Koelproblemen in de bergen (met caravan)

Plaats reactie
otterb
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 07.01.2012 - 17:37
Locatie: Hengelo

Hoi allen,
Wellicht zijn deze topics al vaker langsgekomen, maar hier toch even mijn vraag aan jullie als experts en ervaringsdeskundigen.

Ik heb een 2008 C70 D5 (licht getuned) met 5-speed Geartronic. Geweldige auto sinds 2017 in mijn bezit. KM stand is inmiddels 243.000 km. Gekocht in 2017 met 140K.

Bij normaal gebruik heb ik nooit problemen met de auto.

Echter in de zomermaanden reis ik graag af naar Frankrijk, Italië of Spanje.

De Geartronic heeft inderdaad de neiging om snel over te schakelen naar een hoger verzet. Ik schakel zelfs bij lichte glooiing dan ook meestal met de hand en ga dan meestal niet hoger dan de 4e versnelling. Dit om de motor in het juiste toerengebied te houden.

Ik heb de bak al rond de 160k laten flushen. Schakelen gaat voortreffelijk.

Op het moment dat ik echter de eerste helling op rijdt van de Brennerpas, schiet de motortemperatuur in hoog tempo naar het rode gebied. Zonder dat ik overigens als een haas de Brenner over moet. Met 60km / u gaat het dan naar de 1e parkeerplaats om al flink af te koelen.

Met de zomer weer in aantocht zie ik de koelproblemen al weer aankomen..

Iemand ervaring? En wat doe je er aan?

Vernieuwen of schoonmaken radiator? Oliekoeler voor de automaat??

Tips zijn welkom!

Groet Bert
2011 - 2013 Volvo V70 Ocean Race D5 Geartronic (bj 2006)
2017 - Volvo C70 D5 Geartronic (bj 2008)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26990
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Controle van koelsysteem is aan te raden, radiator, waterpomp of thermostaat.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ik had ook ooit 1x keer een helling probleem: gedeeltelijk binnenzijde verstopte / ernstige buitenzijde vervuilde 11 jarige radiator.

Met welke (diesel)toeren rij jij naar boven Bert?
Ik kom met de caravan aan de haak niet onder de 3000 (benzine)toeren
want de koeling was/is gekoppeld aan het motortoerental;
juist ook voor de automaatkoeling.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Inderdaad koelsysteem controleren. Er kan bijvoorbeeld veel vuil tussen de airco-condensor en de radiateur gaan zitten, maar ook inwendig dan de zaak vervuild zijn. Een goede koelsysteemflush zou al kunnen helpen en anders de radiateur en eventueel de thermostaat preventief vervangen.

Gaat de koelventilator trouwens wel draaien? Volgens mij zit er een voor de airco en een voor de motorkoeling.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
redracer
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Combinatie van bovenstaande dingen .

De ventilator draait erg langzaam bij volvo , zit geen tornado stand op .

Sowieso ook even aanleren bij elke keer dat je
hem afspuit in een wasbox oid ook even goed boven en onder in de grille te spuiten zoveel bladeren,beesten,zand als daar in komt niet normaal dan heb je al 10C te pakken

Ook is je rijstijl belangrijk , teveel ( diesel ) toeren zoals 3000 = warmte afgifte dus max 2200 - 2500 rpm . Lichte glooing kan in 5 ook .

Met een dikke D5 kan je overal eerste boven zijn maar helaas gooit koeling dan roet in het eten.

Dr zijn volgens mij 2 opties , een sterkere ventilator EN een versie met 2 ventilatoren .

En een keer je koelvloeistof laten verversen kan nooit kwaad even 100% schoon erin.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Ik weet niet of er ooit een aftermarket radiateur is gemonteerd want deze zijn vaak dunner.
Viel mij bij mazda namelijk op.
Daarom koop ik altijd origineel.
Bij hogere temperatuur moeten beide ventilators gaan draaien als die erop zitten.
Check dat eens, heb ik zelf laatst ook gedaan.
Gewoon bij stilstand na opwarmen de motor op 2500 rpm houden.
Dan slaan ze vanzelf een keer aan.
Eventueel met een app de temperatuur bekijken.

Eric
otterb
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 07.01.2012 - 17:37
Locatie: Hengelo

mees schreef: 12.04.2022 - 12:07 Ik had ook ooit 1x keer een helling probleem: gedeeltelijk binnenzijde verstopte / ernstige buitenzijde vervuilde 11 jarige radiator.

Met welke (diesel)toeren rij jij naar boven Bert?
Ik kom met de caravan aan de haak niet onder de 3000 (benzine)toeren
want de koeling was/is gekoppeld aan het motortoerental;
juist ook voor de automaatkoeling.
Ik probeer altijd in bergen / heuvels het toerental van de diesel boven de 2.500 rpm te houden. Dat gaat goed, tenzij het ruim boven de 20 graden is en de berg wat stiller wordt ;)
In het verleden reed ik er met m'n Mondeo diesel (automaat 130 pk, 2007 model) fluitend naar boven. Dit is mijn 2e D5, Geartronic (eerder een V70) waar ik de kachel aan moet zetten om de koeling binnen de perken te houden..
2011 - 2013 Volvo V70 Ocean Race D5 Geartronic (bj 2006)
2017 - Volvo C70 D5 Geartronic (bj 2008)
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19425
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Dit ligt duidelijk aan de afgenomen capaciteit van het sterk vervuilde koelsysteem. En een D5 is daar, uit eigen ondervinding, gevoelig voor. En het is hoe je het ook wendt of keert bij toerentallen boven de 2500 funest voor de koeling. De D5 presteert standaard ook gewoon het best bij circa 2500 toeren.
Daarnaast speelt mee dat de D5 in de C70 een gewijzigd in- en uitlaat traject heeft waarbij sneller vervuiling van het koelsysteem plaats vindt.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Lees ook eens dit topic, met een zelfde soort probleem ...... en oplossing(en)
viewtopic.php?p=1620666#p1620666
otterb
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 07.01.2012 - 17:37
Locatie: Hengelo

lint schreef: 12.04.2022 - 11:51 Controle van koelsysteem is aan te raden, radiator, waterpomp of thermostaat.
Ga ik zeker doen. Afgelopen jaar is overigens ook de airco pomp vervangen.
2011 - 2013 Volvo V70 Ocean Race D5 Geartronic (bj 2006)
2017 - Volvo C70 D5 Geartronic (bj 2008)
otterb
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 07.01.2012 - 17:37
Locatie: Hengelo

erichendri schreef: 12.04.2022 - 22:39 Ik weet niet of er ooit een aftermarket radiateur is gemonteerd want deze zijn vaak dunner.
Viel mij bij mazda namelijk op.
Daarom koop ik altijd origineel.
Bij hogere temperatuur moeten beide ventilators gaan draaien als die erop zitten.
Check dat eens, heb ik zelf laatst ook gedaan.
Gewoon bij stilstand na opwarmen de motor op 2500 rpm houden.
Dan slaan ze vanzelf een keer aan.
Eventueel met een app de temperatuur bekijken.

Eric
Ik heb het idee dat er nog de originele radiateur in zit van 2008.. Ik kan zo niet zien of er 1 of 2 ventilatoren op zitten. De ventilator slaat zeker aan!
2011 - 2013 Volvo V70 Ocean Race D5 Geartronic (bj 2006)
2017 - Volvo C70 D5 Geartronic (bj 2008)
otterb
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 07.01.2012 - 17:37
Locatie: Hengelo

mees schreef: 13.04.2022 - 10:35 Lees ook eens dit topic, met een zelfde soort probleem ...... en oplossing(en)
viewtopic.php?p=1620666#p1620666
Thanks. Mijn Volvo techniek man zou bij de volgende beurt ook de bumper verwijderen en de ventilatie nalopen. Heb namelijk ook het idee dat door de slechte koeling ook de automaat erg heet wordt!
2011 - 2013 Volvo V70 Ocean Race D5 Geartronic (bj 2006)
2017 - Volvo C70 D5 Geartronic (bj 2008)
otterb
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 07.01.2012 - 17:37
Locatie: Hengelo

Ferrari schreef: 12.04.2022 - 14:16 Inderdaad koelsysteem controleren. Er kan bijvoorbeeld veel vuil tussen de airco-condensor en de radiateur gaan zitten, maar ook inwendig dan de zaak vervuild zijn. Een goede koelsysteemflush zou al kunnen helpen en anders de radiateur en eventueel de thermostaat preventief vervangen.

Gaat de koelventilator trouwens wel draaien? Volgens mij zit er een voor de airco en een voor de motorkoeling.
Ventilator gaat zeker draaien. Kan niet zien of er 1 of 2 inzitten. Vorige zomer is er ook een andere / gebruikte aircopomp geplaatst. Waar kun je zo'n koelsysteem flush doen?
2011 - 2013 Volvo V70 Ocean Race D5 Geartronic (bj 2006)
2017 - Volvo C70 D5 Geartronic (bj 2008)
otterb
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 07.01.2012 - 17:37
Locatie: Hengelo

redracer schreef: 12.04.2022 - 20:03 Combinatie van bovenstaande dingen .

De ventilator draait erg langzaam bij volvo , zit geen tornado stand op .

Sowieso ook even aanleren bij elke keer dat je
hem afspuit in een wasbox oid ook even goed boven en onder in de grille te spuiten zoveel bladeren,beesten,zand als daar in komt niet normaal dan heb je al 10C te pakken

Ook is je rijstijl belangrijk , teveel ( diesel ) toeren zoals 3000 = warmte afgifte dus max 2200 - 2500 rpm . Lichte glooing kan in 5 ook .

Met een dikke D5 kan je overal eerste boven zijn maar helaas gooit koeling dan roet in het eten.

Dr zijn volgens mij 2 opties , een sterkere ventilator EN een versie met 2 ventilatoren .

En een keer je koelvloeistof laten verversen kan nooit kwaad even 100% schoon erin.
Goeie tips. Met het afspuiten kan ik maar beperkt bij de radiateur. Dus laat deze schoonmaken bij mijn garage / Volvo specialist. Ik heb overigens geen haast om als eerste boven te komen. Maar wil uit eindelijk wel boven komen en niet halverwege stranden;) Zal zeker kijken naar optie met meer ventilatoren. Heb in eerste instantie de indruk dat radiateur (te) vies is.
2011 - 2013 Volvo V70 Ocean Race D5 Geartronic (bj 2006)
2017 - Volvo C70 D5 Geartronic (bj 2008)
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

otterb schreef: 13.04.2022 - 11:17
Ferrari schreef: 12.04.2022 - 14:16 Inderdaad koelsysteem controleren. Er kan bijvoorbeeld veel vuil tussen de airco-condensor en de radiateur gaan zitten, maar ook inwendig dan de zaak vervuild zijn. Een goede koelsysteemflush zou al kunnen helpen en anders de radiateur en eventueel de thermostaat preventief vervangen.

Gaat de koelventilator trouwens wel draaien? Volgens mij zit er een voor de airco en een voor de motorkoeling.
Ventilator gaat zeker draaien. Kan niet zien of er 1 of 2 inzitten. Vorige zomer is er ook een andere / gebruikte aircopomp geplaatst. Waar kun je zo'n koelsysteem flush doen?
Koelsysteem spoelen kun je redelijk eenvoudig zelf doen; er zijn genoeg filmpjes op YouTube te vinden. Als je het niet ziet zitten kun je bij de garage vragen of ze het willen doen.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
otterb
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 07.01.2012 - 17:37
Locatie: Hengelo

Even een update:
Ik heb de radiator voor de vakantie laten schoonmaken.
Condensor van de airco was niet best meer. Deze is inmiddels vervangen. Verder de de radiator met water gespoeld. Zat veel troep tussen de lamellen.

Opnieuw afgevuld en ook het expansievaatje vervangen. De auto heeft inmiddels 250.000 km gelopen.

Ben met de caravan bij hoge temperaturen naar Umbrië en Toscane gereden (+35 graden). Temperatuur bleef mooi in het midden staan.

Een keer is de auto nog warm gelopen, maar dat was op een weg die eigenlijk niet helemaal op caravans was ingericht.

Had ook het gevoel dat de auto meer 'adem' had na deze behandeling. Heb met de auto en caravan (beladen gewicht 1.300kg) ruim 4.000 km door Italië zonder koelproblemen. Wel met name handmatig de versnellingen gekozen en in de bergen hooguit tot de 4e versnelling gekomen.

Aanrader dus om de boel af en toe is preventief schoon te maken. Met dank aan garage Tosun in Enschede.
2011 - 2013 Volvo V70 Ocean Race D5 Geartronic (bj 2006)
2017 - Volvo C70 D5 Geartronic (bj 2008)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Handmatig schakelen is sowieso een must in die omstandigheden en de hoogste versnelling inderdaad laten voor wat ie is.
Zo zie je maar wat voornamelijk vervuiling kan doen met het koelsysteem.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “C70 vanaf MY2007”