Pagina 1 van 1

Wat is er met deze bougie?

Geplaatst: 10.02.2022 - 15:37
door MartenS40
Gisteren was het tijd voor de grote beurt en heb daarbij ook de bougies vervangen van mijn V60 1.6 T3 (de ford motor dus).

De laatste bougie, voor de auto rechts (vliegwielzijde), zat behoorlijk vast. Uiteindelijk voorzichtig los weten te krijgen.

Zo ziet die er uit ten opzichte van de rest:
20220209_180448.jpg
Je ziet duidelijk dat het roet veel hoger op het schroefdraad zit t.o.v. de rest, en ook de isolator is vies.

Close-up:
20220209_180456.jpg
Aan de motor was niets te merken. Altijd vermogen en ook stationair geen onbalans. Ik heb er een nieuwe bougie ingedraaid. Stukje gereden, leek prima. Nieuwe bougie weer verwijderd, leek na 10km nog oké, ging er ook makkelijk weer uit. Bougie met een heel klein beetje ceramisch vet op het midden van de draad weer vastgezet. Uitvoerig getest vandaag, niets aan te merken.

Hoewel het nu dus goed lijkt, weet iemand hoe dit kon gebeuren? Is er wat aan de hand waar naar gekeken moet worden? Heb dit nog niet eerder zo meegemaakt.

Wat is er met deze bougie?

Geplaatst: 11.02.2022 - 00:04
door Johan s60
Lijkt wel of er koelvloeistof bijkomt, de neus vd bougie heeft ook een andere kleur, heb je geen koelvloeistof verlies?

Wat is er met deze bougie?

Geplaatst: 11.02.2022 - 07:29
door MartenS40
Hm... zou kunnen, maar dat is dan heel weinig. Toen ik de auto kocht stond de koelvloeistof wel wat laag. Ik heb dat toen bijgevuld tot max. Daar staat die nu 10 maanden en 8dkm later net iets onder. Kan ik iets testen om daar achter te komen?

Wat is er met deze bougie?

Geplaatst: 11.02.2022 - 08:34
door Gouwe
Hier een interessante link van de producent: https://www.denso.com/global/en/product ... diagnosis/

Wat is er met deze bougie?

Geplaatst: 11.02.2022 - 11:04
door MartenS40
@gouwe, bedankt, ik ben er mee bekend. Ik had er al een bougiekaart bij, ze lijken qua tip allemaal goed.

Kan niet een kaart vinden die wat over de bovenkant van de insulator of het schroefdraad zegt. Dat moet ik eigenlijk weten.

Wat is er met deze bougie?

Geplaatst: 11.02.2022 - 12:20
door E.T.
Ik zie ook iets wat lijkt op kool op het bovenste stukje van het schroefdraad. Het zou kunnen dat er wat olie oid gemorst is in het "bougiegat" bij een gemonteerde bougie en dit is bij het schroefdraad naar beneden gekropen. Dit zou ook de viezigheid op het porselein ook kunnen verklaren. Je zou na 10K de bougies nog eens kunnen inspecteren om te kijken of het nog zo is.

Wat is er met deze bougie?

Geplaatst: 11.02.2022 - 14:25
door MartenS40
E.T. schreef: 11.02.2022 - 12:20 Ik zie ook iets wat lijkt op kool op het bovenste stukje van het schroefdraad. Het zou kunnen dat er wat olie oid gemorst is in het "bougiegat" bij een gemonteerde bougie en dit is bij het schroefdraad naar beneden gekropen. Dit zou ook de viezigheid op het porselein ook kunnen verklaren. Je zou na 10K de bougies nog eens kunnen inspecteren om te kijken of het nog zo is.
Aannemelijk verhaal. Zou mooi zijn als het zoiets is. Zat ook nog te denken, misschien is er een keer WD40 o.i.d. bij deze bougie gebruikt. Misschien zorgt dat wel voor zulke verschijnselen. Een stuk beter dan koelvloeistof in elk geval :D. (Ik denk ook niet dat koelvloeistof roetsporen zou achterlaten op het porselein, maar ben tenslotte ook maar hobbyist geen expert ;))

Bedankt voor de tip. Ik zal het ruim voor de vakantie naar Frankrijk deze zomer nog even goed controleren.

Wat is er met deze bougie?

Geplaatst: 11.02.2022 - 18:51
door PepijnZ
Ik heb tot 2 keer toe een originele Volvo bougie gehad waarbij de isolator los was gekomen van het deel wat je vast schroeft. Daardoor kon het centrale deel een heel stuk heen en weer bewegen, zover dat de centrale elektrode zelfs tegen de aard-elektrode aan kon komen. Kun je eens kijken of het geheel niet los zit? Ik kon het ook draaien t.o.v. elkaar.

Wat is er met deze bougie?

Geplaatst: 11.02.2022 - 18:52
door PepijnZ
dit is een filmpje van een van de bougies.

Wat is er met deze bougie?

Geplaatst: 11.02.2022 - 22:12
door Johan s60
Is dit nu een scheur?, wellicht door te vast zetten, als dit een scheur is dan kan het porseleine gedeelte los komen en compressie verlies veroorzaken.
Het conische afdichtvlak is ook niet mooi schoon zoals bij de rest wel is, dus afdichten deed ie ook al niet meer goed, kan ook door eventuele scheur komen.

Wat is er met deze bougie?

Geplaatst: 11.02.2022 - 23:11
door MartenS40
Johan s60 schreef: 11.02.2022 - 22:12 Is dit nu een scheur?, wellicht door te vast zetten, als dit een scheur is dan kan het porseleine gedeelte los komen en compressie verlies veroorzaken.
Het conische afdichtvlak is ook niet mooi schoon zoals bij de rest wel is, dus afdichten deed ie ook al niet meer goed, kan ook door eventuele scheur komen.
Lijkt op de foto wel zo. In het echt kan ik hem niet vinden...
PepijnZ schreef: 11.02.2022 - 18:51 Ik heb tot 2 keer toe een originele Volvo bougie gehad waarbij de isolator los was gekomen van het deel wat je vast schroeft. Daardoor kon het centrale deel een heel stuk heen en weer bewegen, zover dat de centrale elektrode zelfs tegen de aard-elektrode aan kon komen. Kun je eens kijken of het geheel niet los zit? Ik kon het ook draaien t.o.v. elkaar.
Isolatie zit nog muurvast. Heb het goed kapot proberen te krijgen. Bij deze bougies lijkt het wel stevig.

Tis een mysterie... kruipolieverhaal hoop ik nog het meeste op. Lijkt me ook het meest aannemelijk. Ik ga het in de gaten houden. Updates post ik. Bedankt mannen.

Wat is er met deze bougie?

Geplaatst: 11.02.2022 - 23:22
door Johan s60
Maar zie je ook dat het afdichtvlak donker is tov de rest teken dat ie niet goed afdicht.
Ik vermoed toch een scheur die open gaat staan op het moment dat ie vastgedraaid wordt, en zodoende langs het porselein blaast.

Wat is er met deze bougie?

Geplaatst: 11.02.2022 - 23:33
door MartenS40
Johan s60 schreef: 11.02.2022 - 23:22 Maar zie je ook dat het afdichtvlak donker is tov de rest teken dat ie niet goed afdicht.
Ik vermoed toch een scheur die open gaat staan op het moment dat ie vastgedraaid wordt, en zodoende langs het porselein blaast.
Ja dat is me wel opgevallen, dat zou ook passen als ze er kruipolie tussen hadden zitten zou ik dan denken. Maar misschien kan een scheur ook wel, maar hoe ik ook draai en buig, zie hem niet. Ik zat er nog aan te denken er even op te blazen om te zien of ie lekte... maar nee dankje... toch maar niet. :D

De auto is trouwens altijd dealer onderhouden geweest bij dezelfde dealer. Mag toch hopen dat die ook momentsleutels gebruiken.

Wat is er met deze bougie?

Geplaatst: 11.02.2022 - 23:41
door Johan s60
Dat hoop en verwacht je idd van een dealer, maar deze kleine bougies altijd met momentsleutel doen, want je draait ze zo kapot

Wat is er met deze bougie?

Geplaatst: 12.02.2022 - 13:16
door MartenS40
Ja, eens, doe dat zelf ook met alles waarvan ik het aanhaalmoment kan vinden, weet je gewoon zeker dat het goed zit.

Wat is er met deze bougie?

Geplaatst: 13.02.2022 - 19:13
door brutetyphoon
Dat ziet er idd uit als een gebroken isolator. Het gebeurt wel eens dat er tijdens het vervoer of tijdens het monteren van de bougies tegen het porselein wordt getikt(of laten vallen) waardoor deze breekt op een plek waar je dat niet kunt zien.

Wat is er met deze bougie?

Geplaatst: 13.02.2022 - 21:43
door teebee
Johan s60 schreef: 11.02.2022 - 22:12 Is dit nu een scheur?, wellicht door te vast zetten, als dit een scheur is dan kan het porseleine gedeelte los komen en compressie verlies veroorzaken.
Het conische afdichtvlak is ook niet mooi schoon zoals bij de rest wel is, dus afdichten deed ie ook al niet meer goed, kan ook door eventuele scheur komen.
Lijkt me eerder het begin van het schroefdraad.

Wat is er met deze bougie?

Geplaatst: 24.02.2022 - 21:05
door HbTps
Niks aan de hand, gewoon nieuwe erin en gas erop. Inderdaad, begin van het schroefdraad.