V50 1.6 D2, motor probleem.
Geplaatst: 04.02.2022 - 16:04
Onze Volvo V50, wat overigens verder een uitstekende auto is, heeft een irritant probleem. Nou ja eigenlijk zijn het er twee, en ik hoop dat er iemand een verband ziet, voordat ze bij de garage op willekeur onderdelen gaan uitwisselen.
Probleem 1
Sinds we hem hebben, inmiddels 5 jaar, hikt hij eens per maand even, hij houdt dus echt even in. Er is geen touw aan vast te knopen, lange afstand, snelweg, 10km/h, we hebben het allemaal al gehad, maarja hij herpakt zichzelf en daarna had je een maand geen last meer.
Probleem 2
Helaas haat onze auto vakantie. Een half jaar geleden in Duitsland werkte het gas ineens niet meer, anti-skid melding en in nood-loop. 5 uur gewacht tot het juiste ADAC mannetje met een uitleesapparaat er was. P1262 Volvo Cylinder #2 High To Low Side Short, hij heeft de melding weggehaald en alle verstuivers gereset. Hij heeft even 120km/h over een verlaten industrieterrein geragd, maar melding bleef weg, hij kon verder weinig doen, dus wij weer verder gereden. 10.000km geen probleem meer gehad.
Volgende vakantie wilde hij na 20 km niet meer, geen power meer, gelukkig had dat een duidelijke reden, het brandstoffilter zat vol, vakantie gered met een leen-auto, onze Volvo stond met een nieuw filter keurig op ons te wachten na de vakantie, daarna geen problemen meer gehad.
Afgelopen week weer op vakantie en daar was de anti-skid melding weer, inmiddels had ik zo'n goedkoop bagger-OBDII-uitlees-apparaat gekocht, die nu goud bleek waard te zijn (zelfde error-code), gereset, echter kwam hij na 5 min. terug en daarna nog een keer, 10 minuten later. De rest van de vakantie geen last meer van gehad. Wel met veel beleid gereden.
Echter komt probleem 1 nu vaker terug, hij heeft in 4 uur terugreis tijd zeker 6 keer gehikt.
Plan van aanpak
Om niet geheel zinloos dure onderdelen uit te wisselen, wilden we eerst alle verstuivers, in het blok, laten na-meggeren, kijken of verstuiver 2 een afwijkende waarde heeft. Zo niet bedrading en alle stekkers nakijken.
En ziet iemand verband tussen beide problemen? Kan bijv. een vervuilde EGR-klep nog een reden zijn?
Probleem 1
Sinds we hem hebben, inmiddels 5 jaar, hikt hij eens per maand even, hij houdt dus echt even in. Er is geen touw aan vast te knopen, lange afstand, snelweg, 10km/h, we hebben het allemaal al gehad, maarja hij herpakt zichzelf en daarna had je een maand geen last meer.
Probleem 2
Helaas haat onze auto vakantie. Een half jaar geleden in Duitsland werkte het gas ineens niet meer, anti-skid melding en in nood-loop. 5 uur gewacht tot het juiste ADAC mannetje met een uitleesapparaat er was. P1262 Volvo Cylinder #2 High To Low Side Short, hij heeft de melding weggehaald en alle verstuivers gereset. Hij heeft even 120km/h over een verlaten industrieterrein geragd, maar melding bleef weg, hij kon verder weinig doen, dus wij weer verder gereden. 10.000km geen probleem meer gehad.
Volgende vakantie wilde hij na 20 km niet meer, geen power meer, gelukkig had dat een duidelijke reden, het brandstoffilter zat vol, vakantie gered met een leen-auto, onze Volvo stond met een nieuw filter keurig op ons te wachten na de vakantie, daarna geen problemen meer gehad.
Afgelopen week weer op vakantie en daar was de anti-skid melding weer, inmiddels had ik zo'n goedkoop bagger-OBDII-uitlees-apparaat gekocht, die nu goud bleek waard te zijn (zelfde error-code), gereset, echter kwam hij na 5 min. terug en daarna nog een keer, 10 minuten later. De rest van de vakantie geen last meer van gehad. Wel met veel beleid gereden.
Echter komt probleem 1 nu vaker terug, hij heeft in 4 uur terugreis tijd zeker 6 keer gehikt.
Plan van aanpak
Om niet geheel zinloos dure onderdelen uit te wisselen, wilden we eerst alle verstuivers, in het blok, laten na-meggeren, kijken of verstuiver 2 een afwijkende waarde heeft. Zo niet bedrading en alle stekkers nakijken.
En ziet iemand verband tussen beide problemen? Kan bijv. een vervuilde EGR-klep nog een reden zijn?