Even voorstellen en meteen paar vragen
Geplaatst: 18.01.2022 - 16:06
Hallo allen. Sinds enkele weken aangemeld, en dan wordt het toch tijd om even voor te stellen. Ik woon in Zeeuws Vlaanderen en heb sinds enkele weken een S60 uit 2010 (nieuw model), een 2.0T. Laatste jaren met kleinere auto's woon werk gereden (fiesta, peugeot 106), en we hebben nog een Peugeot 5008 SUV als gezinsauto. De Peugeot mag maar 1100 kilo trekken en dat is toch wel een beperking sinds we een caravan hebben, en eigenlijk op zoek zijn naar een iets grotere. Aangezien ik ook een trekhaak op 'mijn' auto wilde hebben en graag een iets snellere auto wilde hebben, hebben we besloten de 5008 te houden en ben ik op zoek gegaan naar een andere auto. Met mijn budget en de wens voor minimaal 150 pk en aardig wat trekgewicht, kwam ik uit bij auto's van circa bouwjaar 2010. Nadat heel veel merken afvielen vanwege slechte motoren in die tijdsperiode (volkswagen group, citroën) en opel vanwege de versnellingsbakken, kwam ik uiteindelijk uit bij de S60.
Uiteindelijk een donkergrijze gevonden met 130 dkm op de teller, zwart lederen interieur, navigatie en automaat. Weinig opties voor de rest, maar ik wilde het liefst een automaat. Historie helemaal terug weten te traceren, laatste 8 jaar van een oude man geweest tot hij niet meer mocht rijden, en dat zie je ook aan de auto. Afgezien van lelijk wordende koplampen en wat stoeprand schade aan de velgen, verkeert hij in prima staat.
Wat staat er nog op het wensenlijstje:
- uitlaatpijpjes op de uitlaten, ik las al iets over pijpjes van Ali. Inmiddels gevonden en binnenkort maar eens bestellen.
- koplampen vervangen. De ene heeft diepe krassen, is ergens tegenaan gereden. Beiden beginnen dof te worden. Geprobeerd ze mooi te krijgen via zo'n herstelsetje maar dat had niet het gewenste effect. Koplampen bepalen toch wel het aangezicht van de auto, dus dat wordt 400 euro voor 2 nieuwe.
- Andere velgen. Maar banden zijn nog zeer goed, dus eerst die oprijden.
- stuurinleg begint blaasjes te krijgen. Ook al gelezen dat je die voor paar tientjes kan kopen. Echter airbag moet er af en dat is niet iets wat ik zelf kan, eens informeren hoeveel werk het zou zijn via de garage.
- ik overweeg de chiptuning om hem naar 290 pk en 450 nm te chippen. Het is de snelste auto die ik al heb gehad, maar na enkele weken valt het vermogen toch wel wat tegen, ik had vooral wat meer koppel verwacht in het middengebied als je wel wil doorrijden maar niet meteen plankgas hoeft. Een vriend is een garage begonnen en kan de standaard mapping inlezen. Ik vroeg me af of er hier ervaring hebben met deze standaard mapping. Ik heb ook al gelezen over Obbe, alleen is dat weer aan de andere kant van het land (waar de auto notabene vandaan komt).
Voor de rest bevalt hij prima, duidelijk een andere categorie auto, ook ten opzichte van de Fords die nog hebben gehad (focus, S-max). Stil, solide, perfecte zithouding.
Wel kraakt er iets achterin de auto, rechtsachter lijkt het vandaan te komen. Alleen als je over een weg met klinkers en hobbels rijdt. Binnenkort maar eens achterin zitten om het te lokaliseren, tot nu toe nog niet gevonden waar het vandaan komt. Ook was het onderin de kofferbak bij de rand vochtig, maar dat komt wellicht door het lange stil staan.
Uiteindelijk een donkergrijze gevonden met 130 dkm op de teller, zwart lederen interieur, navigatie en automaat. Weinig opties voor de rest, maar ik wilde het liefst een automaat. Historie helemaal terug weten te traceren, laatste 8 jaar van een oude man geweest tot hij niet meer mocht rijden, en dat zie je ook aan de auto. Afgezien van lelijk wordende koplampen en wat stoeprand schade aan de velgen, verkeert hij in prima staat.
Wat staat er nog op het wensenlijstje:
- uitlaatpijpjes op de uitlaten, ik las al iets over pijpjes van Ali. Inmiddels gevonden en binnenkort maar eens bestellen.
- koplampen vervangen. De ene heeft diepe krassen, is ergens tegenaan gereden. Beiden beginnen dof te worden. Geprobeerd ze mooi te krijgen via zo'n herstelsetje maar dat had niet het gewenste effect. Koplampen bepalen toch wel het aangezicht van de auto, dus dat wordt 400 euro voor 2 nieuwe.
- Andere velgen. Maar banden zijn nog zeer goed, dus eerst die oprijden.
- stuurinleg begint blaasjes te krijgen. Ook al gelezen dat je die voor paar tientjes kan kopen. Echter airbag moet er af en dat is niet iets wat ik zelf kan, eens informeren hoeveel werk het zou zijn via de garage.
- ik overweeg de chiptuning om hem naar 290 pk en 450 nm te chippen. Het is de snelste auto die ik al heb gehad, maar na enkele weken valt het vermogen toch wel wat tegen, ik had vooral wat meer koppel verwacht in het middengebied als je wel wil doorrijden maar niet meteen plankgas hoeft. Een vriend is een garage begonnen en kan de standaard mapping inlezen. Ik vroeg me af of er hier ervaring hebben met deze standaard mapping. Ik heb ook al gelezen over Obbe, alleen is dat weer aan de andere kant van het land (waar de auto notabene vandaan komt).
Voor de rest bevalt hij prima, duidelijk een andere categorie auto, ook ten opzichte van de Fords die nog hebben gehad (focus, S-max). Stil, solide, perfecte zithouding.
Wel kraakt er iets achterin de auto, rechtsachter lijkt het vandaan te komen. Alleen als je over een weg met klinkers en hobbels rijdt. Binnenkort maar eens achterin zitten om het te lokaliseren, tot nu toe nog niet gevonden waar het vandaan komt. Ook was het onderin de kofferbak bij de rand vochtig, maar dat komt wellicht door het lange stil staan.