Enkele klik geluid achter tijdens starten in de ochtend.
Geplaatst: 03.02.2022 - 20:43
door Risrael
De laatste tijd hoor ik een klikkend geluid direct bij het starten van de motor dat van achteren lijkt te komen. Het is een enkele klik en komt alleen 's morgens voor als de motor koud is. Daarna hoor je het niet meer totdat je de auto een paar uur laat staan. Aangezien het optreedt bij het starten van de motor lijkt het alsof het normaal is maar ik moet zeggen dat het me nooit eerder is opgevallen. Zou het een klep in de uitlaat kunnen zijn of zo?
Enkele klik geluid achter tijdens starten in de ochtend.
Geplaatst: 03.02.2022 - 21:01
door Rolandk
Ik meen dat wel te herkennen, een heel subtiel klikje/tikje nét na het starten wat bij mij van rechtsachter lijkt te komen. Ik dacht zelf aan de tankklep die zich vergrendelt?
Enkele klik geluid achter tijdens starten in de ochtend.
Geplaatst: 03.02.2022 - 21:05
door Sracovlov
De klep in de uitlaat zit idd in de rechter pijp.
Iemand anders een keer laten starten en zelf met een lamp even in de uitlaat gluren.
Enkele klik geluid achter tijdens starten in de ochtend.
Geplaatst: 03.02.2022 - 21:22
door Risrael
Rolandk schreef: ↑03.02.2022 - 21:01
Ik meen dat wel te herkennen, een heel subtiel klikje/tikje nét na het starten wat bij mij van rechtsachter lijkt te komen. Ik dacht zelf aan de tankklep die zich vergrendelt?
Maar waarom dan alleen als de auto koud is? En net even getest: tankklep vergrendelt zich niet bij starten van de auto.
Enkele klik geluid achter tijdens starten in de ochtend.
Rolandk schreef: ↑03.02.2022 - 21:01
Ik meen dat wel te herkennen, een heel subtiel klikje/tikje nét na het starten wat bij mij van rechtsachter lijkt te komen. Ik dacht zelf aan de tankklep die zich vergrendelt?
Maar waarom dan alleen als de auto koud is? En net even getest: tankklep vergrendelt zich niet bij starten van de auto.
Rolandk schreef: ↑03.02.2022 - 21:01
Ik meen dat wel te herkennen, een heel subtiel klikje/tikje nét na het starten wat bij mij van rechtsachter lijkt te komen. Ik dacht zelf aan de tankklep die zich vergrendelt?
Maar waarom dan alleen als de auto koud is? En net even getest: tankklep vergrendelt zich niet bij starten van de auto.
Klopt heb ik genoemd maar ik had de werking van deze klep nog nooit eerder gehoord. (of er niet op gelet)
En waarom is de tik er alleen als de motor helemaal is afgekoeld.
Heb ook even in de uitlaat gekeken maar de klep zie je niet.
Enkele klik geluid achter tijdens starten in de ochtend.
Geplaatst: 04.02.2022 - 09:25
door J33Bee
Risrael schreef: ↑04.02.2022 - 08:29
Klopt heb ik genoemd maar ik had de werking van deze klep nog nooit eerder gehoord. (of er niet op gelet)
En waarom is de tik er alleen als de motor helemaal is afgekoeld.
Heb ook even in de uitlaat gekeken maar de klep zie je niet.
Ik vind het ook bijzonder. Geen pijl op te trekken. Hier start ie juist met uit 2 uitlaten rook en bij wegrijden alleen links rook...
Enkele klik geluid achter tijdens starten in de ochtend.
Risrael schreef: ↑03.02.2022 - 21:22
Maar waarom dan alleen als de auto koud is? En net even getest: tankklep vergrendelt zich niet bij starten van de auto.
Klopt heb ik genoemd maar ik had de werking van deze klep nog nooit eerder gehoord. (of er niet op gelet)
En waarom is de tik er alleen als de motor helemaal is afgekoeld.
Heb ook even in de uitlaat gekeken maar de klep zie je niet.
Dan heb je hem ook niet waarschijnlijk.
Mijn 2019 T5 heeft hem ook niet.
Enkele klik geluid achter tijdens starten in de ochtend.
Risrael schreef: ↑04.02.2022 - 08:29
Klopt heb ik genoemd maar ik had de werking van deze klep nog nooit eerder gehoord. (of er niet op gelet)
En waarom is de tik er alleen als de motor helemaal is afgekoeld.
Heb ook even in de uitlaat gekeken maar de klep zie je niet.
Ik vind het ook bijzonder. Geen pijl op te trekken. Hier start ie juist met uit 2 uitlaten rook en bij wegrijden alleen links rook...
ook een beetje sneu vind je niet? hebben we 2 pijpen rij je de helft van de tijd met 1 dicht, begrijp ook echt niet wanneer ze nu echt open gaan, als je heel sportief rijdt lijkt het wel of hij wat meer lawaai maakt
Enkele klik geluid achter tijdens starten in de ochtend.
Geplaatst: 04.02.2022 - 10:51
door J33Bee
Mickyman schreef: ↑04.02.2022 - 10:43
ook een beetje sneu vind je niet? hebben we 2 pijpen rij je de helft van de tijd met 1 dicht, begrijp ook echt niet wanneer ze nu echt open gaan, als je heel sportief rijdt lijkt het wel of hij wat meer lawaai maakt
Jep erger me daar zelfs aan Ziet er zo helemaal nep uit
Enkele klik geluid achter tijdens starten in de ochtend.
Klopt heb ik genoemd maar ik had de werking van deze klep nog nooit eerder gehoord. (of er niet op gelet)
En waarom is de tik er alleen als de motor helemaal is afgekoeld.
Heb ook even in de uitlaat gekeken maar de klep zie je niet.
Dan heb je hem ook niet waarschijnlijk.
Mijn 2019 T5 heeft hem ook niet.
Ik denk wel dat ie er zit maar dat ie voorbij de bocht zit en dat je hem daarom niet ziet.
Enkele klik geluid achter tijdens starten in de ochtend.
Enkele klik geluid achter tijdens starten in de ochtend.
Geplaatst: 04.02.2022 - 11:14
door J33Bee
En daar staat het dus ook zoals het bij mij gebeurd... Dus het is andersom. Die klep gaat dicht zodra de auto warm is en zodra je stil staat. Leuk man dubbele pijpen als de 2e zo goed als altijd dicht is...
Car warming up = flap stays open
Car warmed up = flap closes
Flap stays closed at idle no matter the drive mode, dynamic to eco, closed.
Enkele klik geluid achter tijdens starten in de ochtend.
Geplaatst: 05.02.2022 - 10:08
door Mickyman
Dus stekker eruit trekken? komt geen foutmelding las ik via de link
Enkele klik geluid achter tijdens starten in de ochtend.
Geplaatst: 05.02.2022 - 12:36
door J33Bee
Mickyman schreef: ↑05.02.2022 - 10:08
Dus stekker eruit trekken? komt geen foutmelding las ik via de link
Enkele klik geluid achter tijdens starten in de ochtend.
Geplaatst: 05.02.2022 - 13:42
door The Mechanic
De huidige modellen hebben een betere, gen3 klep.
De klep is bedoeld om het comfort te verhogen en brommende geluiden in de passagiersruimte te verminderen.
Vergeleken met gen2 heeft de klep van gen3 de volgende updates:
In het algemeen is de uitlaatklep op gen3 vaker gesloten dan bij gen2.
Deze heeft hetzelfde gedrag in alle rijmodi.
De klep is altijd gesloten bij stationair draaien en in de tweecilindermodus (cilinderdeactivering).
De systematiek van de uitlaatklep voor gen3 heeft een update ondergaan.
Bij een motorstart duurt het enkele seconden voordat de klep start en een zelfkalibratie uitvoert om de eigen eindposities te bepalen. Daarna gaat hij naar de positie die wordt gevraagd door het regelsignaal.
De klep gaat open bij de volgende situaties:
-Altijd open bij hoge motortoerentallen, >4000 RPM
-Uitschakeling van de motor.
-Bij koude weersomstandigheden en koude motor. Dit voorkomt sneeuwophoping/ijsvorming in de rechter eindpijp.
-Zichtbare rook. In bepaalde weersomstandigheden en bij bepaalde snelheden (wanneer de uitlaatgassen gewoonlijk zichtbaar zijn), is er een functie die de demper enigszins open houdt, waardoor zichtbare rook uit beide eindpijpen komt. Dit gebeurt gewoonlijk bij lage snelheden, koud weer en lage motortemperaturen.
Enkele klik geluid achter tijdens starten in de ochtend.
Geplaatst: 05.02.2022 - 14:11
door J33Bee
Helder verhaal!
Enkele klik geluid achter tijdens starten in de ochtend.
Geplaatst: 05.02.2022 - 20:04
door Rolandk
Vanaf welk moment werd deze gen3 uitvoering gemonteerd?
Enkele klik geluid achter tijdens starten in de ochtend.
Geplaatst: 09.02.2022 - 17:26
door Risrael
Vanmiddag eindelijk het desbetreffende geluid op video kunnen vastleggen. Iemand enig idee wat het kan zijn?
Enkele klik geluid achter tijdens starten in de ochtend.
Geplaatst: 10.02.2022 - 09:06
door raspaardje
Zo, dat is een behoorlijke tik... Ik heb werkelijk geen idee wat het kan zijn.
Maar het lijkt me in de garage op de brug niet moeilijk op te sporen te zijn, zo duidelijk is het.