Zoektocht naar XC90 benzine

Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Kijkend in je onderschrift heb je ook al ervaring met die 2.5T.
Keertje wat anders is dan ook leuk 8) (zegt hij die 2 keer een S60 heeft gehad omdat het zo lekker reed)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Dieselross
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 30.11.2006 - 20:17
Locatie: Zwolle

Ja klopt, ik heb al aardig wat 2.5 5 cilinders gehad, in onze huidige Ford S-Max ligt hij ook. Die trekt ook als een leeuw met 220pk.
XC90 3.2 Sport 2007 270.000 km
850 2.5 20v 1994
850 T-5 automaat 1995
S70 2.0 LPG automaat 1997 410.000 km
V70 2.5D automaat luxery-line 1999
XC70 D5 AWD geartronic, Inscription, Prestige/Mobility Line, zwart 2004, 500.000 km
Volvo V70 2.5 Automaat 2005
Ford S-Max 2.5T 2008 265.000 km
Hans Pans
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 29.03.2009 - 11:57

Dank weer allemaal! Het budget gaat natuurlijk wel een zwaarwegende factor worden. Daar moeten we nog een ei over leggen. Maar het is fijn om ondertussen al de overwegingen te maken naar de punten waar jullie je ideeen over delen.
De verwachting is dat het gros van de kilometers met de XC90 binnen de bebouwde kom en soms op een 80km-weg gemaakt zullen worden. Daarnaast zullen we in het weekend met z’n zessen af en toe eens ergens heen rijden. Dus ik verwacht relatief weinig snelwegkilometers. Ik heb in m’n hoofd dat met de T8 er veel hybride gereden zal kunnen worden, nu ik van HGV lees dat je maar 45pk hebt als je puur elektrisch rijdt. Die had ik nog niet helder, dus dat is goed om te weten.
Als ik zo jullie overwegingen rond de V8 vs 2.5T lees, lees ik vooral de degelijkheid van de V8 terug. En dat de 2.5T voor ons soort kilometers aantrekkelijker zal zijn qua verbruik.
Moeilijk moeilijk moeilijk… Gelukkig heb ik nog even om de knoop door te hakken :)
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1932
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Mijn V8 heeft inmiddels 250.000 km gelopen, waarvan dus 100.000 op LPG. De V8 zal op de snelweg ongeveer even zuinig zijn als de 5 cilinder. Als je voor een V8 gaat, vooral bij een particulier kopen, de handelaren en dealers zijn vaak 2x zo duur, en die max 2 jaar (soms bijdealer) tot 6 maanden op draaiende delen garantie kan er dan wel uit. Ik heb mijn V8 summum gekocht (paar jaar geleden) voor 9000 Euro , 150.000 km en uiteraard aankoopkeuring laten uitvoeren. Vervolgens alle vloeistoffen laten vervangen en tot nu toe behoudens banden/bougies/1 sensor /olie is er niets stuk gegaan.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
vlovlo88
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 30.08.2018 - 16:15

Ik heb sinds 1,5 jaar een XC90 2.5t en nu 10dkm gereden. Verbruik bij heel diverse wegen gemiddeld 1 op 7,6. Bevalt erg goed en vlotter dan ik had verwacht, komende uit een V70 met 2.4 en 140pk. Ik heb dezelfde overweging gehad en wilde perse een facelift model. Voorkeur V8 en anders de 2.5t. V8 in veel net iets duurder en er kwam een goed aanbod voor een 2.5t voorbij. De prijzen zijn trouwens hoger dan 1,5 jaar geleden. Alleen particulier soms nog een goede deal.
Ik hecht tegenwoordig meer aan een degelijke aankoopkeuring dan een lage km stand met alle facturen. (S60R gekocht van 68dkm tm 145dkk en daar ging werkelijk alles aan kapot)
Mijn ouders hebben een S80 V8 gehad en deze was machtig mooi, alleen al het geluid. De bak ging daar wel moeilijk doen voordat deze werd ingeruild...
Na een uitstapje naar Porsche rijdt mijn moeder nu een XC90 T8. Mooi ding maar heeft ook zijn aandachtspunten.
Voorheen :
340 DL Variomatic '86
S60 2.4 edition II' 07
S60R '07
V70 2.4 Ed. Sport' 07

Huidig:
740 TIC '87
XC90 2.5t Summum' 07
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Hans Pans schreef: 24.04.2022 - 12:32 Dank weer allemaal! Het budget gaat natuurlijk wel een zwaarwegende factor worden. Daar moeten we nog een ei over leggen. Maar het is fijn om ondertussen al de overwegingen te maken naar de punten waar jullie je ideeen over delen.
De verwachting is dat het gros van de kilometers met de XC90 binnen de bebouwde kom en soms op een 80km-weg gemaakt zullen worden. Daarnaast zullen we in het weekend met z’n zessen af en toe eens ergens heen rijden. Dus ik verwacht relatief weinig snelwegkilometers. Ik heb in m’n hoofd dat met de T8 er veel hybride gereden zal kunnen worden, nu ik van HGV lees dat je maar 45pk hebt als je puur elektrisch rijdt. Die had ik nog niet helder, dus dat is goed om te weten.
Als ik zo jullie overwegingen rond de V8 vs 2.5T lees, lees ik vooral de degelijkheid van de V8 terug. En dat de 2.5T voor ons soort kilometers aantrekkelijker zal zijn qua verbruik.
Moeilijk moeilijk moeilijk… Gelukkig heb ik nog even om de knoop door te hakken :)
Die 45PK zegt helemaal niets. Een elektromotor heeft een veel hoger koppel. Ik heb wel ervaring met een eerste generatie V60 D6. Die kwam op de elektromotor binnen de bebouwde kom goed mee (verassend snel zelfs). Sprintjes ga er er niet mee trekken, maar reken op de vlotheid van een gemiddelde auto.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Hoger koppel en direct beschikbaar
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

HGV schreef: 23.04.2022 - 08:40 ....Een t8 is echt compleet anders en interessant als je veel korte stukjes rijdt. Tot 80km/u is deze ook compleet electrisch te rijden, maar dan heb je iets van 45kp geloof ik... niet echt iets om met het verkeer mee te komen, ga je harder dan gaat er ook brandstof mee. Let wel op dat je brandstoftank dan wat kleiner is en de t8 10cm langer is... iets om zeker in de stad wel rekening mee te houden!
Paar kleine opmerkingen bij jou info: Een T8 is tot ca.130 km/uur volledig elektrisch te rijden (niet dat dat echt zinvol is voor de actieradius, maar dus echt wel meer dan 80). Optrekken in Pure gaat prima met het verkeer mee, je komt zeker niet te kort t.o.v. het overige verkeer en als je in Pure rijdt gaat de benzinemotor niet aan (tenzij je heel veel "gas" geeft. Ik rijd met mijn T8 ca. 30K per jaar, veel korte ritjes maar zeker ook lange stukken. Ik kom daarmee uit op en gemiddeld verbruik van ruim 1:18 met dagelijks laden aan de paal. Met een T8 van de eerste bouwjaren haal je zo'n 25-30 km puur elektrisch.
Echter voor de prijs van een T8 kun je 2x een V8 kopen, dus in die zin zijn de auto's niet te vergelijken.

En gek genoeg: mijn T8 is de meest betrouwbare én goedkoopste Volvo (per km) die ik tot nu toe gereden heb....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
vlovlo88
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 30.08.2018 - 16:15

https://link.marktplaats.nl/m1838616062 ... ialbuttons
Lijkt interessant en goed geprijst.
Voorheen :
340 DL Variomatic '86
S60 2.4 edition II' 07
S60R '07
V70 2.4 Ed. Sport' 07

Huidig:
740 TIC '87
XC90 2.5t Summum' 07
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

1 op 4.5 met een V8 is wel erg bruut. Ik haal met zeer gemengd woon-werk verkeer (paar km snelweg, wat 80 km weggetjes, binnen bebouwde kom en veel stoplichten) "netjes" 13.5 km/l. Dus circa 1 op 7.4. Lange afstanden haal je zo 1 op 10. Heb zelf ook nog een 2.5T met chip overwogen of de 3.2. Laatstgenoemde is nauwelijks zuiniger dan de V8 en een stuk langzamer.
Ik denk dat bij goed onderhoud beide (2.5T en V8) prima opties zijn, maar dat de V8 door zijn simpele techniek wat langer mee gaat. Staat wel een grote souplesse tegenover en lekker geluidje. En ik denk wat waardevaster, iedereen wil later een V8 ivm de youngtimer regeling.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Stijnd
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 22.08.2021 - 23:31

Ik heb vorig jaar september de sprong in het diepe gewaagd. Had al jaren een auto van de zaak waar ik maandelijks behoorlijk voor moest bijtellen. Had geen ervaring met Volvo. Mijn vrouw reed een kleinere stadsauto. Met een 3e kind op komst was het wenselijk een grotere auto voor de vrouw te kopen. Toen besloten de bijtelling te stoppen en dat geld te gebruiken voor een andere auto. Het is toen een xc90 t5 uit 2010 geworden met 190k op de klok. Volle auto met xenon, navi, rse en trekhaak. Auto had her en der wat parkeerschade en interieur had sterke gebruikerssporen. De auto reed lekker, had jaarlijks zijn beurten gehad en bijna allemaal bij 1 dealer. Daarnaast een zee van ruimte wat erg snel went.

Ik heb niet het idee dat de 2.5t tekort komt. Het is geen kanon maar dat hoeft ook niet. Bij het stoplicht is hij overigens wel erg snel weg. Pakt meteen lekker op. Verbruik is niet echt gunstig met gemiddeld 1 op 7. We doen veel korte stukken.

Ik heb nu zelf een aantal keer onder de auto gelegen en eraan gewerkt en ik moet zeggen dat er heel veel op zit wat allemaal kapot kan. En naar 12 jaar is het nieuwe er echt wel af, dit komt natuurlijk ook wel door de km stand van 190k. Ik ben er inmiddels ook wel achter dat niet alle garages verstand van dit soort auto's hebben. Volvo vida is gemakkelijk te downloaden en op een W7 pc te installeren, je hebt dan veel documentatie bij de hand die helpt bij het troubleshooten/fixen van items.

Wat ik tot nu toe aan de auto heb gedaan of laten doen.

- einddemper vervangen. Deze was slecht.
- tankklep slotmotor vervangen. Was defect.
- interieurset bij colourlock besteld en delen vh interieur bijgewerkt.
- 1 van de dvd schermen in de hoofdsteun vervangen omdat deze gekrast was.
- handremschoen laten vervangen, deze zat vast.
- interierpanelen rond pook vervangen ivm krassen en beschadigingen.
- leder rond pook vervangen. Had wat slijtageplekken.
- parkeersensor opnieuw laten vastzetten
- originele accu uit 2009 (!) vervangen voor een nieuwe
- meest recente dvd nav geïnstalleerd
- bluetooth module geplaatst
- thermostaat huis vervangen ivm kleine lekkage langs pakking
- beurt en apk, brandstoffilter, automaatbak spoeling
- volvo side steps geplaatst
- originele kofferbakmatten geplaatst
- stekkers van signaaldraden portieren losgehaald en contacten gereinigd ivm uitvallende speakers op laag volume. Is opgelost daarmee.
- olievuldop vervangen ivm blacksludge koek.
- tankdop vervangen ivm kunststof verwering
- bouten kunststof kap bovenop motorblok vervangen ivm corrosie.
- rubber turbodrukslangen vervangen ivm opzwelling door olie dat vermoedelijk een beetje uit de turbo lekt.
- banden laten balanceren ivm trillen op hoge snelheid en hoge bandenspanning.

Wat nog moet gebeuren
- kleine parkeerschades laten verwijderen
- afneembare trekhaak los proberen te maken, al wat kruipolie op gespoten.
- slijtage vh stuurleder wegwerken met colourlock
- interieur panelen b pilaar vervangen. Stof is op sommige plekken lelijk (bolletjes erop).
- ramen laten tinten of pasklare zonwering (dat laatste is wel wat chiquer)
- ik zie dat rubbers rondom en bij de portieren bovenaan op sommige stukken slecht zijn. Maar dit is erg kostbaar om te herstellen denk ik.
- 1 vd autosleutels is wat versleten. Misschien vervangen.

Al met al nog veel te doen. Ik moet zeggen dat ik dan ook misschien wel kritisch ben. Als ik een rammeltje hoor wil ik graag weten waar het vandaan komt. Daarnaast houd ik van origineel en wil de auto niet verpauperen.

Mijn advies aan de topic starter: laat een aankoopkeuring doen door een specialist en neem als het kan 2mnd volledige garantie.
Hans Pans
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 29.03.2009 - 11:57

Nou, dat is een flinke lijst van dingen die je al opgepakt hebt Stijn!
Wat betreft jouw advies (aankoopkeuring en 2 maanden garantie); sinds ik helemaal ben leeg gelopen op een maandagochtend-Volkswagen Passat, heb ik besloten nooit meer een auto zonder garantie of aankoopkeuring te kopen. Al had ik destijds ook een aankoopkeuring laten doen bij een officiële VW-dealer, waar geen aandachtspunten uit naar voren kwamen. Om vervolgens een week later stil te vallen op de snelweg, met een maandenlange zoektocht naar de oorzaak (en bijbehorend kostenplaatje) als gevolg. Dus aankoopkeuring is geen garantie blijkt helaas… Garantie is voor mij dus een must.

Gisteren heb ik de stoute schoenen aangetrokken; ik heb een proefrit gemaakt met een t8 Inscription uit 2016. Wat een geweldige bak zeg. De investering bij aankoop is natuurlijk aanzienlijk hoger voor een t8 dan voor een 2.5t of V8, maar ik vraag me af hoe de vergelijking qua maandelijkse lasten (brandstof, onderhoud, verzekering) uitvallen. Qua onderhoudskosten vind ik het nog wat lastig inschatten hoe deze zullen zijn, voor een 2.5t en een t8. In mijn hoofd is een 2.5t natuurlijk aanzienlijk ouder, waardoor ik meer onderhoud verwacht. Tegelijkertijd is een t8 veel complexer met alle technische snufjes, waarmee hij wellicht ook juist kwetsbaarder is en je sneller op kosten gejaagd wordt. Hoe zien jullie deze afweging qua verwachte onderhoudskosten?

De 2.5t die vlovlo noemt ziet er mooi uit op de foto moet ik zeggen en inderdaad voor een mooie prijs, maar ik vind de kilometerstand (275k) spannend. Ik weet niet of dat terecht is?

Voor het gemak laat ik de kostenpost ‘afschrijving’ even buiten beschouwing. Dat is eigenlijk niet helemaal eerlijk natuurlijk, maar wanneer ik een t8 zou kopen, zou ik die kopen om ‘m helemaal ‘op’ te rijden.

Het financiële plaatje moet haalbaar zijn om een t8 te kopen natuurlijk, maar als het haalbaar zou zijn, dan neig ik toch steeds meer om daarvoor te gaan. Dit omdat we waarschijnlijk heel veel kleine stukjes met 4 kids gaan rijden, die ik het liefst full electric zou rijden, waarmee we de brandstofkosten (en het klimaat) toch aanzienlijk kunnen sparen.

Zoals jullie misschien lezen blijf ik twijfelen en in dilemma over wat wijs is. De financiële mogelijkheden voor aankoop van een t8 worden wellicht doorslaggevend; na het proefritje van gisteren ben ik qua onderbuikgevoel verkocht. Als het financieel kan (en verantwoord en verstandig is), neig ik ernaar om naar de t8 te bewegen. Wordt vervolgd… Dank weer voor jullie bijdragen!
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Hans: mijn ervaring (en dus niet representatief voor elke situatie). Ik heb een XC90 D5 gehad MY2007. Heerlijke auto waarvan ik nog steeds vind dat het een tijdloos model is en hij reed heerlijk. Echter kosten voor gebruik waren significant. Ik kwam gemiddeld uit op 10 ct/km aan onderhoud. Via een V60D6 rijd ik nu al weer twee jaar in een XC90T8 (MY2016). Ik snap dat je hier direct door verkocht bent, want wat een gave bak!
Ik heb de auto gekocht met 167 op de teller en inmiddels ben ik 60K verder. In die twee jaar heb ik 2x een beurt en 1x een rondje banden gehad. Verder heb ik de automaat preventief laten spoelen. Verder niets (alleen gisteren de WW erbij gehad omdat ik de stekker niet uit de auto leek te krijgen).
Totale kosten per km ca. 4 cent. Mijn goedkoopste Volvo tot nu toe! We laden aan huis en ook veel onderweg. Gemiddeld verbruik 1:18, en met jou profiel is dat wel haalbaar, tenzij je continu gaat gassen. MRB is uit mijn hoofd 180 euro per kwartaal en ik heb de auto allrisk verzekerd voor 60 euro per maand. Afschrijving is wel interessant: wat gaan de prijzen (die de afgelopen 2 jaar omhoog geschoten zijn) doen als het chiptekort is opgelost?
Wat wel een groter risico is bij een T8, is de kans op hoge kosten voor dure componenten zoals je zelf ook al aangeeft. Deze hoge kosten moet je dus wel kunnen dragen ook na aanschaf. Evenzo goed moet je ook rekening houden met achterstallig onderhoud op een oudere XC90.
Sowieso zou ik alleen kiezen voor een volledig dealeronderhouden T8 ( keuze genoeg) en garantie is een persoonlijke afweging, maar snap ik in jou geval wel en is met een T8 ook wel verstandig als je op de max van je budget zit.
Succes met de afwegingen!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Hans Pans
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 29.03.2009 - 11:57

Dank weer voor jouw aanvullingen Gouwe!
Ik denk dat we goed op een lijn zitten qua afwegingen. De enige hobbel is de investering voor aankoop. We moeten kijken wat er binnen onze mogelijkheden zit qua aanschaf, waarbij we in beschouwing nemen dat we ook na aankoop nog tegen wat kosten kunnen aanlopen.
Goed, ik ga jullie niet meer lastigvallen met ons dilemma. Dat is nog puur een kwestie van budget en wikken en wegen.
Dank nogmaals voor jullie input allemaal!
volvo xc90 010
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
Locatie: vlaardingen

inmiddels de temperaturen wat gestegen, 80% in de stad en op de buitenweg max. 100 km/ uur met de 2500 cc gechipt naar 250 pk met 6 bak handgeschakeld 1 op 9,5 , klant van me met de 8 cijl. automaat rijdt nog steeds 1 op 4.5 in de stad en overweegt over te stappen naar ook 2500 cc en dan ook gechipt , bespaard gewoon 50% in de brandstofkosten . ik ben bang dat de brandstof gewoon de melkkoe van de regering is ! benzine niets duurder dan 10 jaar geleden , wel de accijns die enorm verhoogd zijn waar gaat het heen ? 3 euro per liter ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dan zou ik als jou klant was lekker voor de T8 gaan, dan verdubbelt de range per liter niet maar verviervoudigt deze, tel uit je winst :-).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Beurstel
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 13.10.2018 - 09:48

Wij hebben ook een XC90 2.5T uit 2004. Inmiddels bijna 80K mee gereden in bijna 3 jaar, dus mag wel zeggen dat we ook over enige ervaring beschikken m.b.t. betrouwbaarheid. Helaas moet de auto waar niks aan kapot kan nog geboren worden en de 2.5T is dat natuurlijk ook niet. De vervanging van het stuurhuis was bij ons de duurste operatie, met de revisie van de Haldex als goede tweede (volgens mij zonder succes gedaan bovendien) en zo was er links en rechts nog wel eens wat. Dat is trouwens allemaal niet motorisch gebonden en behalve dat de 2.5T hard ronkt aan de binnenkant (ik mis de Volvoroffel daar) en het geheel niet heel verfijnd overkomt, doet die motor het verder uitstekend. Mag ook nog wel eens aan de bak met een 2 ton zware aanhanger en ook dan voldoet hij (is zelfs een zeer fijne caravantrekker, op de draaicirkel van een olietanker na). Al met al zijn we zeker niet ongelukkig met de Volvo, omdat het ook als familieauto gewoon een erg nuttige wagen is en altijd doet wat ie moet doen.
Ik had juist begrepen dat het verbruik van de V8 en de 2.5T elkaar weinig ontloopt, zeker niet op de snelweg. En aangezien wij voornamelijk snelweg rijden is een V8 bij ons nog steeds in beeld als opvolger. Maar lees hier dat de verschillen qua verbruik kennelijk toch groot zijn, mocht je daarvan schrikken zou ik zeker die 2.5T nemen.
Van de 3.2 destijds bewust afgezien, vanwege de kwetsbaarheid van de 4traps versnellingsbak. Nog weinig over gelezen hierboven.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Beurstel schreef: 06.06.2022 - 23:54 Van de 3.2 destijds bewust afgezien, vanwege de kwetsbaarheid van de 4traps versnellingsbak. Nog weinig over gelezen hierboven.
De 3.2 6 cilinder van na de facelift heeft gewoon een 5 traps geartronic, je verwart hier de oude T6 van de eerste generatie, die had inderdaad een 4 traps GM bak en die schijnt het vermogen niet echt aan te kunnen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
0000vt
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 06.09.2021 - 17:06

volvo xc90 010 schreef: 25.05.2022 - 14:56 inmiddels de temperaturen wat gestegen, 80% in de stad en op de buitenweg max. 100 km/ uur met de 2500 cc gechipt naar 250 pk met 6 bak handgeschakeld 1 op 9,5 , klant van me met de 8 cijl. automaat rijdt nog steeds 1 op 4.5 in de stad en overweegt over te stappen naar ook 2500 cc en dan ook gechipt , bespaard gewoon 50% in de brandstofkosten . ik ben bang dat de brandstof gewoon de melkkoe van de regering is ! benzine niets duurder dan 10 jaar geleden , wel de accijns die enorm verhoogd zijn waar gaat het heen ? 3 euro per liter ?
Kan ik jou aanraden om de Spritmonitor app te gebruiken? Even de KM stand invullen en je liters en de app houdt allerlei statistieken bij over jouw verbruik. Scheelt weer bonnetjes en met de hand rekenen.
V60 D3 5 cyl R-Design 2011 325.000km+
Beurstel
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 13.10.2018 - 09:48

Gouwe schreef: 07.06.2022 - 08:10 De 3.2 6 cilinder van na de facelift heeft gewoon een 5 traps geartronic, je verwart hier de oude T6 van de eerste generatie, die had inderdaad een 4 traps GM bak en die schijnt het vermogen niet echt aan te kunnen.
Aha dat wist ik niet, zojuist opgezocht op AW en zie dat vanaf '06 de 3.2 kennelijk een 6-traps (dus geen 5-traps?) heeft en niet meer de 4-traps. Als ik het juist heb paste de 5-trapsbak niet onder de motorkap van de 3.2 en werd dan maar een veel te gammele oude 4-traps gebruikt. In verband met YT-regeling zochten wij inderdaad toen een 1e generatie XC90 en viel de 3.2 om die reden af. Gelet op het genoemde budget van <15K zal overigens niet uit de laatste modeljaren worden geput, want ze zijn erg aan de prijs. (überhaupt vind ik de bedragen die men durft te vragen voor XC90's soms bizar) Dus toch reden om op te passen voor een van de eerste 3.2's in deze zoektocht.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”