interieurverlichting vervangen

Plaats reactie
ge1272
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 29.08.2021 - 06:58
Locatie: Heerhugowaard

Beste Volvo leden,
Mijn naam is Ron en ik ben in het bezit van een Volvo S80 3.2 uit 2007.
De binnenverlichtig heb ik allemaal vervangen door led-lampjes, d.w.z. instapverlichting, handschoenenkastje en passagiersruimte achter.
Wat mij niet lukt is de verlichting boven de voorstoelen te vervangen door led-lampjes. Als ik de lampjes vervang dan gaan deze niet aan. Allemaal vervangen of 1 vervangen maakt niks uit. Ze gaan niet branden, niet met de schakelaars en niet als de deur opengaat. Als ik de oude lampjes terug plaats dan branden deze wel.
Ik zal heel blij zijn als iemand van u een oplossing weet.
Bij voorbaat dank voor het advies.
Met vriendelijke groet,
Ron
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27008
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Probleem met de polariteit van led lampen?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik heb een vermoeden ...

Bij het sluiten van een of alle deuren blijft een deel van de interieurverlichting branden om vervolgens na 15 seconden uit te "vloeien". Dat kun je ook "dimmen" noemen. Die dimmer is gemaakt voor een bepaald vermogen. Als je dan LED's erin stopt met een veel lager vermogen denkt die dimmer dat er geen lampen in zitten. En waarschijnlijk blijft hij dan in de uit-stand en branden er geen lampjes in je auto.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Ik lees even mee, want ik heb ook een led-probleem. In de C70 heb ik ook de binnenverlichting (festoons) vervangen door led en daar werkt het perfect. Zelfs het dimmen werkt zoals het hoort. Lekker veel licht, ook in de koffer.

Ik dacht hetzelfde te doen bij mijn Spider; het festoonlampje in de koffer (een gloeiende spijker) vervangen door led. De led gaat heel even normaal branden, maar na een paar seconden nog maar heel zwak. Even gemeten en de oorspronkelijk 12v gaat om een of andere reden naar 2v of zoiets. Bij de festoon blijft het 12v. Omdraaien van de lampjes (polariteit) helpt niet. Misschien eenzelfde oorzaak als bij de TS?
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Msuidgeest schreef: 22.12.2021 - 20:58 Ik heb een vermoeden ...

Bij het sluiten van een of alle deuren blijft een deel van de interieurverlichting branden om vervolgens na 15 seconden uit te "vloeien". Dat kun je ook "dimmen" noemen. Die dimmer is gemaakt voor een bepaald vermogen. Als je dan LED's erin stopt met een veel lager vermogen denkt die dimmer dat er geen lampen in zitten. En waarschijnlijk blijft hij dan in de uit-stand en branden er geen lampjes in je auto.
U gaat door voor de koelkast.
ge1272
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 29.08.2021 - 06:58
Locatie: Heerhugowaard

Blijf het toch vreemd vinden. De andere ledlampjes in de binnenruimte branden allemaal en dimmen ook zoals het hoort, alleen de lamplampjes boven de voorstoelen doen het niet.
Nu heb ik dus twee kleuren licht. boven de voorstoelen het warme licht van de gewone lampjes, en in de passagiersruimte, handschoenenkastje en instapverlichting het koele heldere licht van de ledlampjes
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

ge1272 schreef: 23.12.2021 - 09:21 Blijf het toch vreemd vinden. De andere ledlampjes in de binnenruimte branden allemaal en dimmen ook zoals het hoort, alleen de lamplampjes boven de voorstoelen doen het niet.
Nu heb ik dus twee kleuren licht. boven de voorstoelen het warme licht van de gewone lampjes, en in de passagiersruimte, handschoenenkastje en instapverlichting het koele heldere licht van de ledlampjes
Wat je kan doen is de led-lampjes eens omdraaien ("stroom er de andere kant door") en ook de spanning over het lampje (gewoon en led) meten als het in de fitting zit.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
ge1272
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 29.08.2021 - 06:58
Locatie: Heerhugowaard

dank je Henry, ga ik proberen
JBWesterveld
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 01.04.2021 - 18:31

Wat je ook kan proberen is om 'can-bus proof' LEDs te plaatsen. Deze bootsen vaak met weerstanden de weerstand van een gloeilampje na zodat de electronica 'denkt' dat er een gloeilamp in zit.
ge1272
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 29.08.2021 - 06:58
Locatie: Heerhugowaard

dank voor je antwoord, de plaatselijke autoshops zijn vanwege corona gesloten, dus even wachten tot na 14 januari. In de winkel kopen vind ik prettiger dan via internet, vanwege het persoonlijk contact en het eventueel terug mogen brengen.
Plaats reactie

Terug naar “S80”