V60 B4 R design MY 22 7dct - review

wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Volvovirus schreef: 10.02.2022 - 17:44 Ik heb dezelfde auto in een iets andere uitvoering. Stoel en stuurverwarming gaan automatisch aan onder de 9 graden C. Daarboven blijven ze uit. Was in mijn vorige V60 van my 2014 ook zo.
Dan zou dat het heel goed kunnen zijn! Thanks voor je bericht.

Sensoren nagevraagd. Die zitten er niet.
Wel altijd de voorbereiding in de bumper, vandaar de verwarring. Voor mij niet zo'n probleem, ben nooit zo'n wilde parkeerder.
-V60 B4 7dct R design wit
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Een update na 1000KM.

Als cijfer geef ik de auto een 9. Zeker in deze confi en het "geluk" dat er wat chips te kort waren en ik daardoor een relatief goedkope auto heb.
Let wel, ik beoordeel kritisch. Juist omdat het zo goed is ga je op kleine dingen letten. Ter vergelijk gaf ik de passat een 7,5 en dat was toch ook een rijk uitgeruste versie van 48K met een 120pk diesel

De spiegelverwarming is maar heel matig, nu vind ik de stoelen ook niet erg warm worden tov VW en bv BMW, hebben andere die ervaring ook?
Stand drie stoelverwarming is 2 van VW.

De positieve
-Stoelen en bekleding: super stoelen, perfect af te stellen, niet teveel en niet te weinig kuip. Wat zachtere comfortabelere bekleding dan ik had in de passat;
-Exterieur design, mooi strak sportief! Echt mooi en niet te!
-Stilte en comfort aan boord;
-Twee echte uitlaten!
-De trekkracht en vermogen van de motor, hij voelt echt wel vlot aan een beetje tussen een T4 en T5 schat ik in. Vooral de versnelling van 95 naar bv 130 a 140 is echt rap!
-Wegligging, subliem, nu ben ik van de sportiviteit, maar ik heb nog niet de neiging gehad het esp op "sport" te zetten. Wat een mooie balans met een sportief randje!
Het sportonderstel zal niet ieder zijn smaak zijn.
-Bouwkwaliteit van binnen is echt wel op een hoog niveau, met 1 kanttekening de vakken in de deuren zijn niet echt handig en maar eenzijdig bekleed.
-Het lijkt of ik een gekoeld armsteunvak heb.
-Verbruik, bij normale ritten zo rond de 6.5, in de stad wel wat doorstiger.
-Rijsystemen, (ondanks dat ik er een paar mis) wat verfijnder als van de VW. Standaard aangeven van camaera's (naast de flistmeister) heel fijn.
-Geluid standarad audio behoorlijk zuiver. Valt me niet tegen.
-7 dct voor mij een hele verbetering tov de 8 bak.
-Bepaalde handige opties: geheugen per sleutel of profiel. Stoel memory, stoel en stuur verwarmings memory.
-Kinderen automatisch op hun hoofd kunnen slaan :-)

De mindere zaken
-Doordat de auto zo goed stuurt mis ik echt de flippers!!!!
-Het niet uit kunnen zetten van de start/stop.
-Te veel vermogen in de eerste slag van het pedaal. Wordt sterker de de Heico tune, maar ook daarvoor was dat gelijk, alleen reageerde het wat later.
-Moeilijk doseren hoeveel trappen de bak terugschakeld.
-Weinig opties voor het bestuurders display, dat was bij de passat echt wel beter!
-Als android auto aanstaat kan je de telefoon niet bedienen via het display, behalve voice!
- Ik krijg de TA L/100km niet op mijn display, heel vaag!
-Maar 1 te configuren rijmodi.
-Comfort rijd prima met de B4 met Heico, maar ik wil stuur dan op medium en rem op sport
-Eco rijd ook prima, maar daar wil ik dan rem op sport bij en wil de cruise afstelling ook hier bepalen. Dan rijd ik nl graag in eco met cruise op dymanic. Jammer!
-Dymanic zo een extra stand moeten zijn een soort sport plus. die is echt voor op een kronkelend bergweggetje, maar niet voor in NL. Ik wil niet weer over BMW beginnen......... dus doe het ook maar niet..........
-Sommige instellingen lijken helemaal niets te doen. Display op stand rijmodi bv. Eco doet oe wel, comfort ook, maar bij dynamic gaat ie niet naar rood.
-Kantelstand spiegels niet instelbaar, ze kantelen zo erg dat ik alleen de voordeur zie, slaat echt nergens op.

Het lijkt een hele lijst nadelen, wat ik hier zo zonde aan vind is dat als je een dag met een software ontwikkelaar zit je 80% kan verhelpen en de auto nog beter wordt ervaren.
Ondertussen het Ali middenconsole dek ook ontvangen, wat een verbetering!

Jammer dat ik niet wat ruimte over had in de lease voor het complete lounge pakket, achterbankverwarming en parkeer camera met 360 view.
20" ipv 19" al denk ik dat de auto met 19" misschien wel de beter balans heeft.......
Maargoed, zo kan je door blijven gaan. Had ik dan die optie genomen of weer een B5......... of T6 etc.
De leeroptie met ventilatie had ik fijn gevonden, dat is op een R design een redelijk dure optie waar je niet heel veel meer voor krijgt.
Alleen ventilatie is voor mij prima!

Al met al wordt ik steeds blijer van de auto. Ik rijd niet veel meer voor mijn werk, nu zou ik bijna zeggen helaas!
Deze zomer naar Moraira, dat zijn wel wat kilometers :-)

Bij beter weer gaat de auto in de polish en wax, er valt wel wat meer glans uit de lak te halen.
Twijfel over een glascoating, maar dat is in ons klimaat een risico om op je oprit te doen ivm de droogtijd van 24 uur.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
Rolandk
3rd Gear member
Berichten: 275
Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08

Ik herken vrijwel alle positieve en negatieve punten (m.n. de spiegel die te ver kantelt), behalve de dosering van het gaspedaal (maar dat zal in het verschil in aandrijflijn zitten). Ook hier is de stoelverwarming minder heet dan in de Saab of eerdere Volvo.

Voor een extra individuele rijmodus zou je nog kunnen overwegen een extra profiel aan te maken (tip van mijn verkoper) ;)
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

wasbeer2006 schreef: 17.02.2022 - 14:30 Een update na 1000KM.

.......

De spiegelverwarming is maar heel matig, nu vind ik de stoelen ook niet erg warm worden tov VW en bv BMW, hebben andere die ervaring ook?
Stand drie stoelverwarming is 2 van VW. -> Ik heb voor het eerst stoelverwarming dus ik heb geen referentie. Vind standje 3 iig warm zat.

De positieve
-Stoelen en bekleding: super stoelen, perfect af te stellen, niet teveel en niet te weinig kuip. Wat zachtere comfortabelere bekleding dan ik had in de passat;
-Exterieur design, mooi strak sportief! Echt mooi en niet te!
-Stilte en comfort aan boord;
-Twee echte uitlaten!
-De trekkracht en vermogen van de motor, hij voelt echt wel vlot aan een beetje tussen een T4 en T5 schat ik in. Vooral de versnelling van 95 naar bv 130 a 140 is echt rap! -> kijk eens op zeperfs.com, kan je mooie vergelijken maken....:-)
-Wegligging, subliem, nu ben ik van de sportiviteit, maar ik heb nog niet de neiging gehad het esp op "sport" te zetten. Wat een mooie balans met een sportief randje!
Het sportonderstel zal niet ieder zijn smaak zijn.
-Bouwkwaliteit van binnen is echt wel op een hoog niveau, met 1 kanttekening de vakken in de deuren zijn niet echt handig en maar eenzijdig bekleed.
-Het lijkt of ik een gekoeld armsteunvak heb. -> Hoe kom je daar achter? Heb je al een gekoeld dashboardkastje...? :-)
-Verbruik, bij normale ritten zo rond de 6.5, in de stad wel wat doorstiger. -> Netjes, maar wat is normaal verbruik bij jou? In een T5 moet je echt wel een tijdje op de snelweg rijden wil je gemiddeld 6.5 l/100km kunnen halen.
-Rijsystemen, (ondanks dat ik er een paar mis) wat verfijnder als van de VW. Standaard aangeven van camaera's (naast de flistmeister) heel fijn.
-Geluid standarad audio behoorlijk zuiver. Valt me niet tegen.
-7 dct voor mij een hele verbetering tov de 8 bak. -> Hoeveel km heb je uiteindelijk met de 8-bak gereden? :-) Ik lees in je review over het Heico kastje dat er standaard nog een boel te wensen valt?
-Bepaalde handige opties: geheugen per sleutel of profiel. Stoel memory, stoel en stuur verwarmings memory.
-Kinderen automatisch op hun hoofd kunnen slaan :-) -> Ja, dat is tegenwoordig standaard, was in 2019 nog een optie...:-) Meest onzinnige optie ooit maar ik heb het ook gelukkig....:-)

De mindere zaken
-Doordat de auto zo goed stuurt mis ik echt de flippers!!!! -> Dat beschouw ik als een teken dat de automaat/aandrijflijn niet doet wat je zou willen (SIDIS?). Als een automaat echt goed heb je flippers alleen bij uitzondering nodig (sterk stijgen en dalen). Oké, voor de lol, dat kan ook...:-)
-Het niet uit kunnen zetten van de start/stop. -> Valt de motor ook snel uit? Oftewel is er bij jou de behoefte om start/stop uit te zetten? Of wil je het gewoon uit hebben kijeknd naar de techniek?
-Te veel vermogen in de eerste slag van het pedaal. Wordt sterker de de Heico tune, maar ook daarvoor was dat gelijk, alleen reageerde het wat later.
-Moeilijk doseren hoeveel trappen de bak terugschakeld. -> Denk dat dat ook een dingetje is door de combi generator en ICE. Zal wellicht nog wel wat meer verfijning in komen dmv updates.
-Weinig opties voor het bestuurders display, dat was bij de passat echt wel beter! -> wees blij dat je je geen AAOS hebt...:-) Ik vind het voldoende, af en toe een ander thema en een kleine navigatiekaart tussen de tellers. Autorijden is toch een kwestie van op de weg kijken...:-)
-Als android auto aanstaat kan je de telefoon niet bedienen via het display, behalve voice! -> Is toch altijd zo?
- Ik krijg de TA L/100km niet op mijn display, heel vaag! -> Dat is vreemd idd...
-Maar 1 te configuren rijmodi. -> Goede tip van Rolandk!
-Comfort rijd prima met de B4 met Heico, maar ik wil stuur dan op medium en rem op sport
-Eco rijd ook prima, maar daar wil ik dan rem op sport bij en wil de cruise afstelling ook hier bepalen. Dan rijd ik nl graag in eco met cruise op dymanic. Jammer!
-Dymanic zo een extra stand moeten zijn een soort sport plus. die is echt voor op een kronkelend bergweggetje, maar niet voor in NL. Ik wil niet weer over BMW beginnen......... dus doe het ook maar niet..........
-Sommige instellingen lijken helemaal niets te doen. Display op stand rijmodi bv. Eco doet oe wel, comfort ook, maar bij dynamic gaat ie niet naar rood.
-Kantelstand spiegels niet instelbaar, ze kantelen zo erg dat ik alleen de voordeur zie, slaat echt nergens op. -> Heb je de spiegels in de normale stand dan wel goed staan? Ik gebruik het (tot nu toe) niet maar het spiegelglas kantelt natuurlijk met een vaste verandering tov de normale stand. Aanpassingen hierin doen?
Het lijkt een hele lijst nadelen, wat ik hier zo zonde aan vind is dat als je een dag met een software ontwikkelaar zit je 80% kan verhelpen en de auto nog beter wordt ervaren.
Ondertussen het Ali middenconsole dek ook ontvangen, wat een verbetering! -> Mooi!

Jammer dat ik niet wat ruimte over had in de lease voor het complete lounge pakket, achterbankverwarming en parkeer camera met 360 view.
20" ipv 19" al denk ik dat de auto met 19" misschien wel de beter balans heeft....... -> Denk dat de wielen dan weer zwaarder worden, heeft een nadelig effect op het weggedrag. Ook het comfort wordt minder natuurlijk.
Maargoed, zo kan je door blijven gaan. Had ik dan die optie genomen of weer een B5......... of T6 etc.
De leeroptie met ventilatie had ik fijn gevonden, dat is op een R design een redelijk dure optie waar je niet heel veel meer voor krijgt.
Alleen ventilatie is voor mij prima! -> Maar je hebt nu de fijne sportstoelen!

Al met al wordt ik steeds blijer van de auto. Ik rijd niet veel meer voor mijn werk, nu zou ik bijna zeggen helaas!
Deze zomer naar Moraira, dat zijn wel wat kilometers :-) -> Dan ga je de auto nog beter leren kennen.

Bij beter weer gaat de auto in de polish en wax, er valt wel wat meer glans uit de lak te halen.
Twijfel over een glascoating, maar dat is in ons klimaat een risico om op je oprit te doen ivm de droogtijd van 24 uur.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

-Die site ga ik eens bekijken! zeperfs.com! Thanks
-Gekoeld dashboard kastje weet ik dus niet, maar mijn telefoon was heel koud van de week :-)
-Normaal verbruik, das natuurlijk heel persoonlijk, waar en hoe rijd je..... Met de passat zat ik einde looptijd en 120K op 1 op 17.8. Maar de vijf zomervakanties van 4K per stuk waarin ik gem 1/13 reed tikken aardig aan en het was een diesel. (De eerste tank in de V60 was 400km en 52liter :-)
-Ik heb maar 50km in de 8 bak gereden, waar ik me daaraan stoorde was de twijfel in het terugschalen en het aantal trappen, die heeft deze bak niet. Maar wellicht had jij dat al veel minder gezien het vermogen. Ik heb een B3 gereden toen. Ik vind het verschil met de B3 en B4 echt heel groot. Ik denk dat een B3 met deze aandrijflijn ook veel sneller is.
Waar het vooral aan licht, ook bij de 8 bak is dat het pedaal een te korte slag heeft, daardor kan je slecht doseren.
-Ik denk dat ze die hoofdsteunen voor het zicht hebben gedaan, maar ik vind het ook redelijk onzinnig!

-Ik mis de flipper omdat je daardoor bv de auto op de motor kan afremmen voor een bocht, zodat de balans net beter is. Er zijn weinig automaten die in de sportstand terugschakelen bij gas los. Sterker ik ken ze niet, tenzij de toeren heel laag worden. Voor normaal doorrijden voldoet comfort prima.
Heeft vooral ook te maken dat de motor continu uitgaat in comfort en eco, dat is irritant. Ik manual heb je echt een betere respons. En voor de lol, mijn playstation heeft het ook!
-Ja motor valt echt veel een snel uit. Ik zal er een een filmpje van maken! Ik denk dat er hier wat wenkbrauwen omhoog gaan! Soms ook goed, ik heb hier een afslag die in 1km tijd een metertje of tien afloopt, dan staat de motor dus gewoon 1km uit als ik met 120 aankom!
- Ik hoop dat er iets meer verfijning komt inderdaad, maar gezien mijn vorige auto's heb ik daar weinig hoop op :-)
-Display is ook wel voldoende hoor! Dat zijn de kleine puntjes.
-In mijn passat kon ik de telefoon wel gewoon bedienen, dus niet de app via android auto. Niet heel erg hoor!
-Dat van die TA/100 vind ik ook raar.
-Ik heb het idee dat de spiegels dus niet veranderen tov de begin stand! Ik heb mijn spiegels altijd al een beetje naar beneden staan. Als ik 500m achter me kan kijken is dat wel zat! Ik ga het nog eens proberen!
-Ali dekje is echt een verbetering, jeetje wat een ander zicht. Zijn prijs meer dan waard! Must have!!!
-Stoelen zijn echt top! helemaal mijn smaak, niet te zacht, niet te hard, te te breed etc. Echt subliem!

Een hele lijst, maar twee dingen die er echt toe doen.
-Het gedrag van de bak en gaspedaal, mogelijke instellingen van de profiles, waarom zit het rem en stuurgedrag standaard in een profiel? raar!
-De flippers en eigenlijk juist voor hier in NL, in de bergen zet ik hem gewoon op dymanic, dat is prima!
-V60 B4 7dct R design wit
Jeroentje0912
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 20.06.2021 - 21:14

Dat van die TA…. Probeer eens het volgende: selecteer het kruisje in de boordcomputer. Als het goed is ie nu zichtbaar. Maar hij verdwijnt weer na het uitzetten van de auto. Je moet je bestuurdersprofiel opslaan nadat je .m geselecteerd hebt.
Volvo V60 CC 2020 D4
Ford Fiesta ST line. 155 2020
Mustang GT cabrio 2015
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Rolandk schreef: 17.02.2022 - 15:14
Voor een extra individuele rijmodus zou je nog kunnen overwegen een extra profiel aan te maken (tip van mijn verkoper) ;)
Ik heb het geprobeert, maar dat is een stuk omslachtiger dan de rijmodi individual aanpassen. Je moet stilstaan om het profiel aan te passen.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
Rolandk
3rd Gear member
Berichten: 275
Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08

Zelf nooit geprobeerd, maar klinkt inderdaad omslachtig… Ikzelf wissel na veel uitproberen eigenlijk alleen nog maar tussen mijn eigen (Individual o.b.v. Pure) rijmodus en AWD op de snelweg of leuke binnenweg.
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Ja ik rijd nu ook individual, als basis dynamic en dan stuur midden en aandrijflijn midden.

Gisteren echt even een uur in de polder wat zaken getest.
Het bizarre is dat de response in Manuel echt heel lekker is en de auto, uiteraard, voorspelbaar.

In dymanic gaat dat ook nog wel, maar dat is echt een stand om flink door te rijden/ tot race
Vreemde is dat de auto onder flink remmen niet terugschakelt, maar soms zelf op!!!!!!!!

Ik wil 1 ding gewoon dat de start stop uit kan. Gisteren zet de auto in 1 minuut met een keer of 10 gas en gas los gewoon 10 keer de motor uit. Snelheid varierent van 40 tot 80.

Ik ga de dealer vd week bellen en desnoods Volvo, dit is zo,n ontzettende afbreuk aan de auto.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
N207
2nd Gear member
Berichten: 149
Lid geworden op: 16.11.2020 - 18:55

Ik lees steeds dat de motor al afslaat (start/stop systeem) bij gas loslaten. Gebeurt dat ook als je bijvoorbeeld 100 rijdt op de snelweg en je gas loslaat omdat er voor je iemand langzamer rijdt? Dat klinkt bijna als een softwarefout. In ieder geval lijkt het me hoogst irritant inderdaad.
Bij mijn MY20 slaat de motor pas af bij stilstand van de auto. En ik kan het simpel aan of uitzetten met een knop op de middenconsole. Maar die knop is dus niet meer aanwezig, begrijp ik.
Polestar 2 LRSM MY24 - Midnight
Historie: SAAB... / Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Savile Grey 2019
Emmevi
4th Gear member
Berichten: 989
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Het is dat het start-stop icoontje groen wordt, maar ik merk er niks van tijdens zolang de auto nog aardig in beweging is. Bij langzaam een rotonde uitrollend naderen en dan gas geven lijkt er idd wel iets van een kwart seconde vertraging te zijn.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Kan S/S niet uit dan? Ik draai wieltje op "Individual" en daar is S/S uitgeschakeld. Het is helaas elke keer 1 handeling, maar dan doet ie niets meer.

VCDS/VAGCOM uit == uit gaat niet bij Volvo AFAIK. Vond ik ook een behoorlijke tegenvaller destijds komende van het VAG kamp.
Emmevi
4th Gear member
Berichten: 989
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Nee, is niet meer uit te vinken in Individual
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Verschillende modeljaren, verschillende technische basis en mogelijkheden:
- 8-bak of 7-bak met het nieuwe motor uitzetsysteem SIDIS (Eerdere modeljaren vs MY22)
- Wel of geen Polestar mogelijk (T4/T5 vs B-motoren); dat voorkomt bijv. doorschakelen in een bocht.
- Wel of niet kunnen uitzetten van Start/Stop (MY22 vs de rest?)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

N207 schreef: 20.02.2022 - 09:56 Ik lees steeds dat de motor al afslaat (start/stop systeem) bij gas loslaten. Gebeurt dat ook als je bijvoorbeeld 100 rijdt op de snelweg en je gas loslaat omdat er voor je iemand langzamer rijdt? Dat klinkt bijna als een softwarefout. In ieder geval lijkt het me hoogst irritant inderdaad.
Bij mijn MY20 slaat de motor pas af bij stilstand van de auto. En ik kan het simpel aan of uitzetten met een knop op de middenconsole. Maar die knop is dus niet meer aanwezig, begrijp ik.
Zoals ik het nu begrijp kan vanaf MJ2023 s/s niet meer uit. Bovendien is er vanaf MJ2022 SIDIS (Stop in Drive in Speed) een systeem dat de motor uitzet bij gas los boven de 60 km/u, zoals raspaardje ook al aangaf. Als dat echt zo is allemaal, lijkt het me niet handig als je plotseling - om wat voor reden dan ook - snel moet acceleren en de motor moet eerst nog aanspringen (sowieso de B-versies). Is dit nu echt nodig voor dat beetje uitsttootwinst?
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Nicovs
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 01.08.2021 - 09:39

Start stop kan vanaf modeljaar 2022 al niet meer uit.
Groet, Nico

Volvo V60 B3 Inscription 19 inch modeljaar 2022
Emmevi
4th Gear member
Berichten: 989
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

@ Ab S: dat aanspringen verneem je niet en gaat best wel vlot, het is meer een kwestie van de ontsteking en inspuiting weer inschakelen dan van een startmotor die de brandstofmotor moet aanslingeren.
Als het op die tiende van een seconde aankomt om weg te accelereren, heb je meer een probleem met de massa traagheid van de ruim 1600kg die in beweging moet worden gezet.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Emmevi schreef: 20.02.2022 - 20:20 @ Ab S: dat aanspringen verneem je niet en gaat best wel vlot, het is meer een kwestie van de ontsteking en inspuiting weer inschakelen dan van een startmotor die de brandstofmotor moet aanslingeren.
Als het op die tiende van een seconde aankomt om weg te accelereren, heb je meer een probleem met de massa traagheid van de ruim 1600kg die in beweging moet worden gezet.
Is wel goed te horen! Dat het zo soepel gaat, komt dan door de elektrische hulpmotor die wellicht het eerste stukje 'oppakken' voor z'n rekening neemt?
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

We hebben het dus over 2 verschillende zaken:
- het traditionele Start/Stop systeem waarbij de motor afslaat bij lage snelheden/stilstand -> leverbaar vanaf marktintroductie maar vanaf MY2022 in zijn geheel niet meer uit te schakelen
- het nieuwe Volvo SIDIS (Stop In Drive In Speed) wat de motor ook op hogere snelheden laat afslaan -> leverbaar vanaf MY2022 waarin de nieuwe B-motoren zit met nieuwe 7-bak met dubbele koppeling

Vooral in dat laatste verwacht ik nog wel wat verfijning de komende tijd dmv software updates.

Op de snelweg richting de wintersport ga ik de manuele schakel- en de ECO-stand proberen. Eens kijken wat dat laatste doet met het schakelgedrag bij het versnellen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Verder heeft de B-reeks geen traditionele startmotor, dus die is veel sneller wakker (ala Prius).
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”