Pagina 1 van 2
Hybride tijdelijk niet beschikbaar.
Geplaatst: 23.12.2021 - 09:41
door Martinos33
Goedemorgen,
Sinds een paar dagen krijg ik bij onze V60 D5 PIH van 2015 wel eens de melding "pure niet beschikbaar door tijd. Beperking hybride systeem"
Gebeurde tot nu toe 'sochtends na nacht staan en daarna nog eens na een ritje van 5km en weer een paar uur stilstaan.
Auto had daarvoor wel aan de lader gehangen en was dus vol. Ook na het korte ritje dus nog ruim voldoende.
Als de melding in het scherm staat rijd de auto niet electrisch, enkel op diesel. De eerste keer duurde dit een 500meter. De tweede keer een kleine km.
Is dit een bekend verhaal?
Volgende week gaat de V60 naar de dealer voor een motorstoring (EGR en Lambda). Kunnen ze hier gelijk ook naar kijken. (Auto zit nog in de garantie)
Hybride tijdelijk niet beschikbaar.
Geplaatst: 23.12.2021 - 09:46
door e_knook
Ik heb t zelfde gehad, bij mij was het de airco pomp. Werd onder garantie gefixt ondanks dat de auto buiten de garantie viel.
Hybride tijdelijk niet beschikbaar.
Geplaatst: 23.12.2021 - 11:09
door Gouwe
Er zijn meerdere redenen waarom deze melding op je dashboard kan verschijnen. Zoals de melding al aangeeft: het is een tijdelijke beperking. Dat kan inderdaad met de airco pomp te maken hebben (hoewel m.i. minder waarschijnlijk want dan had je daar ook een melding over gehad - airco systeem service vereist o.i.d.) of het kan er aan liggen dat de brandstof verouderd is of je brandstof niveau is te laag. In dat laatste geval kan de standverwarming niet werken en vindt Volvo het bij temperaturen van onder nul niet goed dat jij in een niet verwarmde auto rondrijdt.
Tot slot: jou auto bepaalt op basis van heel veel info uit de sensoren hoe e.e.a. he beste kan functioneren. Uiteraard gaat hier wel eens iets mis, dus het kan ook een spookmelding zijn.
Kortom: het kan duiden op een storing, maar ook niet. Wordt volgende week vast opgelost.
Hybride tijdelijk niet beschikbaar.
Geplaatst: 23.12.2021 - 14:45
door Martinos33
De aircopomp is 2 weken terug (onder garantie) vervangen, incl spoelen van het systeem als het goed is.
De brandstof is van afgelopen maandag, toen tank afgevuld, van kwart naar vol. Is nu een kwart uit ongeveer, dus nog zeker 3kwart tank over.
Vanmorgen bleek de auto ook niet geladen te hebben, stapte in en dacht, ah shit. Stekker vergeten. Maar nee, die zat er gewoon in...
Eens kijken of hij het straks wel doet als ik hem er weer aanhang en ook maar even melden als ik m maandag weg breng
Hybride tijdelijk niet beschikbaar.
Geplaatst: 23.12.2021 - 17:27
door e_knook
Was je hybride accu de laatste keer volledig ontladen voordat je hem aan de lader hebt gezet?
Hybride tijdelijk niet beschikbaar.
Geplaatst: 23.12.2021 - 20:31
door S80 TDI
Het meest waarschijnlijk is dat je wagen de katalysator even goed warm wil stoken om de roetdeeltjes eens goed te laten verbranden. Als je veel op Electra rijdt en maar weinig op de diesel hopen roetdeeltjes zich op en die moeten weg om verstopping te voorkomen
Hybride tijdelijk niet beschikbaar.
Geplaatst: 23.12.2021 - 21:43
door RoaldH
Als je standkachel niet meer goed warm wordt, kun je dit ook hebben.
Hybride tijdelijk niet beschikbaar.
Geplaatst: 23.12.2021 - 21:47
door RoaldH
S80 TDI schreef: ↑23.12.2021 - 20:31
Het meest waarschijnlijk is dat je wagen de katalysator even goed warm wil stoken om de roetdeeltjes eens goed te laten verbranden. Als je veel op Electra rijdt en maar weinig op de diesel hopen roetdeeltjes zich op en die moeten weg om verstopping te voorkomen
Dit is het meest waarschijnlijk.
Hybride tijdelijk niet beschikbaar.
Geplaatst: 24.12.2021 - 00:34
door Martinos33
e_knook schreef: ↑23.12.2021 - 17:27
Was je hybride accu de laatste keer volledig ontladen voordat je hem aan de lader hebt gezet?
Ja dat klopt, die was idd volledig leeg
Wat betreft de katalysator, dat is niet ondenkbaar, gezien ook de EGR foutmelding, kan het zelfs zo zijn dat deze extra vervuild is.
Echter hebben we ook dit weekend 2x een rit gehad van een kleine 250km. Waarvan dus een goede 200+ km op diesel. Dan zou je verwachten dat hij in 1 van die ritten toch wel schoon geworden is en/of geregenereerd heeft.
Hybride tijdelijk niet beschikbaar.
Geplaatst: 24.12.2021 - 04:19
door RoaldH
Martinos33 schreef: ↑24.12.2021 - 00:34
e_knook schreef: ↑23.12.2021 - 17:27
Was je hybride accu de laatste keer volledig ontladen voordat je hem aan de lader hebt gezet?
Ja dat klopt, die was idd volledig leeg
Wat betreft de katalysator, dat is niet ondenkbaar, gezien ook de EGR foutmelding, kan het zelfs zo zijn dat deze extra vervuild is.
Echter hebben we ook dit weekend 2x een rit gehad van een kleine 250km. Waarvan dus een goede 200+ km op diesel. Dan zou je verwachten dat hij in 1 van die ritten toch wel schoon geworden is en/of geregenereerd heeft.
Regenereren van het filter wordt bepaald tijdens het starten van de auto. Dus je start de auto, je schakelt de versnelling in en dan start de diesel om met het proces te beginnen. Of er prik in de accu zit, maakt dan niet uit…
Hybride tijdelijk niet beschikbaar.
Geplaatst: 24.12.2021 - 07:47
door e_knook
Martinos33 schreef: ↑24.12.2021 - 00:34
e_knook schreef: ↑23.12.2021 - 17:27
Was je hybride accu de laatste keer volledig ontladen voordat je hem aan de lader hebt gezet?
Ja dat klopt, die was idd volledig leeg
Wat betreft de katalysator, dat is niet ondenkbaar, gezien ook de EGR foutmelding, kan het zelfs zo zijn dat deze extra vervuild is.
Echter hebben we ook dit weekend 2x een rit gehad van een kleine 250km. Waarvan dus een goede 200+ km op diesel. Dan zou je verwachten dat hij in 1 van die ritten toch wel schoon geworden is en/of geregenereerd heeft.
Ik weet niet of dat betrekking heeft op de hybride fout melding, maar bij mij kwam het niet opladen als de hybride accu helemaal leeg was door een slechte start accu.
Hybride tijdelijk niet beschikbaar.
Geplaatst: 24.12.2021 - 10:30
door RoaldH
e_knook schreef: ↑24.12.2021 - 07:47
Martinos33 schreef: ↑24.12.2021 - 00:34
e_knook schreef: ↑23.12.2021 - 17:27
Was je hybride accu de laatste keer volledig ontladen voordat je hem aan de lader hebt gezet?
Ja dat klopt, die was idd volledig leeg
Wat betreft de katalysator, dat is niet ondenkbaar, gezien ook de EGR foutmelding, kan het zelfs zo zijn dat deze extra vervuild is.
Echter hebben we ook dit weekend 2x een rit gehad van een kleine 250km. Waarvan dus een goede 200+ km op diesel. Dan zou je verwachten dat hij in 1 van die ritten toch wel schoon geworden is en/of geregenereerd heeft.
Ik weet niet of dat betrekking heeft op de hybride fout melding, maar bij mij kwam het niet opladen als de hybride accu helemaal leeg was door een slechte start accu.
Als de 400v accu leeg is, is dit ook de normale (fout)melding waarna de auto overgaat naar hybrid.
Hybride tijdelijk niet beschikbaar.
Geplaatst: 25.12.2021 - 17:59
door Martinos33
Deze ochtend kreeg ik de melding : hybridesysteem niet beschikbaar vanwege te lage temperatuur (of iets dergelijks). De auto startte dan ook de diesel en we hebben de eerste kms op diesel gereden. Daarna alles weer zoals normaal.
De buitentemperatuur was -1 (niet heel spannend dus zou ik zeggen voor een Zweed...)
Is dit normaal? Bij vorst, eerst even opwarmen?
Ook de spiegels wilde niet meer uitklappen

. Vast gevroren denk ik? Hoop ik.. (Met ingeklapte spiegels gereden, moesten maar een klein stukje, hoofdzakelijk binnendoor). Verder nog niet weer geprobeerd ze open te krijgen.
Hybride tijdelijk niet beschikbaar.
Geplaatst: 25.12.2021 - 20:15
door RoaldH
Martinos33 schreef: ↑25.12.2021 - 17:59
Deze ochtend kreeg ik de melding : hybridesysteem niet beschikbaar vanwege te lage temperatuur (of iets dergelijks). De auto startte dan ook de diesel en we hebben de eerste kms op diesel gereden. Daarna alles weer zoals normaal.
De buitentemperatuur was -1 (niet heel spannend dus zou ik zeggen voor een Zweed...)
Is dit normaal? Bij vorst, eerst even opwarmen?
Ook de spiegels wilde niet meer uitklappen

. Vast gevroren denk ik? Hoop ik.. (Met ingeklapte spiegels gereden, moesten maar een klein stukje, hoofdzakelijk binnendoor). Verder nog niet weer geprobeerd ze open te krijgen.
Als je de auto niet gaat preconditioneren bij temperaturen onder en rond het vriespunt, is de accu te koud om vol vermogen te leveren. Soms is het gebruik van automatisch verwarmen en een rustige rijstijl voldoende om de auto elektrisch te laten rijden Soms springt de dieselmotor aan om extra warmte in de hybride aandrijflijn te krijgen.
Hybride tijdelijk niet beschikbaar.
Geplaatst: 25.12.2021 - 20:17
door RoaldH
Wat betreft de spiegels is vorst niet direct het probleem (zie de situatie in Zweden) maar eerder dat door de dauw de waterdruppels tussen de plastic delen van de spiegels bevriezen. Ik zou het automatisch inklappen en uitklappen in deze periode even uitzetten in Sensus.
Hybride tijdelijk niet beschikbaar.
Geplaatst: 25.12.2021 - 20:23
door Martinos33
Ok, dus de spiegels is een bekend iets. Ga ik dat klappen even uitzetten.
Preconditioneren staat aangeschakeld.
Of moet ik echt bewust de standkachel inschakelen een bepaalde tijd voor vertrek?
Hybride tijdelijk niet beschikbaar.
Geplaatst: 25.12.2021 - 20:32
door RoaldH
Martinos33 schreef: ↑25.12.2021 - 20:23
Ok, dus de spiegels is een bekend iets. Ga ik dat klappen even uitzetten.
Preconditioneren staat aangeschakeld.
Of moet ik echt bewust de standkachel inschakelen een bepaalde tijd voor vertrek?
je moet hem bewust inschakelen met de sleutel, VOC of de tijdklok.
Hybride tijdelijk niet beschikbaar.
Geplaatst: 25.12.2021 - 21:10
door Martinos33
Ok, bedankt voor je reactie!
Ga ik dat eens proberen


Hybride tijdelijk niet beschikbaar.
Geplaatst: 01.02.2022 - 13:54
door Martinos33
Helaas, ook nu het niet meer vriest (nu 8 graden) de melding hybride tijdelijk niet beschikbaar.
(Pure niet beschikbaar door tijdelijke beperkingen hybride systeem).
Ook na een dikke 10min rijden niet

Het lijkt dus niets met opwarmen van de motor te maken te hebben.
Hybride tijdelijk niet beschikbaar.
Geplaatst: 13.02.2022 - 13:37
door fmulders
Als je dit weer hebt kan je het volgende eens proberen:
Na 10 a 15 min rijden op diesel, de wagen stoppen op een parkeerplaats,... contact uit zetten en wachten tot de "bekende" klonk van het hoogspanning relais na een paar minuten.
Daarna auto weer op contact en proberen op "Pure" te rijden.
Als dit dan wel werkt is hoogst waarschijnlijk de 12v accu defect!