Pagina 1 van 1
Bandencontrole systeem
Geplaatst: 25.12.2021 - 08:20
door danny3
Hallo, is het nodig wanneer ik de bandenspanning controleer en ik wat moet bijpompen in 1 of meerdere banden dat ik de controle reset ( spanning opslaan) of moet dit gewoon 2 keer bij een bandenwissel en kan ik als het moet wat bijpompen zonder te resetten . En weet iemand hoeveel verschil er moet opzitten eer de controle een leeglopende band meldt ?
Bandencontrole systeem
Geplaatst: 25.12.2021 - 10:32
door BlackcurrantV70
Het bandencontrolesysteem reageert niet op bandendruk maar op verschil in omwentelingen tijdens het rijden, dit wordt gemeten via de ABS sensors.
Ik wissel al 3 jaar van zomer naar winterbanden (18 & 19”) en moet nooit calibreren
Bandencontrole systeem
Geplaatst: 25.12.2021 - 10:51
door volvo440special
Je hebt twee versies. Actief die meet daadwerkelijk luchtdruk op het ventiel en geeft de druk aan op het display. Passief gebruikt alleen de wielomwentelingen en meldt zich pas bij afwijkende omwentelingen.
Bandencontrole systeem
Geplaatst: 25.12.2021 - 11:22
door danny3
BlackcurrantV70 schreef: ↑25.12.2021 - 10:32
Het bandencontrolesysteem reageert niet op bandendruk maar op verschil in omwentelingen tijdens het rijden, dit wordt gemeten via de ABS sensors.
Ik wissel al 3 jaar van zomer naar winterbanden (18 & 19”) en moet nooit calibreren
In de handleiding staat nochtans dat men bij elke verandering van de luchtdruk deze opnieuw moet opslaan
Bandencontrole systeem
Geplaatst: 25.12.2021 - 11:42
door Emmevi
Maar wat is verandering van luchtdruk?
- als 2.4 bar is opgeslagen, er is 0.2 bar weg gelekt, en ik vul hem weer bij tot de gewenste 2.4 bar?
Of:
- als 2.4 bar is opgeslagen, maar ik wil er 2.7 bar in hebben en dit instellen als nieuwe standaard waarde?
Ik zou zeggen dat laatste.
Anders zou je elke paar weken opnieuw moeten kalibreren omdat er lucht weg lekt, en dus de bandenspanning constant veranderd………
Bandencontrole systeem
Geplaatst: 25.12.2021 - 12:22
door Hans Eilander
Emmevi schreef: ↑25.12.2021 - 11:42 Maar wat is verandering van luchtdruk?
Mijn ervaring is, dat bij "elk drukverschil" dus óok als je 0,2 bar bijpompt, je opnieuw deze nieuwe spanning moet opslaan, anders blijft het lampje branden van "bandenspanning controleren." Drukverschil is: dat bij hogere of lagere spanning, het lampje gaat branden, omdat nu de gewijzigde spanning anders is, dan is opgeslagen in het systeem.

Bandencontrole systeem
Geplaatst: 25.12.2021 - 13:16
door -KJ-
Gewoon altijd opnieuw kalibreren na het wijzigen van de bandenspanning, dan werkt het systeem het meest accuraat. Het is toch een kleine moeite?
Bandencontrole systeem
Geplaatst: 25.12.2021 - 21:08
door danny3
Emmevi schreef: ↑25.12.2021 - 11:42
Maar wat is verandering van luchtdruk?
- als 2.4 bar is opgeslagen, er is 0.2 bar weg gelekt, en ik vul hem weer bij tot de gewenste 2.4 bar?
Of:
- als 2.4 bar is opgeslagen, maar ik wil er 2.7 bar in hebben en dit instellen als nieuwe standaard waarde?
Ik zou zeggen dat laatste.
Anders zou je elke paar weken opnieuw moeten kalibreren omdat er lucht weg lekt, en dus de bandenspanning constant veranderd………
Pakt dat de foutmelding komt wanneer er 30 % minder lucht zit in de band toz van de opgeslagen druk . Dus is dat bij 1,7 bar , als de opgeslagen druk 2,4 bar was dus als men dan eens moest bijvullen naar 2,7 kan dat geen kwaad en hoeft men niet opnieuw op te slagen denk ik ..
of zie ik dat verkeerd ?
Bandencontrole systeem
Geplaatst: 25.12.2021 - 21:17
door Hans Eilander
danny3 schreef: ↑25.12.2021 - 21:08 Dus is dat bij 1,7 bar , als de opgeslagen druk 2,4 bar was, dus als men dan eens moet bijvullen naar 2,7 kan dat geen kwaad en hoeft men niet opnieuw op te slagen denk ik .. of zie ik dat verkeerd ?
Ik heb de indruk, dat elke afwijking van druk gemeld word. En dat na elk druk-bijvullen, dit opnieuw opgeslagen dient te worden.

Bandencontrole systeem
Geplaatst: 27.12.2021 - 12:23
door PGV90
Als je gaat rijden, vooral in zomer en met hogere snelheid en belasting loopt de druk ook gemakkelijk op van 2.4 naar 2.7 en dat is geen probleem. Koud staan ze weer op 2.4.
Dus 10% marge zit er zeker wel in.
Ik zeg, gewoon testen:
- band bijvullen en kijken of de melding weg is
- anders gewoon kalibreren (met koude banden). Is zoals gezegd een kleine moeite.
Bandencontrole systeem
Geplaatst: 29.12.2021 - 11:16
door BlackcurrantV70
volvo440special schreef: ↑25.12.2021 - 10:51
Je hebt twee versies. Actief die meet daadwerkelijk luchtdruk op het ventiel en geeft de druk aan op het display. Passief gebruikt alleen de wielomwentelingen en meldt zich pas bij afwijkende omwentelingen.
TS heeft een XC40 in zijn profiel staan, dus die werkt met ABS sensoren en niet met druksensoren
Bandencontrole systeem
Geplaatst: 29.12.2021 - 11:53
door volvo440special
Ik lees het nu inderdaad.