D5 . benzine in dieseltank

Plaats reactie
themull
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 10.10.2006 - 15:15

Hi, ik heb een XC90 D5 200pk uit 2011.

Ik heb vorige week in Duitsland per abuis benzine in m'n dieseltank gegooid.
Ik kwam er na een kwartiertje rijden pas achter, omdat de motor toen met horten en stoten begon te lopen, heb de auto direct langs de kant gezet.
Er zat nog een kleine 20 liter diesel in de tank, de rest (43liter) heb ik afgevuld met benzine. De motor gaf verder geen motorstoring op het paneel .

De ADAC heeft me naar een garage gesleept alwaar ze de tank en de motor volledig hebben ontdaan van de diesel en benzine, en vervolgens de tank weer hebben gevuld met diesel, en de motor hebben laten lopen.

We waren onderweg voor een wintersportvakantie in Italie
Het was snachts niet bijzonder koud, maximaal -8, overdag meestal boven het vriespunt.
Tijdens de koude start (sochtends) aldaar loopt de motor zeer beroerd, starten doet ie wel , maar daarna hapert/stottert ie alleen maar, en bij in stationair gasgeven is het toerental niet te verhogen.

Pas na een paar keer extra voorgloeien, start en loopt de motor beter, maar zeker de eerste minuten (kennelijk voordat de motor wat is opgewarmd).
Toen het hier in NL een paar dagen koud was snachts (onder vriespunt), liep de motor bij starten normaal.
Op de terugweg gisteren heeft de D5 geen problemen gehad.


Is het beroerde lopen na koude start van de motor te wijten aan de koude temperaturen snachts, of is het probleem veroorzaakt door de foutieve brandstof? indien dat laatste: wat kan er aan de hand zijn, wat kan ik er aan doen?
Volvo XC90 D5 2012
Volvo V70 D5 2005
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2769
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Zou eerst eens de gloeibougies laten controleren, deze gloeien ook als de motor al loopt, en deze koud is.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Even wat kerosine er in gooien. :D

(Voordat je denkt dat ik een geintje maak, diesel-injector-cleaner is kerosine met wat kleine toevoegingen.)
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Ik zou het even aankijken.
De pomp en injectoren worden gesmeerd door de diesel.
Door verkeerde brandstof amper gesmeerd dus.

Eric
HGV
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Je brandstoffilters zou ik vervangen in jouw geval. Deze houden brandstof vast als de motor uit is om eerder brandstof bij je injectoren te hebben. Deze filters zijn ERG gevoelig voor benzine.
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4096
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Mijn vader heeft dit met z'n V60 ook een keer gedaan in Groot-Brittanië. De wegenwachter die hem hielp zei dat ie zo snel mogelijk de auto moest verkopen, omdat er vanalles stuk zou gaan. Thuisgekomen is de auto naar de vertrouwde dealer gegaan en zijn de injectoren nagekeken en bleek alles in orde, auto heeft nog jaren prima gelopen. Brandstoffilter moet uiteraard wel vervangen worden.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
themull
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 10.10.2006 - 15:15

Ik heb inderdaad een afspraak gemaakt bij de garage om de auto na te laten kijken. Bij de garage zeiden ze dat de gloeistiften ook aangetast kunnen zijn ivm hogere termperatuur bij verbranding van benzine,,
Ik zal idd vragen of ze preventief het brandstoffilter willen vervangen en de gloeistiften willen controleren/ vervangen..

Heeft het zin om in de brandstof een additief te doen die de verstuivers etc reinigt en smeert? of werkt dat juist contraproductief?
Volvo XC90 D5 2012
Volvo V70 D5 2005
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5105
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

themull schreef: 05.01.2022 - 17:06 Ik heb inderdaad een afspraak gemaakt bij de garage om de auto na te laten kijken. Bij de garage zeiden ze dat de gloeistiften ook aangetast kunnen zijn ivm hogere termperatuur bij verbranding van benzine,,
Ik zal idd vragen of ze preventief het brandstoffilter willen vervangen en de gloeistiften willen controleren/ vervangen..
Wat een onzin verhaal een diesel heeft juist een hogere temperatuur en druk. Ik zou eerder bang zijn voor de brandstof pomp
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”