Schade aan de C70! Total-loss?
Geplaatst: 05.02.2022 - 01:32
Ik wil even een verhaal met jullie delen. Wellicht zijn hier mensen met tips. Ik ben helaas in oktober aangereden met mijn C70. De linkerzijkant is flink beschadigd. (Zie foto)
Nadat de tegenpartij aansprakelijk is gesteld door mijn verzekeringsmaatschappij is aansprakelijkheid erkend door de tegenpartij. Oké so far so good. Toen kreeg ik van mijn verzekeringsmaatschappij te horen dat ik een afspraak moest maken bij een garage zodat de expert kon komen om de schade te begroten. Ik dacht toen bij mezelf; komt deze expert in opdracht van de tegenpartij? Indien dit zo is dan moet ik de auto natuurlijk naar een schadeherstelbedrijf brengen zodat de schade niet te laag wordt begroot. Ik bel dus mijn verzekering om te vragen in wiens opdracht de expert nou komt, vanuit de tegenpartij? Nee joh kreeg ik te horen, het is een onafhankelijke schade-expert ingeschakeld door ons, dus niet door de tegenpartij.
Klonk mooi en prima, dus ik breng de auto naar de autogarage waar die in onderhoud is (geen schadeherstelbedrijf). Inmiddels zitten we 2 maanden na de aanrijding. De expert is geweest en na 3 weken nog niets gehoord te hebben heb ik de verzekering gebeld. Toen te horen gekregen dat het schaderapport recent ontvangen was en dat ze het door gingen sturen naar de tegenpartij, ho eens even hier, zei ik toen. Voor dit gebeurd wil ik toch wel het bedrag weten en zou graag ook het schaderapport via mail ontvangen om zelf te beoordelen. Ja, maar meneer wij delen het schaderapport nooit, dat is niet de bedoeling. Oh is dat zo, nou u gaat het mij zeker wel verstrekken aangezien het mijn auto is en ik er recht op heb, maar nee kon echt niet, telefoongesprek beëindigd. Hierna een boze mail gestuurd naar hun met opeising van het schaderapport. Binnen 2 dagen had ik het rapport via mail ontvangen. Het rapport even doorgenomen en tot mijn verbazing klopte de vermelde uitvoering niet, C70 kinetic (basisuitvoering) ipv summum. Dit scheelt in cataloguswaarde een duizend of 9. Verder was de schade linksachter op de bumper niet meegenomen en heeft de expert geen audatax calculatieprogramma gebruikt, maar handmatig dus nattevinger werk taxatie. Nou ik weer boos de verzekering gecontacteerd met de bevindingen en meteen aangegeven dat ik nu wel snap waarom ze het rapport niet wilden delen! en meteen gevraagd om een contra-expertise. Nou contra-expertise ging niet want u bent slechts WA verzekerd. U kunt de auto wel brengen naar een zelfgekozen schadeherstelbedrijf zodat we dan nogmaals een expert daar heen kunnen sturen en vanwege hoe het is verlopen zou ik dan hiervoor €85 vergoed krijgen. Zo gezegd zo gedaan. Ik heb vandaag dus de auto gebracht naar een erkend schadeherstelbedrijf en wat denk je, de expert vanuit mijn verzekering is niet komen opdagen. Het schadebedrijf heeft wel een schaderapport opgemaakt voor mij en idd. het eerste schaderapport was gewoon nattevingerwerk, het schadebedrag was toen €4100 en het schadebedrag volgens het rapport van vandaag is €6700! Ik voelde me gewoon echt opgelicht en voor de gek gehouden. Gelukkig was ik nog nergens mee akkoord gegaan. Het schadeherstelbedrijf had het erover dat de auto wellicht economisch Total loss was, maar hij had niet echt verstand van Volvo’s zei die voor de waardebepaling. Als de waarde meer dan 2/3 van de dagwaarde (volgens anwb) is dan valt dit onder total loss. Ik gaf aan dat dit niet het geval was bij een schadebedrag van €6700. De C70 is een schaarse auto en een liefhebbersauto en tweedehands zijn ze nog prijzig. Nu wil mijn verzekering volgende week alsnog via telefoon een contra-expertise doen aan de hand van het schaderapport van vandaag en de foto’s die toen gemaakt zijn.
Nu heb ik de dagwaarde bekeken op anwb en kom dan op €9000, alleen kan je voor die prijs geen C70 2.4i summum, met 187000 km, handgeschakeld vinden. Als je €9000 dagwaarde aanhoudt dan is €6750 schade meer dan 2/3 en zou dit betekenen economisch Total loss. Heeft er iemand hier tips hoe hiermee om te gaan?
Nadat de tegenpartij aansprakelijk is gesteld door mijn verzekeringsmaatschappij is aansprakelijkheid erkend door de tegenpartij. Oké so far so good. Toen kreeg ik van mijn verzekeringsmaatschappij te horen dat ik een afspraak moest maken bij een garage zodat de expert kon komen om de schade te begroten. Ik dacht toen bij mezelf; komt deze expert in opdracht van de tegenpartij? Indien dit zo is dan moet ik de auto natuurlijk naar een schadeherstelbedrijf brengen zodat de schade niet te laag wordt begroot. Ik bel dus mijn verzekering om te vragen in wiens opdracht de expert nou komt, vanuit de tegenpartij? Nee joh kreeg ik te horen, het is een onafhankelijke schade-expert ingeschakeld door ons, dus niet door de tegenpartij.
Klonk mooi en prima, dus ik breng de auto naar de autogarage waar die in onderhoud is (geen schadeherstelbedrijf). Inmiddels zitten we 2 maanden na de aanrijding. De expert is geweest en na 3 weken nog niets gehoord te hebben heb ik de verzekering gebeld. Toen te horen gekregen dat het schaderapport recent ontvangen was en dat ze het door gingen sturen naar de tegenpartij, ho eens even hier, zei ik toen. Voor dit gebeurd wil ik toch wel het bedrag weten en zou graag ook het schaderapport via mail ontvangen om zelf te beoordelen. Ja, maar meneer wij delen het schaderapport nooit, dat is niet de bedoeling. Oh is dat zo, nou u gaat het mij zeker wel verstrekken aangezien het mijn auto is en ik er recht op heb, maar nee kon echt niet, telefoongesprek beëindigd. Hierna een boze mail gestuurd naar hun met opeising van het schaderapport. Binnen 2 dagen had ik het rapport via mail ontvangen. Het rapport even doorgenomen en tot mijn verbazing klopte de vermelde uitvoering niet, C70 kinetic (basisuitvoering) ipv summum. Dit scheelt in cataloguswaarde een duizend of 9. Verder was de schade linksachter op de bumper niet meegenomen en heeft de expert geen audatax calculatieprogramma gebruikt, maar handmatig dus nattevinger werk taxatie. Nou ik weer boos de verzekering gecontacteerd met de bevindingen en meteen aangegeven dat ik nu wel snap waarom ze het rapport niet wilden delen! en meteen gevraagd om een contra-expertise. Nou contra-expertise ging niet want u bent slechts WA verzekerd. U kunt de auto wel brengen naar een zelfgekozen schadeherstelbedrijf zodat we dan nogmaals een expert daar heen kunnen sturen en vanwege hoe het is verlopen zou ik dan hiervoor €85 vergoed krijgen. Zo gezegd zo gedaan. Ik heb vandaag dus de auto gebracht naar een erkend schadeherstelbedrijf en wat denk je, de expert vanuit mijn verzekering is niet komen opdagen. Het schadebedrijf heeft wel een schaderapport opgemaakt voor mij en idd. het eerste schaderapport was gewoon nattevingerwerk, het schadebedrag was toen €4100 en het schadebedrag volgens het rapport van vandaag is €6700! Ik voelde me gewoon echt opgelicht en voor de gek gehouden. Gelukkig was ik nog nergens mee akkoord gegaan. Het schadeherstelbedrijf had het erover dat de auto wellicht economisch Total loss was, maar hij had niet echt verstand van Volvo’s zei die voor de waardebepaling. Als de waarde meer dan 2/3 van de dagwaarde (volgens anwb) is dan valt dit onder total loss. Ik gaf aan dat dit niet het geval was bij een schadebedrag van €6700. De C70 is een schaarse auto en een liefhebbersauto en tweedehands zijn ze nog prijzig. Nu wil mijn verzekering volgende week alsnog via telefoon een contra-expertise doen aan de hand van het schaderapport van vandaag en de foto’s die toen gemaakt zijn.
Nu heb ik de dagwaarde bekeken op anwb en kom dan op €9000, alleen kan je voor die prijs geen C70 2.4i summum, met 187000 km, handgeschakeld vinden. Als je €9000 dagwaarde aanhoudt dan is €6750 schade meer dan 2/3 en zou dit betekenen economisch Total loss. Heeft er iemand hier tips hoe hiermee om te gaan?