nieuwe accu type AGM zonder accuwater

Plaats reactie
volvo xc90 010
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
Locatie: vlaardingen

https://www.accudeal.nl/p/s5a08-bosch-7 ... 092s5a080/

na mijn laatste beurt bij de volvo specialist in Leidschendam kwamen ze met de melding dat mijn accu , heel oud is , misschien meer dan 10 jaar, en nog maar voor de helft capaciteit heeft.

er zijn verschillenden types accu

de loodaccu met accu water erin, en de AGM de GEL en de Litium accu zonder accu water erin.

De Bosch accu op de link boven is geen loodaccu maar een AGM accu , geheel onderhoudsvrij, en betere specificaties zelfs.

Zij er al meerdere Volvo rijders overgestapt van een LOOD naar een AGM of GEL accu ?

Verder lees is regelmatig dat na het monteren van een nieuwe accu dit aangeleerd moet worden in de software van de auto.

Vanwege totaal andere weerstand ed zou de laadspanning naar 15,5 volt kunnen gaan, ik vind dat een vreemd verhaal want een spanningsregelaar, regelt de spanning af op 14,4 Volt, wat heeft een nieuwe accu daarmee te maken ?

Stel ik monteer zelf die nieuwe AGM Bosch accu en meet zelf de laadspanning en die is gewoon 14.4 Volt heeft het dan nog nut om die nieuwe accu aan te leren bij de dealer ?? Of komen er nog meer "lijken uit de kast" na mont. van een nw. accu ??
HGV
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Dat heeft zeker nut! Het heeft namelijk te maken met de weerstand die de accu heeft en de software van de auto aangeeft. Als je de software niet aanpast kan het zijn dat je over een maand weer een nieuwe accu nodig hebt omdat je deze opblaast. Wat betreft de loodaccu, deze zou ik direct vervangen voor een onderhoudsvrije accu... scheelt je een hoop gedoe met accuzuur
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
volvo xc90 010
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
Locatie: vlaardingen

Beste HGV

bedankt voor je reactie, maar ook jij hebt het over een te hoge laadspanning waardoor je de accu kan opblazen.
als ik na de montage van de nieuwe accu de laadspanning check en die is netjes 14.4 Volt , heeft het dan nog steeds nut om dat aanleren in de software van de auto te doen ?
ik denk gezien de tarieven van de volvo dealer dat ik meer kwijt ben aan aanleren dan wat die hele nieuwe AGM accu kost vandaar.
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Je kan ook ff je BMS resetten voor de zekerheid. Dat doen ze in de Volvo garage ook -als het goed is- na het plaatsten van een nieuwe accu, alleen zij doen het met Vida natuurlijk..

Mijn V70 kreeg een nieuwe accu vlak na aankoop onder garantie. Ik heb het vermoeden dat het een snel-snel klusje was en dat er verder niets is de gedaan door de Volvo dealer. (Het wordt ook wel eens vergeten n.l.) Maar mijn auto en ik vermoed de jouwe ook heeft dus een BMS, een Battery Management System.

Dat niet aanpassen daarvan had wat gevolgen voor Volvo On Call (waar ik erg blij mee ben) de auto ging telkens na 2 dagen stilstand in “ standby”. in de Oncall app en ik kon dus geen “ opdrachten’ er meer heen sturen. Geen standkachel aanzetten, remote lock/unlock, etc.

Toen heb ik wat Google-Fu gedaan en zag op Youtube hoe je het BMS reset, n.l. door die connector even 20 sec los te hebben met een draaiende moter -dus hogere spanning-, 14,4V. Dat lostte het probleem op.
Nu kan ie gewoon 6-7 dagen stilstaan om dan alsnog in Standby te gaan, daar kan ik wel mee leven.

Wellicht heb je er wat aan. Dus ff Youtube kijken, dan naar je auto lopen en het grapje herhalen en klaar ben je op het gebied van je BMS in elk geval.
DJ
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 652
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

XC90 2005 heeft nog geen BMS.
HGV
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Als Volvo440special gelijk heeft dan hoef je niets te doen, maar bij het vervangen van een loodaccu naar een onderhoudsvrije accu kan het zijn dat er wat aanpassingen nodig zijn. Wellicht even langs de dealer om rond te vragen? Dat kost niets en levert je het gewenste antwoord in elk geval op. Mocht het nodig zijn en je weet dat, dan kun je altijd naar een specialist om dit voor je in te leren, of je koopt zelf een apparaatje... afhankelijk van wat je er in de toekomst nog voor gebruik van gaat maken. Misschien dat er zelfs wel een forumlid bij je in de buurt woont met een VIDA systeem...
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 652
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

In die tijd werd er gebruik gemaakt van LIN-bus voor het laadsysteem (dynamo wordt door de CEM aangestuurd adhv een aantal variabelen). BMS kwam een paar jaar later pas om de hoek. 😉

In principe is het een kwestie van de accu wisselen voor eentje van (ongeveer) dezelfde capaciteit. Belangrijk is ook om de voorschriften in acht te nemen. Dus oa. contact op stand II bij het weer aansluiten v/d nieuwe accu.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5563
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Eén groot verschil tussen loodaccu en AGM zit in het laadproces. Een AGM heeft een hogere laadspanning nodig.
Een loodaccu laad tussen de 13,8 V en 14,4 V. Dit is te laag om een AGM accu goed te kunnen laden.
In jou geval zal je waarschijnlijk eea moeten aanpassen aangezien deze geen BMS heeft.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
volvo xc90 010
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
Locatie: vlaardingen

Ik ga die AGM accu deze week monteren en controleer nauwkeurig de laadspanning dan , als die rond de 14.4 volt zit dan laat ik over 1 maand nog wel even weten of alles naar wens functioneert .
De laadspanning zomaar verhogen , dus van de fabrieksopgave afhalen vind ik te link gezien alle electronica in de auto
De accuboer zegt duizenden AGM accu al verkocht te hebben en nog nooit tegen een probleem aangelopen te zijn dat de accu niet goed oplaadt bij 14.4 volt

Volgens mij is de accu die de vorige eigenaar er ooit in heeft gezet beetje te groot, zie bijlage, die er nu in komt is stuk kleiner
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
RogerO
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 25.08.2008 - 21:39

Ik heb er zonder ook maar iets bij te stellen of aan te passen een 95 Ah AGM accu ingezet. Dat is inmiddels ongeveer 2,5 jaar geleden. Tot nu toe geen enkel probleem gehad. Dus ik denk dat je er gewoon een AGM accu in kunt plaatsen
XC90 V8 MY07 LPG
V40 2.0 MY98
volvo xc90 010
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
Locatie: vlaardingen

RogerO schreef: 25.04.2022 - 22:13 Ik heb er zonder ook maar iets bij te stellen of aan te passen een 95 Ah AGM accu ingezet. Dat is inmiddels ongeveer 2,5 jaar geleden. Tot nu toe geen enkel probleem gehad. Dus ik denk dat je er gewoon een AGM accu in kunt plaatsen
bedankt voor je info , de AGM accu heeft wat vertraging , komt eind deze week pas , ik ben ook benieuwd naar de laadspanning ! , is deze sterk afwijkend dan laat ik via de software de nieuwe accu aanleren .
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 652
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Nogmaals: Geen BMS= geen accu softwarematig inleren.
volvo xc90 010
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
Locatie: vlaardingen

Bedankt , en duidelijk nu , geen BMS betekent gewoon accu wissel en klaar. Het verhaal "in leren" nieuwe accu bij een XC90 uit 2005 is onzin verhaal.
volvo xc90 010
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
Locatie: vlaardingen

inmiddels rij ik 14 dagen rond met de droge cellen AGM ACCU , laadspanning nagemeten is 14.1 bij stationair draaien. Omdat de accu helemaal achterin staat en ik daar meet kan ik niet even gas geven.
maar alles werkt prima een AGM droge cellen accu kan probleemloos is een XC90 1e type
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 669
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Als je een ODB dongle hebt, heb je kans, dat de ECU op meerdere plekken de spanning (kan) me(e)ten.
Op Android gebruik ik de software Torque en die kan, real time, op verschillende plekken de spanning laten zien.
Dat heb ik de laatste tijd gebruikt om te zien, of het aan de dynamo lag of aan de accu, dat het start/stop systeem niet meer wilde werken (als het kan, zou ik het gelijk permanent uit laten zetten, dus zo rouwig was ik er niet om, dat het niet werkte).
Mijn V40 is nu net voorzien van zijn derde(!!) AGM accu in zijn bijna 6 jarige leven. Een grotere accu kan er niet in, volgens de dealer, ook vanwege dat vermaledijde SS systeem...
Maar de spanningen die Torque, tijdens de ritten aangaf, op diverse plekken (de dongle heeft ook de mogelijkheid om de spanning op de ODB-plug zelf te meten) gaf een gemiddelde aan van tussen de 14,1 V en de 14,8V. Misschien heb je iets aan die waardes en ODB dongel kost ook de prijs tegenwoordig niet meer. Ik heb zelf, ooit deze gekocht: https://www.aliexpress.com/item/32927702366.html
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”