180.000 km beurt, vervolgens problemen

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27508
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Nee helaas, je moet ook de sensor laten weten dat de olie is vervangen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

fredhead schreef: 11.04.2023 - 10:24 Nee helaas, je moet ook de sensor laten weten dat de olie is vervangen.
Maakt dat de sensor niet overbodig? :-) Nu ben ik ook wel benieuwd.
6 liter er uit, 6 liter er in.. Het olie peil moet praktische gelijk uitkomen.
Of wordt door de 'reset' een soort nieuwe baseline bepaald, waardoor hij na de actie altijd 100% vol zit? Ongeacht of je er iets meer of minder in hebt gedaan?
Motormanagement zal niet anders reageren met de andere olie toch?
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27508
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Volledig mee eens, maar om veiligheidsredenen willen ze toch graag de sensor gereset hebben.
Je zal niet de eerste en ook zeker niet de laatste zijn die denkt zonder olie in het blok te hebben weg te kunnen rijden.

Na een reset zal hij niet denken dat het carter volledig vol zit met bijvoorbeeld slechts een liter olie.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20626
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik vind het maar een vreemde ontwikkeling, zo zonder peilstok.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27508
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik zou er ook aan moeten wennen, gelukkig heeft het wagenpark hier allemaal nog wel zo'n ding.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Armoderos
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23.08.2018 - 10:15
Locatie: Enschede

Hmmm.. ik heb laatst ook zelf de olie vervangen thuis op de oprit. En niets gekalibreerd of wat.
Wel gewoon de juiste hoeveelheid olie er in en daarna (na dat de motor warm was) digitaal uitgelezen en het peil was gewoon prima.

Zelfde deed ik ook bij mijn vorige auto's. Peilstok is absoluut wel een gemis bij de V60 van nu.

Oh en mbt "specialist" ik heb ook een soortgelijk verhaal meegemaakt. Mij aangemeld voor een motorflush en oliebeurt bij een specialist nav een leuke aanbieding op het www.
Op de terugrit naar huis kreeg ik een brandend olielampje. Daarna bij MMST (wel een echte Volvo-specialist) geweest in Oldenzaal en na uitlezen stond er letterlijk "oliepeil te hoog" in het rapport van Vida. Goed half liter er uit gehaald en daarna was alles prima.

Heb de veroorzaakende "specialist" geïnformeerd en het antwoord was LIJKT ME WEL STERK terwijl ik het zwart op wit had. Ik ga geen namen noemen want het kan natuurlijk een incident zijn maar de stempel "specialist" kun je niet zomaar toe-eigenen lijkt mij.
S60 2.4d MY2004 Chiptuned 220.000km >>> 417.000km
XC70 D5 AWD MY2008 GT Chiptuned 269.000km >>> 332.000km
V60 D6 MY2013 200.271km >>>
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Wanneer er olie vervangen word moet de hoeveelheid olie er in die Volvo voorschrijft en daarna moet er met Vida de auto vertelt worden dat er, in mijn geval, 5.2liter is afgevuld.
Het digitale peil gaat dan op max en die zie ik gedurende de tijd teruglopen, vaak tijdens vakantie vraagt hij om een liter.
Zo schrijft Volvo het voor en ik zou niet zo snel naar iemand toe gaan voor onderhoud die dit niet weet of middels software kan aanpassen.
Er zijn ook specialisten die distributie riemen vervangen en koelvloeistof doen maar vervolgens niet weten dat het systeem van Volvo onder vacuüm gedaan moet worden.
Het resultaat is dan lucht in het systeem waardoor het blok warm loopt wat koppakkingen kapot maakt of gescheurde blokken geeft.
Die €400 besparing lijkt dan mooi maar een ruilblok kost meer wanneer hij stuk loopt omdat de onderhoudsman/vrouw niet weet wat de werkwijze is.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2788
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ik zal dit toch eens navragen bij mijn specialist. De enige oliebeurt tot nu toe bij mijn 2019 V60 heb ik ook zelf gedaan.
Kwestie van olie wisselen en onderhoudsmelding resetten.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”