Pagina 1 van 2
Compressie meting
Geplaatst: 07.11.2006 - 20:51
door george
Heb even een compressiemeting gedaan van alle 4 cylinders. Kwam bij alle 4 cylinders op 10,5 uit.
Lijkt er dus wel aardig uit te zien. Ik had verwacht dat dit lager zou zijn daar er een compressie opgegeven wordt van 8,5:1.
Wie helpt mij verder??
Betreft een B200FT uit '97.
Geplaatst: 08.11.2006 - 12:35
door edraket
Zeker nooit natuurkunde gehad vroeger? Door de compressie van de lucht wordt de lucht warm en daardoor de einddruk hoger. Dit heet een adiabatische toestandsverandering.
Geplaatst: 08.11.2006 - 12:52
door Bornfree
Wat is de juiste procedure om compressie te meten?
Zijn alle compressie meters gelijk (ik bedoel dus niet de kwaliteit) qua bereik e.d.
Eric
Geplaatst: 08.11.2006 - 15:22
door edraket
In principe wel. Sommige moet je met de hand in het bougiegat drukken, terwijl een ander start en het gas intrapt. De tweede kun je in het bougiegat draaien, waarna je dit zelf kunt doen.
Geplaatst: 08.11.2006 - 16:23
door Michael Oud
edraket schreef:Zeker nooit natuurkunde gehad vroeger? Door de compressie van de lucht wordt de lucht warm en daardoor de einddruk hoger. Dit heet een adiabatische toestandsverandering.
Kan het iets genuanceerder misschien?
Geplaatst: 08.11.2006 - 17:13
door george
Cojones schreef:edraket schreef:Zeker nooit natuurkunde gehad vroeger? Door de compressie van de lucht wordt de lucht warm en daardoor de einddruk hoger. Dit heet een adiabatische toestandsverandering.
Kan het iets genuanceerder misschien?
Jij schrijft het, ik dacht het.
Geplaatst: 08.11.2006 - 17:28
door edraket
Wat bedoelen jullie precies? Moet ik het beter uitleggen, of vind je het antwoord te bot??
Geplaatst: 08.11.2006 - 17:33
door george
Als je in het dagelijkse leven ook op deze manier met mensen omgaat die een vraag stellen kom je jezelf nog een keer tegen.
Een wat gematigdere toon zou niet misstaan.
Geplaatst: 08.11.2006 - 17:39
door Ramon&Ramon
wat jij opgeeft Bornfree, 8,5:1 is de compressie verhouding!
10,5 is wat aan de lage kant,maar niet verontrustend,keer kleppen stellen helpt wel!
heeft ook niks met natuurkunde te maken hoor,automonteur zijn.

Geplaatst: 08.11.2006 - 18:06
door george
Dat zijn antwoorden waar je iets me kunt. Dank daarvoor.
Geplaatst: 08.11.2006 - 18:40
door george
By the way, wat is een typische (lees goede) waarde??
Geplaatst: 08.11.2006 - 19:28
door Bornfree
Dus het gaat om het aflezen van de waarde bij het starten, de motor hoeft dus niet op 3 cylinders te lopen. Is dat mijn juiste vertaling???
Eric
Geplaatst: 08.11.2006 - 19:50
door george
Nee, motor hoeft niet 3 cylinders te lopen. Ik heb alle bougies eruitgedraaid en daarna het de compressie meter 1 voor 1 in het bougiegat geschroefd. Starten met het gaspedaal vol ingetrapt. Motor ongeveer 10 slagen rond laten gaan.
Cylinder 1 blijft bij mij achter bij de rest 10,5 bar tegen 11, 11 en 11,2 bij de overige.
Ik zal morgen Ramon zijn advies ter harte nemen en de klepspeling is nameten en eventueel stellen. Gereedschap daarvoor heb ik wel ergens.
Geplaatst: 08.11.2006 - 20:54
door Ramon&Ramon
dat 8.5:1 is de compressieverhouding.
dat houdt in dat het volume boven de zuiger in het onderste dodepunt 8.5 maal zo groot is als het volume boven de zuiger als deze in het bovenste dode punt staat.
heeft ook niks met natuurkunde te maken

Geplaatst: 08.11.2006 - 20:59
door george
Ramon&Ramon schreef:dat 8.5:1 is de compressieverhouding.
dat houdt in dat het volume boven de zuiger in het onderste dodepunt 8.5 maal zo groot is als het volume boven de zuiger als deze in het bovenste dode punt staat.
heeft ook niks met natuurkunde te maken

Maar wat is nou een typische (goeie) waarde voor de compressie wanneer ik meet op hierboven beschreven manier.
Geplaatst: 08.11.2006 - 21:26
door Ramon&Ramon
vanaf 11 en hoger is het mooi!
Geplaatst: 08.11.2006 - 21:44
door george
Dank U!!
Geplaatst: 08.11.2006 - 22:10
door Bornfree
De volgende waardes gelden volgens Haynes;
Compression ratio,
B200F -10,0:1
B200FT -8,5:1
B230F -9,8:1
B230FB -9,3:1
B230FD -9,8:1
B230FK -8,7:1
B230FT -8,7:1
Compression Pressure,overall value 9-11 bar
variation between cylinders max 2 bar
Eric
Geplaatst: 09.11.2006 - 10:03
door edraket
george schreef:Als je in het dagelijkse leven ook op deze manier met mensen omgaat die een vraag stellen kom je jezelf nog een keer tegen.
Een wat gematigdere toon zou niet misstaan.
Mijn excuses als het erg bot overkwam, maar dat was zeker niet de bedoeling. Wellicht had ik er een knipoog smilie bij kunnen zetten of zoiets. Ik had niet zoveel tijd, en snel even een antwoord gepost. De strekking van het verhaal was dat als je ooit natuurkunde hebt gehad dit wordt uitgelegd, en was als grapje bedoelt, maar kwam dus duidelijk niet zo over
Ik zie nu pas dat je het verschil niet kende tussen de compressie verhouding en de compressie einddruk. Zoals Ramon het stelde is helemaal juist.
Waarom is dan de druk na compressie hoger dan de compressie verhouding? Waar het op neer komt is dat de lucht die wordt gecomprimeerd in de cilinder warm wordt (denk aan de fietspomp). door de verwarming wordt de druk uiteindelijk hoger dan de compressie verhouding. Als je de temperatuur gelijk zou kunnen houden zou de compressie meter 8,5 laten zien. Door de temperatuur verhoging zet de lucht uit, en wordt de einddruk dus hoger.
Doordat de zuigerveren gesleten zijn kan er compressie lekken naar het carter, waardoor de gemeten waarde lager uitvalt.
Overigens compressie
altijd meten met warme motor. Bij koude motor kan de gemeten waarde erg laag zijn.
Geplaatst: 09.11.2006 - 13:26
door edraket
Ramon&Ramon schreef:wat jij opgeeft Bornfree, 8,5:1 is de compressie verhouding!
10,5 is wat aan de lage kant,maar niet verontrustend,keer kleppen stellen helpt wel!
heeft ook niks met natuurkunde te maken hoor,automonteur zijn.

Het is niet te verklaren waarom de compressie einddruk 10,5 bar is en de compressie verhoudig 8,5 zonder natuurkundige principes te gebruiken. Dit is natuurkunde in zijn puurste vorm. Je hoeft dus zeker geen automonteur te zijn om dit te begrijpen, al zullen de meeste automonteurs dit niet kunnen uitleggen.