D5 . benzine in dieseltank
Geplaatst: 03.01.2022 - 21:20
Hi, ik heb een XC90 D5 200pk uit 2011.
Ik heb vorige week in Duitsland per abuis benzine in m'n dieseltank gegooid.
Ik kwam er na een kwartiertje rijden pas achter, omdat de motor toen met horten en stoten begon te lopen, heb de auto direct langs de kant gezet.
Er zat nog een kleine 20 liter diesel in de tank, de rest (43liter) heb ik afgevuld met benzine. De motor gaf verder geen motorstoring op het paneel .
De ADAC heeft me naar een garage gesleept alwaar ze de tank en de motor volledig hebben ontdaan van de diesel en benzine, en vervolgens de tank weer hebben gevuld met diesel, en de motor hebben laten lopen.
We waren onderweg voor een wintersportvakantie in Italie
Het was snachts niet bijzonder koud, maximaal -8, overdag meestal boven het vriespunt.
Tijdens de koude start (sochtends) aldaar loopt de motor zeer beroerd, starten doet ie wel , maar daarna hapert/stottert ie alleen maar, en bij in stationair gasgeven is het toerental niet te verhogen.
Pas na een paar keer extra voorgloeien, start en loopt de motor beter, maar zeker de eerste minuten (kennelijk voordat de motor wat is opgewarmd).
Toen het hier in NL een paar dagen koud was snachts (onder vriespunt), liep de motor bij starten normaal.
Op de terugweg gisteren heeft de D5 geen problemen gehad.
Is het beroerde lopen na koude start van de motor te wijten aan de koude temperaturen snachts, of is het probleem veroorzaakt door de foutieve brandstof? indien dat laatste: wat kan er aan de hand zijn, wat kan ik er aan doen?
Ik heb vorige week in Duitsland per abuis benzine in m'n dieseltank gegooid.
Ik kwam er na een kwartiertje rijden pas achter, omdat de motor toen met horten en stoten begon te lopen, heb de auto direct langs de kant gezet.
Er zat nog een kleine 20 liter diesel in de tank, de rest (43liter) heb ik afgevuld met benzine. De motor gaf verder geen motorstoring op het paneel .
De ADAC heeft me naar een garage gesleept alwaar ze de tank en de motor volledig hebben ontdaan van de diesel en benzine, en vervolgens de tank weer hebben gevuld met diesel, en de motor hebben laten lopen.
We waren onderweg voor een wintersportvakantie in Italie
Het was snachts niet bijzonder koud, maximaal -8, overdag meestal boven het vriespunt.
Tijdens de koude start (sochtends) aldaar loopt de motor zeer beroerd, starten doet ie wel , maar daarna hapert/stottert ie alleen maar, en bij in stationair gasgeven is het toerental niet te verhogen.
Pas na een paar keer extra voorgloeien, start en loopt de motor beter, maar zeker de eerste minuten (kennelijk voordat de motor wat is opgewarmd).
Toen het hier in NL een paar dagen koud was snachts (onder vriespunt), liep de motor bij starten normaal.
Op de terugweg gisteren heeft de D5 geen problemen gehad.
Is het beroerde lopen na koude start van de motor te wijten aan de koude temperaturen snachts, of is het probleem veroorzaakt door de foutieve brandstof? indien dat laatste: wat kan er aan de hand zijn, wat kan ik er aan doen?