Bonken? automaat na spoelen bij dealer.

myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Goeieavond,

Vorige week is de 6-bak van onze V60 D3 gereinigd / gespoeld bij de dealer.
Deze spoelen wel maar gebruiken geen reiniger,
Na 200-300 km rijden begint de bak beetje te bonken / lomp schakelen.
Toen we de auto haalde schakelde de auto fijner dan nu.
Ik heb wel eens gelezen her en der dat dit kan komen door dat de atf
de vervuiling oplost etc.
Hij gaat over 3 weken terug naar de dealer voor wat kleine garantie dingen maar ook gevraagd weer naar de bak te kijken.
Gaan binnenkort paar duizend km rijden met de caravan en wil het goed hebben.
Zijn er leden met zelfde ervaringen of monteurs die tips hebben.
Wil goed beslagen ten ijs komen.
Van D-->N-->R voel je niks.
Het is echt rijden, je voelt hem duidelijk schalen..
Weet niet in hoeverre je hem mag voelen schakelen ?

Alvast erg bedankt,

Groetjes Alexx
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27068
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Op z'n minst net zo soepel, zo niet soepeler als dat dit voor de spoeling ging.
Gebruikte olie maakt ook uit, ik zou proberen of ze binnen die 3 weken toch wel naar de bak willen kijken en zou dit verhaal ook voorleggen bij een automaten specialist.
Kan zijn dat men tijdens/na het afvullen de bak niet door z'n versnellingen heeft gehaald waardoor er nu te weinig olie in zit.
Hier op het forum gaat men bijvoorbeeld veel naar GS powerflush, die zou je eens een bericht kunnen doen als 2nd opinion.

Mijn ervaring met een automaat (zowel huidige auto als bij mijn laatste S60) is dat het schakelen gewoon vloeiend gaat en je voornamelijk aan de toerenteller merkt dat er geschakeld is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik heb ook geen goede ervaringen gehad met mijn dealer (daarmee wil ik niet zeggen dat een dealer het niet zou kunnen) en ben toen nadat ik mijn klacht kenbaar had gemaakt maar de chef werkplaats na een proefrit constateerde "alles OK" naar een specialist gegaan (in dit geval GS powerflush zoals Fredhead ook al aanhaalt). Conclusie: de reiniging is niet afdoende geweest, er zal nog heel veel vervuiling in. Uiteraard met mijn dealer de bevindingen daarna besproken en als tegemoetkoming de eerst volgende beurt geen factuur voor gehad en dat vond ik heel netjes, fouten maken mag maar hoe los je het op?
Ik vergelijk het maar met een medische situatie; naar wie ga je liever voor een operatie: de huisarts (een heel goed opgeleid iemand, maar meer generalist die als hij/zij een dergelijke operatie zou mogen uitvoeren dat hooguit enkele keren per jaar zou doen) of naar de specialist die elke dag deze gelijke gevallen ziet, diagnosticeert en de operatie uitvoert? Een automaat die na het spoelen beroerder schakelt dan daarvoor is niet goed gespoeld. Dat kan aan veel dingen liggen: geen reiniger, verkeerde olie, te weinig olie, te kort gespoeld, niet op de juiste olietemperatuur gespoeld, etc. Kortom, terug naar de dealer en als die er niets aan kan/wil doen dan naar de specialist.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Punt is dat ze pas over 3 weken plek hebben in de werkplaats en dat de garage 150km verderop zit.. toevallig stond daar een occasion die beviel.
Dus voor garantie kan ik niet ergens anders heen dan die dealer.

Door de week rijd ik met de werkbus, dus hij rijd in die komende 3 weken niet extreem veel.
Dat scheelt wel, kan wel even olie pijlen.
Heb aangegeven dat door de atf vuil los gekomen is en dat daar het schakelen vandaan komt.
Hun komen met andere dingen als, kan paar duizend km duren enzovoort..
Ik zo dan had hij niet toen we hem net haalde beter moeten schakelen en nu minder, dan moet het vanaf toen steeds beter gaan, ipv andersom.

Ik twijfel om nu al naar gery te gaan aangezien ik hun ook de kans moet geven..

Verder mochten er nog andere leden zijn met tips en ervaringen, altijd fijn.
Kan een andere met zelfde situatie ook weer informatie uit halen
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Je ziet wel vaker dat ze na een x aantal km ineens slecht gaan schakelen.

In verband met de garantie zou ik nu niet naar Gery gaan. De dealer gaat niet meer aan een bak zitten, waar een derde partij zich ook mee bemoeid heeft.
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Ik zit in dubio, gery even gesproken.. die zegt ( logisch ) opnieuw spoelen etc..
Anders loopt je bak aan puin!

Maar wil niet dat ik nu meer schade toebreng.. :(
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27068
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Je kan aan de dealer voorleggen dat je een specialist hebt gesproken en dat dat zijn advies is.
Desnoods laat je ze zelfs contact met elkaar opnemen.

Persoonlijk zou ik hem direct naar de specialist brengen, maar de dubio met garantie is natuurlijk wel een dingetje...
Heb al iets teveel goede dingen over Gery gehoord na foute conclusies van de dealer/garage over een bak die hij weer perfect werkend heeft gekregen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik mag aannemen dat de dealer gewoon de voorgeschreven olie heeft gebruikt, dat kwam bij mijn GT6 heel precies.
Uit mijn hoofd heeft de GT6 Minerale atf van Mobil nodig 3309, ik heb er 1x een full synthetische olie in gehad en dat gaf ook een raar schakelgedrag, veel slip bij optrekken, lockdown kwam er pas bij 2200rpm in ipv 1750 en bonken in de bak.
Ik heb de bak toen weer laten spoelen met 12 liter olie en af laten vullen met minerale olie en dat was toen weer perfect.
Heb 20000km terug de bak van de V90 ook laten doen samen met de diff olie op de achteras en die schakelt super strak, olie die uit de bak kwam was zwart en stonk als een malle na 100.000km
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Mmhh, mijn dealer in A'foort gebruikt wel reiniger er bij.
Heeft de bak V70xc '02 meermalen op verzoek preventief geflushed. Schakelde zeker niet minder; bleef gelijk.

En ja, ik kwam ooit met een bonkende bak als eerste in Uden terecht.
Men zei: slechte bak en binnen 5000km opnieuw flushen.
Ik eigenwijs met een heerlijk schakelende bak, toch op vakantie en wat gebeurde er?
Je raad het: in elkaar gedraaid.
Ruilbak via GS (kwam bij Rima vandaan); niet denderend / gewoon slecht en werd onder garantie hersteld: Nieuwe solenoïds.
En snel nog een keer of 3 geflushed.
Goed gedraaid daarna.
Als dankbericht aan de heren en dame (overigens later werd dat Elst, na een afsplitsing), hier op dit prettige, sociale en beleefde forum terecht gekomen.

De huidige XC40, die als tweedehands nog in de dealer-garantie zat, is laatst preventief gedaan in Nijverdal. Ook keurig!
En ja, ik heb gevraagd of de garantie niet verviel, als ik elders liet flushen. (tevens Haldex en iets daarachter nog ververst)

Zie 'links' in mijn onderschrift voor de verhalen..... en sterkte met je beslissingen. Ik zou het weten, wat te doen: nooit meer stilstaan na waarschuwing, met een caravan aan de haak.
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Dealer in Nijkerk (maar die flushen in Amersfoort) heeft mijn d3 gt6 ook geflushed: niks geen gebonk gewoon lekker soepel schakelen: was bij circa 130k
V60 d3 gt r-design (facelift)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

myalexx schreef: 25.05.2022 - 10:01 Ik zit in dubio, gery even gesproken.. die zegt ( logisch ) opnieuw spoelen etc..
Anders loopt je bak aan puin!

Maar wil niet dat ik nu meer schade toebreng.. :(
Ik vind het persoonlijk netjes als je de dealer de gelegenheid geeft om e.e.a. onder garantie te herstellen. Dat er iets niet goed is gegaan lijkt mij wel duidelijk.
Maar het verhaal dat hij steeds beter moet gaan schakelen na een paar duizend km is echt de grootste lariekoek en geeft niet echt vertrouwen.
Willen ze daar bij de dealer niet aan meewerken of is na de tweede keer nog niet opgelost, dan gewoon naar Uden en de pijn accepteren dat het je nu dubbel geld kost maar het wel goed gebeurt.
Succes en houd ons op de hoogte.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
NL-volvocruiser
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 28.09.2020 - 08:53

Ik ben vandaag tot tevredenheid bij TPR-Powerflush in Nieuwveen (bij Alphen aan de Rijn) geweest: net als bij GS (waar ik eerder ook wel was met mijn vorige Volvo) een bedrijf dat zich helemaal toelegt op spoelen, reinigen en verversen van de bak olie. Misschien wel dichterbij voor jou? Ik kon binnen een paar dagen terecht!
Volvo XC60 T6 awd MY09 Russian import
Volvo V70 D3 MY12 Limited Edition
Volvo 440 MY94 lpg aut

daarnaast MB811D 1989 reismobiel
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Heb niet stil gezeten vandaag, qua research.

Gegoogeld, dealer Nijkerk gebeld zie hierboven. Die zegt we spoelen al 10 jaar met reiniger en nooit kapotte bak gehad.
Toen een andere vestiging van mijn "garantie" dealer gebeld waarvan ik opgevangen had dat hun spoelen met reiniger... Dit bleek te kloppen.

Mijn dealer gebeld en uitgelegd dat ik het niet snap waarom hun zeggen dat door reiniger de bak stuk loopt en een andere vestiging van dezelfde (dealer naam) wel met reiniger spoelt..

Tevens aangegeven dat ik ook contact gehad heb met een automaat specialist.. gery dus, die zegt niet meer mee rijden tot je hier bent geweest anders maak je waarschijnlijk meer stuk.. ( terwijl het nu waarschijnlijk nog te redden is )

Dat ik dus niet 3 weken zonder auto wil zitten en of hij de bak mag spoelen.
Ik word vrijdag morgen terug gebeld.

Dealer gaf verder aan dat ik me absoluut niet druk moest maken, we lossen het gewoon op.
Blueone
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.12.2019 - 13:49

Probeer eens de olie te vervangen voor de originele olie, mijn bak schakelde na een tijdje ook slecht nadat ik in uden was geweest, daarna vervangen door de originele olie en het probleem was weg ook bij de 6bak automaat.
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Hij begint nu juist raar te toen 300km na spoelen bij dealer ( mag er vanuit gaan dat die Volvo olie gebruikt )

Jouw verhaal maakt het niet makkelijker haha
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

myalexx schreef: 25.05.2022 - 22:01 Hij begint nu juist raar te toen 300km na spoelen bij dealer ( mag er vanuit gaan dat die Volvo olie gebruikt )
Nee, dat mag je niet. Bij Broekhuis Groningen - waar ik hem heb laten spoelen - doen ze dat alleen op verzoek, tegen ca 100 euro meerprijs. Dus vraag na welke olie er is gebruikt.
Dat ze je proberen af te poeieren met 3 weken wachten, zegt meer dan genoeg met betrekking tot klantgerichtheid, professionaliteit en vakkennis.

Kortom: F-jes voetbal.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Nee, er is over 3 weken plek in de werkplaats.

Mag eerder langs komen voor korte check, alleen even 150km enkele reis met de kans dat ze niks gaan doen is niet erg handig.

Ze bellen me vrijdag morgen op na overleg met werkplaats.
Mijn belletje van vandaag heeft waarschijnlijk wel wat druk op de ketel gezet.

Verder lossen ze alle dingetjes netjes op, mbt bak vraag ik hier advies om goed beslagen ten ijs te komen 😃

Heb sowieso een afspraak bij gery staan voor een controle..
Mits de dealer met een beter alternatief komt.

Even ter info, ze hebben al aangeboden na reparatie de auto thuis te brengen 150km.. als service om mij niet onnodig elke keer vrij te laten nemen.. dus ze doen echt hun best..
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Blueone schreef: 25.05.2022 - 21:12 Probeer eens de olie te vervangen voor de originele olie, mijn bak schakelde na een tijdje ook slecht nadat ik in uden was geweest, daarna vervangen door de originele olie en het probleem was weg ook bij de 6bak automaat.
Het blijft een eeuwige discussie die olie :-). Mijn ervaring is precies andersom: eerst met originele minerale olie bij de dealer (stond er met mijn neus bovenop) en daarna bij Gery met vol syntheet. Eerste keer niet goed, tweede keer wel.
Mijn dealer spoelde maar heel kort, met koude bakolie. Toen ik de monteur daarover een vraag stelde was het "we doen het altijd zo en gaat altijd goed".
Mijn mening is dat het niet de olie is maar veel meer ligt aan het spoelproces én/of de staat van de bak. Als er al teveel slijtage is helpt spoelen mogelijk tijdelijk en als de vervuiling zo extreem is dan moet je misschien vaker dan 1x spoelen.

Terug naar het verhaal van de TS: mooi om te zien dat de dealer wel van goede wil is en het probleem voor je op wil lossen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Die eeuwige discussie blijft omdat de ene mate van vervuiling en de wijze van flushen (kort/lang/vaak etc) en ook nog het soort automaat,
steeds verschillend is.
Sommige bakken lopen al weer goed, na een 'simpele blik' er naar of vervanging van een onderdeel;
anderen zijn 'onspoelbaar', met wat dan ook voor soort 'vloeistoffen' en/of TLC.

Ik heb al wat verschillende ervaringen hier op dit forum voorbij zien komen......(en zelf gehad helaas)
Automaten en software (b)lijken wel de 'ernstigste' zaken aan een automobiel.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

mees schreef: 26.05.2022 - 09:47 Automaten en software (b)lijken wel de 'ernstigste' zaken aan een automobiel.
Nou, zuigerveren/olieschraapveren/EGR staan ook wel ergens in de Volvo malheur top 3.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”