Pagina 1 van 1
b230 motor
Geplaatst: 06.11.2006 - 18:35
door schwalbe
Ik heb een vraagje over de b230 motor.Ik heb begrepen dat er verschillende types van deze motor zijn,nou zoek ik het type met het meeste vermogen ZONDER turbo.
Geplaatst: 06.11.2006 - 18:46
door schwalbe
Wij hebben namelijk een(volgens de papieren 130 pk)motor.Die moet vervangen worden,is er niet 1 met meer vermogen.
Geplaatst: 08.11.2006 - 21:53
door Fat Rat
Je zou kunnen zoeken naar de 155PK/203NM 16 klepper die in de 940 geleverd is.
Of de B200 16 klepper die in de 740 geleverd is deze heeft ongeveer hetzelfde vermogen geloof ik.
Maar de vraag is wat moet je eventueel allemaal aanpassen, kwa bedrading en versnellingsbak/achteras enzovoort.
Anders word het flink zoeken naar de niet zoveel voorkomende 130 pk sterke b230.
of een iets minder sterke B230F met ongeveer 115 PK
Geplaatst: 08.11.2006 - 22:13
door Maurice Pierik
Je hebt ook nog de B230FX met 136 pk, maar die zijn ook al super zeldzaam.
Oei: ik zag dat ik er een '2' had getypt ipv een '1'.
Geplaatst: 09.11.2006 - 23:53
door Fat Rat
hmm daar had ik nog nooit van gehoord
wel een vet heftig blok zo te horen....
Is dat ook zonder turbo?
Geplaatst: 10.11.2006 - 18:17
door Maurice Pierik
Eh... ik had mij vertypt, het moeten er 'uiteraard' 136 zijn.
Dus zo heftig is ie niet. Heeft ook gewoon acht klepjes en geen turbo.
Een 16-kleppermotor zal best passen, maar je zit met een wat andere motorkarakteristiek. Dus ik denk dat je wellicht een andere eindreductie zal willen hebben. Maar om dat zeker te zijn moet je eens kijken bij de 740/940-modellen.
Geplaatst: 14.11.2006 - 16:17
door JW240
de B230FX is gewoon een B230FB (die niet zeldzaam is, zit in veel 940's) met andere uitlaat, misschien iets andere programmering van de computer.
het verschil tussen de meeste B230 motoren komt door de cylinderkop en nokkenas.
De B230FB met 131 pk heeft een 531 kop die de beste doorstroom heeft maar een iets lagere compressieverhouding (9.3:1) geeft en een VX nokkenas
De B230F met 116 pk heeft de 530 kop die een hoge compressie geeft (9.8:1), maar een slechtere doorstroming en een langzame nokkenas (M).
Je kunt dus de meeste blokken nemen, en door simpelweg de nokkenas te verwisselen krijg je de verschillen. De koppen maken niet veel uit. wat je bij de 531 wint gaat er gedeeltelijk weer af door de lage compressie....
meeste Pk zul je met een H nokkenas halen, is wel hoogtoerig.
Een leuke uitlaat heeft ook altijd voordelen.
Kijk ook naar de computers, bepaalde combinaties geven aanzienlijk meer kracht.
Neem wel een blok van na 1989, dan heb je de sterkere drijfstangen en vanaf 1990 iets verbeterde onderdelen (zuigerveren geloof ik)
Geplaatst: 25.01.2007 - 23:06
door FlyVolvo
De makkelijkste winst is inderdaad te halen uit een nokkenas-wissel, dit is relatief het minste werk en daarmee zal je de grootste winst pakken zonder dat je de motor moet gaan wisselen voor een andere standaard motor.
Als je op trekkracht wil uitblinken kun je eventueel ook nog de achteras vervangen door een andere overbrenging.
Hierdoor zal je topsnelheid wel dalen.
De nokkenassen waarmee de grootste winst te halen is zijn: H, K en VX3, (even GoogleƩn voor de specs) bij het plaatsen van 1 van deze assen kan de motor wel onregelmatig stationair gaan lopen, beetje tractor-geluid. Let wel even op de inkeping achterop de as voor de verdelerkap.
Bij de 740 (en 940) zit de verdeler veelal achterop het blok en heb je dus een inkaping in de as nodig en bij de 240 zit de verdeler rechts voorop het blok (staand). Deze heeft dan geen inkeping nodig.
Verder is er nog winst te halen uit de luchttoevoer(inlaatbuis aan de gril of open luchtfilter plaatsen) en de afvoer(uitlaat).
De goedkoopste PK's haal je uiteindelijk door gewicht te besparen.
Je kan het eigenlijk zo gek maken als je zelf wil.
Groeten Johan
Geplaatst: 23.06.2007 - 09:33
door schwalbe
ok bedankt voor zover,ik heb een tijdje na kunnen denken.nou is het zo dat we geen computer hebben omdat de motor in onze boot ligt.ik heb alleen het idee dat na onze motor wissel de motor niet echt alles geeft(wel nok van oude motor erin gelegd).heeft iemand een adres waar je een h-nokkenas kan bestellen?van de rest loopt de motor goed,ik heb alleen het gevoel dat ie meer moet kunnen geven.
Geplaatst: 23.06.2007 - 18:32
door FlyVolvo
Die zijn als je het lief vraagt waarschijnlijk nog wel leverbaar via Volvo.
Geplaatst: 24.06.2007 - 11:29
door Jan-Willem Woermeijer
Mag ik vragen om wat voor een moter dit gaat.
Dan moet het een motor zijn met mechanische injectie of carburatie.
Probeer zoveel mogelijke info te vermelden van je motor en er komt zeker een goed resultaat uit.
Wat was het trouwens voor motor die ruitgekomen is en waar is deze nu...
Greetz JeeWee
Geplaatst: 24.06.2007 - 11:46
door Jan-Willem Woermeijer
Ik zou eens beginnen met een A of een K nokkenas.
Het gebruik van een H nokkenas in een boot heeft geen voordelen alleen voor de shell zegels.
De H-as is kostbaar in de aanschaf, 375Euro geloof ik.
Ga dan voor een A of een K nokkenas..
Vermeld eerst maar eens de huidige configuratie en het type nokkenas.
En vermeld de configuratie zoals hij was....
Greetz JeeWee
Ik weet niet wat de locatie is maar ik heb nog een A-nokkenas liggen.
De motor met het meeste vermogen is een B23E en is zonder computer.
Geplaatst: 25.06.2007 - 17:52
door schwalbe
Nadat 1 cilinder van de vorige motor beschadigt raakt vorig jaar hebben we een motorwissel uitgevoerd.De vorige motor had vlakke zuigers en nu hebben we holle zuigers(heron kop?).In principe hebben we alles overgezet van de vorige motor,motorsteunen,inlaatspruitstuk+solex carb,meeloopas(we hadden de verdeler in het blok en bij de ruilmotor zat ie op de nokkenas)ook ivm met de aansluiting van het impellerhuis en de benzinepomp.Verder hebben we met het opbouwen alle pakkingen,snaren,O-ringen en trekbouten vernieuwd.De cilinderkop is helemaal nagekeken.In principe loopt ie nu veel beter als met 1 beschadigde cilinder maar ik heb het idee dat het beter kan.Van de week kijk ik even wat voor nokkenas inzit.Alvast bedankt.
Geplaatst: 25.06.2007 - 19:57
door Fat Rat
klinkt als een heronkop, althans de zuigers daarvoor, wat is het nummer wat in de kop gestempelt staat, aan de uitlaatkant tussen cilinder 2 en 3.
1000 631 is een Heron kop.
hmm klinkt alsof je eerst een blok had met een setup als in een Volvo 240 en dat de huidige setup meer is zoals in een 740.
Geplaatst: 27.06.2007 - 22:21
door Jan-Willem Woermeijer
Okay,
Het gaat absoluut niet om de heron kop.
De Heron kop is een omgekeerde kop, dus echte holle zuigers en een vlakke kop.
(holle zuigers daarmee bedoel ik dan zit daar de compressie kamer in)
De vlakke zuigers die je had geeft een hogere compressie, nu heb je holle is de compressie gezakt.
Je had zoiets tussen de 10.5:1 en nu heb je ongeveer 9.8:1.
Je bent dus gezakt met je compressie, en dan draait hij inderdaad ook rustiger.
En heb je sowieso minder PK's, de complete ombouw van de hulpas mag geen probleem zijn.
Heb je de pully's op tijd gehad met monteren van de distributie snaar...
Heb je daarna de ontsteking nog afgesteld (13gr bij 900tpm dacht ik)
vlakke zuiger motoren zijn moeilijk te vinden.
Wij gebruiken deze ook voor de rally (b23E) dit is een motor met K-jetronic.
En uiteraar de hoge compressie, met een H-nokkenas loopt het echt als een trekker.
Ik kan je helaas geen goed advies geven, het is allemaal kostbaar.
De manier van werken is i.i.g. goed gebeurd zoals je het beschrijft.
Wat de snelste en denk de goedkoopste manier is om een "goede"
B23E op de kop te tikken en weer het onderblok te vervangen. (oude setup)
Of dan toch een andere nokkenas proberen, maar dan niet direct de H-nokkenas...
Begin eens met een A of een K of VX3 nokkenas.
Dat andere blok, was dat een echte volvo penta..
Misschien heb ik nog wel intresse in het onderblok.
Mail me maar eens even op
jwwoermeijer@hotmail.com of op
info@volvo740rallyteam.nl
Groeten Jan-Willem Woermeijer