Op de zoekfunctie kan ik het helaas niet vinden. Mijn vorige auto, een V70N D5 is destijds een preventieve oliedruk en carterventilatie herstel uitgevoerd. Er staat mij bij dat er veel problemen konden komen als je dit niet tijdig deed.
Nu zit even te denken (zeg maar Spaans benauwd ), maar mijn 2.8 T6 heeft nooit zo'n preventief herstel gehad. Ik heb de Volvo specialist er ook nooit over gehoord. Daar is hij nu 1x geweest voor een beurt en wat klein werk.
Is het zo dat dit voor de B6284T niet van toepassing is? (Ik hoop het, want ik weet nog dat het niet goedkoop was op de V70 ;-(
B6284T preventief oliedruk en carterventilatie herstel
- flevodirk
- 3rd Gear member
- Berichten: 476
- Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
- Locatie: Flevoland
Op de een of andere manier waren de oude 5 clinders er gevoelig voor, die pcv ellende. Ik heb er toen ook veel over gelezen en gehoord.
Mijn P2 S60 heb ik uiteindelijk paar keer een motorflush - air-intake cleaning (a 300 euro) gegeven en tussentijds/ regelmatig de onderdruk getest met de handschoen methode, die was telkens prima.
Mijn huidig 4 cilindertje schijnt er weer geen last van te hebben, ik heb geen kaas gegeten van de 2.8 T6. Dus durf er niks over te roepen. Als die ook in het buitenland is geleverd zou ik daar mijn licht opsteken. Die fora’s daar zijn vrij goed.
Mijn P2 S60 heb ik uiteindelijk paar keer een motorflush - air-intake cleaning (a 300 euro) gegeven en tussentijds/ regelmatig de onderdruk getest met de handschoen methode, die was telkens prima.
Mijn huidig 4 cilindertje schijnt er weer geen last van te hebben, ik heb geen kaas gegeten van de 2.8 T6. Dus durf er niks over te roepen. Als die ook in het buitenland is geleverd zou ik daar mijn licht opsteken. Die fora’s daar zijn vrij goed.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik:
Vorige auto-S60 verbruik
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik:
Vorige auto-S60 verbruik
- Mackan
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 27.03.2022 - 23:57
- Locatie: Fryslân
Super, bedankt voor de tip. Ga ik daar eens zoeken. Ik moet zeggen dat ik een aantal specialisten gebeld hebben, maar je merkt dat de 2.8 T6 (te) weinig voorkomend is. Tot nu niet iemand die duidelijkheid kon verschaffen.
"Volvo sabbatical"
'99 Volvo S80 2.8 T6 410k km
'06 Volvo V70 D5 720K
'03 Volvo V70 D5 625K
'98 Volvo V70 2.5 TDI 535K
'99 Volvo S80 2.8 T6 410k km
'06 Volvo V70 D5 720K
'03 Volvo V70 D5 625K
'98 Volvo V70 2.5 TDI 535K
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Deze 6 cilinder is in basis gewoon de 5 cilinder met een extra cilinder. Dus ook gewoon last van de carterventilatie die verstopt gaat zitten.
- Mackan
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 27.03.2022 - 23:57
- Locatie: Fryslân
Thnx. Ik heb vandaag efkes de test gedaan met de handschoen en heb inderdaad een kleine bovendruk. De handschoen wordt een beetje opgeblazen. Dus ook maar de garage gebeld voor een afspraak. Dat zal wel niet een goedkope fix zijn, maar wel noodzakelijk.The Mechanic schreef: ↑26.04.2022 - 14:14 Deze 6 cilinder is in basis gewoon de 5 cilinder met een extra cilinder. Dus ook gewoon last van de carterventilatie die verstopt gaat zitten.
"Volvo sabbatical"
'99 Volvo S80 2.8 T6 410k km
'06 Volvo V70 D5 720K
'03 Volvo V70 D5 625K
'98 Volvo V70 2.5 TDI 535K
'99 Volvo S80 2.8 T6 410k km
'06 Volvo V70 D5 720K
'03 Volvo V70 D5 625K
'98 Volvo V70 2.5 TDI 535K
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20666
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Helaas. Ter lering en vermaak: de 5-cilinders zijn feitelijk 6-motoren waarvan de laatste cilinder niet is meegegoten in de fabriek.The Mechanic schreef: ↑26.04.2022 - 14:14 Deze 6 cilinder is in basis gewoon de 5 cilinder met een extra cilinder. Dus ook gewoon last van de carterventilatie die verstopt gaat zitten.
Ergens eind 80-er jaren werd de 6-in-lijn gepresenteerd en gemonteerd in de eerste 960 in het jaar 1990. Die heette B6304F (of B6304G zonder katalysator) Benzine, 6 cilinder 3.0 liter, 4 klepper, F of G. Met de komst van de 850 werd dus de 6-cilinder genomen waarvan de laatste cilinder werd weggelaten. De rest van deze motorgeschiedenis is min of meer bekent.
Als ik het goed heb is deze 2,8 liter een iets verkleinde motor qua inhoud om de motor door dikkere zuigerwanden sterker te maken. Moest ook wel want met turbo ging het vermogen van 205 naar 285 pk en koppel van 267 naar 380 Nm.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- Mackan
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 27.03.2022 - 23:57
- Locatie: Fryslân
De 2.8 T6 heeft dubbele turbo's en 272 pk.
Maar met deze kilometerstand eigenlijk wel logisch dat er een beetje overdruk aanwezig is, lijkt mij.
Iemand anders vertelde mij vandaag dat deze 6 cylinders van nature al wat een overdruk hebben.
Maar ja of dat echt zo is? Geen idee.
De indicatie van de kosten is € 900,-. Met ook slangen carterventilatie en de olie afscheider.
Maar met deze kilometerstand eigenlijk wel logisch dat er een beetje overdruk aanwezig is, lijkt mij.
Iemand anders vertelde mij vandaag dat deze 6 cylinders van nature al wat een overdruk hebben.
Maar ja of dat echt zo is? Geen idee.
De indicatie van de kosten is € 900,-. Met ook slangen carterventilatie en de olie afscheider.
"Volvo sabbatical"
'99 Volvo S80 2.8 T6 410k km
'06 Volvo V70 D5 720K
'03 Volvo V70 D5 625K
'98 Volvo V70 2.5 TDI 535K
'99 Volvo S80 2.8 T6 410k km
'06 Volvo V70 D5 720K
'03 Volvo V70 D5 625K
'98 Volvo V70 2.5 TDI 535K