Lex Kerssemakers (62) kondigt zijn vertrek als commerciële topman bij Volvo
Geplaatst: 11.03.2022 - 18:34
Geen lovend persbericht of een lange rode loper, maar met een korte mededeling op zijn eigen LinkedIn-pagina kondigde Lex Kerssemakers (62) vrijdag zijn vertrek als commerciële topman bij Volvo aan. De Nederlander is bij de Zweedse autobouwer verantwoordelijk voor de verkopen wereldwijd, een functie die hij na de zomer neerlegt.
Hiermee wil hij ruimte maken voor het nieuwe management. Jim Rowan, afkomstig van stofzuigerfabrikant Dyson, treedt dan aan als nieuwe ceo en president van Volvo Cars.
Kerssemakers heeft met een klein uitstapje als directeur bij het Reeuwijs marketingbureua BuroSix van 1993 tot en met 1995 na, 38 jaar bij de Zweedse autobouwer gewerkt. Kerssemakers vader werkte bij Daf Eindhoven en zijn zoon wilde hem graag achterna. Na zijn studie aan het Instituut voor Automanagement in Driebergen in 1984 begint hij niet in de vrachtwagens, maar bij Volvo in Helmond.
Die stap leidt tot een een lange carrière bij de Zweedse autobouwer. Hij wordt in 2000 de eerste niet-Zweed die verantwoordelijke is voor de productstrategie bij Volvo, leidt het concern in Zuid- en Midden-Europa en wordt de hoogste baas van Volvo Amerika. Hoewel hij zijn leven heeft verknocht aan Volvo laat hij vijftien jaar geleden weten toch het liefst te rijden in zijn Alfa Spider uit 1974 en Daf Y66, een legervoertuig.
En de vraag is of hij niet de laatste commerciële baas is van Volvo, want het concern dat inmiddels in handen is van het Chinese Geely gaat volledig op de schop en wil in 2030 zijn auto’s alleen nog online verkopen. Toch blijft Kerssemakers nog altijd in het belang van de service die een dealer biedt geloven. Alleen niet meer als plek waar je kunt onderhandelen over de prijs. „Wij bepalen de prijs en niet meer de dealer”, vertelt hij autoblad Carros Magazine.
Kerssemakers trekt na deze zomer de deur van zijn kantoor in Gotenburg achter zich dicht.
Bron: Telegraaf
Hiermee wil hij ruimte maken voor het nieuwe management. Jim Rowan, afkomstig van stofzuigerfabrikant Dyson, treedt dan aan als nieuwe ceo en president van Volvo Cars.
Kerssemakers heeft met een klein uitstapje als directeur bij het Reeuwijs marketingbureua BuroSix van 1993 tot en met 1995 na, 38 jaar bij de Zweedse autobouwer gewerkt. Kerssemakers vader werkte bij Daf Eindhoven en zijn zoon wilde hem graag achterna. Na zijn studie aan het Instituut voor Automanagement in Driebergen in 1984 begint hij niet in de vrachtwagens, maar bij Volvo in Helmond.
Die stap leidt tot een een lange carrière bij de Zweedse autobouwer. Hij wordt in 2000 de eerste niet-Zweed die verantwoordelijke is voor de productstrategie bij Volvo, leidt het concern in Zuid- en Midden-Europa en wordt de hoogste baas van Volvo Amerika. Hoewel hij zijn leven heeft verknocht aan Volvo laat hij vijftien jaar geleden weten toch het liefst te rijden in zijn Alfa Spider uit 1974 en Daf Y66, een legervoertuig.
En de vraag is of hij niet de laatste commerciële baas is van Volvo, want het concern dat inmiddels in handen is van het Chinese Geely gaat volledig op de schop en wil in 2030 zijn auto’s alleen nog online verkopen. Toch blijft Kerssemakers nog altijd in het belang van de service die een dealer biedt geloven. Alleen niet meer als plek waar je kunt onderhandelen over de prijs. „Wij bepalen de prijs en niet meer de dealer”, vertelt hij autoblad Carros Magazine.
Kerssemakers trekt na deze zomer de deur van zijn kantoor in Gotenburg achter zich dicht.
Bron: Telegraaf