Pagina 1 van 1

Vermogen T6 en T8

Geplaatst: 13.03.2022 - 12:21
door Herbie21
Weet dat een topic als deze ergens eerder is gestart, maar kan het topic niet meer vinden.

Zoals topic titel al zegt: vermogens van de T6 en T8 Recharge. De T8 is met de ICE en elektromotor goed voor 455 pk. De ICE is opgekrikt naar ruim 300 pk. Daarbij tellen ze blijkbaar de pk’s van de elektromotor bij op, en je komt dat dat ( bizarre ) getal.

Voor de T6 wordt het totaal vermogen opgeven van 350 pk.

Maar, op kentekenbewijs staat dat de ICE 186 kw heeft, 246 pk. De elektromotor 145 is een totaal van 391 pk.

En toch wordt ie aangeboden op papier met 350 pk.

Weet iemand hoe dit zit? Dealer had er geen antwoord op.

Vermogen T6 en T8

Geplaatst: 13.03.2022 - 15:26
door lint
Volgens mij kan je de vermogens van de twee motoren niet zomaar bij elkaar optellen. Er is dan ook sprake van een systeemvermogen en dat is lager dan de optelsom van de twee vermogens.

Vermogen T6 en T8

Geplaatst: 13.03.2022 - 15:48
door TomAmazon
lint schreef: 13.03.2022 - 15:26 Volgens mij kan je de vermogens van de twee motoren niet zomaar bij elkaar optellen. Er is dan ook sprake van een systeemvermogen en dat is lager dan de optelsom van de twee vermogens.
Zoals ik ook zei in het andere topic, er zijn wel degelijk verschillende landen waar de T6 als 398pk aanzien wordt. (DE, FR - https://www.caradisiac.com/fiches-techn ... rtronic+8/ , CH). Volvo heeft steeds de pk's van de ICE en Electrische motor opgeteld (oude T6 en alle vorige T8, huidige T8) , en nu enkel bij de huidige T6 niet.
Ik heb hier ook navraag gedaan bij de dealer, en daar weten ze ook niets meer.
Zou het misschien kunnen zijn omdat 398pk en 455pk niet zo heel ver uit elkaar liggen (in cijfers dan) en om zo de kloof wat te vergroten? Of eerder voor belasting-technische reden of de verzekering?

Vermogen T6 en T8

Geplaatst: 13.03.2022 - 16:07
door eta76
Piek pk heb je op een bepaald toerental. Mogelijk heeft de elektromotor een minder hoog koppel op hogere toeren, waar de ICE zijn piek heeft.

Meestal heeft een elektromotor een redelijk vlakke koppel toeren kromme.. maar het zou kunnen...

Vermogen T6 en T8

Geplaatst: 13.03.2022 - 16:12
door OGA244
Electro motoren zijn identiek

Vermogen T6 en T8

Geplaatst: 13.03.2022 - 17:52
door Herbie21
Mij lijkt het niet dat ze verschillende elektromotoren gebruiken, alleen maar extra kosten. Denk zelf, gezien de 0-100 tijden dat er 398 totaal vermogen is.

Vermogen T6 en T8

Geplaatst: 13.03.2022 - 20:43
door TomAmazon
Even de cijfers vanuit de prijslijst genomen.

Het zijn dezelfde electro-motoren, dus daar zit het verschil niet. De electro-motor geeft quasi constant zijn volle vermogen (de 'kromme' ligt heel vlak). Deze motor werkt mee tot 140km/h.
Dus beide zouden hun volle vermogen dan ook samen kunnen geven. De piek ligt bij de T8 'maar' 500 tpm hoger dan bij de T6, dus topvermogen kan in beide zeker gehaald worden met de 2 motoren samen.
Voor mij leunt 398pk ook dichter bij de realiteit dan de opgegeven 350pk.
T6: 253pk + 145 pk / 350Nm + 309Nm
T8: 310pk + 145pk / 400Nm + 309Nm

Vermogen T6 en T8

Geplaatst: 13.03.2022 - 20:51
door eta76
Het kan altijd nog een software begrenzing. Misschien nog ergens een rollenbank uitdraai te vinden?
Als het puur genoemd is om de T8 beter voor de dag te laten komen, dat zou het toch wel erg suf zijn. Of een typfout...

Vermogen T6 en T8

Geplaatst: 13.03.2022 - 21:30
door Jelmer de Jong
De elektromotor doet zijn werk tot 140 kilometer per uur.
Dat is 2.3 kilometer per minuut.
233333 centimeter per minuut.
Met een bandomtrek van 220 centimeter iets meer dan 1060 omwentelingen per minuut. Dus van 0 tot 1060 omwentelingen per minuut werkt de elektromotor mee.
In de specsheet hier boven staat dat de elektromotor 309Nm levert tot 3280 omwentelingen per minuut, dat geeft je het idee dat er een 3:1 overbrenging gebruikt wordt.
Maar bij vermogen wordt dat voor de elektromotor op 15900 gespecificeerd, wat een overbrenging van 15:1 impliceert.
Als de elektromotor van 0 tot 3280 max koppel levert en max vermogen bij 15900 dan is max koppel op slechts 1/5 van het snelheidsbereik mogelijk, oftewel vanaf 28km/h zakt de elektromotor in en is de T8 met 60 pk extra in het voordeel.

Dit klinkt allemaal zo onlogisch dat het specsheet of mijn berekening niet klopt. :D

Vermogen T6 en T8

Geplaatst: 13.03.2022 - 21:31
door erichendri
Omdat de elektro motor achter zit kun je dit optellen.
Bij de XC40 zit het samen in de bak en dan krijg je een sgzteem vermogen.
Hier komt het doordat de bak maar een beperkt koppel en vermogen aan kan.
He ziet dat ook bij de golf 8 gte.
ICE motor is 250 nm, e-motor 400 nm, gecombineerd 400 nm, vermogen samen is ook minder dan opgeteld.
Bij de kia weet ik de de accu minder kw levert dan waar ze de elektromotor qua vermogen voor opgeven.
De volvo T6 accu zak dan ook wat minder KW leveren.

Eric

Vermogen T6 en T8

Geplaatst: 13.03.2022 - 21:51
door TomAmazon
Een korte video van Autoweek voor een XC90 T8 Polestar (422pk systeem (334 pk ICE + 88pk electro)). ( https://www.autoweek.nl/autotests/artik ... ollenbank/ )
Het lukt ze niet om een test op de rollenbank te doen...

Vermogen T6 en T8

Geplaatst: 14.03.2022 - 16:20
door EVO500
Zou zeggen dat ze het mogen optellen... echter als ik naar de 0-100 kijk met 5,7s lijkt het erop dat er ergens (softwarematig?) wordt genivelleerd.
Zou eerder 5,3s verwachten of lager als de vermogens enigszins worden opgeteld naar 391pk.
Weet niet wat de praktijk doet.