Diverse storingen na laatste software update

Roadrad
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 03.02.2014 - 16:29

Rene68 schreef: 29.11.2022 - 09:33 Volgens mij is er meer aan de hand want als ik de temperatuur instel op 25 graden blaast hij nog steeds koude lucht... 8 december gaat hij voor een beurt dus ik hoop dat het niet heel koud gaat worden..... ;)
heb ik ook gehad (in hybride mode) ... er is toen iets vervangen door de dealer, was hardware probleem. Als je de motor bijschakelt wordt het wel warm (althans bij mij was dat zo)
V60 T6 Recharge MY2023, dark, denim blue
Rene68
4th Gear member
Berichten: 705
Lid geworden op: 15.02.2006 - 20:49
Locatie: Hilversum

Roadrad schreef: 30.11.2022 - 09:39
heb ik ook gehad (in hybride mode) ... er is toen iets vervangen door de dealer, was hardware probleem. Als je de motor bijschakelt wordt het wel warm (althans bij mij was dat zo)
[/quote]

Gisteren kreeg ik ineens wel warme lucht. Dat was inderdaad in hybride mode waar de motor bij moest springen. Wacht nu gewoon de beurt af. Software is in ieder geval volledig bij dus het zal ook bij mijn auto iets hardwarematigs zijn.
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Roadrad schreef: 30.11.2022 - 09:39 heb ik ook gehad (in hybride mode) ... er is toen iets vervangen door de dealer, was hardware probleem. Als je de motor bijschakelt wordt het wel warm (althans bij mij was dat zo)
Ook helaas ondervonden afgelopen week. Electrische voor verwarming werkte niet. Kreeg ook melding "Voorverwarming service vereist" Achteraf speelde dit al wat langer gezien ik al het idee had dat op pure de auto niet warm werd.
Bleek deze week dat het elektrisch voor verwarmings element defect was. Gebeurd dus zo te zien vaker. Wel het weekend een XC90 D5 meegehad. Was wel leuk om eens met deze auto een weekend te rijden. Wat wel direct opviel was dat de de motor toch wel een pak meer lawaai maakt als mijn benzine motor, dat scheelt wel veel... Voor de rest geen trage auto maar wel vrij groot.

Verder software update. Stom genoeg lijkt de elektromotor een stuk krachtiger. Dacht eerst dat ik het me inbeeldde maar een paar keer de standaard bochten in de wijk genomen en hij slipt op de achterwielen wel degelijk sneller door?
Zal binnenkort als het wat droger is eens meten met de dragy en dan weet ik het zeker of ze het pedaal respons hebben veranderd of echt wat meer vermogen/kopen eruit hebben laten komen.
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Ook ik merk ondanks een mild hybride dat ie ook feller is en beter oppakt.
Net ff wat meer bij de les en lijkt langer mee te helpen.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Zag al eerder een bericht van iemand, en had zoiets van zit tussen de oren...Of ze hebben het piekvermogen wat verhoogd of de stand van het gaspedaal naar de elektromotor veranderd...
Zoals gezegd zal het eens meten met een acceleratie test en dan weet ik het zo (tenzij ze daarbij de benzine motor weer hebben geknepen O.O ) Maar daar is het nog een beetje te nat voor.
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Laten we het er minimaal op houden dat het een beter en fijner samenspel is
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Tja, 2 weken terug nieuwe software update...
Was eerst enthousiast, elektromotor veel feller en meer power. Houden zo zou ik zeggen.

Laatste 2 dagen wat minder...
- het ge-eikel met het geluid van de richtingaanwijzer... Vandaag gewoon heel de dag geen geluid gehad met verschillende ritten. Probleem was vorig jaar Mei 99% opgelost. Zal morgen wellicht weer verdwenen zijn. We zullen zien.
- Wat ik ook al eerder iemand hoorde aanhalen in het forum. In Hybrid (standaard instelling bij PIH) geregeld, of zeg maar meer altijd, springt de benzinemotor aan als je net weg rijd. Meestal als je eerst achteruit de inrit afrijd en vervolgens hem in B of D zet.
Dan is de mogelijkheid ook voor een minuut weg om hem in Pure te zetten of AWD. Nog niet eerder gehad (wat de AWD stand er mee te maken heeft gaat mijn verbeelding even voorbij)
Verder gaat dit met wat "bokkig" gedrag in de aandrijflijn, voor een minuut of 2, wat ik eigenlijk nog bizarder vind.

Ik moet zeggen dat ik dit soort updates met dit geneuzel wel onder de maat vind. Snap dat het niet altijd eenvoudig is. Maar ik ben zelf 15 jaar hoofd automatisering geweest en je hebt een "release management" waarin je eerst gaat testen of het werkt wat je wil gaan releasen met je software en laat je diverse personen het een maand door en door testen om dit soort dingen voor te zijn. Die rijdende computers.... wat mij betreft lijkt het wel Windows 95 met zijn Blue screens en dat terwijl ik geen applicaties installeer!!!
Krijg het idee dat (bij veel merken overigens, door druk?) er overhaast software updates worden uitgevoerd.
Wat mij betreft, als er een update gewoon goed is, blijft het zo! Nu dus nog niet.
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

EVO500 schreef: 19.02.2023 - 21:36 je hebt een "release management" waarin je eerst gaat testen of het werkt wat je wil gaan releasen met je software en laat je diverse personen het een maand door en door testen om dit soort dingen voor te zijn.
De testers zijn de klanten heb ik wel eens het idee...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Daneel67
2nd Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: 12.02.2023 - 11:23
Locatie: Zaandam

Voor een deel zal dat ook wel kloppen. Elk mogelijk scenario vooraf te testen, maakt het onbetaalbaar. Een fabrikant zal dus altijd een afweging maken, tot hoe ver er vooraf getest wordt.
Vroegah, werd elke HDD volledig getest voor deze de fabriek uit mocht. Dat zou de prijs van zo'n HDD anno nu een heel stuk duurder maken. Daarom de afweging; niet meer volledig testen en zo nodig snel een vervanging sturen naar een klant waar een slechte schijf is terecht gekomen.
V60 - T8 awd Plus Bright Onyx Black 2023 in de Care-by-Volvo uitvoering. Dus met panoramadak, intellisafe surround, leer, full-led, trekhaak etc.
V70 - D5 Edition Sport M6 (BJ2006)met Polestar van 2006 tot 2010
V70 - D5 AWD Edition Sport GT6 (BJ2007) met Polestar van 2010 tot 2015
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Daneel67 schreef: 20.02.2023 - 16:43 Vroegah, werd elke HDD volledig getest voor deze de fabriek uit mocht. Dat zou de prijs van zo'n HDD anno nu een heel stuk duurder maken.
Ja dat klopt Daneel, heb vroeger, al weer 25 jaar terug, ook harddisks (RD53 van digital) met oscilloscoop moeten kalibreren voor de Stormvloedkering en Borselen.
Maar dat is HARDware, geen SOFTware. Gewoon een set samenstellen van mensen die een maand rijden en weten waar ze mee bezig zijn, en die een goedkeuring laten geven indien oke. Zo werkte ik vroeger.
BraboFrits schreef: 20.02.2023 - 14:38 De testers zijn de klanten heb ik wel eens het idee..
Zoals het er nu voorstaat neigt het meer naar inderdaad "trail en error" maar Volvo is niet de enige hoor. Heb daarna ook enige tijd in de medische sector releases moeten doen, maar daar kom je niet mee weg om zomaar wat te veranderen. Ben meer verbaasd als teleurgesteld overigens.
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Miguel81
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 12.06.2014 - 19:50

Dit mes snijdt natuurlijk aan twee kanten en een boel is al aangehaald in de vorige posts. Software wordt steeds minder getest door de producent want:
1- in het lab hebben we het getest en daar werkt het gewoon. Ja leuk maar alle real World variaties heb je niet in je lab draaien. Schuld ligt hierbij voornamelijk bij de producent.
2- als er niet elke x dagen/weken/maand een update komt dan zijn we inferieur, want de concurrent kan het wel. Hier is zowel de producent als de eindgebruiker schuldig, want als de eindgebruiker minder frequente updates wenst gaat de druk om ze aan te leveren ook omlaag.

De realiteit is dat dit een golf beweging is waarbij op den duur kwaliteit weer voorrang gaat krijgen op kwantiteit, maar helaas duurt het even en levert het best wat onvrede voordat het zover is.
Huidige: V60 B3 Plus Dark, MY24, Vapour Grey
Vorige: V60 D3, MY20 - V60 D2, MY17 - V40 D4, MY15- V40 D2, MY15
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

..wat me sowieso opvalt is dat bij elke update er bij staat dat de aandrijflijn geoptimaliseerd is. Ik rijd een T5, maar heb eigenlijk nog nooit echt verschil gemerkt..
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Daneel67
2nd Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: 12.02.2023 - 11:23
Locatie: Zaandam

Het volledig testen maakt de software veel duurder en duurt het idd veel langer voor je een update kunt uitbrengen.
Dat maakt nog niet dat ik het okay vind om de gebruiker alles te laten testen en daar narigheid van te hebben ;)
Wat ik wel belangrijk vind, is dat problemen die geconstateerd worden, ook snel opgelost worden.
Vraag is dan weer; hoe goed is de fix getest :whistle:
En zo is het cirkeltje dan weer rond
V60 - T8 awd Plus Bright Onyx Black 2023 in de Care-by-Volvo uitvoering. Dus met panoramadak, intellisafe surround, leer, full-led, trekhaak etc.
V70 - D5 Edition Sport M6 (BJ2006)met Polestar van 2006 tot 2010
V70 - D5 AWD Edition Sport GT6 (BJ2007) met Polestar van 2010 tot 2015
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”