Roetfilter keuring APK

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13790
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

RAspaardje duidelijke tekst. Maar met wat extra bijtelling MBR oudere auto s kun je de oudere bolide nog gewoon door de apk rijgen. Goede link met heldere uitleg.
Citaat:
Omdat de eerste generatie roetfilters veel problemen veroorzaakte, mogen bezitters van dieselauto’s (personenauto’s) van vóór 2011 het roetfilter verwijderen als het RDW wordt ingelicht. Het kentekenregister wordt dan aangepast en er geldt een MRB-toeslag van 15% vanaf 2020.einde citaat.

Boete dus: Voor een V70 voor 2011 gekentekend is dat ongeveer 270= extra per jaar in Nederland MBR
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27452
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De Terrano had standaard geen roetfilter en daar betaalde je ook voor.
Voor zowel een verwijderd roetfilter als geen roetfilter af fabriek wordt dezelfde regeling getroffen hier in Nederland.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13790
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

uiteindelijk kan ik die roetfilter kwestie maar niet rijmen met de youngtimers die gesubsidieerd mogen rondrijden door Nederland. ANDERE LANDEN DOEN ZE IN DE BAN...Sterke lobby Bovag Nederland?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12259
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

In sommige andere landen zijn 30 jaar oude auto's (ook diesels) vrijgesteld van mrb.
Subsidiëren is overigens echt wat anders dan vrijstellen.
Mis even wat een bovag te maken heeft met fiscale vrijstellingen.
Laatst gewijzigd door OGA244 op 10.04.2022 - 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Komt wel op hetzelfde neer, in beide gevallen krijg je korting op wat je eigenlijk zou moeten betalen, aangezien je nog gebruik maakt van de wegen.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13790
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Bovag is lobby club =invloed overheid beleid op fiscale regels rondom de auto
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12259
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

BOVAG - Wikipedia
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/BOVAG

Zou het even goed lezen
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12259
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Edgecrusher schreef: 10.04.2022 - 10:55 Komt wel op hetzelfde neer, in beide gevallen krijg je korting op wat je eigenlijk zou moeten betalen, aangezien je nog gebruik maakt van de wegen.
voor de vrijstelling was het vertrekpunt dat men de hobbyauto veel minder gebruikt, het in stand houden van erfgoed..
Dat de calculerende Nederlander daar misbruik van maakt door veel/dagelijks te rijden maakt dat er meer beperkingen moeten zijn.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13790
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Tja vertrekpinten worden snel verlaten....die Youngtimer regeling was van oorsprong niet bedoeld om zakelijk Nederland in vervuilende auto s te laten gaan rijden tegen relatief lage kosten met als gevolg meer dan normale uitstoot als gevolg in Nederland vergeleken met andere landen
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27452
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

OGA244 schreef: 10.04.2022 - 10:52 In sommige andere landen zijn 30 jaar oude auto's (ook diesels) vrijgesteld van mrb.
Subsidiëren is overigens echt wat anders dan vrijstellen.
Mis even wat een bovag te maken heeft met fiscale vrijstellingen.
Dat is hier niet anders.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Vroeger had je een 60-dagen kaart voor je oldtimer. Werkte goed maar het moest simpeler door invoering van de belastingvrij regeling bij 25 jaar. Ze waren alleen de calculerende burger vergeten. En het feit dat auto's steeds beter werden. Nou ja, in 2031 is mijn 190D 40 jaar en belastingvrij. En er staan nog vele in loodsen in opslag. Dus ergens in de jaren 30 gaan weer duizenden ronkende Benzen de weg op. Daar kan geen roettest tegen op :-).

Opvallend is wel dat auto's die niet voldoen aan milieueisen alsnog kunnen voldoen aan milieueisen door het zetten van een vinkje en het structureel afdragen van meer geld aan de Staat. Alsof het milieu daar beter van wordt. Een soort aflaten systeem. Daar krijg ik dan meer kriebels van dan van de youngtimer-regeling.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13790
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

DB200 schreef: 10.04.2022 - 22:57

Opvallend is wel dat auto's die niet voldoen aan milieueisen alsnog kunnen voldoen aan milieueisen door het zetten van een vinkje en het structureel afdragen van meer geld aan de Staat. Alsof het milieu daar beter van wordt. Een soort aflaten systeem. Daar krijg ik dan meer kriebels van dan van de youngtimer-regeling.
Meen eens! Yep lijkt op de inquisitie dat aflaten....we raken ze maar niet kwijt de invloed van die jurken :lol:
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27452
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ideaal toch? Je milieu schuldgevoel afkopen...
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13790
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

fredhead schreef: 11.04.2022 - 22:09 Ideaal toch? Je milieu schuldgevoel afkopen...
Tja dat doet industrie en overheden ook met milieu emissie handel maar we dwalen af..... maar gelukkig hebben we geen brandstapel meer...of toch wel ...de Poasvuren
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

Recentelijk onderstaand artikel van de Bovag tegengekomen.
Als ik de laatste alinea (3 zinnen) lees, lijkt het er op dat een apk-keuringsstation zonder deeltjesteller alleen oudere diesels (tot 2011) mag keuren, EN dus niet de juiste werking van een roetfilter kan vaststellen(!???), wat dan dus kennelijk geen keuringseis zal zijn/worden voor diesels van voor 2011??

Roetfiltertest vanaf 1 juli 2022 onderdeel van apk dieselvoertuigen
Artikeltje van de Bovag
(https://mijn.bovag.nl/actueel/nieuws/20 ... el-van-apk)
Roetfiltertest vanaf 1 juli 2022 onderdeel van apk dieselvoertuigen

Keuringsstations moeten vanaf 1 juli 2022 bij de apk van dieselpersonenauto’s en dieselbestelwagens gaan controleren op een werkend roetfilter met een deeltjesteller. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven in een brief naar de Tweede Kamer. Autobedrijven die de apk uitvoeren moeten dan voorzien moeten zijn van een deeltjesteller. De verzwaring van de controle op roetfilters is een belangrijke maatregel uit het Schone Lucht Akkoord.

BOVAG heeft in december zorg geuit over de invoering van de Nederlandse roetdeeltjestest voordat er Europese regelgeving is. Dit zou kunnen betekenen dat bedrijven twee keer moeten investeren in een roetdeeltjestester, eerst een conform de Nederlandse eisen en vervolgens in een Europese versie, met mogelijk andere vereisten. Bovendien zou dit betekenen dat auto’s die in Nederland worden afgekeurd, wel in andere Europese landen door de keuring komen. Daarop heeft Tweede Kamerlid Remco Dijkstra (VVD) een motie heeft ingediend, die werd aangenomen door de Tweede Kamer. Van Veldhoven wil de invoering van de roetfiltertest alsnog door laten gaan om gelijke tred te houden met buurlanden die de test ook de komende jaren gaan invoeren. Wel voert Van Veldhoven een aantal aanpassingen door.
Aanpassingen
Bij de invoering van de apk-roetfiltertest ligt de focus op voertuigen waarin met opzet een roetfilter is verwijderd of niet goed functioneert. De volgende aanpassingen zijn doorgevoerd:
Voor dieselauto’s vanaf 2015 wordt de afkeurnorm versoepeld van 250.000 naar 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter.
De overgangsregeling voor dieselpersonenauto’s van vier jaar wordt verruimd naar zes jaar, (2011-2016).
De invoering van de nieuwe apk-test wordt uitgesteld van 1 januari 2022 naar 1 juli 2022.
Procedure afmelden roetfilters bij RDW
Van Veldhoven wil met de branche onderzoeken of er een snelle procedure kan komen voor het afmelden van roetfilters bij RDW. Dit biedt de mogelijkheid om de roetfiltertest als een pré-controle uit te voeren, zodat voor dieselauto’s met roetfilter de apk inclusief de eventuele keuze van de automobilist om het filter af te melden op één dag kan worden gedaan.

Op verzoek van de autobranche komt er een vrije keuze voor de aanschaf van een deeltjesteller. Apk-bedrijven die hier niet voor kiezen, zijn niet verplicht om hierin te investeren. Zij mogen dan alleen geen moderne diesels (vanaf 2011) meer keuren.
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13790
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

pbor schreef: 12.04.2022 - 14:57 Recentelijk onderstaand artikel van de Bovag tegengekomen.
Als ik de laatste alinea (3 zinnen) lees, lijkt het er op dat een apk-keuringsstation zonder deeltjesteller alleen oudere diesels (tot 2011) mag keuren, EN dus niet de juiste werking van een roetfilter kan vaststellen(!???), wat dan dus kennelijk geen keuringseis zal zijn/worden voor diesels van voor 2011??

Roetfiltertest vanaf 1 juli 2022 onderdeel van apk dieselvoertuigen

Op verzoek van de autobranche komt er een vrije keuze voor de aanschaf van een deeltjesteller. Apk-bedrijven die hier niet voor kiezen, zijn niet verplicht om hierin te investeren. Zij mogen dan alleen geen moderne diesels (vanaf 2011) meer keuren.
zonder deeltjes teller verboden moderne diesel te keuren van vanaf 2011
De oudere diesel voor anno 2011 zie ik niet specifiek benoemd..... =)

Morgen nog een keer naar de tekst kijken i :)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Dus een verstandig garagebedrijf schaft geen deeltjesteller meer aan, diesels zijn immers op hun retour. Die extra investering verdient zich niet meer terug.
Maar stel dat er dan maar een paar garagebedrijven per provincie zijn die wel zo'n deeltjesteller aanschaffen, dan onstaat er een oligopolie en kun je als rasechte ondernemer zomaar 500 euro voor een APK gaan vragen :-). Ben je als milieubewuste euro6 rijder er mooi ingetuind.

Dat zou dan snel helpen afscheid te nemen van schone diesels. Briljant.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1217
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ik denk dat ik dan mijn D4 embleempje tzt maar ga verwijderen. Pakkans is 0. Ik ben er niet voor, maar op deze wijze werkt de overheid dit gewoon in de hand.

Geval van diesel bashing.... Maar dat weten de dieselrijders al lang en de dealers en garage houders / Bovag ook. Politiek geneuzel zonder enige kennis. We gaan het zien.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13790
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Bovag: Grofweg gesteld produceert de benzinemotor in de meeste gevallen minder stikstofoxides (NOx), maar meer CO, koolwaterstoffen en (in het geval van directie injectie) fijnstof, terwijl hij sterker bijdraagt aan de klimaatopwarming. Een diesel stoot dan weer minder fijnstof uit, maar meer stikstofoxides, zelfs met een DeNox-katalysator. Er is dus geen winnaar.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

DB200 schreef: 12.04.2022 - 22:20 Dus een verstandig garagebedrijf schaft geen deeltjesteller meer aan, diesels zijn immers op hun retour. Die extra investering verdient zich niet meer terug.
Maar stel dat er dan maar een paar garagebedrijven per provincie zijn die wel zo'n deeltjesteller aanschaffen, dan onstaat er een oligopolie en kun je als rasechte ondernemer zomaar 500 euro voor een APK gaan vragen :-). Ben je als milieubewuste euro6 rijder er mooi ingetuind.
Dat zou dan snel helpen afscheid te nemen van schone diesels. Briljant.
Dat mag een mening zijn, er rijden nu in NL nog ca. 1 miljoen diesels rond, die zijn echt niet in een paar jaar weg, dat apparaat gaat ook niet eeuwig mee, dus tijd genoeg om terug te verdienen.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gesloten

Terug naar “Techniek overig”