Pagina 1 van 1

Eén remblokje helemaal versleten, rest nog goed

Geplaatst: 23.03.2022 - 20:53
door Ferrari
Na lang zoeken dit weekend eindelijk een setje gebruikte glossy black Midir-velgen met zomerbanden voor de C70 op de kop getikt. Vanavond gemonteerd en gelijk even alles in de wielkasten geïnspecteerd. Bij de achterremmen is één van de blokjes helemaal weggesleten (buitenste, links), terwijl de anderen allemaal nog zo'n 3-4 mm dikte over hebben. Gelijk maar nieuwe schijven en keramische blokjes bestellen, maar wel een vreemd slijtagebeeld. De bewuste remklauw heb ik 40 dkm vervangen door een nieuwe; zou ik iets verkeerd hebben gedaan bij de montage? Ik heb de glijpennen netjes schoongemaakt alvorens terug te monteren. De schijf is niet verkleurd door de warmte, dus het lijkt me niet dat het blokje heeft aangelopen. Ook kan ik het wiel makkelijk ronddraaien.

Wat zou ik verder nog kunnen controleren?

Eén remblokje helemaal versleten, rest nog goed

Geplaatst: 24.03.2022 - 16:34
door Fredhead
Had je de glijpennen ook van een lekker laagje vet voorzien?
Of zit er wellicht eentje iets scheef?

Eén remblokje helemaal versleten, rest nog goed

Geplaatst: 24.03.2022 - 20:00
door snorremans
Remzuiger vast ?

Eén remblokje helemaal versleten, rest nog goed

Geplaatst: 24.03.2022 - 20:32
door Fredhead
Was ook mijn eerste gedachte, maar die klauw is nog zo goed als nieuw na 40.000 kilometer.

Eén remblokje helemaal versleten, rest nog goed

Geplaatst: 25.03.2022 - 09:54
door Ferrari
fredhead schreef: 24.03.2022 - 16:34 Had je de glijpennen ook van een lekker laagje vet voorzien?
Of zit er wellicht eentje iets scheef?
Glijpennen niet ingevet; had begrepen dat dit juist niet de bedoeling is omdat vet juist vuiligheid vast houdt. Wel goed schoongemaakt en heel lichtjes ingeolied (ter voorkoming van corrosie) voor montage. Kan zijn dit er eentje scheef zit, kan ik zo niet beoordelen, maar ik kan me niet herinneren dat ik bij de montage problemen had. Bij de montage van de nieuwe schijven en blokken maar eens kijken.

Eén remblokje helemaal versleten, rest nog goed

Geplaatst: 25.03.2022 - 10:00
door Ferrari
fredhead schreef: 24.03.2022 - 20:32 Was ook mijn eerste gedachte, maar die klauw is nog zo goed als nieuw na 40.000 kilometer.
Ja, hele nieuwe remklauw, omdat de oude lekte. Anderhalf jaar en 40 dkm geleden, dus dat zou goed moeten zijn. Ook toen gelijk remvloeistof vervangen. Het blokje aan de zuigerkant heeft nog 3 mm voering. Blokjes aan andere wiel hebben ook nog 3-4 mm voering.

Eén remblokje helemaal versleten, rest nog goed

Geplaatst: 25.03.2022 - 10:07
door lint
Zijn het waarschijnlijk toch niet goed gangbare glijpennen

Eén remblokje helemaal versleten, rest nog goed

Geplaatst: 25.03.2022 - 10:30
door Ferrari
Ja, daar houd ik ook maar even op. Bij de montage van het nieuwe spul maar eens goed op letten.

Eén remblokje helemaal versleten, rest nog goed

Geplaatst: 25.03.2022 - 10:44
door Fredhead
Ferrari schreef: 25.03.2022 - 09:54
fredhead schreef: 24.03.2022 - 16:34 Had je de glijpennen ook van een lekker laagje vet voorzien?
Of zit er wellicht eentje iets scheef?
Glijpennen niet ingevet; had begrepen dat dit juist niet de bedoeling is omdat vet juist vuiligheid vast houdt. Wel goed schoongemaakt en heel lichtjes ingeolied (ter voorkoming van corrosie) voor montage. Kan zijn dit er eentje scheef zit, kan ik zo niet beoordelen, maar ik kan me niet herinneren dat ik bij de montage problemen had. Bij de montage van de nieuwe schijven en blokken maar eens kijken.
Glijpennen altijd invetten.
Droog gaan ze vast zitten. Ja er blijft wel iets van vervuiling in het vet, nee het is zeker niet zoveel en met af en toe de boel schoonmaken en opnieuw invetten voorkom je dat deze pennen vast gaan zitten.

Gewoon hetzelfde vet erop dat je ook voor de remblokken gebruikt.

Eén remblokje helemaal versleten, rest nog goed

Geplaatst: 04.04.2022 - 09:54
door Ferrari
Zaterdagmiddag de nieuwe remblokken en -schijven gemonteerd. Eigenlijk niets verdachts kunnen vinden, glijpennen zaten niet vast of zo. Eén remblokje was nog maar 2 mm en zat met de metalen plaat bijna tegen de schijf, omdat de schijf ingesleten was. Het andere blokje had nog 4 mm. De blokjes aan de andere kant waren nog 5 en 4 mm.

Enfin, alles weer nieuw nu en glijpennen goed schoongemaakt en lichtjes ingevet. Rondom nu nieuwe Ate remschijven en keramische remblokjes. Wel kon ik bij het ronddraaien van de naven wat geluid horen (goed te horen zonder schijven en blokken), maar het draaien zelf ging gewoon soepel. Lagers goed in de gaten houden, bij het rijden hoor ik niets, en op termijn ook maar vervangen.

Eén remblokje helemaal versleten, rest nog goed

Geplaatst: 20.06.2022 - 14:24
door cees klumper
Afgelopen weekend een nieuwe dynamo gemonteerd. Die bleek defekt, zo nieuw uit de doos.
Ik wil maar zeggen, je remklauw kan toch de oorzaak zijn.