Xenon vervangen door led.

Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

JeroenSpock schreef: 24.02.2023 - 00:45 Klopt hoor Rene, en als het even kan ook nog ledjes in de mistlampen gedrukt. Als ik ze tegenkomen gaat gewoon het groot licht aan tot ik ze voorbij ben. Laat ze maar terug seinen en hun achterliggers ook, dikke schijt aan.
Maar ook af fabriek led kan er wat van. Tesla stat wel in de top 1 van meest verblindend led dimlicht, maar Volvo staat voor mij op een gedeelde tweede plaats samen met Peugeot.
Ik denk dat het idd een prima oplossing is, grootlicht erop en ook aanhouden wanneer je last hebt van led wat standaard door fabrikanten word ingebouwd.
Wellicht kun je, wanneer je iemand tegenkomt die het lef heeft jou te verblinden, de auto draaien en er achter aan gaan, vlak voor een rotonde inhalen en als je in de driehoek staat voor de rotonde uitstappen, knuppel uit het portier vak en de koplampen eruit slaan.
Er zijn mensen met loog in de titel die je er van af kunnen helpen.
Straks kom je zo'n proleten Volvo tegen die de lampen naar jou mening te hoog hebben staan, hup grootlicht aan(heb jij ook nog steeds die hella bar op je Volvo met projectors van retrofit?) en dan blijkt het een stille te zijn, die niet alleen je B-rijbewijs maar ook D inneemt vanwege het veroorzaken van gevaar.
Mijn advies is om niet in de lampen te kijken maar er bij langs te kijken, mijn vrouw heeft ook de rare gewoonte om in de lampen te kijken terwijl ik, zodra ik zo'n vlek tegen kom, er bij langs kijk.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8292
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Haha Tom rustig jongen. Mijn advies is nog eens lezen :D
Ik had het namelijk niet over af fabriek led maar die led/xenon-in-halogeen-koplampen vlekken waar Rene het over had, daarna begon ik pas over de af fabriek (die ook niet altijd lekker staat waar onder inderdaad ook die stille Volvo van de polizei).

Mijn schoonvader is ooit de sloot in gereden door 2 van die stoere blauwe vlekken aan de overkant. Ja je kan er lekker bij langs kijken, dan kan de volgende ook de sloot in rijden.
Je kan ze ook een seintje geven, maar 9 van de 10 keer hebben die petjes een zonnebril op en doet dat niet zo veel.
Dus gewoon wachten tot het donker is, en vrolijk terug schijnen. Hou ze maar een spiegel voor, wat denken ze wel?

Tijd dat die grote controles weer langs de weg komen en alles aan de kant zetten. Massaal in de rij voor de grote check. H7 xenon of led pitjes en geen xenon code in het koplamp glas? Ter plekke vervangen.

Ja klopt, die bi-xenon projectoren had ik zelf ingebouwd (met xenon code in het glas toevallig). En die gaven voor de tegenligger fijner licht dan de huidige af fabriek reflector xenon. Wat zou ik die lampen er graag weer in willen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ja precies, helemaal volgens voorschrift ingebouwd met hogedruk wissers en automatische hoogteregeling op de achteras en zo..
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Hahaha, de reactie van Diesel01 is prachtig.
Ik zie het al voor mij, zo'n "opgevoerde fohn met de tekst Tesla er op" met ingemepte koplampen :-D
Ik ben het met Jeroen eens, er zijn een aantal merken, en daar vallen die tesla dingen zeker onder, die verblinden vreselijk.
Er niet inkijken is geen optie, dan zie je de weg niet meer ( maar die was toch al niet meer te zien...).
Een zonnebril is dan misschien nog de beste oplossing.
Maar nu weer serieus, als het allemaal netjes conform de fabrikant is ingebouwd zou het goed moeten zijn in principe.
Vaak maken de eigenaren er echter een zooitje vaan met Ali rommel.
Of de handige mensen die het presteren om een H4 of H7 lampje er een deel gedraaid in te krijgen met een bioscoop projector tot gevolg.
Ik weet hoe donker de wegen in duitsland kunnen zijn en dan is extra licht vaak zeer welkom.
Maar ik heb aan mijn H7, eventueel met grootlicht, nog altijd genoeg gehad , ook om de tegenligger er fijn op te wijzen dat er iets niets klopt aan zijn sportveld verlichting ;)
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Even nog ter reactie op de vraag waarom een extra lamp en waarom je de regio hier niet moet vergelijken met de randstad die vol staat met straatlicht.
Ik heb de extra lamp altijd aanstaan tijdens de avond en gebruik hem ook.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1871012 ... rents-dorp
De foto's op de vorige pagina zijn gemaakt op de weg tussen Borger en Schoonloo en Diever, de gebieden waar ik regelmatig doorheen kom en vaak in het donker na 22:00
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27498
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dit is meer een uitzondering, kijkend naar het wild hier in de omgeving en het gebrek aan verlichting heb je je redenen al.
Naast dat het prettiger rijden is.

Als ik hier binnendoor ga en de verstralers gaan aan dan verbaas je je soms nog wel eens over de enorme hoeveelheden wild die je dan langs de weg ziet. Heeft al eens wat aanrijdingen gescheeld.
En dan nog de wandelaars/fietsers in het donker die zonder licht en het liefst in donkere kleding op pad gaan...
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Dat laatste idd, langs een onverlichte 80 weg, zwarte jas en spijkerbroek en dan op de wegkant die je juist als automobilist gebruikt met tegenliggers, geen lamp of reflectie.
Maar goed, ik lees nu dat de fossielenclub VVN pleit om het hele buitengebied 60 buiten de kom te maken, 70 op de snelweg en allemaal een lease Agila, C1 of ander ongemak.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27498
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ook daar past een ledbar op :lol:
Staat hier een Picanto in de straat die een enorme ledbar aan de bumper heeft.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Dan mag je blij ziijn dat die picanto een voorwielaandrijver is, de acherwielen hebben geen grip meer met dat gewicht aan de bumper :-D

Overigens alle begrip voor de situatie op de donkere wegen en de wens voor veel licht.
Ik rijd zelf veel in Duitsland en daar zijn de B wegen ook lang en erg donker!
Juist op de verlichte (snel) wegen zijn de ledkanonnen , zoals genoemd, ergerlijk.
Afgelopen zondag had ik weer zo'n tesla magnetron op de A1 achter mij, je denkt even dat er een hulpverleners voertuig aankomt met dat flitsende licht, ben dan altijd blij met de zelfdimmende binnenspiegel, die wil ik nooit meer missen :happy:
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Sracovlov
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 07.12.2019 - 10:13

JeroenSpock schreef: 24.02.2023 - 15:53 Tijd dat die grote controles weer langs de weg komen en alles aan de kant zetten. Massaal in de rij voor de grote check.
Dan kunnen ze ook bijna elke vrachtwagen langs de kant zetten, dat zijn ook rijdende kerstbomen.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8292
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Sracovlov schreef: 02.03.2023 - 20:57
JeroenSpock schreef: 24.02.2023 - 15:53Tijd dat die grote controles weer langs de weg komen en alles aan de kant zetten. Massaal in de rij voor de grote check.
Dan kunnen ze ook bijna elke vrachtwagen langs de kant zetten, dat zijn ook rijdende kerstbomen.
Ja over smaak valt niet te twisten, maar die kerstbomen verblinden voer het algemeen niet (uitgezonderd die knalgele mistlampen die meer omhoog dan omlaag schijnen).

fredhead schreef: 02.03.2023 - 12:04En dan nog de wandelaars/fietsers in het donker die zonder licht en het liefst in donkere kleding op pad gaan...
Dat spul moet ik dus bij de bushalte herkennen. Gisteravond nog van Schoonoord naar Assen, 80 weg door het bos en geen lamp te bekennen. Voor mij een beroepstreuzel met dimlicht, staat er ineens eentje in een halte.
Geen beweging geen handje, donkere kleding, geen lampje of telefoonscherm, ja dan kan je mooi in de ankers met zo'n ding. En dan kan er nog geen hallo af, ook niet op het Drentse platteland hoor.
Rene64 schreef: 02.03.2023 - 20:52Afgelopen zondag had ik weer zo'n tesla magnetron op de A1 achter mij, je denkt even dat er een hulpverleners voertuig aankomt met dat flitsende licht, ben dan altijd blij met de zelfdimmende binnenspiegel, die wil ik nooit meer missen :happy:
Die binnenspiegel heb ik altijd omhoog gedraaid, ik kan er niets mee. Voordeel is dan weer dat er ook niets verblind vanaf die kant.
Afgelopen week in Groningen rijd ik op het Hereviaduct af, komt een auto naar beneden rijden met groot licht aan. Ik ook groot licht aan, gewoon overdag he. Bleek een Tesla 3 met dimlicht... Ik zit in een Qliner, dus vrij hoog. Hij/zij rijdt lichtjes met de neus naar beneden, en dan nóg schijnen die lampen zo omhoog.
Echt niet te geloven dat die dingen typegoedkeuring hebben gekregen bij RDW.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik denk dat het dezelfde discussies zijn toen we vroeger van halo"geen" licht naar de eerste xenon gingen, hele ANWB bladen werden vol geschreven over hoe hinderlijk en gevaarlijk het was dat xenon.
Nu we van xenon over gaan naar led herhaalt zich de geschiedenis weer, idd wanneer lampen te hoog staan is het hinderlijk voor tegenliggers en met led vanwege de licht output rete irritant.
Tesla is er idd een ster in en dat zal te maken hebben met de manier waarop de auto's uitgeleverd worden en de berijders die totaal geen feeling hebben met auto's maar het zien als een middel om van A naar B te komen en nadat de 2 jaar om is willen we een nieuwe.
Ik heb met de V90 geen knippers van tegenliggers, laatst 1x van een T-Roc deze man was al ouder en gaf op 600 meter groot licht.
Hij had zelf ook led dus ik geef een knipper met gewoon groot licht terug waarna hij zijn grootlicht dempt, op 400 meter doet hij weer grootlicht op en laat het aanstaan terwijl ik wederom met grootlicht laat zien dat ik dimlicht voer.
Ik doe het grootlicht weer uit maar hij laat het aan staan, pas toen ik grootlicht met ledbar aan had deed hij het grootlicht uit en bleef het uit.
Dat is de enige keer geweest in 5 jaar dat ik de auto heb dat ik zoiets heb meegemaakt.
Het zou ook kunnen zijn dat VW hetzelfde brakke automatisch grootlicht van Volvo heeft en tegenliggers gewoon niet ziet. :lol: :lol:
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27498
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat die discussie weer terug komt wil ik best geloven, maar aangezien led weer een stap feller is wordt de "last" bij verkeerde afstelling ook wat groter.

Hier gebeurd het ook nog wel eens dat men denkt het grootlicht zo lang mogelijk aan te houden, seintje met mijn halogeen grootlicht wil vaak helpen, zo niet druk op een andere knop en het is dan alsnog direct uit :lol:
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27498
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

JeroenSpock schreef: 03.03.2023 - 09:44 En dan kan er nog geen hallo af, ook niet op het Drentse platteland hoor.
Dat was zeker een Westerling? :D
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20618
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Staan die in het donker bij een Drenthse bushalte? G'loof ik niks van. Er valt toch niks te beleven buiten het Gooi?
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
volvo xc90 010
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
Locatie: vlaardingen

JosW schreef: 08.02.2022 - 22:20 Kraakhelder. Doet er ook niet toe. Ik wil alleen weten of het technisch mogelijk is om van bi-xenon over te stappen naar led.
ik had LED aftermarked in me XC90 bouwjaar 2005 en ben overgestapt naar XENON . stelt nix voor . LED ging snel stuk / peperduur en beeld was vlekkerig ik denk door de licht punten . XENON geeft veel egaler beeld dat is een lichtstreep en geen lichtpunten.
Trade Vision in Utrecht geeft 5 jaar garantie op zijn licht sets en is de helft goedkoper dan HILOX waarbij je dure LED lampen van 110 euro PER STUK maar 24 mnd. garantie hebben en regelmatig binnen 30 maanden stuk gaan. zie hun revieuws

Maar je kan dus van LED naar XENON wisselen of andersom

Zie bijlage mijn XENONS
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”