Heico e.motion Speed pedal tuning

Nicovs
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 01.08.2021 - 09:39

Krijg je geen spijt van.
Ben er zelf zeer happy mee.
Groet, Nico

Volvo V60 B3 Inscription 19 inch modeljaar 2022
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1263
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Is ie wel geschikt voor de nieuwe automaat?
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1002
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Hmmm, op de Nederlandse site staat inderdaad duidelijk dat 'ie niet geschikt is voor hybride en volledig elektrische auto's.
Valt voor mij dus af...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Ik had een mail gestuurd dit weekend. Hij is alleen niet geschikt voor de plug in Hybrids en volledig electrisch uiteraard!
Maar in die laatste zit toch geen lack, dan hebben we een ander probleem :-)
-V60 B4 7dct R design wit
volvofrits2013
2nd Gear member
Berichten: 171
Lid geworden op: 24.07.2013 - 13:53
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Symtom schreef eerder het volgende bericht en ik heb het aangepast naar mijn eigen ervaringen: de automaat is voor mij ook altijd al het “min” punt geweest van de V60CC D4 (mj20). Met de Polestar tuning rond de 200 pk. Maar een automaat die het vermogen niet lekker weergeeft en eigenlijk gewoon te lang nadenkt over de versnellingen.

De auto voelt nu feller, reageert meteen wanneer je gas geeft. Ook de achteruit pakt nu sneller. Vooral het doorlopen door de versnellingen heen is duidelijk merkbaar. Dit gaat sneller en zonder lag. Het is inderdaad een gevoel ding, maar je merkt het meteen. Het karakter is voor plezieriger geworden. Jammer dat Volvo het niet zo maakt.

Nu met dit Heico kastje is comfort voor mij nog beter geworden. De automaat pakt sneller en strakker op.

Heico is wat mij betreft sowieso top qua kwaliteit, aan de prijs maar dan heb je ook wat. Ik heb er ook een uitlaatsysteem van met de Heico eind stukken.

Zondag besteld, vandaag in huis en inderdaad vriendelijk contact gehad met Pieter van Heico (MuddeKok).
Een Volvo XC60 T6 recharge en een Golf V GTI…. een mooie stel! Daarvoor een V60 CC D4, XC70D4 en een V60D6.
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Weekend mail gestuurd, maandag antwoord en meteen besteld en gisteren binnen!
Even gebeld voor het monteren was band dat ik de boel kapot zou trekken, maar met de tip was het zo gebeurt.

Gisteren avond even gaan testen.
Waarom stelt Volvo het zo niet minimaal af in de dymanic stand? of maar 70% zou al voldoende zijn.
Of gewoon een instelling in gasresponse in de individual mode.

Je rijd zeker als de snelheid veel wisselt met een compleet andere auto.
De gasresponse is veel veel beter, als ze erbij hadden gezegd dat de auto ook meer vermogen levert had ik het zeker geloofd.
Als er bij had gestaan de de versnellingsbak ook een ander programma zou hebben geloof ik het ook, maar het is beide niet zo.

Het lijkt bij mijn B4 (7 dct) wel of meteen ook de Electro wordt geactiveerd, waardoor je meteen gang maakt en het terugschakelen helemaal niet als vervelend ervaart.

Het nadeel vind ik dat 50% van je vermogen onder 10% van je slag van het pedaal zitten, dat is standaard ook zo, maar nu merk je dat extra.
In de stad zou het wat luier mogen maar op 80km wegen snelweg is het top. (Zeker met achteruitrijden moet je de eerste keer ff oppassen, want hij doet dat wat enthousiaster.)

Op de snelweg bij accelereren gaat de bak meestal meteen 1 of 2 trappen terug, maar zonder aarzeling waardoor dit helemaal niet irritant meer is maar juist hel fijn en vlot aanvoelt.
Ik ga het kastje er over een week gewoon eens uithalen en weer normaal proberen.

Ik rij nu gewoon in comfort heb helemaal geen neiging iets zelf af te willen stellen.
Enige wat ik heb in dit my22 model is constant die motor uit, rijd je op een vlot bochtig weggetje boven de 50, bij gas los meteen die motor uit.
Heel vervelend alleen in dymanic doet ie dat niet, tenzij je stilstaat!

Let op: ik hou echt van sportiviteit op afroep!
Maar ik kan goed snappen dat mensen deze upgrade te direct vinden. Als er een polestar tune is zou ik deze voor die personen eerder aanraden.
Ik heb persoonlijk geen behoefte meer aan een polestar tune, leuk als die er komt maar met een ruime 200pk is de auto snel zat, gezien de lage topsnelheid is die daar dusdanig snel dat je ook in Duitsland niet veel meer nodig hebt. Het gaat allemaal zo soepel.
Wat mij betreft de ideale tune voor de B rijders die het probleem zoals beschreven ook ervaren.
-V60 B4 7dct R design wit
Svea05
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 05.07.2007 - 13:10

wasbeer2006 schreef: 09.02.2022 - 16:07 Weekend mail gestuurd, maandag antwoord en meteen besteld en gisteren binnen!
Even gebeld voor het monteren was band dat ik de boel kapot zou trekken, maar met de tip was het zo gebeurd. [\quote]

Wat was de tip? Ik heb hem ook besteld, dus misschien gaat dit mij helpen bij montage 😊
MY21 V60 CC B5 AWD
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2788
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

wasbeer2006 schreef: 09.02.2022 - 16:07 ...uitgebreid verslag....
Klinkt als een enthousiaste Polestar tune, iig vwb het schakelgedrag...:-)

Hopelijk is het nu niet té enthousiast, goede test idd om over een tijdje weer even zonder kastje te rijden.

Dat coasten is dus weer nieuw, het zgn. SIDIS. Gaat de motor dan compleet uit? Of wordt de bak in zijn vrij gezet?
In mijn T5 wordt de bak losgekoppeld en alleen in rijmodus ECO.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

@Svea05.
Steek de stekkertjes eerst even in elkaar op het apparaat en maak die weer los, als dat makkelijk gaat probeer het dan pas in de auto.
Met je rechterhand achter het pedaal de connector indrukken (het rode knopje wat je dus niet ziet :-) En met links de kabel rustig lostrekken.

Ben benieuwd naar jouw bevindingen gezien jij de 8 traps hebt.

@Raspaardje
Hij is nu iig heel enthousiast. Maar het zit vooral in de lsag van het gaspendaal. Je pakt in zeg 10% slag, 50% vermogen. Ik heb het idee dat dit bij de 8traps niet zo extreem was. Heb contact gehad met Heico en die gaven aan dit ook gemerkt te hebben, maar dat (nog) niet te kunnen aanpassen.

Het ga het zo goed mogelijk proberen uit te leggen:
Die korte slag was ook als zonder de emotion echter door de traagheid viel dat minder op en was je er op voorbereid en wekte dat zo:
-Of je gaf precies genoeg gas en met de juiste snelheid dat de auto het met het koppel oploste, dan had je een normal goede response.
-Bij het teveel slag of snelheid kreeg je het nadenk effect en wist je, "nu gaat de bak 1 of 2 trappen terug en ga ik vooruit schieten, daar paste ik dan meteen het pedaal op af en dan krijg je een wat schokkend gedrag.
- Het is een beetje of je een basketbal gooit, als je die met je ogen open gooit weet je vaak meteen of ie raak of mis gaat bij het verlaten van je hand. Dat is de Emotion. Als je een basketbal gooit met je ogen dicht en je krijgt pas een seintje als de bal rond de basket is, dat is standaard.

Een beter verdeelde slag van het gaspedaal zou in beide gevallen heel veel, vrijwel alles oplossen.
Overigens heb ik datzelfde euvel bij mini aangegeven over een mini electric. De recuperatie zit daar ook onder 10% van de slag waardoor bijna niemand schokvrij kan rijden met die mode op max.

Ja dat coasten lijkt inderdaad nieuw. In eco en comfort schakelt de motor bij gas los heel vaak uit boven de 50 a 55km/h. Allen in de aandrijfmode aandrijflijn Dynamic niet (zowel in individual dymanic als in dynamic).
Er lijkt wel iets in te zitten dat zodra je wat enthousiaster aan het rijden bent toeren + 3000 het niet gebeurt, maar daar heb ik nog te weinig voor gereden.
Bij mijn passat werd de motor losgekoppeld en zag je dus nog 800 a 1000rpm staan, hier gaat ie echt uit.
Het aanslaan gaat overigens schokvrij, maar bij bv het inremmen en sturen van een bocht heb je in deze twee modes geen aandrijving, dat is echt niet fijn.
Ik ga het nog verder testen, maar anders ga ik dat bij de dealer en desnoods bij Volvo NL aankaarten. In Eco prima. Maar in comfort vind ik het eerder een potentieel gevaar dan veilig.

Ik zou je best willen laten rijden omdat je veel ervaring met de 8 bak en polestar hebt, echter wonen we best wat bij elkaar vandaan volgens mij :-) Ik woon in omgeving Rotterdam
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2788
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Dank voor de heldere uitleg! Altijd leuk om te lezen.
Leuk om een keer ervaringen uit te wisselen...:-) Idd woon in rond Utrecht en kom ik weinig meer in het westen. Vroeger woonde ik er, ook in Rotterdam...:-)
Misschien wordt er eens iets georganiseerd?

Over 10% slag, 50% vermogen: ik heb werkelijk geen idee of dat bij de 8-traps automaat zo is, ik zal het eens nagaan.

Dat nieuwe coasten lijkt me idd niet heel fijn. Je zult dus altijd netjes met gas moeten insturen om aandrijving te hebben?
Misschien is dit bij de oude ECO rijmodus wel precies hetzelfde? Ik heb het even opgezocht...:-)
Kan je iets over het nieuwe SIDIS vinden in je boekje?

Uitrolsysteem Eco Coast
De uitrolfunctie Eco Coast houdt in de praktijk in dat er niet meer op de motor wordt afgeremd om de bewegingsenergie van de auto te benutten om de auto te laten uitrollen. Wanneer u het gaspedaal loslaat wordt de versnellingsbak automatisch losgekoppeld van de motor, die voor een lager verbruik stationair gaat draaien. De functie is het beste bruikbaar op plaatsen waar u ver kunt uitrollen, bijvoorbeeld op wegen
die licht aflopen of bij een voorziene snelheidsverlaging, waar u een gebied met een lagere maximumsnelheid kunt binnenrollen.

Uitrolsysteem activeren
Het systeem wordt geactiveerd wanneer u het gaspedaal helemaal hebt losgelaten in combinatie met het volgende:
• De rijmodus Eco is geactiveerd.
• de keuzehendel staat in de stand D.
• de rijsnelheid ligt in het interval van zo'n 65–140 km/h (40–87 mph).
• het hellingspercentage van een aflopende weg is niet groter dan zo'n 6%.

Op het bestuurdersdisplay verschijnt COASTING als de uitrolfunctie gebruikt wordt.

Beperkingen
De uitrolfunctie is niet beschikbaar in de volgende gevallen
• de motor en/of versnellingsbak hebben niet de normale bedrijfstemperatuur
• u zet de keuzehendel vanuit stand D in de stand voor handmatig schakelen
• de snelheid ligt buiten het interval van zo'n 65–140 km/h (40–87 mph)
• het hellingspercentage van een aflopende weg is niet groter dan zo'n 6%
• u schakelt handmatig met behulp van de stuurpaddles*.

Vrijloopsysteem deactiveren en uitschakelen
Soms is het raadzaam om het systeem tijdelijk te deactiveren of uit te schakelen om op de motor te kunnen afremmen. Mogelijke voorbeeldendaarvan zijn steil aflopende hellingen of net voordat u inhaalt, zodat u dat zo veilig mogelijk kuntdoen.

Deactiveer de uitrolfunctie als volgt
• bedien het gas- of rempedaal
• zet de keuzehendel in de stand voor handmatig schakelen
• schakel met de stuurpaddles*.

Schakel de uitrolfunctie als volgt uit
• wissel van rijmodus*
• verlaat de rijmodus Eco via het functiescherm.

Ook zonder de uitrolfunctie is het mogelijk om kortere stukken uit te rollen. En dat draagt bij aan een lager verbruik. Voor optimale zuinigheid is het echter voordeliger om de uitrolfunctie te activeren en zo langere stukken te kunnen uitrollen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Cloudie
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 27.09.2020 - 13:04

Ik ben nu toch wel heel benieuwd geworden wat dit zou brengen voor mijn S60 T5 met polestar tuning. Goedkoop is wel anders, dus misschien een keer langs rijden om het eerst even te proberen.
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 355
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Ik heb vorige week dit apparaatje geplaatst in mijn XC90 D5. Je merkt idd een snellere respons van het gaspedaal. Echter de reactiesnelheid van de bak is nog steeds matig. Bv als ik een rood stoplicht nader dat vlak voor me op groen springt. Of als je bij een rotonde er nog tussen kan maar door de trage bak eigenlijk net niet. Het duurt dan nog steeds te lang voordat de bak terugschakelt. Dat was (en is) altijd een Volvo kwaaltje geweest en je leert er op anticiperen maar had hier op meer gehoopt.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Gebruikersavatar
Martijn85s60
2nd Gear member
Berichten: 105
Lid geworden op: 05.10.2021 - 19:42

Hallo
Na alles gelezen te hebben zou ik dat ook wel willen het Heico systeem voor betere gasrespons
Is dat makkelijk zelf te installeren of beter laten doen bij Heico
Golf 2 89'
Peugeot 306 98'
Volkswagen polo 99'
Opel astra 2001'
Opel astra 2010'
Huidig s60 t5 r design 2019 Polestar Engineered puur op benzine gelukkig nog😉
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Ja heel makkelijk zelf, lees mijn post hierboven maar.
Ik ben er nu wat meer aan gewend en vind het een enorme verbetering.

De 7 bak is wel sneller dan de 8, logisch ook. De 7 is feitelijk geen echte automaat.
De 7 twijfeld minder ook zonder dit kastje. De 7 schakeld ook wel wat enthousiast terug, maar wel in 1 keer.
En de verhoudingen liggen wellicht wat prettiger. 8 zijn er ook teveel als je een beetje koppel hebt.

Wat de B doet is meteen z,n electropower gebruiken voor versnellen en in die tijd gaat de bak schakelen
Wellicht voelt dat anders als met een T.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1928
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

welk effect zou dit geven op mijn d3, twijfel twijfel... de automaat is het mindere aan de d3, mocht het met de e-motion genoeg verbeteren heb ik de 300€ er wel voor over, hebben ze een niet tevreden, geld terug policy?
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Ja wettelijk zijn ze natuurlijk verplicht de bekende 14 dagen te handhaven. Je kan ze even bellen. Ik werd snel en prima geholpen aan de telefoon.
Maar er zijn volgens mij heel veel forum leden die het wel willen en graag zouden willen testen.

Dat zou ook een optie kunnen zijn om het een keer met elkaar te testen.
Echter weet ik niet of de connectoren van alle Volvo's hetzelfde zijn.
-V60 B4 7dct R design wit
Sander Peter
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 19.12.2008 - 22:00
Locatie: Steenwijk

De ervaringen die ik nu samengevat zie;

1) Bij de Benzinerversies ervaart men een snellere gas- en bakresponse.
2) Bij de Dieselversies ervaart met een snellere gas maar geen snellere bakresponse.

Het gaat mij met name om de gedragingen van de bak. Als ik op de snelweg gas geef gaat de bak eerst terugschakelen voordat ik accelereer en dat duurt al snel een seconde. Ik vind dit met name voor een diesel zoals ik die rij, vreemd omdat zelfs de D3 het prima op koppel aankan. De gaspedaaltuning gaat dit niet oplossen maar als die ervoor zorgt dat de ervaren vertraging van de bak korter wordt, is het mij het geld wel waard.

Ik zal dit eens uitzoeken bij Heico en kom erop terug.
Volvo v40 18 bi-fuel
Volvo v50 1.6d kinetic met mobility pack
Volvo v70 2.5d automaat met leer, 16inch
Volvo v50 2.0d kinetic, handbak 6v, Parc Assist.
Volvo v50 2.0d edition 2 r-design, leer, afkoppelbare trekhaak, 17";
Volvo s60 d5 manual edition met rti navigatie, etc
Hyundai i30 en i40
Volvo s60 2010, d3 intro edition 17”
Volvo s40 2013, summum met business pack pro
Tijdje geen Volvo's
V60 D3 automaat met businesspack, lederen sportstoelen en losse extra's"
Sander Peter
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 19.12.2008 - 22:00
Locatie: Steenwijk

Ik heb een mailt je gestuurd naar Heico en Pieter van verkoop binnen belde me gelijk terug. Eerlijk is eerlijk, keurig.

Hij geeft aan dat de werking bij een dieselmotor vanwege de karakteristiek van deze motoren in het algemeen inderdaad als minder expliciet ervaren worden dan bij een benzine motor. De reactie op het gasgeven zal wel een stuk sneller worden omdat een deel van de programmering van de auto zelf gemanipuleerd wordt. Dit komt denk ik overeen met wat eerder in de draad al gemeld wordt. Waar een beweging van x in de normale programmering 10% extra vermogen oplevert zal inzet van het Heico computertje een reactie van 50% extra opleveren.

Het enige dat ik me afvraag is of je dan een heel zenuwachtige auto krijgt. Het gaat mij met name op de response op de snelweg of tijdens het inhalen op een secundaire weg. Gas geven is reageren zeg maar
Volvo v40 18 bi-fuel
Volvo v50 1.6d kinetic met mobility pack
Volvo v70 2.5d automaat met leer, 16inch
Volvo v50 2.0d kinetic, handbak 6v, Parc Assist.
Volvo v50 2.0d edition 2 r-design, leer, afkoppelbare trekhaak, 17";
Volvo s60 d5 manual edition met rti navigatie, etc
Hyundai i30 en i40
Volvo s60 2010, d3 intro edition 17”
Volvo s40 2013, summum met business pack pro
Tijdje geen Volvo's
V60 D3 automaat met businesspack, lederen sportstoelen en losse extra's"
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Racechip heeft ook kastjes die je in kan stellen.
Dat zou hier ook fijn zijn, al ben ik na een week wel gewend
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Het zal ook wel met het type blok te maken hebben maar het lijk mij niet comfortabel, 10% gas, 50% vermogen.
Zet je zoiets op motoren met een beetje vermogen dan rijdt je dus altijd op 50 tot 80% vermogen, dat gaat best vermoeiend worden zo lijkt mij.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”