Goedenmorgen,
Bij een kilometerstand van 8665 km vraagt mijn XC40 T5 plug-in in het scherm om een afspraak te maken voor onderhoud.
Ik meende dat dit net als bij mijn vorige VW Passat Plug-in om de 30.000 km was + bij 15.000km (omdat het een plug-in was zei VW toen) een zg. "olieinspectiebeurt".
Komt mijn Volvo nu met deze kreet omdat ik hem begin maart 1 jaar heb, want bij nog geen 9.000 km op de teller lijkt me dit wat aan de vroege kant toch? Of vergis ik mij hierin?
Schreeuw om onderhoud!
Geplaatst: 24.01.2022 - 10:38
door danny3
is normaal ; het is elk jaar of om de 30000 km , wat het eerst bereikt is .
Schreeuw om onderhoud!
Geplaatst: 24.01.2022 - 10:58
door Harry M.
danny3 schreef: ↑24.01.2022 - 10:38
is normaal ; het is elk jaar of om de 30000 km , wat het eerst bereikt is .
Dank voor je reactie Danny.
Schreeuw om onderhoud!
Geplaatst: 24.01.2022 - 15:19
door Hans Eilander
Harry M. schreef: ↑24.01.2022 - 10:58 Dank voor je reactie.
De boordcomputer geeft automatisch dit signaal af, als je auto in de buurt komt van of: een jaar na ingebruikname, of: weer een jaar verder. Ongeacht het weinige aantal kilometers dat je gereden hebt in dat jaar.
Schreeuw om onderhoud!
Geplaatst: 24.01.2022 - 15:25
door Emmevi
En als je hem b.v. na de garantieperiode om de 20k een beurt wil geven wat misschien 1.5 of 2 jaar duurt dan zou je hem (als het goed is) zo kunnen resetten:
Harry M. schreef: ↑24.01.2022 - 10:58 Dank voor je reactie.
De boordcomputer geeft automatisch dit signaal af, als je auto in de buurt komt van of: een jaar na ingebruikname, of: weer een jaar verder. Ongeacht het weinige aantal kilometers dat je gereden hebt in dat jaar.
Tja...... Maar als je het niet doet, ben je zeker ook gelijk je garantie weer kwijt?
Schreeuw om onderhoud!
Geplaatst: 24.01.2022 - 18:25
door Hans Eilander
Harry M. schreef: ↑24.01.2022 - 16:41 Tja...... Maar als je het niet doet, ben je zeker ook gelijk je garantie weer kwijt?
Helemaal correct. Een kennis van mij, een dorp verderop, heeft in het eerste jaar maar net 4000 km gereden, met zijn zwarte XC 40 T2, en moest ook € 330,- aftikken voor een beurt. Doe je het niet, kost het je garantie. Oók als je die beurt niet door een erkende Volvo dealer laat doen. Het is maar dat je het weet.......
Schreeuw om onderhoud!
Geplaatst: 24.01.2022 - 22:28
door Ferrari
Je kan toch ook een jaarbeurtje laten doen; alleen olie verversen en wat controles? Dan zou je (iets?) goedkoper uit moeten zijn en hou je wel de garantie en Volvo-pechhulp. Heb ik ergens gelezen, komt zelf niet bij de dealer met mijn al wat oudere spul.
Schreeuw om onderhoud!
Geplaatst: 24.01.2022 - 22:39
door Emmevi
Ze adverteren er zelf mee dat een jaarbeurt voor Volvo’s vanaf zes jaar is.
Schreeuw om onderhoud!
Geplaatst: 24.01.2022 - 22:51
door Hans Eilander
Emmevi schreef: ↑24.01.2022 - 22:39 Ze adverteren er zelf mee dat een jaarbeurt voor Volvo’s vanaf zes jaar is.
????? Ze hebben vaste prijzen bij Volvo. Je kan zelf in hun onderhoudsschema zien, hoeveel je betaalt, en bij welke km stand. Dat doe je écht niet voor een prikkie hoor. Ik denk dat er velen zijn die na de 2 jaar fabrieksgarantie afhaken, en naar een vrije garage gaan. Al blijf ik zelf liever bij de Volvo vak-garage. De tijd zal het leren.
Schreeuw om onderhoud!
Geplaatst: 24.01.2022 - 23:17
door Emmevi
Ik heb het ook niet bedacht, even naar beneden scrollen tot het stukje “Volvo Jaarbeurt”:
Zoals ik het lees heb je dus geen garantie als je na het eerste jaar “slechts” een jaarbeurt wil laten uitvoeren. En scheelt zo te zien maar €31 met de reguliere 1e beurt van jouw kennis
Schreeuw om onderhoud!
Geplaatst: 25.01.2022 - 08:22
door Harry M.
Hallo, dank voor jullie input so far. Ik heb gisteren even met de dealer gevraagd of het echt MOEST en wat het zou gaan kosten. Ja, het MOET want anders verspeel je inderdaad je garantie zoals sommigen van jullie al opmerkten hierboven. En...... € 439.50 !!!! Nou ben ik wel wat gewend, maar dit laatste vond ik toch wel even slikken. Je krijgt er dan wel je updates bij zei hij . Maar goed, ik mag er op wachten dus het is ook geen uren werk. Kortom, ik probeer hem tot het uiterste te laten rijden (begin maart 2021 gekocht) want dealer wilde ook het liefst voor komende week alvast een afspraak maken. Conclusie: Toch een stuk duurder dan bij mijn VW Passat Plug-in die ik vanaf 2018 t/m maart 2021 heb gereden. We gaan het beleven....
Schreeuw om onderhoud!
Geplaatst: 25.01.2022 - 09:30
door Hans Eilander
Harry M. schreef: ↑25.01.2022 - 08:22 Ja, het MOET want anders verspeel je inderdaad je garantie. En...... € 439.50 !!!! Nou ben ik wel wat gewend, maar dit laatste vond ik toch wel even slikken. Je krijgt er dan wel je updates bij zei hij
En.....je krijgt met een beetje geluk, (voor die 440 euri) nog een kopje koffie tijdens het wachten......
Schreeuw om onderhoud!
Geplaatst: 25.01.2022 - 10:04
door Sammmyvannorel
En toch ben ik benieuwd hoe dit in de praktijk gaat, als je, bijvoorbeeld, je motor opblaast na 20k en 1,5 jaar zonder Volvo onderhoudsbeurt, maar met zelf een verse olie en filter erin. (Niet dat ik het ga proberen) maar ik denk dat je bij de rechter een heel eind komt met een combinatie van non-conformiteit en (verbod op) koppelverkoop.
Schreeuw om onderhoud!
Geplaatst: 25.01.2022 - 10:07
door Hans Eilander
Sammmyvannorel schreef: ↑25.01.2022 - 10:04 En toch ben ik benieuwd hoe dit in de praktijk gaat, als je, bijvoorbeeld, je motor opblaast na 20k en 1,5 jaar zonder Volvo onderhoudsbeurt, maar met zelf een verse olie en filter erin. (Niet dat ik het ga proberen) maar ik denk dat je bij de rechter een heel eind komt met een combinatie van non-conformiteit en (verbod op) koppelverkoop.
Ik denk dat daarom Volvo in de clausules heel goed weet waar ze het over hebben, zeker wat hun fabrieksgarantie betreft. Hou je je niet aan de regels, dan heb je geen poot om op te staan. Mijns inziens ook wel terecht.
Schreeuw om onderhoud!
Geplaatst: 25.01.2022 - 10:20
door Emmevi
Als er in de garantievoorwaarden staat dat je tijdens de garantieperiode het onderhoud door een gecertificeerde dealer moet laten doen, ben ik bang dat je toch bakzeil haalt.
Ik heb iemand gezien die tijdens zelf-onderhoud aan een nog jonge motorfiets van nieuw €22.000 er olie op gooit van de Gamma. Want die is ook 10W40 en dus net zo goed als de 10W40 van Shell, maar wel de helft goedkoper. Om nog maar te zwijgen over het stof dat er overheen waaide toen de vuilniswagen de container leegde (fijn sleutelen op de parkeerplaats voor het huis).
Het zal allemaal best, maar daar zou ik ook mijn handen vanaf trekken bij een garantie geval.
Harry M. schreef: ↑25.01.2022 - 08:22 Ja, het MOET want anders verspeel je inderdaad je garantie. En...... € 439.50 !!!! Nou ben ik wel wat gewend, maar dit laatste vond ik toch wel even slikken. Je krijgt er dan wel je updates bij zei hij
En.....je krijgt met een beetje geluk, (voor die 440 euri) nog een kopje koffie tijdens het wachten......
Pak er stiekem 2 Hans en voor dat bedrag ga ik lekker ook een uurtje op hun Wifi zitten
Schreeuw om onderhoud!
Geplaatst: 25.01.2022 - 10:23
door Harry M.
Sammmyvannorel schreef: ↑25.01.2022 - 10:04
En toch ben ik benieuwd hoe dit in de praktijk gaat, als je, bijvoorbeeld, je motor opblaast na 20k en 1,5 jaar zonder Volvo onderhoudsbeurt, maar met zelf een verse olie en filter erin. (Niet dat ik het ga proberen) maar ik denk dat je bij de rechter een heel eind komt met een combinatie van non-conformiteit en (verbod op) koppelverkoop.
Zover hoeft het ook niet te komen Sammmy wat mij betreft. Auto staat op de zaak en moet natuurlijk ook gewoon goed onderhouden worden, maar ik schrok toch even van dit bedrag na 9.000km gereden te hebben. Mijn schoonzoon heeft een fraaie Ford Kuga en daar kost een "grote beurt" bijna hetzelfde bij de officiele Ford dealer......
Schreeuw om onderhoud!
Geplaatst: 25.01.2022 - 10:58
door Ben
Gewoon elk jaar een jaarbeurt laten doen.
Heb je ook meteen weer een jaar pechhulp (en die alleen al kost bij de ANWB minimaal € 104,50 per jaar)