Een paar vraagjes over de VEA benzine motor

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Gebruikersavatar
StephanD
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 14.07.2010 - 23:03

Hallo, ik rij al vele jaren Volvo maar nog niet met de huidige motoren serie.
Ik heb een paar vraagjes over de VEA benzine motor.

Ik heb wel eens gereden met VEA diesel versies in een V90 D3 en V60CC D4 van het vorige model en rij wel eens mee in een XC60 D4 uit 2015.
Voor een diesel vind ik de nieuwe VEA motor best stil in deze autos.
Pas onlangs reed ik voor het eerst met de VEA benzine versie in een V40 T4 uit 2017.
Ik vond de motor hetzelfde klinken als de D4 uit de XC60 maar had een benzine motor eigenlijk wat stiller verwacht.
De XC60 D4 eigenaar reed mee en beaamde dat de motor hetzelfde klonk als bij zijn D4.
Is dit herkenbaar?

Onze huidige V40 uit 1998 wordt vooral voor hele korte stukjes gebruikt en is erg snel op temperatuur, heel veel sneller dan bv mijn V70T5.
Is zo'n nieuwe motor met directe injectie ook goed bestand tegen het rijden van zeer korte stukjes?
Hoe snel is een VEA benzine motor op temperatuur?

Is er nog een merkbaar verschil tussen de 2.0 en de 1.5 die ik in de automaat versies van de V40 tegen kom?

Hopelijk zijn er hier ervaringen die mijn vragen kunnen beantwoorden.
343 DL aut - > 360GLT 2.3 - > V40 2.0T4 Prestige MTE stage 2 Ferrita dp
Volvo V70 T5 '07 Summum Four-C MTE stage 2 Ferrita dp
BkB
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 31.05.2016 - 09:06

Ik heb de nodige jaren in een V40D4 handgeschakeld gereden (bj 2014) en sinds januarie dit jaar een V40CC T4 automaat en ervaar de benzine als stiller.
Bij de D4 is was er altijd een lichte sonore roffel.
De T4 is binnen no-time op temperatuur (koelvloeistof) en komt niet boven de 3000 toeren , maar voor mij is het blok zelf pas na 40 km op temperatuur.
Korte stukjes is geen probleem, maar daar treed dan ook de grootste slijtage op. Voor mij liever een auto die 40K per jaar rijd dan 4 K per jaar (mits normaal bereden en onderhouden etc etc).

Qua automaten zijn er best verschillen, afhankelijk van model icm motor. Bv de D4 heeft in een V40 een Aisin 6 automaat, maar in bv de V90 heeft dezelfde motor een Aisin 8 automaat
Plaats reactie

Terug naar “V40”