maken aangezien ik een tankpas vd zaak heb maar de dagelijkse ritten (130 km per dag) geven volgende cijfers:

+ in hybride stand met iedere dag 1 maal opladen geeft een verbruik van 1 op 11 / 11,5
+ in Polestar Engineered stand 1 op 9 / 9,5

Natuurlijk licht dit aan de rechtervoet maar vreemde is dat van die 130 km er 120 km puur rijksweg kilometers zijn en rijdt ik meestal op cruise control 120-140 km/u.
Kan niet zeggen dat dit echt zuinig is en vraag me echt af hoe sommigen 1 op 20/25 km kunnen halen (incl 2x opladen per dag). Rijden jullie dan 30 in de stad en 85 op de rijksweg ?
Of is er iets aan de hand met de XC60 ?
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Wanneer ga jij dan tanken, als de terugtelling op 0 staat?
Probeer nog eerder je gas los te laten en rijdt niet in B.

Eric
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

Benzine tank is wel degelijk 70 liter. Alleen geeft hij al vrij snel een bereik van <100 km aan. Als je tankt bij reikwijdte 0 km gaat er idd maar ca. 60 liter bij. Echter is hij dan nog lang niet leeg. Ik heb het getest door bij reikwijdte 0 km stug door te rijden op benzine ( met volle accu als back up). Ik kon nog zeker 80 km rijden en ben toen maar gaan tanken. Toen kon er dacht ik 68 liter bij.

Wat betreft verbruik:
Het is moeilijk over gemiddelde te spreken. Dit is zeer afhankelijk van de ritten die je rijdt en hoevaak je laadt.

Als je alleen ritten rijdt van 30 km en daarna weer laad heb je een (benzine) verbruik van 0 😀
Als je ritten rijdt van bv 300 km dan rijdt je dus maar 10 % elektrisch en zal benzine verbruik uiteraard hoger zijn.
Bij veel omgevingsritten is mijn verbruik ca. 1 op 25. Bij ritten naar Duitsland is mijn verbruik vaak 1op 10.
Overall gemiddelde is mijn nu 1 op 17 na 15000 km.

Maar nogmaals, is afhankelijk van de ritten die je rijdt en is voor iedereen anders. En uiteraard heeft je rechtervoet ook de nodige invloed.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
RC1963
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 14.09.2021 - 11:57

Scheelt het idd als je in de B stand rijdt ? verbruikt hij dan meer benzine ?
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

RC1963 schreef: 20.04.2022 - 23:32 Scheelt het idd als je in de B stand rijdt ? verbruikt hij dan meer benzine ?
Nee, juist minder.
Er wordt dan meer op de elektromotor geremd en “laad” je dus telkens weer een beetje bij.
Ik rijd altijd in B.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Zag laatst een test van de outlander.
Drie standen getest.
B0, daarna B5 en daarna bij gas los flipperen van B0 naar B5 tot stilstand.
B0 gaf het hoogste bereik.
Klopt ook wel want 2 ton rolt erg lang door bij gas los.
Ook lees je dat fabrikanten een "zeil“ functie inbouwen in hun versnellingsbakken, bij gas los wordt de bak losgekoppeld.
Volvo doet het ook al. (XC40?)

Eric
Gebruikersavatar
Spencer
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10

RC1963 schreef: 20.04.2022 - 21:25
Natuurlijk licht dit aan de rechtervoet maar vreemde is dat van die 130 km er 120 km puur rijksweg kilometers zijn en rijdt ik meestal op cruise control 120-140 km/u.
Kan niet zeggen dat dit echt zuinig is en vraag me echt af hoe sommigen 1 op 20/25 km kunnen halen (incl 2x opladen per dag). Rijden jullie dan 30 in de stad en 85 op de rijksweg ?
Of is er iets aan de hand met de XC60 ?
Dat is de reden waarom ik dit topic starte. Hoe ik ook rij, wat ook de temperatuur is, ik krijg nooit meer dan 25km gereden in hybride en 30km in pure op één laadbeurt.
En het gemiddeld verbruik kreeg ik nog nooit onder de 5,2L/100km, en dan reed ik bijna volledig op elektriciteit.
Ik heb de indruk dat de batterijen in de éné auto beter presteren dan in een andere auto.
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Het is denk ik wel algemeen bekend dat de snelweg niet de ideale rij omgeving is voor de elektromotor.
Dan slurpt hij echt je accu leeg, kijk maar eens naar je stroom verbruik bij 80-100-120 km/h.

Eric
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

erichendri schreef: 22.04.2022 - 10:31 Het is denk ik wel algemeen bekend dat de snelweg niet de ideale rij omgeving is voor de elektromotor.
Dan slurpt hij echt je accu leeg, kijk maar eens naar je stroom verbruik bij 80-100-120 km/h.

Eric
Kijken naar stroomverbruik? Helaas is dat met AAOS niet te zien.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
SNP
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 04.03.2022 - 20:28

Ik heb mijn XC60 T6 Recharge in januari 2022 afgeleverd gekregen en kon toen 50-60 km op een acculading in de pure stand rijden.
Nu bij temperaturen van meer dan 20 graden is de actieradius op uitsluitend elektrisch rijden zeker wel 80 kilometer. Ga dan uit van verkeer
in de bebouwde kom en provinciale wegen. Als eerder geschreven blijft de invloed van verwarming/airco van grote invloed op het energieniveau
van de accu.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

De invloed op het verbruik als gevolg van een hogere snelheid is bij een elektromotor hetzelfde als bij een ICE. Bij beide aandrijflijnen gaan het verbruik om een vergelijkbare forse manier ophoog als gevolge van de toename van de luchtweerstand bij een hogere snelheid. Bij een BEV of PHEV zal het in het geval van electriciteit meer opvallen aangezien het zich meteen vertaalt in een reductie van de range die opvalt. Bij een ICE valt het pas op wanneer je enkele dagen later tankt en wordt je er gewoon wat minder direct mee geconfronteerd.
Gebruikersavatar
BillyBob
5th Gear member
Berichten: 1059
Lid geworden op: 11.09.2008 - 12:42

Interessant topic. Hier geen XC maar een V60 met de nieuwe batterij.
Initieel ook wat teleurgesteld in het reële bereik vs. wat ze bij Volvo opgaven.

Na wat zoeken en experimenteren haal ik er nu een pak meer kilometers uit dus best happy.
Het beste resultaat tot nu toe is 86 km op 1 lading (in Pure). De inschattingen van de BC zijn best accuraat op basis van je vorige ritten.
Mijn woon/werk verkeer is 90 km en dat haal ik net niet op deze manier (kan niet laden op kantoor maar dat komt nog).

Snelweg rijden kan dus met deze 86 km maar dan moet je gewoon anders rijden: max 100-110, constante snelheid houden, goed laten uitrollen en rustig versnellen. Airco op eco in de Pure stand. Gaat prima en is best relax rijden zo. Vermoedelijk raak je nog wat verder zonder snelwegrijden.
Ik rij overigens niet altijd zo. Die power is er en het is ook leuk om eens op de staart te duwen maar een bereik van 75+ km met rustig rijden kan zeker. Althans in een V60.
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”