Pagina 1 van 3

D5 zonder olie gevallen - KAPOT.

Geplaatst: 07.11.2006 - 17:57
door drive_a_legend
Mijn broer rijdt (reed :-x ) met een XC90 D5.
Tot hij gisteren stielviel. Wat bleek : blok vastgelopen - zonder olie gevallen. Het waarschuwingslampje heeft volgens hem NIET gebrand.

Nu weet ik ook wel dat je verondersteld wordt zelf het olieniveau (wekelijks? maandelijks?) na te kijken, maar als zelfs bij dreigende calamiteit het lampje niet gat branden, wat kan er dan fout gegaan zijn? Lampje zelf stuk? Dat wordt toch ook gecontroleerd, en er is toch de boordcomputer die een en ander kan 'zeggen'?

Geplaatst: 07.11.2006 - 18:21
door Gast
Wat is de km-stand?
Niets gehoord?
Misschien iets geraakt en daardoor in hoog tempo olie verloren?
Olie ververst uh.......... niet gevuld dan?

Moet iets aparts zijn!

Geplaatst: 07.11.2006 - 18:22
door Ben
Zomaar zonder olie.........ik ben benieuwd.

Geplaatst: 07.11.2006 - 18:22
door NOS
Voorzover waarschuwt de BC alleen bij kapotte buitenlichten....
Maar dit is wel heel vervelend, hoeveel gaat de revisie kosten?
En zonder olie gevallen??? een D5 verbruikt zo'n beetje geen olie

Geplaatst: 07.11.2006 - 18:34
door drive_a_legend
+/- 150.000 km ; geen "trauma".
Revisie bij vastgelopen blok? Is die niet naar de hemel? Ik denk dat een vervangblok de enige optie wordt. Maar wat dat gaat kosten - hij heeft het nog niet durven vragen. Iemand een idee?

Geplaatst: 07.11.2006 - 18:50
door NielsPHEV
Ik neem aan dat met het waarschuwingslampje het olie druk lampje wordt bedoeld...... die is er sowieso niet voor bedoelt om het nivo te bewaken maar zou uiteindelijk wel moeten gaan branden.

Toch een beetje een vreemd verhaal...............

Geplaatst: 07.11.2006 - 21:21
door lancer
Hmmm, functioneren die lampjes niet alleen als je de auto start? Ik heb als manager van een leasewagenpark ook wel eens meegemaakt dat iemand de dop er niet had opgedaan na het bijvullen. Die reed hem ook in een keer leeg

Geplaatst: 07.11.2006 - 21:29
door NOS
@Lancer: Gewoon het lampje/ waarschuwing dat het oliepijl te laag staat doet het niet bij de start maar alleen als het nodig is en die zou dus in dit geval niet zijn gaan branden...

Geplaatst: 08.11.2006 - 12:19
door edraket
Waarschijnlijk heeft je broer niet zitten opletten, want je rijd een blok niet zomaar vast. Ik heb het zelf een keer gehad met mijn V70R. Ineens olielampje branden (geen oliedruk meer). Direct afgezet en laten afslepen. Bleek de oliekoeler gescheurd (zit in de radiator) waardoor de olie in het waterreservoir werd gepompt. De auto reed na vervanging van de kapotte delen perfect.
Neef reed eens met zijn V70R toen zijn krukaskeering eruit klapte. Ineens verkoor hij alle olie. Ook afgesleept, nieuwe keerring erin. In begin liep hij erg rauw, en rammelde (stoters?), daarna perfect. Beide auto's rijden nog steeds rond.

Waarschijnlijk moet er een nieuw blok in. Bij Volvo kost dat al snel 6-8000 euro. Ik zou voor een sloopblok gaan. kijk eens bij www.brusmotors.com.

Overigens verbruiken de meeste D5 motoren geen drup olie.

Geplaatst: 14.11.2006 - 16:21
door JW240
het oliedruklampje werkt met een drukschakelaar, dus als er geen druk (onder de 0.25 bar) meer is is het lampje aan. als het zover komt is het toch al niet echt goed voor de motor denk ik, het nivo moet dan erg laag zijn gekomen....

Geplaatst: 14.11.2006 - 17:17
door NOS
is er al bekend wat er moet gebeuren?

Geplaatst: 14.11.2006 - 22:07
door drive_a_legend
Nieuw blok erin. Volvo gaat 75% vergoeden. Dus dat valt nog mee vind k (broer vindt dat iets minder, maar die gaat vanaf nu braaf wekelijks oliepeil controleren denk ik.)

Pittig detail : auto was enige dagen ervoor binnen in garage, en onderhoud was nog niet nodig, immers 3000 km later was groot onderhoud gepland. Waarom auto in garage was weet ik feitelijk niet.

NB : mijn vrouw leest hier toevallig mee over mijn schouder, en jullie hebben de groetjes. :roll:

Geplaatst: 14.11.2006 - 22:52
door Hans
Dat is zeker coulant van Volvo! Zeker als de schuldvraag ergens in het midden ligt.

Groeten terug aan je vrouw!

Geplaatst: 15.11.2006 - 07:24
door Oceanracer
Ook ik vind het een gul aanbod van Volvo! Ik zou " met plezier" die 25% afrekenen.

Geplaatst: 15.11.2006 - 10:37
door edraket
Zo, dat is inderdaad coulant van Volvo! Hoeveel had de motor eigenlijk gelopen?

Geplaatst: 15.11.2006 - 14:37
door Caerbannog
Wel apart eigenlijk, zelfs mijn 480 laat het oliepeil even zien als ik hem op ´t contact zet. Op ´t Infocentre-schermpje komt altijd "OK", of "CHECK" als 't al dan niet klopt.
Heeft een XC90 niet zoiets?

Ik vroeg mij ook af of Volvo met zo'n hoge mate van coulance niet eigenlijk schuld bekend? Als het aan de bestuurder zou liggen, zouden ze er niet zoveel tegemoet hoeven aan hoeven komen toch?

Geplaatst: 15.11.2006 - 16:08
door bart simpson
Caerbannog schreef:Wel apart eigenlijk, zelfs mijn 480 laat het oliepeil even zien als ik hem op ´t contact zet. Op ´t Infocentre-schermpje komt altijd "OK", of "CHECK" als 't al dan niet klopt.
Heeft een XC90 niet zoiets?
Nee, nieuwe Volvo's missen dat soort informatie, een nw S80 heeft zelfs geen koelvloeistoftemperatuurmeter meer
Caerbannog schreef:Ik vroeg mij ook af of Volvo met zo'n hoge mate van coulance niet eigenlijk schuld bekend? Als het aan de bestuurder zou liggen, zouden ze er niet zoveel tegemoet hoeven aan hoeven komen toch?
Bij het afwijzen zal er altijd wel iemand op zijn achterste benen gaan staan en bij een (deze) coulante oplossing is het ook weer niet goed, wat de uitkomst ook moge zijn er heeft altijd wel iemand wat te zeuren.

Geplaatst: 15.11.2006 - 16:10
door NOS
Maar coulant is het zeker! hoe lang gaat de operatie in beslag nemen?

Geplaatst: 15.11.2006 - 17:25
door Gast
Gezien de km stand van ± 150.000 is dit heel coulant.
Wie geeft dit weg, Volvo?
of de dealer omdat een paar dagen daarvoor blijkbaar een check in de garage is geweest?

Geplaatst: 15.11.2006 - 18:38
door Caerbannog
bart simpson schreef:Bij het afwijzen zal er altijd wel iemand op zijn achterste benen gaan staan en bij een (deze) coulante oplossing is het ook weer niet goed, wat de uitkomst ook moge zijn er heeft altijd wel iemand wat te zeuren.
Heb je ook wel gelijk in, hij mag allang blij zijn dat er zo'n nette oplossing dan is. Ik bedoelde daarom eigenlijk ook meer dat ik het opvallend vind dat de dealer nog zover tegemoet komt, terwijl het mogelijk niet eens aan hen ligt.