Melding: SRS-AIRBAG SERVICE SPOED

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Afgelopen weekend begonnen met het netjes aansluiten van de nieuwe dashcam (met name de kabel). Ik heb hiervoor o.a. het plaatje rechts van het dashboard gedemonteerd waar de schakelaar inzit voor het uitzetten van de passagiersairbag. Hierop zat een stekkertje en dat het ik losgehaald zonder de accu eerst los te maken. Daarna kreeg ik bij het starten van de wagen de melding "PASS. AIRBAG UIT SERVICE SPOED". Ik dacht dit wel op te lossen na alles weer gemonteerd te hebben.

Voor de terugmontage (moest eerst nog wat spullen regelen) heeft mijn vrouw in de auto gereden, vergeten de sleutel uit het contact te halen met als gevolg 2 dagen later een lege accu. Auto proberen te starten en er ging van alles knipperen, maar niet meer starten. Accu opgeladen en daarna alles m.b.t. de dashcam netjes aangesloten en de dashcam werkt prima, maar nu de melding "SRS-AIRBAG SERVICE SPOED". Het is dus een andere melding als eerst. Ik heb geprobeerd met mijn OBDII-reader en de Car Scanner-app de melding te wissen. Ik kreeg alleen de storingscode U0327, maar dat heeft er volgens mij niets mee te maken. Ook met de Torque-app lukte het niet; deze liet geen storingscodes zien.

Als ik de passagiersairbag uitzet met de sleutel/schakelaar (waar ik het stekkertje van had losgetrokken), dan krijg ik weer de eerste melding. Bij weer aanzetten van de airbag weer de tweede.

Volgens mij is de eerste melding veroorzaakt door het lostrekken van het stekkertje, maar de storing die er nu inzit door de lege accu en de startpoging. Zou dit kunnen? Ik las in het sub-forum voor de S40-V50 dat dit eventueel een defect in de SRS-unit kan zijn. Iemand advies hoe dit verder aan te pakken? Wellicht eerst een ritje naar de dealert of iemand met VIDA o.i.d. in de buurt?
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13797
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Vida foutcodes verwijderen toch voor de hand liggend. Ik heb wel eens zoiets gehad 2012 met monteren Parrot 3300 en heb gewoon de accu kabel massa los gehaald en tien minuten later weer gemonteerd. Was foutmelding opgelost maar dat was meer geluk dan wijsheid.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Hoi Bob. Ja, heb ik ook al geprobeerd, accuklemmen los voor een paar uurtjes, maar helaas geen geluk.
Wordt misschien toch tijd om een Dice (of hoe heet zo'n ding) aan te schaffen. Ik word te oud voor dat moderne spul en moest het maar bij de 850's houden :-)
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 649
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Dit is een hardnekkige storing. Die moet je echt wissen met vida of een ander uitleeskastje.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13797
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Henry nog ff en je moet zelfs Vidash gebruiken om je remmen te vervangen. Soms verdenk ik fabrikanten ervan alles te doen om je in de werkplaats te krijgen ha ha.

Hoop dat m n V70 nog jaren meegaat.
Ik van Obbe tuning een complete Vdash module en kan gewoon hier alles uit lezen. Heb wel een slotje staan op "dingen diep in systeem", dat wilde ik graag i.v.m. foutjes sta je hier te kijken in niemandsland. Kan ik altijd los halen maar een aparte handeling.
Fijn is dat ik foutcodes kan verwijderen en dat soort dingen en storingen opzoeken met hulplijn reparaties erbij.

Bijv als ik in de garage kom slaat de werkplaats op tilt ha ha . Meneer u moet onmiddellijk al uw injectoren wisselen zeggen ze dan steevast....
IK: hoort u de motor onregelmatig open? Bij proefrit iets bijzonders?ehhhh nee meneer....
Al 6 jaar kapot gemelde drie injectoren maar ik kom er niet aan. loopt als een zonnetje.,,,:)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Dit weekend een laptop met Nederlandstalige VIDA erop en een DICE binnengekregen. Was even een beetje uitvogelen hoe de storingen uit te lezen en te wissen, maar het is uiteindelijk m.b.v. YouTube toch gelukt. Wel mooi, dat VIDA; niet altijd gebruikersvriendelijk, maar blijkbaar wel veel mogelijkheden. Ik ben nog op zoek naar een Nederlandse handleiding om de verdere mogelijkheden te ontdekken. Heb iets gevonden op het V70-forum, maar daar moest ik eerst registreren. Even afwachten....
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13797
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Gefeliciteerd met de aankoop.
Nederlandse handleiding heb ik nog gevonden, Zweeds en engels en Joegoslavisch wel weer. maar goed ik heb een "afgeleide" versie en doet het voor mij al jaren uitstekend om problemen op te lossen of ze gewoon te laten zoals ze zijn zoals mijn injectoren.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “C70 vanaf MY2007”