V60 B4 R design MY 22 7dct - review

Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11516
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Plaatje zo hoor!
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
jhcd
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 16.05.2021 - 21:46

wasbeer2006 schreef: 08.04.2022 - 08:52 Van de week de eerste storing. Kwam thuis en wilde 5 minuten later weg.
Auto ging niet aan, alles start op behalve de motor.

Gebeld en de ANWB kwam langs niets kunnen vinden.
accupool er 5 minuten af en weer terug en hij deed het weer, daarna naar de garage. ook die konden geen foutmelding vinden.
Heb ik ook een keer gehad. Alles ging aan behalve de motor. Wilde ook de garage bellen, maar toen kwam ik op het idee om te starten m.b.v. de Volvo-app. En dat lukte wel. Daarna is het niet meer voorgekomen.
Volvo S60 B4 Inscription (MY2022) Osmium Grey
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 912
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Op dat idee kwam ik ook maar werkte ook niet........
Hopelijk eenmalig
-V60 B4 7dct R design wit
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 912
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

De afgelopen twee weken lekker wat tijd gehad om te rijden. Staat inmiddels 3500 km op de teller, niet heel veel maar voldoende om een completer beeld te hebben.

Als ik nu naar mijn eerste review kijk ziet het beeld er nu toch anders uit.
Ook omdat ik in die tijd behoorlijk wat andere nieuwe auto's heb kunnen rijden. Audi A4 quattro, Mercedes C200 nieuw en de Hybrid.

Aandrijving:
De gasresponse is met het Heico kastje nu gewoon meer dan prima.
Schakelen gaat ook prima, zeker de drie modi van de auto zijn best toereikend.
Wat het ook minder erg maakt is dat het bij Audi en Merecdes niet veel beter is. Het is ook gewoon een uitstoot ding.
In de Audi voel je je iets meer connected met de aandrijflijn. Zeker in de Hybrid mercedes was het gewoon echt slechter!

Het loopt allemaal heel stil en trillingvrij.
Het enige wat echt vervelend blijft is dat de start/stop niet uit kan. Dat is echt een top drie ergenis.

Verbruik zit ik nu gemiddeld na 3500km op 1/15. Heel netje met mijn rijstijl die vaak twee uiterste heeft of rustig en anticiperend of hard.
In die eerste kom ik met langere ritten makkelijk op 1/17 bij die twede op 1/12.

De B4 is een fijne motor, net dat beetje meer dan gemiddeld en altijd voldoende vlot

Ps.
Met een fietsendrager achterop werkt de PA niet, heel irritant op vakanties........
Ik snap het opzich wel.

Onderstel

Het andere top drie puntje is nu toch de stuurinrichting, veel te indirect, die mag van mij echt minimaal 20% directer.
Dat geeft ook het gevoel met een zware auto onderweg te zijn. Iets te vaag rond de middenstand.

Daarnaast is het een heerlijk sport onderstel. Ik merk dat ie wat losser is dan in het begin, iets comfortabeler.
Naar mijn smaak is ie nog wat aan de softe kant. Maar ik denk dat het gros beter af is met het normale onderstel en 18 of 19"

De michelin premacy's 4 "VOL" zijn ook voor de V60 gemaakt. Ik ben eigenlijk benieuwd wat er anders is dan een oem band. Weet iemand dat?
daar kan ook veel inzitten natuurlijk!.

Voor de rest is het onderstel een hele mooie compromis. Stil, comfortabel, goed op drempels en richels.
Echt heel knap!

Hij blijft te zwaar!!! Waarschijnlijk wel de reden dat het interieur zo stil en solide aanvoelt, dat kost kilo's
De V en het panorama dak werken daar natuurlijk ook niet aan mee.

De S60 die ik mee had voelde echt een stuk prettiger, meer in balans.
Dat is ook altijd de reden dat ik liever een sedan heb, maar de S te klein is voor mij.

Interieur
Naast een klein kraakje in het stuur is het interieur echt kraakvrij en heel stil.
Waar je in een audi altijd bijgeluiden hebt een soort klankkast heb je dat in de volvo niet.
daarin zijn de Volvo en Mercedes echt heel gelijk, veel meer het comfort.

Het is echt een no no nonsense auto die op veel vlakken makkelijk met de premium drie mee kan of beter is.
Als het gaat om bouwkwaliteit zet ik hem zelfs naast Mercedes.

Als ik nu drie wensen moet noemen zouden dat Flippers zijn, directer sturen en een start/stop die uit kan.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
BillyBob
5th Gear member
Berichten: 1059
Lid geworden op: 11.09.2008 - 12:42

wasbeer2006 schreef: 16.04.2022 - 10:16 Verbruik zit ik nu gemiddeld na 3500km op 1/15. Heel netje met mijn rijstijl die vaak twee uiterste heeft of rustig en anticiperend of hard.
Dit herken ik wel.
Ofwel relax en mee met de flow, ofwel hard en gaan.
Ik reed met de vorige V60 minder relax en altijd wat boven het toegestane.
Deze nieuwe leent zich meer voor of het ene, of het andere.
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2763
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Leuk dat je een goed vergelijk hebt kunnen maken.

Naast PA heb je natuurlijk nog ACC en dat doet het wel met iets op of aan de haak....:-)
Stuurinrichting: het blijft een Volvo, geen Alfa. Als uit één blok gehouwen, dat is de rijervaring die Volvo lijkt te willen meegeven.

Vwb je banden: ik denk dat de Michelin Primacy 4 band als 19" band wel een stukje comfortabeler is dan een Continental PremiumContact bijvoorbeeld.
Wil je dus meer scherpte dan kun je in de toekomst opteren voor Pilot Sport 4/5(?) of een ander bandentype dat meet nadruk legt op stuurgevoel (hardere wangen) ipv het allerbeste compromis te willen zijn.

Wat voor een S60 heb je gereden? Volledig vergelijkbaar met jouw B4 of een andere motorisering?

Tenslotte: flippers zijn vanwege het goedmoedige karakter van de auto echt niet zaligmakend. Blijf daar vooral niet in hangen...:-)
Het is fijn bij een sterk dalende weg, bij sterk stijgende weg voldoet de Dynamic/Polestar rijmodus ook.
Nee, het is geen 3-serie of Giulia waar de flippers direct voor een andere rijbeleving zorgen, je het gevoel geven dat je echt baas bent over de aandrijflijn.
Dat gevoel geeft mijn V60 met flippers mij iig niet.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 912
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

raspaardje schreef: 19.04.2022 - 10:31 Leuk dat je een goed vergelijk hebt kunnen maken.

Naast PA heb je natuurlijk nog ACC en dat doet het wel met iets op of aan de haak....:-)
Stuurinrichting: het blijft een Volvo, geen Alfa. Als uit één blok gehouwen, dat is de rijervaring die Volvo lijkt te willen meegeven.

Vwb je banden: ik denk dat de Michelin Primacy 4 band als 19" band wel een stukje comfortabeler is dan een Continental PremiumContact bijvoorbeeld.
Wil je dus meer scherpte dan kun je in de toekomst opteren voor Pilot Sport 4/5(?) of een ander bandentype dat meet nadruk legt op stuurgevoel (hardere wangen) ipv het allerbeste compromis te willen zijn.

Wat voor een S60 heb je gereden? Volledig vergelijkbaar met jouw B4 of een andere motorisering?

Tenslotte: flippers zijn vanwege het goedmoedige karakter van de auto echt niet zaligmakend. Blijf daar vooral niet in hangen...:-)
Het is fijn bij een sterk dalende weg, bij sterk stijgende weg voldoet de Dynamic/Polestar rijmodus ook.
Nee, het is geen 3-serie of Giulia waar de flippers direct voor een andere rijbeleving zorgen, je het gevoel geven dat je echt baas bent over de aandrijflijn.
Dat gevoel geeft mijn V60 met flippers mij iig niet.
Nee ik weet dat het geen alfa of BMW is en dat hoeft ook niet.

Dat met de banden heb ik ook bedacht naar een PS4 of 5 te gaan. Als je bv naar een ps4 in BMW psec kijkt is die echt gemaakt op stuurgedrag. Die van de Volvo zullen meer op harmoni zijn en co2 uitstoot.
Want met de Premacy ging dat 5 gram achteruit tov de conti's.

Ik had een S60 B3 mee, R design met dezelfde wielen, alleen dus andere motor en bak en een lounge pack.

Nee flippers kan ik ook nog wel mee leven, dynamic is met de B4 best wel goed op orde en de 7dct.

Wat mij blijft verbazen is het ongelofelijke comfort (ondanks de 19" en sport onderstel) Zeker nu het onderstel wat losser is geworden na 3500km.
Vlot rijden gaat ook echt goed in deze versie, maar ga je een stap verder dan vlot, dan ga je het gewicht merken.

Het is superleuk om te verglijken al die verschillende auto's, ook omdat hier nog wel eens leeft dat de aandrijflijn niet premium waardig zou zijn, maar dat dus vooral met de nieuwere co2 regels/straffen hoe je het wil zeggen te maken heeft en dus niet alleen aan Volvo. Alleen BMW doet dat (veel) beter.
En nu rijd ik af en toe ook nog in een mini EV, zo wordt een brandstof motor nooit qua response.

En ik moet echt zeggen dat die 3000km de auto ook wat losser hebben gemaakt, misschien is het ook tempratuur en ben ik zelf de grootste gewenning, maar onderstel en motor zijn veel losser.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
iDanman
2nd Gear member
Berichten: 164
Lid geworden op: 10.12.2013 - 00:18
Locatie: bij knooppunt Hoevelaken

Ik kan me voor het overgrote deel aansluiten bij de review van wasbeer.
Ik rij een B3 Advantage Momentum, heb er na een kleine 8 weken 4300km mee gereden, gemiddeld verbruik (incl. met caravan) 1:10.... zonder caravan zat ik op 1:13 ongeveer. Dus niet zo goed als de B4 lijkt het.. ik rij eigenlijk best rustig dus had dit veel beter verwacht. Met caravan (1500kg) zit ik bij 97km/u op de teller met een verbruik van 1:8,33 wat ik OK vind.
Heerlijk rustige auto van binnen.
Ik heb geen Heico kastje, maar vind dit ook niet nodig.
Pilot Assist uitgeschakeld bij gebruik trekhaak vind ik wel erg jammer. Ik vind het een fijne toevoeging op de snelweg en zag me 'm al gebruiken op de tolwegen naar Frankrijk met de caravan erachter. Niet dus....

Het enige probleem wat ik heb is dat de vering te ver inzakt na een drempel met de caravan erachter, waardoor het neuswiel de grond raakt. Dit bij 19km/u, dus echt wel rustig. Dit had ik niet bij mij V60 D6 PIH.
Weet iemand of hier iets aan te doen is? Ik kan mijn vering digitaal in elk geval niet afstellen, en gezien we geen spiraal veren hebben achter, zou ik niet weten hoe ik dit zou kunnen aanpassen/aanpakken.
Mijn neuswiel is al aardig beschadigd, dus ik moet wel iets....

Over 1,5 week een nachtrit naar de Ardèche, ben benieuwd. (ik mis de automatisch dimmende spiegels enorm...)
ᐯ60 ᗷ3 ᗰY2022 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ ᗩᗪᐯᗩᑎTᗩGᕮ ᗷᖇIGᕼT SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
ᐯ60 ᗪ6 ᑭIᕼ ᗰY2014 Sᑌᗰᗰᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ
ᐯ70 2.5T ᗰY2009 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
Emmevi
5th Gear member
Berichten: 1017
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Wij zitten met onze B3 volgens de eigen berekening op 1:14.9 over de laatste 5000km.
Uitschieters van 1:12.7 op de autobahn tot 1:16.9 (geen idee hoe).
Vwb de vering zou je eens kunnen kijken naar after market progressieve vering, hebben we op de motor ook en dat scheelde bij ons een heel stuk.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 912
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Ik ben geen zuinige rijder, maar gebruik wel weinig brandstof voor de snelheid waarmee ik rijd :-)
Dat klinkt als hetzelfde maar is het niet.

Verbruik is met koude motor eerste stuk in de stad echt niet zuinig ik start vaak met 12L/100 aan de snelweg en ik heb nog een vrij redelijk weg van een kilometer of 4 met 1 ronde en zonder stoplichten er naar toe.
30km later kom ik dan vaak met 7l/100 aan, wat op deze korte afstand ernorm scheelt. Zet ie de motor net wel uit op de afrit en net niet.... doet ie het wel en zit er niemand voor me rijd ik met gemak 2km met de motor uit, dat scheelt veel! zakt ie zomaar 3 tiende

Vering kan ik me voorstellen. Ik heb het sportonderstel, maar die kan dat ook wel hebben zonder caravan overigens, maar met wat spullen in de achterbak.

Het heico kastje wil ik er eens tussenuit halen even kijken wat ik er nu van vind zonder.
-V60 B4 7dct R design wit
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 912
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Vrijdag voor het krakende stuur naar de dealer geweest.
Ze hebben nog even iets geprobeerd, maar dat werkte niet.

Er is een nieuwe schijf in gegaan. Hoe het precies zit weet ik niet, maar iig een onderdeel waar de bedrading doorheen loopt/geleid.
Helemaal kraakvrij nu! Heerlijk rustig in het interieur

Wel leuk ik kreeg een XC40 T5 recharge mee.
Niet mijn auto, stoelen vind ik echt te weinig steun geven (het was een insciption)
Bij elke bocht heb ik het idee dat ie omvalt, je kan er nog wel enigszins goed een bocht mee door maar dan schuif je van je stoel.
Gewoon niet wat ik fijn vind. Het voelt ook allemaal zo kunstmatig aan (net als elke suv) De achteras is vrij bonkerig geveerd, ondanks dat er maar 19" op zat met een comfort band.
Dat doet de V60 niet (en de S60 nog minder). Je merkt toch dat een suv altijd een compromis is.

Doe je dat allemaal niet is het een heerlijke, overzichtelijke auto van topkwaliteit.
Ik schat de XC40 altijd in als een kleine (goedkope) Volvo, maar dat is natuurlijk gewoon niet zo.
De prijs is vrijwel gelijk aan een V en S60

Qua ruimte voorin is ie gelijk en op de achterbank misschien wel beter.
De kofferbak zal iets kleiner zijn, maar ook niet enorm.

Mijn vrouw vond het wel een fijne auto, die vind de V60 heel onoverzichtelijk (wat volgens mij door de hoge deuren en kleine ramen komt).
Heb ik toch de goede auto gekozen :-)
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 961
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

wasbeer2006 schreef: 25.04.2022 - 09:03 Vrijdag voor het krakende stuur naar de dealer geweest.
Ze hebben nog even iets geprobeerd, maar dat werkte niet.

Er is een nieuwe schijf in gegaan. Hoe het precies zit weet ik niet, maar iig een onderdeel waar de bedrading doorheen loopt/geleid.
Helemaal kraakvrij nu! Heerlijk rustig in het interieur

Wel leuk ik kreeg een XC40 T5 recharge mee.
Niet mijn auto, stoelen vind ik echt te weinig steun geven (het was een insciption)
Bij elke bocht heb ik het idee dat ie omvalt, je kan er nog wel enigszins goed een bocht mee door maar dan schuif je van je stoel.
Gewoon niet wat ik fijn vind. Het voelt ook allemaal zo kunstmatig aan (net als elke suv) De achteras is vrij bonkerig geveerd, ondanks dat er maar 19" op zat met een comfort band.
Dat doet de V60 niet (en de S60 nog minder). Je merkt toch dat een suv altijd een compromis is.

Doe je dat allemaal niet is het een heerlijke, overzichtelijke auto van topkwaliteit.
Ik schat de XC40 altijd in als een kleine (goedkope) Volvo, maar dat is natuurlijk gewoon niet zo.
De prijs is vrijwel gelijk aan een V en S60

Qua ruimte voorin is ie gelijk en op de achterbank misschien wel beter.
De kofferbak zal iets kleiner zijn, maar ook niet enorm.

Mijn vrouw vond het wel een fijne auto, die vind de V60 heel onoverzichtelijk (wat volgens mij door de hoge deuren en kleine ramen komt).
Heb ik toch de goede auto gekozen :-)
Ik had paar jaar geleden ook een XC40 T5 mee als vervanger van mijn V60 T5. Vooral ruimte veel mij erg mee. Wel viel mij op dat de XC40 lawaaierig is, je hoort de motor duidelijker. Ook het interieur vond ik minder luxe dan de V60...
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 912
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Ja het XC40 interieur oog gedowngrade. Dat klinkt misschien heel erg, maar net ff wat minder uitziende roosters, net een paneel even iets anders en een knopje.
Maargoed dat zie je ook vanuit de 90 serie, daar zijn ze begonnen en voor de 60 iets minder en voor de 40 nog iets minder.

Hij was inderdaad wel minder stil. Misschien ook door de vorm.
Andere kant was ik best positief verrast, alhoewel je een xc60 zou moeten vergelijken, maar die is weer serieus duurder dan een V of S
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2763
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Een hoge auto rijdt altijd minder dan zijn lagere broeder.
Dat gewicht moet toch onder controle worden gehouden.

Omsloten worden door een interieur vind ik erg fijn, bij een hoge auto is dat bijna nooit aan de orde. Ook niet bij een XC40 dus.

Heb je die T5 nog een beetje uitgewrongen...? :-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 912
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Niet tegen de garage zeggen :-) Toch 254pk, maar hij is vrijwel even snel als de B4.
Boven de 100 is de B4 zeker sneller.

Het pure rijden is wel leuk in de stad! Power is ook lekker je merkt met de hybrid dat de aandrijflijn echt anders werkt.
Had af en toe wel het idee dat de achterkant de voorkant echt duwt. de electro en brandstof motor lijken soms niet helemaal in sync.
Het is wel een mooie lineaire versnelling, vond het een leuke auto en zou hem zeker mensen aanraden die een andere mate van comfort en rijbeleving wensen.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2763
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ik ken de Lync & Co 01 een beetje, heeft dezelfde aandrijflijn dacht ik.

Zal best snel zijn maar het zal nooit een bochtenridder worden.
Heb vandaag wat gestuurd op strak Italiaans asfalt met lange en korte bochten (SP334) en dan is niet overhellen en gegrepen worden door sportstoelen gewoon super. Of het een tandje zachter kon zei mijn vrouw terwijl de T5 nauwelijks toeren maakte. Nou nee dus...:-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 912
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Nu dan een vier maanden en ruim 6000km review.
Dan zie je dat je aan bepaalde dingen gaat wennen en er toch anders naar gaat kijken.

Exterieur
Blijft heel mooi zeker de R design in het wit in deze uitvoering.

Het is stil, kraakvrij en wat een rust...... dat heb ik alleen nog maar in een duurdere mercedes gehoord, geen enkel ander merk heeft die rust. Ja de penalty is het gewicht.

Twee weken terug helemaal in de klei gezet, polish en wax, dat deed het goed.
Na twee maanden deed ik een wax laag, maar dat kreeg ik amper uit en ingewreven, heel raar.
Even navraag leerde dat juist een nieuwe auto even in de klei moet. Dan zie je toch wel wat een polish doet, net wat dieper en gedaitaileerder.
En ik was meteen een dagje van de straat :-)

Interieur en multi media
Dat is iets wat ik steeds meer ga waarderen. Toen ik voor het eerst met een proefrit instapte vond ik dat het minst. Saai en kaal.
Maar nu waardeer ik de rust en eenvoud.

Het geluid van de HP audio is echt heel goed. Het had even wat uren inspeeltijd nodig, maar na een uurtje of 20 op behoorlijk volume is het nu echt heel goed!
Ik heb ook een leenauto met HK mee gehad, maar als je een keuze hebt, totaal overbodig en niet nemen. Ik kreeg hem amper mooier dan de HP audio.
Sterker te bonkerig.

Sensus icm android auto is gewoon heel goed. Enige wat ik daar mis is dat niet niet in mijn contacten kan zoeken, dat kan alleen met spraak.
(wel in de android auto natuurlijk)

Stoelen zijn fantastisch, heerlijk! Ik zweet er ook veel minder in dan in de passat die ik had. Die leer is echt van een veel betere zachtere kwaliteit.

Zijn er dan geen missers,..... Ja twee.
Het stuur, dat kan niet voldoende naar mij toen. Ik schrijf bewust mij. Ik ben 185 en vrij lange benen en dan kom je een cm of 2 a 3 tekort. Hierdoor moet ik iets te dichtbij zitten bij enthousiast rijden en verschuif ik dus af en toe de stoel. Let wel voor de fietser.. een BBL van 91 cm is lang voor iemand van 185, normaal is 86 a 87 en dat scheelt dus 3 a 4 cm. 98% zal hier geen last van hebben.

Nummer twee, de bekershouder.
Ofwel het gebrek aan goede. In de deuren valt alles om een blikje een flesje alles.
In de middensteun vallen de 0,25 blikjes, flesje, bekertje koffie allemaal om als je niet heel rustig rijd.
Nu blonk de passat daarin uit, maar dit is wel heel slecht!

Als ik de ruimte had gehad binnen mijn lease budget zou mijn eerste interieur optie het leren dashboard zijn.
Als tweede de geventileerde stoelen, maar dat is wel heel duur, zeker als je al de R design stoelen hebt. Beetje bizar zelfs.

Motor en 7DCT (inclusief Heico gaspendaal tuning)
De motor is echt heel fijn. Altijd vermogen en koppel en gewoon vlot. Het lijkt nooit moeite te kosten.
Ook hier geld dat ie wel een 3 a 4000km nodig had om echt los te komen.

Af en toe voel je wel de mild hybrid wat kunstmatigs doen. Maar het is meer hulp dan dat je er last van hebt.

7DCT, ja..... wat moet ik daar over zeggen.
Simpel voor comfort is de 8 traps gewoon beter dikke PUNT.
Die schakelt zachter ongemerkter in dagelijk gebruik.

De 7dct rijd, (net zoals elke gerobotiseerde handbak, want dat is het feitelijk gewoon) niet altijd even lekker weg. Zeker niet als de motor uitstaat.
Nu heb ik daar een work arround voor, sta ik vooraan bij het stoplicht, pook twee keer naar achter en hij slaat niet meer uit (alleen voor die keer)
Schakel van 1 naar 2 voel je, ook dat doet elke bak met dubbele koppeling. Daarna is ie razend snel en vlot bij de les. Twijfelt nooit naar welk verzet hij wil.
In Eco het best. Eigenlijk is comfort de meest slechte stand, te gevoelig voor normaal rijden en te traag voor vlot. Bij gas geven in eco schakelt ie meestal 1 of 2 trappen terug en het motor toerental klopt meteen.
In comfort is dat regelmatig niet een te lage versnelling voor wat he wel, echter wel zonder de twijfel van de 8 bak.
Ik rijd Eco of dynamic.

Nadeel van de MY22 bij vlot rijden moet je eigenlijk wel naar dynamic en puur voor het niet uitschakelen van de motor, dat stuurt toch gewoon slecht in.
Jammer want in Eco is er voor vlot rijden voldoende kracht beschikbaar.

Als ik de start/stop definitief zou kunnen uitschakelen zou ik dat doen. Iemand een idee????

Mocht er een polestart tune/optimalisatie komen gaat ie er iig op.

Minpunt:
Bij wegrijden met uitgeschakelde motor heb ik toch weer regelmatig een tik ervaren. Soort dat ie de rem weer even heel kort inknijpt.

Onderstel
Het comfort ook met sportonderstel en 19"is fantastisch, als vlotte reisauto krijgt ie gewoon 9 volle punten.
Fantastisch. -1 punt voor het gevoelloze stuur in de middenstand, dat is echt zijn probleem!

Maar met enthousiast rijden weet ik het eigenlijk nog steeds niet goed. Het is een soort heel goed bij elkaar geraapt compromis.
Bochtensnelheden op wat hogere snelheid zijn echt heel hoog! Je hebt toch altijd wel wat last van die 2 a 300kilo meer tov verglijkbare auto's

Het sportonderstel heeft een mooie balans, van mij had het iets steviger gemogen. De eerste week was ie beter, maarja ook dat rijd je in.
Het voelt allemaal wat kunstmatig aan. Hoe moet ik het zeggen, de eerste imput is wat gevoelloos en daarna gaat het wel. Dan moet je hem echt op druk houden.
Goed ook hier zullen de meeste zich niet aan storen en ik merkte dat de S60 dit veel minder heeft dan de V60.

Ik heb het idee dat de Michelin premacy 4 VOL, het naar mijn smaak niet beter maken.

Remmen, qua kracht verschrikkelijk goed. Maar soms wat inconsistent, zo kan ik het wellicht het best noemen.
Bij mijn fiets zou ik de remmen gaan ontluchten......

Al met al begin ik de auto steeds meer te waarderen. Heerlijke reisauto met een mooi compromis tussen comfort en snelheid.
Waardoor ik als toch wat sportiever ingestelde automobilist aan het twijfelen wordt gebracht of het comfort wat de V60 biedt niet gewoon fijner is en dat is uiteraard een groot compliment!

Wat zouden mijn wensen zijn. Nouja ik had heel graag de V60 polestar gehad, maardat mocht niet.
Als ik nu deze motor voel zou ik hem wel in B5 specs willen hebben, maar wel alleen op de voorwielen, grip zat!

Over een ruime maand naar Sanje enkele reis 2000km :-) en weer terug
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2763
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Leuke tussentijds verslag!

200 a 300 kg meer gewicht tov vergelijkbare auto's lijkt me wat aan de te hoge kant. Een 3- serie (320i) of een C-klasse (C200) zijn maar 50-100 kg lichter.

Verder wat losse reacties:
- Het geluid van de HP audio vs HK: misschien heeft HK ook wat uren nodig om af te stellen én in te spelen. ;-) Maar ik ken HP audio niet.
- Stoelen: standaard R-Design en PE stoelen hebben nappa leer op het zitgedeelte. Dat is mooier dan het standaard Moritz leer. Geventileerde stoelen zijn er niet als R-Design variant.
- Bekerhouders: nog geen last van gehad, zal wel aan mijn rijstijl liggen...:-)
- Lederlook dashboard: dat ziet er idd fraai uit, het geeft mijn interieur net dat beetje extra met al dat zwart.
- Aandrijflijn: kan ik niet vergelijken. Wel gek dat bij jou de Comfort rijmodus als minste wordt ervaren. Bij de 8-bak is dat (zeker met Polestar) echt dé rijmodus. Dynamic resp. Polestart Engineered geeft gewoon teveel toeren.
Over het uitschakelen van de motor: je hebt dan minder druk op de vooras waardoor insturen minder fijn is? Wanneer koppelt de motor dan weer aan? Dat zou je toch kunnen beïnvloeden voordat je instuurt?
- Onderstel: best gek dat een voormalig Passat rijder het onderstel van een R-Design nog te comfortabel vindt...;-) Banden zullen echt wel wat verschil maken. Ik wil wel wat meer comfort en dus is mijn volgende band de Primacy 4.

Veel voorpret voor de trip naar Spanje, dan leer je de auto past echt goed kennen als ultieme reisgenoot.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 912
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

-Nouja ik vergelijk het gewicht met de passat die was maar 1350 kilo. Dat is wel fors minder. Ook met een 320i touring zit er nog ruim 150 tussen.
-Nou die bekerhouders zijn dan wellicht iets anders, want gewoon door de week waar ik denk ik max een 25km/h haal gaat het al mis.
-Comfort het minst omdat ik vaal niet zo rijd. Ik rijd of rustig of wat harder. In eco maakt de motor veel meer gebruik van het koppel en schakelt ie een versnelling minder terug, precies hoe ik het zelf zou doen. In comfort gaat ie vaal 2 of 3 trappen terug. Als ik bv 110 rijd en wil even vlot naar de 130 hoeft ie niet naar 4 van mij. 5 is dan prima! en dat doet de eco dus wat beter. Bij de 8traps is de comfort instelling prima.
-Je krijgt de motor alleen maar aan met gas, niet eens met hard remmen. En net voor een bocht je gas aantikken, dan moet je met twee voeten gaan rijden opzich niet zo moeilijk. Doe ik op de playstation ook :-).
En sowieso de beperkte remwerking van de motor, maar dat is Co2 gerelateerd en rijd normaal heel prettig.
-In de Passat had ik ook het sportonderstel alleen 18" ipv 19" Die was redelijk gelijk aan de Volvo. Het onderstel in de Volvo is gewoon beter. Maar het zou van mij fractioneel harder morgen.
We zouden eigenlijk een keer velgen moeten wisselen, kan je voelen wat de banden schelen.

Als reisgenoot is de auto subliem, niet te klein, maar ook zeker niet te groot. Voldoende sportief en comfortabel, alles aan boord. (tuurlijk heb ik wensen).
Dan heb ik alleen de bekerhouders als minder prettig en het ontbreken van PA met de fietsendragen. (Ik snap die laatste wel met een aanhanger)

Overigens zit ik in de app op 7l/100km best redelijk met vrij weinig ritten boven de 30km en normaal en soms vlot gebruik.
Vanmorgen 30km naar werk was het 5.8/100 met een beetje file en in de stad zit ik rond 9/100km.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
Rob M
5th Gear member
Berichten: 1694
Lid geworden op: 27.10.2007 - 15:18
Locatie: Westerwolde

Heel herkenbaar, hier nu na 5 maanden en 18dKm ook erg tevreden. Nu is dit #11, dus ik ben al gewend aan de typische Volvo-dingen. De 7-bak ervaar ik ook als minder, zeker in wat minder standaard omstandigheden. Bij normaal gebruik is het prima. Dat van de bekerhouders merk ik niet, mijn waterfles past precies in de deurbak en mijn thermos-koffiebeker in de middenconsole. Blikjes zijn nog niet voorgekomen in mijn auto.
Hartelijke groet,

Rob

Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”