S60 & V60 MY 2023

Plaats reactie
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19475
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Klagen kan hoor, en Volvo is echt niet foutloos. Maar het wordt nu wel gezeur
Laat elkaar in zijn of haar waarde en gun een ieder zijn mening.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2788
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

harryv60 schreef: 15.01.2023 - 20:45
sten schreef: 15.01.2023 - 12:13 Weet iemand of de stoelen van de B3 essential edition actiemodel voorzien zijn van verstelbaar zitvlak? Volgens de brochure gaat het om Comfortstoelen.
Naar mijn weten niet. Comfortstoelen zijn de standaardstoelen, de contourstoelen (meervoudig elektrisch bedienbare stoelen) zijn wel voorzien van verstelbaar zitvlak.
Wat wordt er precies bedoeld met verstelbaar zitvlak?

Comfortstoelen: standaardstoelen, eventueel voorzien van zittingverlenger (handmatig of elektrisch)
Contourstoelen: sportstoelen, voorzien van zittingverlenger (handmatig of elektrisch)

Of beide stoelen met een handmatige bediening een kantelbaar zitvlak hebben weet ik niet. De elektrische variant heeft dat iig wel.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Rolandk
3rd Gear member
Berichten: 275
Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08

Precies wat raspaardje zegt. En daarmee vertegenwoordigen de comfortstoelen dus feitelijk zowel de meest basic (handmatig versteld en zonder zittingverlengers) als de meest uitgebreide variant.
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

wasbeer2006 schreef: 15.01.2023 - 13:37 Ik heb het losgelaten omdat je leven anders heel lastig wordt.
Het wordt lastig als de werkgever bepaalt wat er op de telefoon mogelijk is. Bij sommige is de app-store afgeschermd, kan je geen foto's maken of mag je alleen nummers uit het telefoonboek bellen. Allemaal prima voor op het werk maar privé wil ik dingen doen die de werkgever misschien niet toe staat. Dan kan je wel een duo-sim telefoon pakken, maar zodra je daarop ook het Microsoft/Google account van de werkgever op invoert is de telefoon van het bedrijf met alle policy die daar automatisch op toegepast worden. Ga je uit dienst of wordt om andere redenen het bedrijfsaccount gerest dan is de telefoon ook leeg.
Android lost dit gedeeltelijk op met profielen, dan heb je twee telefoons in de zelfde behuizing en kan de werkgever alleen beschikken over het werk-profiel. Echter is dat wel iets wat de werkgever moet ondersteunen in het Microsoft/Google account.

Als je ergens werkt waar ze 14 man in dienst hebben Frits van de administratie ook de IT doet dan zal het wel los lopen, bij een wat grotere organisatie zou ik eerst informeren wat men met je telefoon doet zodra ja daar een werk account op toevoegt.
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 919
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Dat kan absoluut een reden zijn. Ik werk bij een grote IT organisatie oa aan dit soort zaken, ik ken het :-)
Dit is echter niet van deze tijd en nergens voor nodig, schijnveiligheid, wat er dan vaak gebeurt is dat mensen gaan zoeken naar openingen en daar wordt het niet veiliger van. Je moet mensen bewust maken en niet dom houden. Altijd een hele intressante discussie.

tenzij je een mogelijk target bent of voor werk naar bepaalde landen gaat, maar dan is vaak het policy dat je devices bij terugkomst vernietigd worden, letterlijk door de schredder

Maak je een wachtwoord policy waarbij iemand elke maand een nieuw complex ww moet, met het risico van opschrijven of een iets makkelijker policy die onthouden wordt....... kan je uren over discusieren.

Maargoed dit redelijk off topic.
-V60 B4 7dct R design wit
v60dude
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 18.01.2023 - 21:18

Ik heb sinds kort ook een v60 recharge.

Op zich heel tevreden van de wagen, zeker qua zit- en rijcomfort, maar heb ook enkele zaken die me tegenvallen:

- Google infotainmentsysteem, maar Android Auto is bizar genoeg niet aanwezig noch downloadbaar in de Play Store (bvb. om Waze te gebruiken, of in de toekomst als je hun betalende LTE connectie niet meer wil verlengen). Maar dan wel Apple Carplay? Waarom geen Android auto, en al zeker omdat het een Android-gebaseerd systeem is? Dit lijkt me eerder een strategische keuze om te vermijden dat teveel klanten dat abonnement dat na 4 jaar verloopt niet zouden verlengen. Of zie ik het verkeerd?
- RSI (verkeersbordherkenning) werkt vaak niet goed, registreert de borden niet altijd correct waardoor het moeilijk is te vertrouwen op de aangegeven snelheden. bvb. soms 30 km/u vermeld op 70km/u weg, of omgekeerd 70 km/u in bebouwde kom met 30 km/u... Daarbovenop toont de ingebouwde Google maps niet de snelheidslimiet gekend op hun maps (wat wél het geval is op Google Maps via Android auto...). Ik vind dit heel vervelend want ik gebruikte dit toch best vaak bij twijfel als ik op ongekende wegen rijd.
- quasi nergens handige opbergvakjes, voor bvb. een zonnebril (mijn Skoda zat vol opbergbakjes ;-)) , maar dat wist ik natuurlijk op voorhand, maar toch vervelend. Enige plaats voor een zonnebril is in het handschoenenkastje.
- geen informatie mogelijk over het kWh verbruik per 100 km als men elektrisch of hybride rijdt, moet je dus manueel zitten uitrekenen, toch vreemd voor een wagen uit 2023.
- slechts één weergavemode mogelijk van het digitale dashboard (volgens handleiding 2 modes, maar 2de is in feite gewoon de Google Mapskaart uitschakelen). Gelukkig wel een heel goede dashboardweergave dus is geen ramp maar toch vreemd dat men hier niet wat meer moeite deed.

Verder nog een vraag i.v.m. benzineverbruik (ik ben wel een diesel gewoon dus was vermoedelijk gewoon verwend ;-)).
Het is weliswaar winter, maar als de batterij leeg is, verbruik ik makkelijk 9 à 10 liter/100km op korte ritten (e.g. tot 10 km) op gewone wegen, zonder vaak te moeten filerijden of zo (vaak met wegen van 70 km/u zonder druk verkeer), dit lijkt me hoog. Ondanks B-stand (regeneratief remmen) en toch wel rustig rijden, zeker niet constant hard optrekken of zo.
Op de snelweg aan 120km/u is dit dan weer minder, komt tot nu toe ongeveer op 9l/100km, en soms zelfs 8,2l/100km als het eerste en laatste stuk gewone wegen zijn waar hij terug wat korte stukjes hybride rijdt door regeneratie.
Batterij haalt na volladen volgens de boordcomputer 62 km, in praktijk is dit rond de 57km, dit met 16,5 kWh laden betekent dus een verbruik van zo'n 29 kWh/100km, vermoedelijk logisch wegens winter maar toch hoger dan ik verwacht had (dit bvb. op rit van 30 km waarvan 15km snelweg aan 120km/u, verwarming aan).

Heel wat opmerkingen en vragen dus, ik ben vooral benieuwd naar de ervaringen van andere eigenaars, en zoals gemeld ben ik voor de rest wel zeer tevreden van de wagen!

Mvg,
Gebruikersavatar
Rolandk
3rd Gear member
Berichten: 275
Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08

Verbruik is niet al te gek voor het model en de situatie die je schetst, al is het wat meer dan de folder belooft…

Voor je zonnebril kun je een deftig vakje bestellen welke in de plaats komt van de instaphandgreep :)
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
DaanDecleer
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 07.07.2022 - 18:11

Ik ben gisteren mijn V60 T6 2023 gaan ophalen. Uitvoering is Core.
In tegenstelling tot de video's en foto's op het internet, is de centerconsule een beetje anders.
Twee kleine bidonhouders zijn eigenlijk de enige locatie waar je iets kan steken.
Onder armsteun is vrije plaats van 20 x 20 x 4 cm ongeveer.

Bij jullie zal dit wellicht ook het geval zijn?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

dat is bij alle V60 en V90 plug ins zo, er zit een accu onder
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 919
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Ja met de huidige stroomprijs is benzine ineens een stuk goedkoper per km.
(uitgezonderd salderen/zonnepanelen)

Dan is een T6 ineens weer een dure optie. Ik rijd nu in deze wintermaanden ook niet zuinig, maar net bv naar huis 30km waarvan 20 snelweg
7l/100 in de zomer gaat ie dan naar 6l/100km

Winterbanden hebben echt veel weerstand, voel ik vooral in die zijlstand wanneer de motor uitgaat, dat remt zoveel sneller af.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
Stefan-R
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 15.12.2021 - 14:41

@V60dude: Veel van deze punten herken ik inderdaad. Jammer dat er niet meer informatie wordt gegeven over je rijgedrag en verbruik. In mijn andere auto's was dat wel het geval. Kan dit te maken hebben met dat ze het nieuwe Google Android systeem nog verder door ontwikkelen en later updaten? Volvo zal toch wel een keer een update kunnen doen met allerlei nieuwe functies/opties?
Qua rijden zit ik tussen de 6-7L op 100. Dan heb ik de auto ook vaak aan de lader.
Volvo V60 T6 Plus - Dark - 19" - Getint glas - schuifdak - Nappa leder - kleur: Thunder Grey
Seat Leon ST 1.4 TSI FR
Volkswagen Golf 1.6TDI Business Edition
Volvo V40 D2 Summum
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 472
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Vrij hoog verbruik allemaal. Zit nu na 35.000Km op een gemiddeld verbruik van 4.5L/100km (T8 met PO uit 2021 met 20")
Dit is de laatste maanden wat gestegen ( 2maanden terug op 4,2L/100Km) doordat ik meer zin had om op benzine te rijden.
Maar gisteren een 2 langere ritten gemaakt en op de terug rit met lege accu flink doorgereden (minimaal 130km/uur) en diverse keren vol gas door naar de 180 en zat ie op 130km afstand 7,1L/100km.
Als ik niet diverse keren had doorgehaald zit ik rond de 6L/100km bij 130km/uur.
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Skieur
2nd Gear member
Berichten: 168
Lid geworden op: 13.04.2022 - 10:46

v60dude schreef: 25.01.2023 - 22:25 Ik heb sinds kort ook een v60 recharge.

Op zich heel tevreden van de wagen, zeker qua zit- en rijcomfort, maar heb ook enkele zaken die me tegenvallen:

- Google infotainmentsysteem, maar Android Auto is bizar genoeg niet aanwezig noch downloadbaar in de Play Store (bvb. om Waze te gebruiken, of in de toekomst als je hun betalende LTE connectie niet meer wil verlengen). Maar dan wel Apple Carplay? Waarom geen Android auto, en al zeker omdat het een Android-gebaseerd systeem is? Dit lijkt me eerder een strategische keuze om te vermijden dat teveel klanten dat abonnement dat na 4 jaar verloopt niet zouden verlengen. Of zie ik het verkeerd?
- RSI (verkeersbordherkenning) werkt vaak niet goed, registreert de borden niet altijd correct waardoor het moeilijk is te vertrouwen op de aangegeven snelheden. bvb. soms 30 km/u vermeld op 70km/u weg, of omgekeerd 70 km/u in bebouwde kom met 30 km/u... Daarbovenop toont de ingebouwde Google maps niet de snelheidslimiet gekend op hun maps (wat wél het geval is op Google Maps via Android auto...). Ik vind dit heel vervelend want ik gebruikte dit toch best vaak bij twijfel als ik op ongekende wegen rijd.
- quasi nergens handige opbergvakjes, voor bvb. een zonnebril (mijn Skoda zat vol opbergbakjes ;-)) , maar dat wist ik natuurlijk op voorhand, maar toch vervelend. Enige plaats voor een zonnebril is in het handschoenenkastje.
- geen informatie mogelijk over het kWh verbruik per 100 km als men elektrisch of hybride rijdt, moet je dus manueel zitten uitrekenen, toch vreemd voor een wagen uit 2023.
- slechts één weergavemode mogelijk van het digitale dashboard (volgens handleiding 2 modes, maar 2de is in feite gewoon de Google Mapskaart uitschakelen). Gelukkig wel een heel goede dashboardweergave dus is geen ramp maar toch vreemd dat men hier niet wat meer moeite deed.

Verder nog een vraag i.v.m. benzineverbruik (ik ben wel een diesel gewoon dus was vermoedelijk gewoon verwend ;-)).
Het is weliswaar winter, maar als de batterij leeg is, verbruik ik makkelijk 9 à 10 liter/100km op korte ritten (e.g. tot 10 km) op gewone wegen, zonder vaak te moeten filerijden of zo (vaak met wegen van 70 km/u zonder druk verkeer), dit lijkt me hoog. Ondanks B-stand (regeneratief remmen) en toch wel rustig rijden, zeker niet constant hard optrekken of zo.
Op de snelweg aan 120km/u is dit dan weer minder, komt tot nu toe ongeveer op 9l/100km, en soms zelfs 8,2l/100km als het eerste en laatste stuk gewone wegen zijn waar hij terug wat korte stukjes hybride rijdt door regeneratie.
Batterij haalt na volladen volgens de boordcomputer 62 km, in praktijk is dit rond de 57km, dit met 16,5 kWh laden betekent dus een verbruik van zo'n 29 kWh/100km, vermoedelijk logisch wegens winter maar toch hoger dan ik verwacht had (dit bvb. op rit van 30 km waarvan 15km snelweg aan 120km/u, verwarming aan).

Heel wat opmerkingen en vragen dus, ik ben vooral benieuwd naar de ervaringen van andere eigenaars, en zoals gemeld ben ik voor de rest wel zeer tevreden van de wagen!

Mvg,
29 kWh op 100 is gigantisch. Dat is ruim meer dan menig EV-suv formaat modelx.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Met 16.5kWh laden? 3.7kWh is het maximale bij een plug in die met 1 fase laadt
Miguel81
3rd Gear member
Berichten: 327
Lid geworden op: 12.06.2014 - 19:50

OGA244 schreef: 28.01.2023 - 20:27 Met 16.5kWh laden? 3.7kWh is het maximale bij een plug in die met 1 fase laadt
Denk dat er bedoeld wordt dat er 16,5 kW geladen is als de accu leeg was en daaruit volgend en rekensom km/kW.
Huidige: V60 B3 Plus Dark, MY24, Vapour Grey
Vorige: V60 D3, MY20 - V60 D2, MY17 - V40 D4, MY15- V40 D2, MY15
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Leeg kan er 18.8kWh in..
Daar redt je dan tussen de 70 en 78km mee
v60dude
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 18.01.2023 - 21:18

Bedankt voor jullie reacties. Mijn gemiddelde benzineverbruik is nu 4,8 liter/100km, ik vermoed dat ik ong. 50% van de afstand elektrisch gereden heb. Ik maak ook gebruik van de one-pedal drive dus ipv te remmen ga ik veel regenereren (vind het, na even te wennen, in feite wel handig om zo te rijden).

Na 16,5 kWh laden stopt het ook gewoon en is de batterij vol, hoewel het een 18,8 kWh batterij is, ik vermoed dat dit te maken heeft met het "bruikbare" gedeelte die minder is dan reëele grootte? Of zit ik met een batterij met slechte capaciteit? Hierbij geeft hij dus een rijbereik van 62 km aan, maar ik vermoed dat dit naar de zomer toe nog hoger zal worden.

Ik vind die 29 kWh/100km verbruik (nochtans bij rustig rijden) ook zeer veel persoonlijk, zelfs voor de winter. Idem benzineverbruik, tegen de 9l/100km bij 120km/u snelweg, als ik hieronder dan lees dat iemand met een T8 en lege batterij rond de 6 à 7l/100km haalt bij 130 km/u, stel ik me wel vragen waar dit grote verschil vandaan komt.

Ben benieuwd naar andere gebruikers van de V60 en hun (elektrisch en benzine-) verbruik in deze tijd van het jaar.

Voor de rest ook nog positieve zaken uiteraard:
- stoelverwarming werkt veel sneller dan m'n vorige auto
- wagen is goed geïsoleerd, minder geluid van buitenaf die binnenkomt
- het entertainment systeem werkt tot nu toe snel, het is heel eenvoudig en werkt quasi foutloos om een bestemming in te spreken (en werkt ook gewoon goed met dat Google systeem, in tegenstelling tot veel andere systemen die ik vroeger geprobeerd heb, waar stembediening werkelijk totaal onbruikbaar was).
- switchen tussen elektro en benzinemotor gaat wat mij betreft heel vloeiend, je voelt nauwelijks de overschakeling
Gebruikersavatar
Rolandk
3rd Gear member
Berichten: 275
Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08

Ik haal met een lege accu gemiddeld 6,8L/100 km als ik rustig rijd. Met warmer en rustiger weer zakt dat richting 6L/100 km en met lagere temperaturen loopt dat wat op richting 7,2L/100 km.

Elektrisch haal ik met mijn “short range” in de zomer ca. 40 km. Omdat ik niet word gestimuleerd te laden (want tankpas…) en het gehannes met kabels in het huidige seizoen verre van aangenaam vind voor de winst, durf ik niet te zeggen wat ik zou halen in de winter. Maar na mijn laatste laadbeurtje vorige week waarna ik wat ritjes elektrisch heb gereden, durf ik de stelling wel aan dat 30 km. er niet inzit.
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 919
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Ja dat is jammer van de short range. Dat kan ik me wel voorstellen.
Als je de 80km haalt zou ik heen en weer naar mijn werk kunnen, dat is nog wel de moeite.
-V60 B4 7dct R design wit
Skieur
2nd Gear member
Berichten: 168
Lid geworden op: 13.04.2022 - 10:46

Tenzij een defect kan het verbruik eigenlijk alleen zo anders uitvallen door rijgedrag en bandenkeuze. En dan met name de bandenspanning.
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”