grote beurt, distributieriem & reparaties $$$$$

Plaats reactie
mattjeu
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 12.09.2011 - 12:00

Beste forumleden,

Ik ben lid geworden om hier de ervaring van forumleden te horen met betrekking tot het samenvoegen van werkzaamheden voor een "grote beurt" bij een garage.
Normaliter ben ik niet fan hiervan maar wellicht zijn er garagehouders of ondernemers die er wel een zaak van kunnen maken.
welke garage leent zich hier bij uitstek voor?

Voor mijn v60 D4 uit 2014 heb ik de volgende werkzaamheden in het vooruitzicht;

herstel kleine schades en spuiten voorbumper
krassen herstel motorkap
grote beurt 240K
vloeistoffen & andere zoals remvloeistof, brandstof/luchtfilter, gloeispiraaltjes etc etc volgens onderhoudsplan
distributieriem & geadviseerde nevenonderdelen (krukaspoelie, rollen, waterpomp?)
2 nieuwe banden & uitlijnen ivm scheef afslijten loopvlak
batterij

Ik wil de prijs van dit alles omlaag krijgen, elk advies is welkom!

Vooral kleine niet-essentiele zaken zoals ruitenwissers, filters die ik makkelijk zelf kan vervangen. (ik kan redelijk goed klussen in auto's)
Andere zaken die vrijwel zeker geen invloed hebben op het standaard onderhoud (een luchtfilter vervangen moet gewoon kunnen, ik pak de service manual erbij als dit aan te raden is)
ik zoek de makkelijke punten, hoef niet tot het naadje te gaan.

alvast bedankt voor het meedenken!
Emmevi
5th Gear member
Berichten: 1022
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Als het er om gaat om het financiële plaatje beperkt te houden zou je juist de grote dingen als de 240K beurt incl. vloeistoffen en filters zelf moeten uitvoeren. Alleen een setje ruitenwissers en luchtfilter zijn druppels op een gloeiende plaat, en tikt qua werkloon in een garage ook niet aan.
Als je de beurt e.d. niet zelf kunt doen, zou dit bij een Volvo-specialist of bv Vakgarage kunnen doen ipv bij de Volvo-dealer, die zijn misschien wat vriendelijker qua uurtarief in de werkplaats.

Voor schade herstel zou je kunnen kijken of een spuiter dit in zijn vrije tijd wil doen. Zo heb ik vroeger voor relatief weinig een motor laten spuiten bij het locale schadebedrijf, maar in de avonduren gedaan door een medewerker aldaar
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Voor de schades zou ik eens naar een kleine schadehersteller in de buurt gaan. Die kunnen je vaak voor een mooi prijsje wel helpen. Een garage of dealer zet je auto zelf vaak ook weer bij een schadehersteller.

Een beurt kun je om kosten te drukken geheel zelf doen. Eventueel bij een doe het zelf garage, waar je hulp kunt inroepen bij de wat lastigere klusjes. Een accu kan ook zelf. Alleen de BMS reset niet vergeten.

Banden met balanceren en uitlijning en riem met randdelen kun je dan aan de garage overlaten.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27620
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Als de gloeibougies nog goed functioneren kan je die ook mooi laten zitten.
Alle filters en vloeistoffen zelf vervangen, net als de accu.

Banden en uitlijning laten doen, distributie met toebehoren zou ik ook uitbesteden.
Al dan niet bij een specialist.

Spuitwerk niet via de dealer maar zoals anderen al noemen mooi bij een kleine spuiter en mogelijk is er nog via spotrepair wat mogelijk?

Dit alles bij elkaar zit je op ik gok maximaal de helft van de offerte die je nu zal krijgen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5105
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik zou toch de dealer overwegen, waterpomp vervangen betekent ontluchten en dat gaat volgens mij wel eens mis met die d4's waarna er motorschade kan ontstaan
mattjeu
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 12.09.2011 - 12:00

Dank voor de reacties!

herstel kleine schades en spuiten voorbumper - zelf locale schadehersteller zoeken
krassen herstel motorkap - zelf locale schadehersteller zoeken
grote beurt 240K - zie hieronder
vloeistoffen & andere zoals remvloeistof, brandstof/luchtfilter, gloeispiraaltjes etc etc volgens onderhoudsplan - zie hieronder
distributieriem & geadviseerde nevenonderdelen (krukaspoelie, rollen, waterpomp?) - dealer
2 nieuwe banden & uitlijnen ivm scheef afslijten loopvlak bandenspecialist/locale garage
batterij - zelf

met betrekking tot groot onderhoud en aanvullende werkzaamheden is de "mogelijke" lijst best wel lang.
Maar eigenlijk moet ik dan de historie erbij nemen om te kijken welke zaken aan de beurt zijn.
die historie of de aanbevolen acties kan ik niet zelf terugvinden.
hoe bepaalt de dealer waneer wat gedaan moet worden? is dat een soort uitdraai van de historie die automatisch berekend adhv de km stand en vorige werkzaamheden, wat er moet gebeuren?
is er ergens een lijst met werkzaamheden waar ik snel als referentie kan zoeken hoe lang iets mee gaat?

bijv.
luchtfilter motor 2 jr/ 50k km
interieur filter 1 - 1 jr
interieur filter 2 - 1 jr
gloeispiralen - 30k km/5 jr
remvloeistof - 2 jr
etc
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27620
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Die overzichten zijn er wel van Volvo.

Wat ik zelf onder een grote beurt doe:
Alle filters
Motorolie
Remolie

Kleine beurt is dan motorolie, oliefilter en afhankelijk van de staat het luchtfilter.
Doe de beurten altijd om en om, wat meer komt op iedere 30.000 kilometer een grote beurt.
Daarnaast op de aangegeven termijnen nog de vloeistoffen van de differentiëlen, tussenbak en automaatbak
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
)()()st
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 11.03.2006 - 19:59
Locatie: Zuid Limburg

Ik heb vorige maand de distributie van mijn D3 (5-cilinder) bij de dealer laten vervangen, ik was positief verrast door de all-in prijs die ze daarvoor hebben. Mijn bevriende monteur waar ik vaker met de 850 kom kon het niet voor minder.

De rest, beurtje, remmen etc zijn an sich best prima zelf te doen, of bij een meer universele garage? Succes!
Volvo 850 T-5R | cream yellow
Volvo V60D3 | summum | met een vleugje R-design | VolvoTune'd
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Maar de riem moet vervangen worden bij 150.000km (4 cilinder) of bij 180.000km (5 cilinder).
Waarom dan nu pas?
mattjeu
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 12.09.2011 - 12:00

The Mechanic schreef: 10.01.2022 - 12:52 Maar de riem moet vervangen worden bij 150.000km (4 cilinder) of bij 180.000km (5 cilinder).
Waarom dan nu pas?
Deze intervallen zijn door volvo aangepast op 24 april 2019. Voorheen was dit 240.000km (4 cylinder d4).

https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=20981

Ik kwam hier pas achter tijdens regulier onderhoud vorig jaar. Ivm mogelijke verplichtingen van de verkoper van de auto heb ik eerst geprobeerd om in overleg met diegene een schikking te treffen voor de kosten. Door deze aanpassing had de auto immers bij aankoop "achterstallig onderhoud". Het gesprek liep echter meteen richting "alles afwijzen" dus ik heb het even laten zitten.

Effectief zijn eigenaren hierdoor meer kwijt aan kosten voor de distributieriem vervangen, dan dat Volvo heeft beloofd bij het verkopen van deze modellen, waardoor deze kosten mijn inziens eigenlijk niet eens terecht zijn voor de eigenaar of de garage.

Maar goed, de kern, daarom nu pas.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”