(Te) Slimme marketing van Volvo

De volledig elektrische XC40, eerder bekend als Recharge
Plaats reactie
PAM
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 13.03.2010 - 16:01
Locatie: Duketown NB

Marketingtruc van Volvo?? Bij XC40 pure electric (single motor) Core.

Ik heb begin okt 2021 een XC40 pure electric (single motor) Core besteld. Ondanks dat het een zg “instapversie” betrof, was dit model meer dan behoorlijk voorzien van handige opties. Omdat ik moet wachten tot ongeveer maart 2022 voordat de verwachte leveringsdatum aanbreekt, ben ik op zoek gegaan naar zo veel mogelijk details van MJ 2022.
Wat blijkt nu, de prijslijst/specificaties MJ 2022 zijn verdwenen. In plaats daarvan vandaag op de website van Volvocars.com de nieuwe prijslijstspecificaties van het MJ 2023 tegen gekomen. MJ 2023 “loopt” vanaf 30 mei 2022.

Fiscale waarde van MJ 2023 is ca. €900 goedkoper dan MJ 2022.!!!!! (Doen ze toch niet uit liefdadigheid toch??)

Bij vergelijk tussen MJ 2022 en MJ 2023 blijkt dat MJ 2023 redelijk ontdaan is van leuke opties t.o.v. MJ2022!!!!

Zo is bij MJ2023 t.o.v. MJ 2022 o.a. het navolgende vervallen:

Sierstrips interieur zijn veranderd (minder mooi)
Keyless drive, handsfree elektrische achterklep
Verlichtingspack 2
Verwarmbaar stuurwiel
Verwarmbare voorstoelen
Andere (minder mooie) velgen

En….Guess What….. Juist!!!! de vervallen opties bij het model Core MJ 2022 zijn bij MJ 2023 verkrijgbaar als optie tegen meerprijs!!!!!!

Ik ga morgen voor de zekerheid nog even langs de dealer om zeker te stellen dat ik de, door mij, Core MJ2022 ga ontvangen ipv de MJ 2023.
Dit omdat ik op dit forum al heel veel berichten heb gelezen over maandenlange vertragingen in het productie proces.

Ter info de pdf’s van MJ2022 en MJ 2023

Groet

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 2.0D Momentum (MY 2010), Electric Silver (met pensioen na 270.000km). Per 29 juli XC40 Pure Electric (single engine) MY2023, Core, Black edition + Climate pack.
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2092
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

Dat heeft niets met marketing te maken. Is de malaise van schaarste en vraag <> aanbod in de totale wereldmarkt. Zie ook de andere autofabrikanten en hun uitdagingen, en ook in totaal andere maak-industrieën.

Als alle fabrikanten al de keuzes anno nu met alle problemen moeten toelichten, zou het vast ook weer niet goed zijn.
PAM
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 13.03.2010 - 16:01
Locatie: Duketown NB

Ik denk dat het wel degelijk een marketing truc is. Eerst van P8 naar P6 (single motor)en daarna, als het product bij het publiek in de smaak is gevallen, beginnen met het "afromen" van de markt i.c. het product.

Overigens een veel voorkomende strategie. (helaas) :devil:
V70 2.0D Momentum (MY 2010), Electric Silver (met pensioen na 270.000km). Per 29 juli XC40 Pure Electric (single engine) MY2023, Core, Black edition + Climate pack.
Gebruikersavatar
Rolandk
3rd Gear member
Berichten: 275
Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08

Dus als ik je goed begrijp, is MY23 standaard minder compleet dan MY22, maar (derhalve?) ook goedkoper?
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
PAM
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 13.03.2010 - 16:01
Locatie: Duketown NB

Ja dat klopt. Kijk maar naar de bijgevoegde specificaties. ca. €900 goekoper. Maar als je de vervallen items weer aan wilt brengen in MJ 2023 ben je meer kwijt dan de ca. €900,- die MJ 2023 goedkoper is.
V70 2.0D Momentum (MY 2010), Electric Silver (met pensioen na 270.000km). Per 29 juli XC40 Pure Electric (single engine) MY2023, Core, Black edition + Climate pack.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

PAM schreef: 14.12.2021 - 21:59 Ik denk dat het wel degelijk een marketing truc is. Eerst van P8 naar P6 (single motor)en daarna, als het product bij het publiek in de smaak is gevallen, beginnen met het "afromen" van de markt i.c. het product.

Overigens een veel voorkomende strategie. (helaas) :devil:
Wat een negativiteit weer! 900 euro op 50K of zo waar heb je het over.
En ja het is een marketing strategie om eerst de early adaptors over de streep te trekken en dat doe je niet met een basis, kale uitvoering. Bovendien wordt op die manier de investering het snelste terugverdiend en daar plukken we allemaal de vruchten van uiteindelijk.
In jou geval is het gewoon een gevolg van de wereldwijde malaise op de halfgeleider markt.
Veel plezier met je XC40 alvast!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ach, als het alleen Volvo was die dit zou doen heeft RAM een heel klein puntje. Maar gelukkig doen heel veel merken, ook (juist?) de, vaak zo genoemde, Duitse 3 zijn er meesters in. En dan hebben we het idd ook nog niet over schaarste etc. gehad. Daar komt bij. Door die schaarste is MY22 officieel uitverkocht. Helaas.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

PAM schreef: 14.12.2021 - 21:59 Ik denk dat het wel degelijk een marketing truc is. Eerst van P8 naar P6 (single motor)en daarna, als het product bij het publiek in de smaak is gevallen, beginnen met het "afromen" van de markt i.c. het product.

Overigens een veel voorkomende strategie. (helaas) :devil:
Volvo is normaal gesproken juist één van de merken die redelijk vroeg met goed geprijsde "bomvolle actiemodellen" komt en de zeker op het laatst van de lifecycle van het model.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Je hebt nu een XC40 P6 met metaallak onder die magische 45K.
Slimme marketing idd.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Je kunt er wat aan doen...en dat is geen nieuwe auto kopen in tijden dat we een epidemie hebben waardoor halfgeleiders niet geleverd kunnen worden.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Zolang je niet verplicht bent een Volvo te kopen en er andere merken zijn vind ik dat het hen vrij staan om eender welke prijs, model politiek te voeren die hen goed dunkt. Net zoals de meeste kopers zullen zoeken naar de beste deal en doet de verkopende partij dat ook hetzij vanuit een ander perspectief daar is naar mijn mening helemaal niets mis mee.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

de verschillen:
MY22 € 44.870,--
MY23 € 43.930,--
wat in MY23 mist:
verwarmde stoelen
verwarmd stuurwiel
warmtepomp
als pakket +/+ € 995,--

El. achterklep en keyless drive niet langer los te bestellen
Sportpedalen zijn een betrekkelijk zinloos accessoire

Nog maar even voor de duidelijkheid, hij is goedkoper geworden in een markt waar alles duurder wordt
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

De Duitsers hebben het al of zijn er mee bezig, daar kun je een abonnement nemen op accessoires die al in de auto zitten.
Wordt vanuit de fabriek aan gezet en bij opzegging weer uitgezet.
Want veel zit gewoon al ingebouwd, is goedkoper en voorkomt fouten bij inbouwen in de fabriek waardoor het er
weer eruit gehaald moet worden nadat hij van de lopende band afkomt.
Zie tesla bv, tijde terug bij een storm in Amerika konden de auto's tijdelijk meer rijden op de accu na "on air" aanpassing af fabriek.

Eric
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

diesel01 schreef: 15.12.2021 - 10:29 Je kunt er wat aan doen...en dat is geen nieuwe auto kopen in tijden dat we een epidemie hebben waardoor halfgeleiders niet geleverd kunnen worden.
Inderdaad. Als je geschoren wordt, moet je stil blijven zitten (oude beleggerswijsheid).
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Volvar
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 16.07.2021 - 19:26

Poolrev schreef: 14.12.2021 - 21:52 Dat heeft niets met marketing te maken. Is de malaise van schaarste en vraag <> aanbod in de totale wereldmarkt. Zie ook de andere autofabrikanten en hun uitdagingen, en ook in totaal andere maak-industrieën.

Als alle fabrikanten al de keuzes anno nu met alle problemen moeten toelichten, zou het vast ook weer niet goed zijn.
Ik kan me voorstellen dat het in de NL particuliere markt vanwege SEPP deze prijsverlaging tot exact dat bedrag wel degelijk strategisch bepaald kan zijn. Immers, de auto wordt niet alleen de prijsverlaging, maar ook ruim 3000 euro subsidie goedkoper.
markvanloo
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 03.02.2012 - 13:37

Elk jaar zijn er wel modeljaarwijzigingen waarin sommige zaken vervallen en sommige worden toegevoegd.
Het biedt nu in ieder geval de kans om de XC40 samen met de PS2 als enige 'premium' aan te bieden als 'subsidieauto', waarmee je 70 euro per maand bespaart via Private Lease of 3350 euro bij koop. Mooi meegenomen ;-)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Zolang er geld in de pot zit idd
Ron65
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 28.01.2022 - 16:44

Ik heb de indruk dat de genoemde bezwaren alleen voor de CORE uitvoering gelden? als ik bij de PLUS uitvoering MY2023 kijk zie ik dat zaken als keyless entry, elektrische handsfree achterklep e.d. gewoon als standaard zijn aangemerkt.

Ik sta op het punt ergens komende week een XC40 Pure Electric met single motor te bestellen, en was al van plan voor de PLUS te gaan. Enige uitbreiding die ik daarop nodig heb zijn een trekhaak en extra getint glas achterin. Zou ik voor de CORE gaan, dan moet er nog een CLIMAAT pakket bij en dan mis je nog steeds zaken als inhaal assistent, pilot assist e.d. en komt de leaseprijs (jawel, ik lease hem via de werkgever) alsnog hetzelfde uit. Dan is de PLUS voor hetzelfde geld juist veel completer.

Anyway, heel informatief alle meningen en meldingen op dit forum, dat heeft mij al doen besluiten de PLUS te opteren, dus nuttig zijn jullie commentaren en berichten zeer zeker !
Plaats reactie

Terug naar “EX40”