Test Volvo C40: stijlvolle elektrische coupé is zeker niet volmaakt

De hatchbackversie van de XC40, was eerder de C40.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Plus
+ Bliksemsnel.
+ Prima Google-infotainment.
+ Tot 1800 kg schoon aan de (trek-)haak.
+ Standaard vierwielaandrijving.

Min
- Te stug geveerd.
- Matig rijbereik.
- Beperkte bagageruimte.
- Onvoldoende zitcomfort achterin.
- Gehalveerd zicht door achterruit.

Eindcijfer
6,8

Conclusie
De C40 biedt een bijzonder goede wegligging en slim Google-infotainment. Ook blijkt hij een prima caravantrekker. Maar met zijn bagageruimte, rijbereik, veercomfort én het beperkte zicht door de achterruit blijft hij achter bij de concurrentie.

Bron: https://www.ad.nl/auto/test-volvo-c40-s ... ~a6d49f2e/
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Als aanvulling een test visie van Bas van der Putten uit de NRC geplukt Copy past dus:

Autotest Het glazen dak van de C40 kan uit veiligheidsoverwegingen niet open. Van de zotte, vindt Bas van Putten.
3 februari 2022 Leestijd 2 minuten


Een Volvo als een opgepompt kabouterhuisje


Ik ben een Volvo-man. Altijd geweest. Het verbond rust op nuchterheid. Ik rijd inmiddels braaf elektrisch, maar in de garage staat een 27 jaar oude, keurig onderhouden 850 Station die nog even blijft. Ik houd van alles aan die auto. Van de vlakke laadvloer en de onovertroffen stoelen tot het vijfcilindergeluid, dat als een akoestische open haard het mannenhart verwarmt.

Volvo’s drukten medio jaren negentig perfect het levensgevoel van de betere burger uit, stijlvol zonder ordinaire fratsen. Nooit had de bourgeoisie een krachtiger visitekaartje. Zo gedegen was het Gooi vóór de vijandige overname door het Talpa-proletariaat. Men was er Philips-ingenieur, dokter of hoogleraar sterrenkunde, in een enkel geval misschien zelfs letterkundige van naam. Je zag nog boekenkasten in de thans tot Funda-hel gesausde stijlpaleizen. Kortom: de beschaving.

Hoe tijden veranderden. De 850 was als station maatstaf in zijn genre. Zoals hij was er maar een. Soortgenoten hadden niet die uitverkoren combinatie van doordachte eigenschappen. Zulke auto’s kom je op de afgegraasde markt van nu niet meer tegen.
De Volvo C40 is geen uitzondering op de regel dat iedereen iets vergelijkbaars in de schappen heeft. In zijn hoedanigheid van elektrische coupé-suv is hij de marktconforme concurrent van andere crossovers die zo elegant als de proletenmode toestaat het beste van vier werelden proberen te verenigen:

premium-kwaliteit, spetterend design, stukje multifunctionaliteit, een vleugje dynamiek. Gelukt? Ja en nee. De C40 zit solide in elkaar, maar het enige motief voor een voorheen strikt functioneel gehouden vorm is mode. Het dak loopt raar af, dakrails ontbreken en het glazen dak kan uit veiligheidsoverwegingen niet open. Het is van de zotte. Een Volvo zonder schuifdak is een Audi zonder boef.
Kop intrekken

Er is bij Volvo iets veranderd, iets te veel. De laadvloer is ondiep, de ruimte benepen. Tegenover een transportvolume van 1.200 liter staan de 1.500 van mijn bejaarde baksteen. De C40 is een opgepompt kabouterhuisje. Bij suv’s wordt vaak de hoge instap aangeprezen. Bij deze is de daklijn zo laag en de instap zo beëngd dat ik mijn kop moet intrekken om zonder hoofdletsel binnenboord te raken. Het vereist een conditie waarover ik de gemiddelde C40-koper niet zie beschikken. Is de barrière genomen, dan zit men wel gebeiteld op een stoel die het Prominent-meubel bij de nephaard thuis in Boomerstaete verre overtreft. Maar dan hoort de Volvoman zijn kleinzoon naast hem zeggen: Gas erop, opa!

Want die dreumes weet dat opa’s stroomraket 408 pk uit twee motoren afvuurt. Trouwe Volvisten begrijpen dan dat ze te maken hebben met de aandrijflijn van de Volvo XC40 en de Polestar 2, zeer snel maar zeer onzuinig. Beide auto’s vreten ongeacht de weersomstandigheden energie. Blijkbaar heeft Volvo de techniek intussen enige matigheid bijgebracht, want het verbruik van de C40 is met 21 kWh per 100 kilometer drastisch lager dan bij de verwanten, al moet ik voor dat resultaat wel al mijn spaarkunsten uit de kast halen; het nieuwe normaal van de gemiddelde bestuurder zal op 25 uitkomen, zo niet erger.
Mijn advies: haal er één motor uit, zoals Polestar eerder deed met de 2.

Die bleek met 230 pk prima bediend, was stukken goedkoper en veel zuiniger; ik haalde er 17 kWh op 100 km mee, 30 procent minder dan de tweemotorige. En geen seconde had ik het idee dat ik met 180 pk minder onderweg was. Waarom moet zo’n seniorencrossover meer dan 400 pk hebben, terwijl Volvo zogenaamd voor de veiligheid maar vooral voor de bühne de snelheid van alle Volvo’s op 180 begrensde?

Waarom kan ik in de C40 dan de burgerschrik uithangen met een voor medeweggebruikers levensgevaarlijke acceleratie van 0 tot 100 in 4,7 seconden? Niemand rijdt hard met een C40. Dit is een 2.100 kilo zwaar, door millennials gepimpt BEJAARDENDING. En geef hem een achterruitwisser, Volvo. Er blijven druppels liggen op het glas. Dat heet regen.

Ik ben een Volvo-man. Altijd gebleven. In die perfecte stoel voel ik het weer. Alles is er nog; de sfeer, de zorgzaamheid. De C40 is stil, het interieur beschaafd, de sfeer aan boord zacht voor de zinnen. Ik zou dit comfortabele gedrocht naar Zweden willen rijden om de Volvovrienden uit te leggen hoe ze mij en alle dierenartsen weer aan boord krijgen. Dit zal mijn boodschap zijn: stop de crossover, vrienden. Doe wat jullie vroeger deden: creëer unieke, functionele auto’s.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

De C40 is het antwoord op een vraag die niemand aan volvo gesteld had
V01v0
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 21.10.2017 - 09:27

Volgens mij heeft Volvo voldoende andere modellen om aan bovengestelde wensen te kunnen voldoen.
Uitgerekend de C40 uitzoeken om te bekritiseren met argumenten, die erg voor de hand liggen. Tja,……

Volvo gaat met de tijd mee. Nu koper nog……. ;)
Xc40 Recharge Pure Electric Plus, My23
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik vind de C40 een aardige auto. Maar ook niet meer dan dat.
Ik heb liever dat een fabrikant aan de vraag van de koper voldoet (zoals in het verleden) dan dat de koper maar moet meegaan in de "onzin" van Cross-Overs of SUV's.
En in het geval van Volvo is er altijd vraag geweest naar praktische ruime Estates en Sedans. Een niche model is ook in voldaan. En een "betaalbare instapper" is er ook altijd geweest. Maar nu is het aanbod daarin bedroevend.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

V01v0 schreef: 26.12.2022 - 11:05 Volgens mij heeft Volvo voldoende andere modellen om aan bovengestelde wensen te kunnen voldoen.
Uitgerekend de C40 uitzoeken om te bekritiseren met argumenten, die erg voor de hand liggen. Tja,……

Volvo gaat met de tijd mee. Nu koper nog……. ;)
Uit de verkoopaantallen blijkt dat men niet op n C40 zat te wachten.
Veel V40 klanten hebben ondertussen afgehaakt bij volvo die deze trouwe kopersgroep niet langer wil bedienen..
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

nou ja, ik denk dat men een vraag wil creēren en de echte vraag namelijk een update XC/V70 2022 wordt niet gerealiseerd helaas...men zou in de rij staan vermoed ik voor dat model
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Maar om on Topic te blijven, de C40 is een auto die, vanwege meerdere oorzaken, gemengde gevoelens oproept bij de "testers".
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

De C40 is gewoon een hele mooie sportief gelijnde Volvo, die de wat meer sportiever rijders zal aanspreken. Mijn voorkeur gaat dan tóch meer uit naar de XC40, maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak. De vraag naar de C40, zou mijns inziens nóg groter zijn geweest, wanneer de C40 óok als benzine uitvoering leverbaar was. Er zijn namelijk nog genoeg mensen, die nog lang niet "om" zijn, om geheel elektrisch te rijden. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Plaats reactie

Terug naar “EC40”