Standkachel maakt herrie na reparatie

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henielma
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58

Twee weken geleden is de standkachel van mijn V60 PIH 2014 gerepareerd omdat deze bijna niets meer deed. Het interieur werd niet meer warm.
Tijdens de reparatie bij de dealer is de gloeibougie, branderunit en uitlaatje vervangen van de standkachel. Dure reparatie maar daar gaat het niet om.
Waarschijnlijk door slechte verbranding in de weken voor de reparatie was het uitlaadje erg heet geworden en vervormd. Ook gaven ze aan dat het schutboard op die plek wat geleden heeft

Sinds deze reparatie maakt de standkachel flinke herrie. Een hoog en irritant geluid zoals een tandartsboor. Dit hoor je buiten goed maar zeker ook als je op de bestuurdersstoel zit. Een irritant hoog geluid dat boven de normale radio volumestand uitkomt en zelfs wanneer de dieselmotor aanslaat komt de standkachel op de bestuurdersplaats daar bovenuit qua geluid.

Begin volgend jaar kijkt de dealer of die dit probleem op kan lossen. Maar omdat ik graag vooraf wat ideeën wil verzamelen onderstaande vragen:

Weet iemand wat de oplossing is om dit geluid tot een aanvaardbaar niveau terug te brengen?
Kan het zijn dat door het deels verbrande schutbord het geluid makkelijk het interieur in komt?
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5547
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Ik heb een soortgelijke klacht gehad met de standkachel van onze camper. Bleek dat de pakking van het uitlaatje de boosdoener te zijn. Die stak iets te ver naar binnen. Door de overdruk uit de verbrandingskamer werkte dat als een soort van blokfluit.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2767
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Lijkt mij dat er iets aanloopt, de fan vd luchtmotor wellicht, of systeem niet goed ontlucht waardoor waterpomp teveel toeren maakt.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Henielma
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58

Dank voor de ideeën. Geeft me extra input voor de garage wanneer ze er naar gaan luisteren en kijken.
Met name die van de pakking en het uitlaatje klinkt interessant.
Ik hoop dat ze het op kunnen lossen en laat hier dan nog weten wat het was.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Henielma schreef: 25.12.2021 - 11:25 Dank voor de ideeën. Geeft me extra input voor de garage wanneer ze er naar gaan luisteren en kijken.
Met name die van de pakking en het uitlaatje klinkt interessant.
Ik hoop dat ze het op kunnen lossen en laat hier dan nog weten wat het was.
Waarschijnlijk hoeven de koelslangen dan niet los.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Henielma
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58

Vandaag is de auto terug geweest bij de dealer om het overmatig geluidsprobleem met de standkachel op te lossen. De ideeen van dit forum heb ik ze aangegeven ter inspiratie.
Helaas is het ze niet gelukt om dit geluidprobleem op te lossen. Het geluid komt uit de standkachel zelf en volgens de dealer is het de motor van de standkachel die het geluid maakt. Deze motor is tijdens de reparatie niet vervangen (wel de gloeibougie en branderunit). Deze motor is nu niet op op voorraad. Het vervangen van de motor zou weer een dure reparatie worden omdat alles weer uit elkaar zou moeten.
Ze adviseerden om het zo maar te laten. Ik heb aangegeven dat ik het jammer vond, veel geld uit gegeven en een standkachel die nu wel warmte geeft maar ook herrie maakt.
Het goede nieuws is dat er vandaag geen aanvullende kosten in rekening zijn gebracht.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2767
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Of toch de fan beschadigd tijdens de eerdere reparatie, als deze motor/ fan aanloopt en daardoor zijn toerental niet haalt kun je ook weer een foutmelding krijgen.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Henielma
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58

Uit het niets belde de dealer vorige week dat ze toch nog eens naar de standkachel van mijn auto wilde kijken om het geluidsprobleem dat ontstaan was na de vorige reparatie op te lossen. Mogelijk heeft de door mij ingevulde vragenlijst met feedback geholpen. De dealer kwam met als aanbod dat alleen aanvullende onderdelen (mogelijk de standkachelmotor) betaald hoefde te worden. Ik ben hierop ingegaan omdat het geluid erg storend was omdat het boven de radio en de dieselmotor uit kwam.

Vanochtend de auto opgehaald en het geluid is weg! Nu kan ik weer genieten van deze fijne auto.

In de bijgevoegde zip file twee korte filmpjes met het geluid voor het oplossen van het geluidsprobleem en de andere na het oplossen. Uiteindelijk is opnieuw de branderunit (op hun kosten) vervangen en daarnaast (op mijn kosten) ook de standkachel motor vervangen. Eind goed, al goed.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Dat zijn goede berichten!
Dank voor het vermelden hier.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4610
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Fijn en nu weer genieten!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”