Plek relais luchtvering

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
jkatier
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 18.01.2014 - 18:01

Heb de compressor van de luchtvering vervangen en moet ook de bijbehorende relais (niet de zekering) vervangen.
Weet iemand de plek van deze relais bij de XC90 T8 uit 2017?
Kan het nergens vinden....
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Grote kans dat het relais vijftien centimeter rechts van de zekering zit. Even doormeten bij gebrek aan documentatie.
jkatier
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 18.01.2014 - 18:01

Bedoel je dat het geen van de 4 relais is, in de zekeringkast in de kofferruimte, rechts achterin?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Geen of een?

Ik bedoel dat het betreffende relais vaak vlak bij de zekering gemonteerd zit.
jkatier
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 18.01.2014 - 18:01

In de zekeringkast in de kofferruimte zitten 4 relais en een hoop zekeringen. (Zekering 3 (40A) is de zekering van de luchtvering).
Ik weet niet of de relais van de compressor van de luchtvering, 1 van de 4 relais is in de zekeringkast, of dat deze op een andere plek in de auto zit.
Handleiding volvo levert geen informatie over de plek van de verschillende relais en de leverancier van de nieuwe compressor lijkt het niet te weten...
(De relais dient vervangen te worden om de garantie op de compressor te houden, maar ik weet niet waar ik deze moet steken).
Meegeleverde relais heeft 5 pootjes.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Vandaar ff meten. Trek te vier relais los en meet vervolgens welke van de vier spanningsloos raakt als je zekering 3 los haalt. Of de zekeringkast even los halen en de draden aan de achterkant volgen. Weet niet wat makkelijker is bij een XC90....
Gebruikersavatar
Joelvlashof
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 14.06.2022 - 15:35
Contacteer:

Yep deze had ik vorig week ook. ik had de melding Veerprestaties tijdelijk veminderd.

Het compressortje links achter het achterwiel is echt klein en is van het merk continental. Deze word ook snel heet bij intensief gebruik. . Deze is inderdaad afgezekerd met 40 Ampere. Helaas moet dan het hele module blok verwisseld worden (770,-) De ingebouwde sensor gaf 180 graden aan in vida en ging niet weg. Deze zou een werk temparatuur begrenst hebben tussen -20 en plus 60 graden.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”