Pagina 1 van 2
Dure remblokken.
Geplaatst: 03.02.2022 - 16:48
door Derks
Gisteren met een beurt de remblokken rondom laten vervangen, 440 euro...... daar schrok ik wel wat van.
Als ik kijk naar een setje van Bosch of iets dergelijks dan zit je op een euro of 60-70 per as.
Wat maakt de originele remblokken op een xc90 ( 2018 ,55 dzd km) zo speciaal?
gr Derks
Dure remblokken.
Geplaatst: 03.02.2022 - 17:01
door Hans Eilander
Derks schreef: ↑03.02.2022 - 16:48 Gisteren met een beurt de remblokken rondom laten vervangen, 440 euro...... daar schrok ik wel wat van.
Die € 440,- was dan toch wel incl een beurt, neem ik aan? Of gaat dit alleen over nieuwe remblokken...?.

Dure remblokken.
Geplaatst: 03.02.2022 - 17:09
door Derks
Hans Eilander schreef: ↑03.02.2022 - 17:01
Die € 440,- was dan toch wel incl een beurt, neem ik aan? Of gaat dit alleen over nieuwe remblokken...?.
ex beurt, alleen de remblokken, totale rekening met vervangen stoelverwarming was 1400 euro.
Dure remblokken.
Geplaatst: 03.02.2022 - 17:11
door diesel01
Idem hier, ik vervang ze zelf en ben voor 8 tientjes en een pot koffie klaar.
Bij 24k km zat er een slinger in mijn schijven met als gevolg nieuwe blokken en schijven.
Bij 55k km waren mijn remblokken verglaasd, ze schijnen niet van de autobahn te houden waarna ik het advies kreeg om de remblokken wederom op eigen kosten te vervangen á €350.
Maar dat vervangen zou weer een remblok van Volvo betekenen en wederom kans op de eerdere verglazing.
Ik heb toen Brembo blokken besteld die ik er op wilde hebben maar daar werkte de dealer niet aan mee, dat heb ik toen met behulp van anderen gedaan en die zitten er nu alweer 55k km op en zijn nog niet aan het eind.
Remt als een malle, zonder geluid te maken.
Geen idee wat de remblokken van Volvo(wat vaak gerebrand Ate is) zo speciaal maakt dat ze €440 moeten kosten.
Ga maar eens kijken wat een Liter Castrol Edge 0W20 kost en wat het oliefilter moet doen en wat er in rekening word gebracht, de olie word door de grote jongens gewoon per tankauto gekocht...
Dure remblokken.
Geplaatst: 03.02.2022 - 17:16
door Hans Eilander
Zelf kom ik nooit aan nieuwe remblokken of schijven toe, want meestal ruil ik met 30K in. Dat zal dit keer anders worden. Dus ik stel me alvast in op: Premium auto = Premium prijzen.

Dure remblokken.
Geplaatst: 03.02.2022 - 19:00
door Derks
Ben best blij met de dealer, maar met dit soort prijzen ga je haast de slijtage onderdelen bij een snelfitter laten doen, en de beurt en software bij de dealer... Ze gaven aan dat deze blokken veel slijtvaster waren en daardoor ook duurder. Nu zijn ze bij 55 dzd vervangen, vind ik niet heel erg veel kilometers ..
Dure remblokken.
Geplaatst: 03.02.2022 - 19:04
door Gouwe
Die prijs die je noemt is wel incl. arbeidsloon. Dus geen appels met peren. En nee 55K is niet veel. De mijne heeft 215K en zijn nog origineel.
Dure remblokken.
Geplaatst: 03.02.2022 - 19:07
door lint
Heb je een specificatie van de nota, onderdelen en arbeid voor het vervangen van de remblokken.
Dure remblokken.
Geplaatst: 03.02.2022 - 19:08
door Derks
Gouwe schreef: ↑03.02.2022 - 19:04
Die prijs die je noemt is wel incl. arbeidsloon. Dus geen appels met peren. En nee 55K is niet veel. De mijne heeft 215K en zijn nog origineel.
klopt, inc arbeidsloon, om 16:40 telefonisch akkoord gegeven voor vervangen, om 17:10 auto weer opgehaald... dus veel tijd zat er ook niet in.
Dure remblokken.
Geplaatst: 03.02.2022 - 19:27
door Jelmer de Jong
Derks schreef: ↑03.02.2022 - 16:48
Wat maakt de originele remblokken op een xc90 ( 2018 ,55 dzd km) zo speciaal?
Remblokken leveren een bepaalde mate van frictie, dat wordt uitgedrukt in frictie coëfficiënt. 0.1 is niet voldoende voor de minimale APK eis en 0.7 is wat je op een goedkope sportauto krijgt. Deze indicatie wordt bij remblokken vaak aangeduid met een letter. A is dan 0.1 en H is 0.7.
Volvo levert standaard GF of GE remblokken(RC01), waarbij de eerste letter de frictie voor koude blokken weergeeft en de tweede letter is bij gloeiend heet. Als ze warm worden door veelvuldig remmen zullen ze dus iets minder goed gaan werken. De Bosch blokjes zijn, afhankelijk van de serie, waarschijnlijk GC blokken. Remmen perfect maar wanneer je rijdt als een agent (of als Tom

) dan zullen ze wanneer ze warm zijn niet heel veel vertrouwen geven. Als je dan voor de vierde keer in korte tijd hard af moet remmen vanaf 200 naar 0 dan heb je de neiging om een voet buiten de deur te zetten omdat je anders niet op tijd stil staat.

Niet iets waar je in NL met max 100 echt last van gaat hebben.
Voor agenten (en Tom

) heeft Volvo ook nog de RC02 serie blokjes, dit is minimaal GG en de Polestar varianten krijgen zelfs HH categorie blokken. Keerzijde hiervan is wel dat je snel zwarte velgen krijgt.
Over het algemeen heb je die soorten materialen voor remblokken:
Organisch, hier is de frictie bij warmte flink lager dan koud. Dus EC of GC.
Keramisch, hier is de frictie bij warmte een klein beetje lager en je hebt amper remstof. Dus GF o FD.
Metaalachtig, hier is de frictie bij warmte hetzelfde of beter. Dus FH, GH of HH. Je kan dan eerste de remmen opwarmen voordat je de kinderen naar school brengt.
Een beetje vergelijkbare (ATE/Brembo) blokken met de standaard blokken Volvo blokken kosten 85.- bij de goedkoopste onderdelenverkoper. Doe ze in een blauw doosje met Zweeds logo en je betaalt 110.- ofzo, de andere helft is dan arbeidsloon. Persoonlijk vind ik dat te veel en doe het zelf in anderhalf uur (voor/achter+schijven), maar wanneer je dat niet kan en geen zin hebt om de hele zaterdag op te offeren is het misschien helemaal niet zo duur.
Dure remblokken.
Geplaatst: 03.02.2022 - 19:30
door Derks
lint schreef: ↑03.02.2022 - 19:07
Heb je een specificatie van de nota, onderdelen en arbeid voor het vervangen van de remblokken.
51221 remblokken achter 2 zijden vervangen 63,25
32287446 remblokset. 87,50
51104 remblokken 2 voorwielen vervangen 214.88
31665288 remblokset
achter is het uitgesplitst in twee bedragen, voor staat maar 1 bedrag. ex btw
Overigens trek ik niet zozeer de dealer in twijfel, maar lijkt me een Volvo Nederland prijs dingetje..
Dure remblokken.
Geplaatst: 03.02.2022 - 20:32
door diesel01
Jelmer de Jong schreef: ↑03.02.2022 - 19:27
Derks schreef: ↑03.02.2022 - 16:48
Wat maakt de originele remblokken op een xc90 ( 2018 ,55 dzd km) zo speciaal?
Remblokken leveren een bepaalde mate van frictie, dat wordt uitgedrukt in frictie coëfficiënt. 0.1 is niet voldoende voor de minimale APK eis en 0.7 is wat je op een goedkope sportauto krijgt. Deze indicatie wordt bij remblokken vaak aangeduid met een letter. A is dan 0.1 en H is 0.7.
Volvo levert standaard GF of GE remblokken(RC01), waarbij de eerste letter de frictie voor koude blokken weergeeft en de tweede letter is bij gloeiend heet. Als ze warm worden door veelvuldig remmen zullen ze dus iets minder goed gaan werken. De Bosch blokjes zijn, afhankelijk van de serie, waarschijnlijk GC blokken. Remmen perfect maar wanneer je rijdt als een agent (of als Tom

) dan zullen ze wanneer ze warm zijn niet heel veel vertrouwen geven. Als je dan voor de vierde keer in korte tijd hard af moet remmen vanaf 200 naar 0 dan heb je de neiging om een voet buiten de deur te zetten omdat je anders niet op tijd stil staat.

Niet iets waar je in NL met max 100 echt last van gaat hebben.
Voor agenten (en Tom

) heeft Volvo ook nog de RC02 serie blokjes, dit is minimaal GG en de Polestar varianten krijgen zelfs HH categorie blokken. Keerzijde hiervan is wel dat je snel zwarte velgen krijgt.
Over het algemeen heb je die soorten materialen voor remblokken:
Organisch, hier is de frictie bij warmte flink lager dan koud. Dus EC of GC.
Keramisch, hier is de frictie bij warmte een klein beetje lager en je hebt amper remstof. Dus GF o FD.
Metaalachtig, hier is de frictie bij warmte hetzelfde of beter. Dus FH, GH of HH. Je kan dan eerste de remmen opwarmen voordat je de kinderen naar school brengt.
Een beetje vergelijkbare (ATE/Brembo) blokken met de standaard blokken Volvo blokken kosten 85.- bij de goedkoopste onderdelenverkoper. Doe ze in een blauw doosje met Zweeds logo en je betaalt 110.- ofzo, de andere helft is dan arbeidsloon. Persoonlijk vind ik dat te veel en doe het zelf in anderhalf uur (voor/achter+schijven), maar wanneer je dat niet kan en geen zin hebt om de hele zaterdag op te offeren is het misschien helemaal niet zo duur.
Ik herken mijzelf niet in het door u gestelde


Dure remblokken.
Geplaatst: 03.02.2022 - 20:56
door Urbexpeditie
Kan ik hieruit opmaken dat Tom's linker been korter is dan het rechter?
Duidelijk uitgelegd Jelmer. Verklaard ook de letter/cijfer combinatie bij de merken.
Dure remblokken.
Geplaatst: 03.02.2022 - 21:51
door E.T.
Thnx voor de uitleg Jelmer, heb vorige week mijn schijven en blokken voorzijde vervangen door ATE Schijven en ATE Keramische blokken met codering FG, prima dus voor huis tuin en keuken gebruik. Voor nog geen € 200,- lag deze set naast de auto.
Dure remblokken.
Geplaatst: 03.02.2022 - 22:12
door diesel01
Urbexpeditie schreef: ↑03.02.2022 - 20:56
Kan ik hieruit opmaken dat Tom's linker been korter is dan het rechter?
Duidelijk uitgelegd Jelmer. Verklaard ook de letter/cijfer combinatie bij de merken.
Ach ik wil weleens doorrijden bij onze oosterburen en vroeger toen we in NL nog een beetje mochten doorrijden deed ik dat ook weleens.
Bij een beetje doorrijden moet er ook afentoe geremd worden en komt er 2x iemand met caravan of vrachtwagen naar links waarbij je kort achter elkaar van 200+ naar 90 moet dan vinden de remblokken van Volvo daar wat van.
Men stelde na verglazing voor om blokken van een T8 op mijn D5 te leggen maar dat voorstel kreeg ik nadat ik 2 maanden niets had gehoord en toen had ik er inmiddels zelf Brembo blokken opgelegd.
Die doen het nog steeds erg goed.
Dure remblokken.
Geplaatst: 04.02.2022 - 20:54
door Jelmer de Jong
diesel01 schreef: ↑03.02.2022 - 20:32
Ik herken mijzelf niet in het door u gestelde

Met die instelling zijn er mensen in dit land minister president geworden dus er is nog hoop voor je.

Dure remblokken.
Geplaatst: 04.02.2022 - 21:21
door diesel01
Oh God, stel je voor wanneer ik het voor het zeggen heb.
Kiesdrempeltje en je bent ineens van al het geneuzel af, komt vast niet goed.


Heeft ineens niets meer te maken met remblokken te maken.
@TS best aan de prijs maar helaas wel een essentieel onderdeel en dan ben je bij Volvo aan de beurt.
Beter duur dan niet te krijgen

Dure remblokken.
Geplaatst: 20.04.2022 - 19:41
door volvo xc90 010
https://www.autodoc.nl/bosch/1167736?gs ... 2jEALw_wcB
27 EURO VOOR EEN SETJE xc90 REMBLOKKEN VAN BOSCH !
Ik kom in een universele garage en heb de afspraak dat ik zelf de onderdelen lever, laat ze daar gewoon bezorgen.
als ik belletje krijg dat het binnen is gaan ze voor 50 euro per uur aan de slag.
remblokken vervangen met montage zou mij ca 80 euro gekost hebben, slapen doen we s nachts
de remblokken zijn dus absoluut niet duur ! , je moet beetje de weg weten
Dure remblokken.
Geplaatst: 21.04.2022 - 09:39
door Urbexpeditie
volvo xc90 010 schreef: ↑20.04.2022 - 19:41
...
de remblokken zijn dus absoluut niet duur ! , je moet beetje de weg weten
Dit zijn "low metallic" remblokken. Gemaakt van ander materiaal dan origineel. Behalve dat ze sneller slijten, geven ze meer remstof af en gaan ze op een gegeven moment piepen. Weet niet of je daar zo blij mee moet zijn.
Ik ben er zelf geen voorstander van.
Slaap lekker!

Dure remblokken.
Geplaatst: 21.04.2022 - 13:41
door diesel01
Ik heb net mijn 2 set Brembo binnen voor de achteras.
Gebruik veel PA en rijdt op de snelweg een paar km boven de Max.
Daardoor slijten de remblokken achter meer omdat PA op de achteras als eerste remt.
Deze blokken hebben GF als frictie en bevallen mij prima.
Binnenkort maar eens vervangen.
Blokjes deden €45.