Help! Mijn V70 2005 is een rijdende hete lucht oven

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Noof
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 26.05.2009 - 13:01
Locatie: Haarlem

Ik heb heel veel draadjes over 'kachel' en 'verwarming' afgespeurd, zie veel problemen met kachels die niet meer/goed/links en rechts warm worden.
Maar bij mij is het andersom: het wordt bloedheet in de auto.

Het begon afgelopen voorjaar. Er bleek alleen maar warme lucht uit de roosters te komen.
Daarom dacht ik aan een kapotte airco aangezien ik vaak issues met airco's lees.

Bij de APK begin juli heb ik het issue aangegeven bij de Volvo specialist waar ik al jaren kom.
Dus laptop er aan en de foutcodes uitlezen. Maar daar kwam naar voren dat het niet de airco was maar de kachelklep.
Ze hebben het geprobeerd te resetten/kalibreren maar dat werkte niet. Blijkbaar zit ie vast.
Enige optie als dus de specialist: kachelklep vervangen.
Maar om die te kunnen vervangen moet volgens de specialist het hele dashboard eruit. Een klus waar ze 2 dagen mee bezig zijn.
Dat kost zoveel arbeidsuren dat de auto eigenlijk financieel total loss is. (2005 2.4 D geartronic met 355.000km, dagwaarde <€2000,-)

Omdat het 3 weken voor een vakantie naar Bretagne was, schoot ik een beetje in de stress.
Ik zag het namelijk niet zitten om 12 uur met het gezin in een auto te zitten waar in de temperatuur alleen maar hoger wordt.
Via via kwam ik ergens terecht om voor de zekerheid toch de airco even te checken. Misschien zat er te weinig vloeistof in of was de druk te laag.

De airco specialist gaf aan dat de airco inderdaad oké was. Maar om me te helpen heeft hij (op eigen initiatief) op een of andere manier de kachelklep dicht gedaan.
Gevolg: alleen nog maar koude lucht en de vakantie gered!

Op zijn advies ben ik in oktober weer langs geweest om de klep weer open te zetten.
En nu is het weer permanent en 100% hete lucht.
Voor een kort ritje is dat te doen, maar ik moet op dit moment steeds een uur in de auto en dan loopt de temperatuur heel erg op.

Ventilator uitzetten helpt niet; je blijft warme lucht voelen.
De luchtstroom alleen op de voeten het de voorruit maakt ook geen verschil op de temperatuur in de auto.
De ramen om de 10 minuten even openen is de enige manier om niet 'krokant en uitgedroogd' uit de auto te komen.

Het dashboard wordt heel heet en ik hoop niet dat er daardoor dingen kapot gaan of brand ontstaat.
Bijkomend dingetje is dat er na een lange rit de volgende ochtend heel veel vocht in de auto zit en de ramen nu met de vorst ook aan de bínnenkant bevriezen.
En dat is lastig krabben kan ik je vertellen...


Ik zie eigenlijk maar drie opties:
1. na 12 jaar afscheid te nemen van ons fijne werkpaard. (Zonde want hij is net youngtimer en dat is financieel als zzp'er heel interessant.)
2. de auto toch laten repareren en niet naar het bedrag op de rekening kijken als ik afreken
3. kosten besparen door bijvoorbeeld zelf het dashboard uit- en inbouwen en het vervangen van de kachelkleppen/kleppenhuis (of wat er dan ook vervangen moet worden) laten doen. Maar dit heb ik nog nooit gedaan en vraag me af of ik dat wel kan.

Heeft iemand een soort gelijk probleem gehad?
En is er wellicht nog een andere optie/oplossing die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt voor de tips.

Laatst gewijzigd door Noof op 22.12.2021 - 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
groet, Olav


Volvo V70 2007 (MY2008) 2.5T Geartronic Momentum met Prins LPG-installatie
Volvo V70 2005 2.4d Geartronic Momentum
MG B roadster MkI 1964 - Britisch Racing Green
Volkswagen Golf III 1997 1.9 TDI 110pk Milestone Sport
Renault Clio 1.6
Peugeot 205 1.1 accent
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Lijkt mij eerder dat het motortje van de kachelklep niet meer werkt.
Weet je waar de klep ergens onder het dashboard zit?
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Achter het dashboard zit een een zogenaamde HVAC (heating, ventilation, AC) unit. Als daarin de klep niet meer goed werkt kun je niet anders dan inderdaad het hele dashboard uitbouwen. Jammer maar helaas.
Het is dus een kwestie van afwegen: repareren of een nieuwe auto. Beide kost geld, waarbij je de onderhoudskosten wel weer kunt aftrekken van de winst en de BTW kunt verrekenen als voorbelasting.
Mocht je een andere auto overwegen: zoals al wel vaker hier aangegeven: een youngtimer is niet in alle gevallen voordeliger en/of "heel interessant". Zeker niet als je heel veel zakelijke km's a 19 cent kunt declareren. Laat je anders goed voorlichten wat voor jou de beste optie is. Bovendien kun je de auto als ZZP'er voor de IB en BTW verschillend "etiketteren". Zo heb je én recht op BTW teruggave én betaal je geen bijtelling. Succes met de afwegingen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Noof schreef: 22.12.2021 - 17:36 Ik zie eigenlijk maar drie opties: 1. na 12 jaar afscheid te nemen van ons fijne werkpaard.
Ik zie maar 1 optie. Opruimen die kar. Niet zelf beginnen met dashboard open te breken. Reparatie bij de dealer word peperduur. Ik kan natuurlijk niet oordelen over je financiën, maar ik zou zéker wat anders gaan kopen. Dat mag toch wel na 12 jaar? sterkte. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

In mijn geval zou het optie 3 zijn, maar dat moet dan wel zien zitten. In principe is het alleen veel schroefwerk en als je ergens een goede how-to te pakken kan krijgen en secuur te werk gaat, dan valt de moeilijkheidgraad wel mee. Weekendje voor uittrekken....
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Ik heb ooit bij mijn 945 dash ook moeten verwijderen ivm vervangen kachel. Viel achteraf erg mee.
Was inderdaad veel schroeven en een paar stekkers loshalen. Lijkt erg veel, maar valt reuze mee.
Zoals Ferrari ook al schreef, even een weekend tijd voor maken.
Je bespaart er minimaal €2000 mee. Dus snel verdient! Daarvan heb je geen andere auto voor de deur staan.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26992
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik kies ook voor optie 3. Is wel veel werk maar niet echt ingewikkeld en je spaart best wat geld uit.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Wil wel een handleiding uit vida voor je halen. Dashboard is niet heel ingewikkeld, alleen veel schroefwerk en je moet het in de juiste volgorde weer terug schroeven. :D
Gebruikersavatar
Noof
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 26.05.2009 - 13:01
Locatie: Haarlem

Dank jullie voor de reacties.

Ja, deze verkopen (met mankementen dus niet veel meer waard) en een andere kopen kost altijd geld.
Aangezien het zakelijk is, kan ik inderdaad de kosten afschrijven en de BTW verrekenen. Dat maakt het toch iets minder pijnlijk dan wanneer het privé zou zijn.

Ik heb twee jaar geleden nog nieuwe veren + schokbrekers laten monteren. Vlak daarna bleek bij de APK dat de draagarmen voor ook vervangen moesten worden.
Verder zijn er geen problemen en kan hij nog wel even mee. Hij lekt stuurbekrachtigingsolie waarvan de oorzaak gevonden en verholpen leek te zijn, maar hij lekt nog steeds dus moet nog een keer na gekeken worden. Misschien gewoon reservoir en slangetje even vervangen.

En als ik een andere youngtimer koop, heb je ook weer een auto op leeftijd waarvan je de historie nooit 100% kent en op mogelijk ouderdomsissues stuit.

Misschien dan toch maar zelf een poging wagen met de hulp van een garagehouder die naast mijn werkplek zit.
Al doe ik 'm daarna alsnog weg, dan verkoopt ie makkelijker.

Jelmer de Jong, : als je zo'n handleiding voor mij uit vida wil halen; heel graag!


(Al is een recente boete van €105,- voor 450 meter (!) door de milieuzone in Amsterdam Noord rijden ook wel een reminder dat een switch naar LPG misschien een idee is...
keuzes...)
groet, Olav


Volvo V70 2007 (MY2008) 2.5T Geartronic Momentum met Prins LPG-installatie
Volvo V70 2005 2.4d Geartronic Momentum
MG B roadster MkI 1964 - Britisch Racing Green
Volkswagen Golf III 1997 1.9 TDI 110pk Milestone Sport
Renault Clio 1.6
Peugeot 205 1.1 accent
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Welk jaartal is de auto? Neem aan links gestuurd....

ow wacht, het staat in de topictitel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Maximaal 10 attachments per post.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Noof
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 26.05.2009 - 13:01
Locatie: Haarlem

Top! Dank je wel Jelmer!

Aan het aantal downloads te zien zijn meer mensen hier blij mee. :-)

Staat er in vida ook een instructie voor het vervangen van de HVAC (heating, ventilation, AC) unit?
groet, Olav


Volvo V70 2007 (MY2008) 2.5T Geartronic Momentum met Prins LPG-installatie
Volvo V70 2005 2.4d Geartronic Momentum
MG B roadster MkI 1964 - Britisch Racing Green
Volkswagen Golf III 1997 1.9 TDI 110pk Milestone Sport
Renault Clio 1.6
Peugeot 205 1.1 accent
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Bedoel je dit?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Noof
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 26.05.2009 - 13:01
Locatie: Haarlem

Ja, dank je wel!
groet, Olav


Volvo V70 2007 (MY2008) 2.5T Geartronic Momentum met Prins LPG-installatie
Volvo V70 2005 2.4d Geartronic Momentum
MG B roadster MkI 1964 - Britisch Racing Green
Volkswagen Golf III 1997 1.9 TDI 110pk Milestone Sport
Renault Clio 1.6
Peugeot 205 1.1 accent
Gebruikersavatar
Noof
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 26.05.2009 - 13:01
Locatie: Haarlem

Update:
ik heb er toch maar voor gekozen om de auto weg te doen.
Hij is voor een symbolisch bedrag naar iemand gegaan die monteur is en het probleem zelf gaat proberen op te lossen.

Na flink zoeken in het zeer beperkte aanbod en mega hoge prijzen :'( , heb ik een bijna youngtimer V70 2.5T MY2008 gekocht. Benzine (inmiddels met LPG) zodat ik én schoner rij én geen gezeur meer heb met het groeiend aantal milieuzones.
groet, Olav


Volvo V70 2007 (MY2008) 2.5T Geartronic Momentum met Prins LPG-installatie
Volvo V70 2005 2.4d Geartronic Momentum
MG B roadster MkI 1964 - Britisch Racing Green
Volkswagen Golf III 1997 1.9 TDI 110pk Milestone Sport
Renault Clio 1.6
Peugeot 205 1.1 accent
wk1
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 17.03.2022 - 16:06

Nog even over het fenomeen youngtimer. Olav geeft hier boven aan dat hij een "bijna youngtimer" heeft gekocht. Als je een eenmanszaak hebt (zoals de meeste zzp'ers) dan kun je alleen op het moment van aanschaf bepalen of je de auto zakelijk of privé rijdt. De auto eerst privé rijden en na een paar jaar de auto alsnog zakelijk gaan rijden kan domweg niet. Ook een auto die je zakelijk rijdt kun je ook niet meer naar privé halen. De enige optie is dan de auto te verkopen (en je kunt hem dan niet aan jezelf of je vrouw verkopen). Werk je vanuit een B.V. dan kun je een auto wel tussen zakelijk en privé heen en weer laten gaan.


Dus laat je goed voorlichten.

Groet,
Walter
Gompy58
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 27.09.2022 - 01:35

@wk1

Als je je younhtimer eerst als prive hebt gekocht en daarna toch zakelijk wilt doen in een eenmanszaak, mag je m niet aan je vrouw verkopen of aan jezelf. MAg je m wel aan de buurman verkopen en m daarna weer terug kopen ? Of mag het specifieke voertuig niet meer bij jou terug keren ?
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Gompy58 schreef: 27.09.2022 - 17:53 @wk1

Als je je younhtimer eerst als prive hebt gekocht en daarna toch zakelijk wilt doen in een eenmanszaak, mag je m niet aan je vrouw verkopen of aan jezelf. MAg je m wel aan de buurman verkopen en m daarna weer terug kopen ? Of mag het specifieke voertuig niet meer bij jou terug keren ?
Stel jezelf even voor in het daarvoor bestemde forum 😇
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

wk1 schreef: 09.07.2022 - 11:31 .....Ook een auto die je zakelijk rijdt kun je ook niet meer naar privé halen.
Beetje late reactie, maar dat is niet helemaal correct. Ik heb mijn auto destijds online ter inruil aangeboden aan de ANWB en heb dat bod als waarde gebruikt om de auto naar privé te halen.
Gewoon een interne boeking, rest BTW betalen en restant afschrijving als kosten opvoeren. Wat je daarna niet meer mag doen is de auto zakelijk gebruiken tegen 19 cent kilometervergoeding (aldus mijn fiscaal adviseur), dus voor je zakelijke ritten moet je dan een andere auto gebruiken.
wk1 schreef: 09.07.2022 - 11:31 Dus laat je goed voorlichten.
Helemaal mee eens!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”