XC90 2008 - trilling/lawaai bij 43 kmpu & 90 kmpu

Plaats reactie
VolvoSim
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 08.10.2020 - 14:35

Hi All,

Sinds kort/een tijdje last van vervelend geluid & trillingen bij 43km per uur (medium niveau lawaai) & 97km per uur (vervelend niveau lawaai)

Volvo XC90 3.2 AWD - 110.000km - 2008

Al gedaan:
- lagers beluisterd met stethoscoop
- controle gecupte banden / banden van kant gewisseld
- haldex losgekoppeld door zekering 23 eruit te halen
- luisteren naar de Diff & as op de brug en de wielen te draaien

Het geluid/trilling blijft ook als de snelheid gereden wordt in verschillende versnellingen of de automaat in N te zetten.

Het gekke is dat bij de genoemde snelheden het merkbaar harder wordt.

We heeft iets dergelijks al meegemaakt? En waar zou ik een oplossingen kunnen vinden/zoeken.

In het achterhoofd zit nog:
- motorsteunen
- homokineet van as die vast kan zitten (veelal trilling en niet het lawaai)
- Tussenas lager
- Tussenbak

Alvast dank voor het meedenken
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4610
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

En toch gok ik op het lager in het achter differentieel.
Je kunt deze club anders bellen: https://www.achterasrevisie.nl/volvo/
Daar heb ik het destijds ook laten reviseren
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5547
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Wel raar dat het specifiek bij deze snelheden zijn. Diff lager hoor je bij iedere snelheid.

Weet je toevallig ook bij welk toerental?
Zou natuurlijk ook vliegwiel kunnen zijn.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
VolvoSim
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 08.10.2020 - 14:35

Het geluid is er ook als ik bij die snelheid de automaat in N zet.
Ook als ik manueel schakel in verschillende versnellingen en de snelheid aan hou.
Het valt me wel op dat het snelheden zijn waar het toerental veelal rond de 2000 hangt.

Kreeg nog de tip: tweede cardanas lager iets verlagen met een ringetje ivm mogelijke onbalans in de cardanas.
VolvoSim
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 08.10.2020 - 14:35

Vandaag de auto van de grond gehad en overal geluisterd met een draaide motor.

Lawaai komt vooruit de Haldex.

Begin maart afspraak voor extra controle en revisie.

Hopelijk lost dit het op.
Markox
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 16.07.2020 - 19:30

Ben benieuwd laat even weten als je de oorzaak hebt gevonden. Succes!
VolvoSim
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 08.10.2020 - 14:35

Na alles te checken (banden, remmen, as, uitlijnen, versnellingsbak, motoriseringen, wiellagers, aandrijfassen, enz) auto op bokken gezet en luisteren met auto-stethoscoop.

Lawaai kwam uit de haldex/dif.

Bij Van Loon revisie laten doen en vandaag heerlijk stil weer naar huis kunnen rijden.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4610
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Zei ik? Mooi dat het opgelost is en geniet van het niet trillen! Top dat je het even meldt, daar hebben mogelijk anderen in de toekomst wat aan.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”