Bonken? automaat na spoelen bij dealer.

myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Nog even met de dealer gesproken.
De spoeling word vergoed.
Ze gaven als reden dat de bak waarschijnlijk gewoon heel erg vervuild was ( nog nooit gespoeld geweest )
Waarna je dit na korte tijd kan krijgen..
Atf is erg olie oplossend, dus de nieuwe atf is eigenlijk als eerste spoel vloeistof gebruikt..

Afijn nu even rijden en kijken of het verbeterd.
Zo niet dan willen ze de auto terug voor herstel.
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Netjes van de dealer!
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Het ziet ernaar uit dat het goed gaat nu.
Binnenkort met de caravan de bergen in, ben benieuwd.
Ik vermoed dat de 1e flush niet / niet goed gedaan is.. gezien de bruine smurrie.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Mooi en zorg dat je met caravan de motor op toeren houdt voor voldoende koeling van motor en bak. En ik denk dat jou vermoeden juist is, na 400km ziet de olie er na een goed uitgevoerde flush niet zo uit. Wat was de conclusie van Gery eigenlijk?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Sowieso hield ik al ruim toeren met de vorige Volvo, das sowieso.

Volgens Gerrie is 2000rpm voldoende, ik neig naar iets meer toeren.
Over paar weken gaan we het ervaren met de "nieuwe" auto (V60)
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Tegen de 2500 is beter dan 2000 wat ik te laag vindt.

Eric
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

myalexx:
wat misschien een optie cq idee is om na de zomer rit met de caravan nog een keer langs te gaan bij GS Pwerflush en naar de olie te laten kijken. Komt de bakolie redelijk netjes schoon uit je bak in de glazen GS module en dan pomp je de olie terug en check is ok. Anders nogmaals spoelen..

Ik heb met zware tuning en D5 MY2005 elke 70.000km gespoeld en de eerste keer met 142.000km en zo door tot 527.000km. Vaak een caravan en zwaar spul er aan de haak en ik woon in de bergen. Nooit en nooit een tandje pijn gehad met de bak totdat deze ging slippen wegens ouderdom en ik verkocht heb.
Ik heb altijd met synthetische olie gespoeld van Kroon en is ervaringsgewijs goed verlopen tussen 2010 en 2022 dat ik de V70 D5 heb bereden van 120.000 tot en met 527.000.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Sander Peter
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 19.12.2008 - 22:00
Locatie: Steenwijk

Ik heb mijn v60 d3 8 speed vorige week laten flushen bij een kilometerstand van 95k. Ik was (op de snelheid van reageren na) altijd al tevreden over deze bak maar moet zeggen dat ik het verschil toch echt wel merk. Hij schakelt gewoon net nog wat mooier en je merkt op het toerental van de motor nu na, nu echt niet meer dat er geschakeld wordt. Echt een aanrader.
Volvo v40 18 bi-fuel
Volvo v50 1.6d kinetic met mobility pack
Volvo v70 2.5d automaat met leer, 16inch
Volvo v50 2.0d kinetic, handbak 6v, Parc Assist.
Volvo v50 2.0d edition 2 r-design, leer, afkoppelbare trekhaak, 17";
Volvo s60 d5 manual edition met rti navigatie, etc
Hyundai i30 en i40
Volvo s60 2010, d3 intro edition 17”
Volvo s40 2013, summum met business pack pro
Tijdje geen Volvo's
V60 D3 automaat met businesspack, lederen sportstoelen en losse extra's"
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Sander Peter schreef: 20.07.2022 - 12:02 Ik heb mijn v60 d3 8 speed vorige week laten flushen bij een kilometerstand van 95k. Ik was (op de snelheid van reageren na) altijd al tevreden over deze bak maar moet zeggen dat ik het verschil toch echt wel merk. Hij schakelt gewoon net nog wat mooier en je merkt op het toerental van de motor nu na, nu echt niet meer dat er geschakeld wordt. Echt een aanrader.
De d3 heeft een geartronic 6bak, dus die laatste 2 verzetjes van jouw voel je sowieso niet 😉
V60 d3 gt r-design (facelift)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Sander Peter heeft de nieuwste generatie V60 D3.
Met Aisin 8-bak...:)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Sander Peter
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 19.12.2008 - 22:00
Locatie: Steenwijk

klopt idd, 8sp...
Volvo v40 18 bi-fuel
Volvo v50 1.6d kinetic met mobility pack
Volvo v70 2.5d automaat met leer, 16inch
Volvo v50 2.0d kinetic, handbak 6v, Parc Assist.
Volvo v50 2.0d edition 2 r-design, leer, afkoppelbare trekhaak, 17";
Volvo s60 d5 manual edition met rti navigatie, etc
Hyundai i30 en i40
Volvo s60 2010, d3 intro edition 17”
Volvo s40 2013, summum met business pack pro
Tijdje geen Volvo's
V60 D3 automaat met businesspack, lederen sportstoelen en losse extra's"
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Of het nou aan het verhaal diesel met 6bak legt of aan de 6bak.. ( voorheen benzine met 5bak 2002 )

Ik kan er moeilijk aan wennen, snelweg gaat prima..
Met de caravan erachter ook geen rare dingen ervaren qua schakelen etc ( 99% handmatig )

Maar vind de bak wat ja lomp schakelen, het is natuurlijk geen dag.. de vorige auto schakelde ook wat gevoelig alleen had toch wel het idee met een recentere auto dat deze gevoeloos zouden schakelen :)

Het is iig niet zo dat je alleen de toerenteller ziet bewegen je voelt wel dat hij schakeld..
Als je sportiever rijd word het mijn inziens erger.

Is mijn verwachtingspatroon te hoog en of zijn deze bakken gewoon beetje lomp haha
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Het kan natuurlijk ook aan je beleving liggen en je verwachting rondom schakelen. Tja het zijn mogelijk niet de meest verfijnde uitvoeringen ooit maar ik heb zo nooit als lomp ervaren.

Misschien helpt het om de bak te "helpen" te schakelen als je de overgangen te lomp ervaart en je voet ietje beetje terug te nemen van het gaspedaal en daarmee schakelt de geartronic ook vaak op.
Misschien handig om teomschrijven wat en hoe je ervaart rondom het schakelen.? wat bedoel je met lomp...:)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Moest net met de auto even weg dus even opgelet.

Het probleem is dat het niet altijd hetzelfde is..
Vooral koud schakeld hij erg lomp / ruiger.

Ik vind het lastig omschrijven, het is voornamelijk de 1e paar gangen..

Vooral 1 <-----> 2 zijn het ergste

Het lijkt er ook op dat handmatig schakelen minder verfijnd gaat dan dat je hem zelf laat beslissen..

Het gevoel is beetje alsof iemand z'n koppeling laat schieten denk ik, ja hoe omschrijf je het 😄
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

MY Alex: ik heb draadje even terug gelezen en de foto gezien met de chocolade kleur olie die uit de bak kwam. Daarna is er nieuwe olie ingegaan. Ik heb dezelfde kleur in mn V70 gehad en heb daarna twee keer achter elkaar laten spoelen met 5000km ( ik reed toen 4500 per maand) daarna elke 70-75K verversen en daarna kwam er altijd mooie kleur olie uit.
Ik zweer bij de Kroon syntheet olie van GS Powerflush, heeft bij mijn V70 nooit gefaald en vijf keer in 11 jaar geflusht en de auto rijdt nu nog rond met 530.000 op de teller. Doe de groeten aan Gery ha ha

Ergo ik denk dat je bak nog niet schoon is...Laat gewoon kijken bij Gery is je olie mooi rood dan doe je dezelfde olie weer terug toch?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Bij koude motor is het volkomen normaal gedrag. De bak schakelt dan wat later om de motor zo snel mogelijk op temperatuur te laten komen. Doet mijn ZF bak in de BMW Z4 precies hetzelfde.
En als de bak al veel km's achter de kiezen heeft en nooit eerder is gespoeld gaat hij zeker niet meer als nieuw schakelen, slijtage is slijtage...
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”