Ik had vorig jaar steeds de melding op het dashboard dat de accuspanning laag was. Daardoor deed de standkachel en het start/stopsysteem het vaak ook niet. Er is toen een nieuwe accu ingekomen. Deze zomer geen problemen maar bij de eerste nachtvorst weer de melding dat de accuspanning laag is. Nu blijkt dat de hulpaccu de boosdoener is (misschien wel steeds was) De garage leek hier in 1e instantie niet mee bekend te zijn (hulpaccu). Er is een nieuwe hulpaccu ingezet en ik krijg een factuur van 279 Euro incl. BTW. De kosten zijn de accu, uitlezen systeem en een uur werkplaats. Ik zie dat zo'n hulpaccu voor minder dan 70 Euro incl. BTW overal te koop zijn.
Ben wel benieuwd wat jullie hier van vinden?
279 Euro voor een 9 ampère hulpaccu?
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40649
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Wat zei de garage toen je die er naar vroeg ?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 07.11.2019 - 09:53
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20672
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Een uur werkzaamheden is toch ook al 100 euro of meer? Helaas worden dat gangbare prijzen. En niet alleen bij Volvo. Daarnaast vragen ze blijkbaar wat geld voor de computer om je auto uit te lezen.
Ziehier 279 euro rekening ...
Ik verzin het niet maar blijkbaar moet een auto tegenwoordig aan de computer als je ergens een schroefje aandraait.
Ziehier 279 euro rekening ...
Ik verzin het niet maar blijkbaar moet een auto tegenwoordig aan de computer als je ergens een schroefje aandraait.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Dealers bestellen ook de onderdelen 'online'. Maar dan wel met iets snellere leveringstermijnen, namelijk voor 10.00 besteld is om 12.00 geleverd en voor 12.00 besteld is om 15.00 geleverd. Daardoor kunnen ze in de regel binnen een werkdag van 8 uur zo goed als elke reparatie doen, de onderdelen kosten echter wel wat meer geld dan bij autodoc.co.uk.... Dat is de afweging die je maakt tussen wat langer wachten tot de auto klaar is of vaak nog dezelfde dag ophalen.
Accu 129.--
Arbeidsloon 80.-
Gebruik computer 20.- (geen idee waarom een computer wel apart geld kost een een steeksleutel niet....)
Totaal 277 incl btw.
Accu 129.--
Arbeidsloon 80.-
Gebruik computer 20.- (geen idee waarom een computer wel apart geld kost een een steeksleutel niet....)
Totaal 277 incl btw.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13820
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
goh ik doe niets meer in een garage zonder afspraken over bedragen en werkzaamheden en telefoneren bij dreigende overschrijding. Voor de garage is het 230- ex btw . Uur werk van 100- ( echt waar ? ) blijft 130- euro over voor je accu....
In ieder geval geen koopje en even aandringen bij werkplaats naar de verantwoording factuur.
In ieder geval geen koopje en even aandringen bij werkplaats naar de verantwoording factuur.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19847
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
110 ex btw…Msuidgeest schreef: ↑04.01.2022 - 17:28 Een uur werkzaamheden is toch ook al 100 euro of meer? Helaas worden dat gangbare prijzen. En niet alleen bij Volvo. Daarnaast vragen ze blijkbaar wat geld voor de computer om je auto uit te lezen.
Ziehier 279 euro rekening ...
Ik verzin het niet maar blijkbaar moet een auto tegenwoordig aan de computer als je ergens een schroefje aandraait.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 7th Gear member
- Berichten: 5646
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Daarbij komt dat je als hobby-monteur nog geen scheet kan laten in een moderne auto, want alles is gekoppeld aan software.
Dus ben je gedoemd tot betaling!
Dus ben je gedoemd tot betaling!
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/
The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
https://www.overlandbound.com/
The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13820
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Zelfs bij de nieuwe generatie Dacia is dat het geval leerde ik vandaag...Urbexpeditie schreef: ↑04.01.2022 - 18:38 Daarbij komt dat je als hobby-monteur nog geen scheet kan laten in een moderne auto, want alles is gekoppeld aan software.
Dus ben je gedoemd tot betaling!
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
- flevodirk
- 3rd Gear member
- Berichten: 476
- Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
- Locatie: Flevoland
Ik weet niet zeker of mijn auto dezelfde issue had hoor, maar ik beschrijf het even, ter lering en vermaak.
Ik wil je dus ook niet op het verkeerde been zetten, maar de verschijnselen die je beschreef heb ik ook ongeveer zo meegemaakt met mijn auto. Ondanks een nieuwe accu in de zomer van de Volvo dealer -onder garantie-, kwam na 3-4 maand die melding in het dashboard bij mij. (accuspanning laag). Ook kon ik soms de standkachel niet meer starten hierdoor. (Ik heb paar keer maar voor remote start gekozen, werd ie toch lekker warm) En Volvo-oncall ging na 3 a 4 dagen in standby wegens lage accuspanning.
Wel gebeld met de dealer even of bij mijn auto ook de hulpaccu op zou zijn, maar dat dacht men van niet en had ik de optie om de auto te brengen voor diagnose en of reset. Ik ben dus vriendelijk te woord gestaan en in die richting gaan denken heb daarna zelf e.e.a. nagezocht. Het bleek dat je zelf de BMS kan resetten. Als het goed is heeft de garage dat ook gedaan toen, maar ik hoorde dat het ook wel eens wordt vergeten!
Aangezien het een quick fix is heb ik dus zelf de BMS reset. (battery management system van je normale 12V start accu) Hoe staat op Youtube, gewoon het kabeltje even loshalen met draaiende motor.
Het was niet helemaal logisch gezien het feit dat er een nieuwe accu in was gekoment, geplaatst door de dealer etc, maar ik dacht; baat het niet dan schaadt het niet.
EN??? Problem Solved!! Normaal ging Oncall dus na max 4 dagen op standby maar nu bleef de auto na 7 dagen stilstand nog online! Ook de melding op het display nooit meer teruggezien.
Hier heb je waarschijnlijk niet zoveel aan maar dan weet je voor een volgende keer dat je nog een quick fix kan doen na een nieuwe 12v start accu in de auto.
Met veel start-stop gebruik verslijten die accu’s toch vrij snel begreep ik.
En wellicht was de hulp accu niet het probleem? In elk geval ben je nu weer klaar voor een eventuele winter en dat is ook wat waard toch?
De prijzen van Volvo onderhoud zijn stevig maar niet buiten proporties vind ik zelf. Het zijn nu eenmaal vrij dure en complexe auto’s vind ik, dus werken en diagnose aan onze karren kost nu eenmaal wat + de argumenten hierboven.
Persoonlijk doe ik een mix:
- ik doe zelf wat standaard onderhoud (olie, filters, controle, bougies en remmen)
- rest doet de garage die ik ken (zzp-er - algemene garage)
- voor niet al te complexe storingen ga ik ook daarvoor naar hem toe
- heb ik het idee dat een dealer eraan te pas moet komen, dan ga ik naar de dealer.
Werkt voor mij…
Ik wil je dus ook niet op het verkeerde been zetten, maar de verschijnselen die je beschreef heb ik ook ongeveer zo meegemaakt met mijn auto. Ondanks een nieuwe accu in de zomer van de Volvo dealer -onder garantie-, kwam na 3-4 maand die melding in het dashboard bij mij. (accuspanning laag). Ook kon ik soms de standkachel niet meer starten hierdoor. (Ik heb paar keer maar voor remote start gekozen, werd ie toch lekker warm) En Volvo-oncall ging na 3 a 4 dagen in standby wegens lage accuspanning.
Wel gebeld met de dealer even of bij mijn auto ook de hulpaccu op zou zijn, maar dat dacht men van niet en had ik de optie om de auto te brengen voor diagnose en of reset. Ik ben dus vriendelijk te woord gestaan en in die richting gaan denken heb daarna zelf e.e.a. nagezocht. Het bleek dat je zelf de BMS kan resetten. Als het goed is heeft de garage dat ook gedaan toen, maar ik hoorde dat het ook wel eens wordt vergeten!
Aangezien het een quick fix is heb ik dus zelf de BMS reset. (battery management system van je normale 12V start accu) Hoe staat op Youtube, gewoon het kabeltje even loshalen met draaiende motor.
Het was niet helemaal logisch gezien het feit dat er een nieuwe accu in was gekoment, geplaatst door de dealer etc, maar ik dacht; baat het niet dan schaadt het niet.
EN??? Problem Solved!! Normaal ging Oncall dus na max 4 dagen op standby maar nu bleef de auto na 7 dagen stilstand nog online! Ook de melding op het display nooit meer teruggezien.
Hier heb je waarschijnlijk niet zoveel aan maar dan weet je voor een volgende keer dat je nog een quick fix kan doen na een nieuwe 12v start accu in de auto.
Met veel start-stop gebruik verslijten die accu’s toch vrij snel begreep ik.
En wellicht was de hulp accu niet het probleem? In elk geval ben je nu weer klaar voor een eventuele winter en dat is ook wat waard toch?
De prijzen van Volvo onderhoud zijn stevig maar niet buiten proporties vind ik zelf. Het zijn nu eenmaal vrij dure en complexe auto’s vind ik, dus werken en diagnose aan onze karren kost nu eenmaal wat + de argumenten hierboven.
Persoonlijk doe ik een mix:
- ik doe zelf wat standaard onderhoud (olie, filters, controle, bougies en remmen)
- rest doet de garage die ik ken (zzp-er - algemene garage)
- voor niet al te complexe storingen ga ik ook daarvoor naar hem toe
- heb ik het idee dat een dealer eraan te pas moet komen, dan ga ik naar de dealer.
Werkt voor mij…
Laatst gewijzigd door flevodirk op 04.01.2022 - 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik:
Vorige auto-S60 verbruik
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik:
Vorige auto-S60 verbruik
- E.T.
- 5th Gear member
- Berichten: 1668
- Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11
Deze BMS reset schijnt ook te kunnen met behulp wat knopcombi’s op het dashboard.
Contact op II
Dimlichten aan
6x de mistachterlicht schakelaar indrukken
3x alarmlichten schakelaar indrukken
Het accu symbool op het dashboard knippert 3x en de BMS is gereset
Contact op II
Dimlichten aan
6x de mistachterlicht schakelaar indrukken
3x alarmlichten schakelaar indrukken
Het accu symbool op het dashboard knippert 3x en de BMS is gereset
Groet Edwin
Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
- flevodirk
- 3rd Gear member
- Berichten: 476
- Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
- Locatie: Flevoland
Ha, goeie Edwin, die kende ik nog niet. Dit is nog een stuk sneller dan het kabeltje losklikken en weer erin, je moet tenslotte dat plastic spul rond de accu ff losmaken, via deze manier niet!
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik:
Vorige auto-S60 verbruik
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik:
Vorige auto-S60 verbruik
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13820
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Begrijpik goed datjenu een startaccu hebt en een hulpaccu in sommige volvo types?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19847
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Dat start/stop....
Gister na een paar biertjes zat ik er naast en reed mijn vrouw terug, bij thuiskomst stoppen om het lint voor het erf weg te halen s/s laat de motor afslaan.
Het erf op, om de auto recht op de marterroosters te krijgen 360camera aan s/s laat motor afslaan, auto op de roosters, ai net even te ver, s/s zet de motor stil om de automaat in de achteruit te zetten..
En daarom heb ik een persoonlijke rijmodi waar s/s uit is gezet, wat een Kwalitatief Uitermate Teleur stellend systeem is dat zeg.
In de V70 na het starten direct s/s uit.
Gister na een paar biertjes zat ik er naast en reed mijn vrouw terug, bij thuiskomst stoppen om het lint voor het erf weg te halen s/s laat de motor afslaan.
Het erf op, om de auto recht op de marterroosters te krijgen 360camera aan s/s laat motor afslaan, auto op de roosters, ai net even te ver, s/s zet de motor stil om de automaat in de achteruit te zetten..
En daarom heb ik een persoonlijke rijmodi waar s/s uit is gezet, wat een Kwalitatief Uitermate Teleur stellend systeem is dat zeg.
In de V70 na het starten direct s/s uit.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Vroegah gingen alle electronische systemen zoals muziek of navigatie even uit wanneer je de motor start. Om bij de invoering van het start/stop systeem te voorkomen dat je bij elke keer dat de motor af en daarna weer aan slaat alle electronische systemen tijdelijk onderbreek zit er een 9Ah accu als buffer tussen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 07.11.2019 - 09:53
Dank voor alle opmerkingen en vooral de tip om de accu te resetten!!
- E.T.
- 5th Gear member
- Berichten: 1668
- Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11
Let op dat, wat Flevodirk ook al een beetje door liet schemeren, er een kans bestaat dat bij het vervangen van de hoofdaccu vergeten is de BMS te restten en dat daarom de storing terug kwam.
Ga je nu de BMS resetten dat zul je niet te weten komen of de hulpaccu ook echt het probleem veroorzaakt. Aan de andere kant als ze de BMS bij het plaatsen van de hulpaccu hebben gereset dan zul je ook niet weten wat nu de oorzaak was.
Ik zou de BMS niet resetten indien hier geen aanleiding voor is.
Ga je nu de BMS resetten dat zul je niet te weten komen of de hulpaccu ook echt het probleem veroorzaakt. Aan de andere kant als ze de BMS bij het plaatsen van de hulpaccu hebben gereset dan zul je ook niet weten wat nu de oorzaak was.
Ik zou de BMS niet resetten indien hier geen aanleiding voor is.
Groet Edwin
Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 07.11.2019 - 09:53
Geprobeerd, maar werkt niet bij mijn Volvo