Diverse storingen na laatste software update

Glen81
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 03.01.2022 - 23:18

teebee schreef: 04.02.2022 - 12:02
Glen81 schreef: 03.02.2022 - 21:28
J33Bee schreef: 26.01.2022 - 09:17 Welk blok?
T5
Wanneer laatste beurt (dus software update)?
Ik heb ook een T5, zonder de genoemde problemen (al weet ik dat dit ‘bepaalde personen’ kan triggeren daar onnozele opmerkingen aan te wijden).
Laatste beurt was 14-10-21
Laatste beurt ergens half januari. Vandaag hebben ze die hulpaccu vervangen. Startte ik net m'n wagen en wat komt er op het display... Jawel hulpaccu service vereist. Ik zal die dealer zelf eens suggereren een software update te doen 😡
2019 V60 Momentum T5
StevenV60T5
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 29.01.2022 - 14:13

Vervelend Glen81. Ik heb zelf vorig jaar een kapotte hulpaccu gehad en dan schakelt de auto ook de stuurbekrachtiging uit. Ben je inmiddels naar de dealer geweest? Ik ga vanmiddag langs voor de nieuwe software.
Glen81
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 03.01.2022 - 23:18

StevenV60T5 schreef: 10.02.2022 - 13:40 Vervelend Glen81. Ik heb zelf vorig jaar een kapotte hulpaccu gehad en dan schakelt de auto ook de stuurbekrachtiging uit. Ben je inmiddels naar de dealer geweest? Ik ga vanmiddag langs voor de nieuwe software.
Blijkbaar is de hulpaccu nog niet vervangen.. Kabel naar de accu moest ook vervangen worden en die moesten ze bestellen. Hulpaccu en kabel worden maandag a.s. vervangen... Ik ben benieuwd of het een oplossing bied. Ik krijg die infomeldingen van "hulpaccu service vereist" ook niet weg met de rechtste ok knop op het stuur... Heel vervelend want je kan dan niet via het stuur een navigatie of vb telefoongesprek starten of opnemen...
2019 V60 Momentum T5
Glen81
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 03.01.2022 - 23:18

StevenV60T5 schreef: 10.02.2022 - 13:40 Vervelend Glen81. Ik heb zelf vorig jaar een kapotte hulpaccu gehad en dan schakelt de auto ook de stuurbekrachtiging uit. Ben je inmiddels naar de dealer geweest? Ik ga vanmiddag langs voor de nieuwe software.
Mag ik vragen wat het resultaat van de software update was? :-)
2019 V60 Momentum T5
StevenV60T5
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 29.01.2022 - 14:13

Glen81 schreef: 10.02.2022 - 21:19
StevenV60T5 schreef: 10.02.2022 - 13:40 Vervelend Glen81. Ik heb zelf vorig jaar een kapotte hulpaccu gehad en dan schakelt de auto ook de stuurbekrachtiging uit. Ben je inmiddels naar de dealer geweest? Ik ga vanmiddag langs voor de nieuwe software.
Mag ik vragen wat het resultaat van de software update was? :-)
Ik heb er 1 ritje mee gemaakt van de dealer naar huis (5km) en geen meldingen gehad.
Vorig jaar was 1 van de polen van de hulpaccu kapot. Vervangen van de accu was zo gepiept alleen moet er veel software geladen worden en dat duurde erg lang. Ik kon de auto de volgende dag pas ophalen.
The_s
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 27.09.2020 - 14:58

Hier een T6 Recharge rijder.. ongeveer een ruime maand terug heeft de auto een software update gehad. Na een paar weken kreeg ik een bingo aan foutmeldingen variërend van transmissie, auto hold, motor prestatie etc. Vervolgens een bezoek aan de garage gedaan en daar hebben ze weer nieuwe software ingeladen en tot dusver (nu 1,5 week) vrij van storingen.
Volvo V60 T6 Inscription
miprimerovolvo
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 25.12.2013 - 18:13

Lang overdue update op mijn eerdere post: het was een HW probleem, volgens de dealer een los contact in the 12V "hoofdkabel" in het voorcompartiment onder de motorkap. Waarom dat gebeurt na een nacht stilstaan is mij niet duidelijk, maar ik heb maar aangenomen voor wat het is. Ze hebben het contact aangedraaid en toen werkte alles weer. Dus geen SW, maar daarvoor heb ik nu een nieuwe ervaring, wat een geluk. Na een rit de auto geparkeerd, na uitstappen zag ik dat hij niet netjes in het vak stond dus stap opnieuw in om hem te verplaatsen. Wel contact en display aanwezig, maar met geen mogelijkheid te starten of in de versnelling te zetten. Verder geen enkele foutmelding in het display. Verschil wat ik zag: hij ging niet het lijstje af van wat er standaard gecheckt wordt bij start (waarbij je die groene vinkjes krijgt) en de D/N/R voor de versnelling verscheen niet in het display. Alles geprobeerd, inclusief uitstappen, sluiten en proberen met app te starten, geen reactie. App zei wel: kan niet starten, de motor werkt niet (iets van die strekking). Vervolgens opgegeven, ik denk bel morgen de garage wel weer.
Uur later toch nog eens geprobeerd met de app te starten, werkt het ineens weer. En buiten in de auto lijkt inderdaad weer alles in orde.
Iemand soortgelijk fenomeen al ooit gehad? Lijkt me in ieder geval geen HW, vandaar maar weer een post in deze SW rubriek.
miprimerovolvo
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 25.12.2013 - 18:13

De service van de dealer is in ieder geval goed, meteen even uitgelezen toen ik het vandaag voorgelegd had. Eerdere foutmeldingen wijzen op het stuurslot, omdat het stuur gisteren inderdaad vergrendeld was wordt daar nu naar gekeken. Met stuurslot er op start hij niet (veiligheidssysteem), dus zou zomaar kunnen. Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
jhcd
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 16.05.2021 - 21:46

Een half jaar geleden heb ik precies hetzelfde gehad met mijn vorige S60 B4. Alle controlelampjes gingen branden, de wijzers sloegen uit, maar starten lukte niet. Uitstappen, op slot en weer instappen maar niet starten. Toen ik thuis de dealer wilde bellen, kwam ik op het idee om de app te gebruiken. En dat werkte wel. Daarna is het niet meer voorgekomen. Inmiddels heb ik een nieuwe B4 maar mocht het nog een keer gebeuren, dan weet ik dat de app wellicht uitkomst kan bieden.
Volvo S60 B4 Inscription (MY2022) Osmium Grey
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2790
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Inmiddels is er weer nieuwe software beschikbaar:
https://www.volvocars.com/nl/support/so ... 60/2021w46

"Updates vanaf februari 2022

Nieuw bedieningsvoorwaarden voor ruiten - wanneer de motor niet loopt, moet er een sleutel in de auto gedetecteerd zijn om de ruiten te kunnen bedienen.
Soepeler inschakel- en uitschakelverloop bij interieurverlichting en sfeerverlichting.
Bijgewerkt optimalisatie van motorregelsysteem."

Iemand die hier iets van vindt? :-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1265
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

@raspaardje met name die ruiten vind ik bijzonder... Wat bedoelen ze precies?
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 472
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

raspaardje schreef: 21.02.2022 - 11:50 Bijgewerkt optimalisatie van motorregelsysteem."
Die zie ik altijd :-) volgens mij als je een jaar niet geupdated hebt, moet je wel een compleet andere auto voor terug krijgen :-)
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2790
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

J33Bee schreef: 21.02.2022 - 13:48 @raspaardje met name die ruiten vind ik bijzonder... Wat bedoelen ze precies?
Geen idee, weet nu niet wanneer precies de ruiten wel bediend kunnen worden.

@EVO500 Precies...:-) Of het is bugfixing van een eerdere update in het kader van werkverschaffing....
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 472
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

raspaardje schreef: 21.02.2022 - 15:50 @EVO500 Precies... Of het is bugfixing van een eerdere update in het kader van werkverschaffing....
Zie deze (bijna) om de 2 maanden samen met "Optimalisatie van transmissieregelsysteem"
Die laatste kan ik me wel iets bij voorstellen.

Maar wat moet ik me bij voorstellen bij de "optimalisatie van het motorregelsysteem" om de 2 maanden?
Zuiniger? Betere vermogens/koppelkromme? Ik kan me bijna niet voorstellen dat men deze iedere 2 maanden weer eens uitgebreid onder de loep neemt met aangepaste software en deze aanpast in een volgende update.
Dit terwijl deze motoren al diverse jaren geleden zijn ontwikkeld en uitgebreid getest (althans dat neem ik aan)
Wordt dit ook overigens uitgevoerd bij de polestar optimalisatie? Of zou men misschien beter iedereen meteen polestar optimalisatie kunnen geven? Roept bij mij meer vragen op als antwoorden.

Maar misschien ben ik te wantrouwig.
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
beetle99
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 03.10.2011 - 22:15

Onze V60CC my 2021 heeft sinds laatste onderhoudsbeurt in december wisselende temperaturen uit de roosters. Airco staat op ‘auto’ 22 graden, na 5 minuten rijden geeft rooster links van stuur 35 graden warmte, rooster naast navigatiesysteem 18 graden. Voelt erg oncomfortabel. Auto is twee keer teruggeweest en gecalibreerd en nogmaals software herladen. Dealler zegt nu product eigenschap.

Meer mensen die hier last van hebben?

Groet,
Stefan
2007 V70 2.4 140pk automaat
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1265
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Product eigenschap... Dat kan toch nooit kloppen met zoveel temperatuur verschil? Of staat de andere helft op een andere temperatuur ingesteld (even niet scherp of "auto" ook betekent dat je geen split hebt)?
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2790
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

beetle99 schreef: 21.02.2022 - 20:20 Onze V60CC my 2021 heeft sinds laatste onderhoudsbeurt in december wisselende temperaturen uit de roosters. Airco staat op ‘auto’ 22 graden, na 5 minuten rijden geeft rooster links van stuur 35 graden warmte, rooster naast navigatiesysteem 18 graden. Voelt erg oncomfortabel. Auto is twee keer teruggeweest en gecalibreerd en nogmaals software herladen. Dealler zegt nu product eigenschap.

Meer mensen die hier last van hebben?

Groet,
Stefan
Dat kan niet goed zijn....
Blijven aandringen bij de dealer en desnoods escaleren bij Volvo NL.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
beetle99
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 03.10.2011 - 22:15

J33Bee schreef: 22.02.2022 - 09:28 Product eigenschap... Dat kan toch nooit kloppen met zoveel temperatuur verschil? Of staat de andere helft op een andere temperatuur ingesteld (even niet scherp of "auto" ook betekent dat je geen split hebt)?
Hoi, bedankt voor je reactie. Ik heb 4 zone airco. Met ‘auto’ bedoelde ik de automatische stand van de airco.

Groet,
Stefan
2007 V70 2.4 140pk automaat
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2790
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Iets dat eerst niet was maar pas speelt na een update is per definitie geen producteigenschap.
Helemaal als de update niets van doen had met datgeen wat veranderd is.

Er staat waarschijnlijk "een bitje verkeerd", kan wel eens gebeuren.
Herladen van software heeft niet geholpen zeg je maar wie zegt dat dat goed/compleet gedaan is?
Niet opgeven iig.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 920
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

beetle99 schreef: 21.02.2022 - 20:20 Onze V60CC my 2021 heeft sinds laatste onderhoudsbeurt in december wisselende temperaturen uit de roosters. Airco staat op ‘auto’ 22 graden, na 5 minuten rijden geeft rooster links van stuur 35 graden warmte, rooster naast navigatiesysteem 18 graden. Voelt erg oncomfortabel. Auto is twee keer teruggeweest en gecalibreerd en nogmaals software herladen. Dealler zegt nu product eigenschap.

Meer mensen die hier last van hebben?

Groet,
Stefan
Dat heb ik ook! Ik dacht dat dit het slimme geitje is wat je bij BMW kan instellen. Ik vind het wel lekker.
Maar hij doet dat pas als de auto al warm is.

Ik zag d eupdate ook op de site, verschijnt deze dan ook als update in je auto? Vanmorgen stond ie er nog niet.

Update van motor en transmissie.
Ik weet wel bij VW dat ik na een jaar een update vroeg en dan zomaar 10 tot 15 versie verder was.
Daar zaten de updates steevast merkbaar in het schakelen van de eerste twee versnellingen.

Ik heb gisteren contact geha dmet volvo NL en de dealer en die gaven aan, dat als e rbv veel dezelfde opmerkingen van klanten komen ze daar in zweden wat aan gaan doen. Dus als we allemaal klagen over de bak en gasresponse, zou dat zomaar gratis polestar tuning kunnen opleveren :-)

Ze hebben wel tijd over zie ik. "Soepeler inschakelen interieur verlichting" Kunnen we niet een aantal punten indienen voor op het backlog.

Zou dat kans van slagen hebben?? Als we een mooi lijstje maken. Het zijn feitelijk vaak simpele software aanpassingen, die indien wettelijk zijn toegestaan, binnen een paar tellen werken.
Ik ben een keer met VAGcom aan de gang gegaan, dat kan elke kleuter. Comfort knipperen naar 4 keer. achterlichten bij de dagverlichting, weet ik het allemaal wat ik er bij heb geklikt
-V60 B4 7dct R design wit
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”