Tunen op verbruik en automaat optimaliseren

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RdR
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08.01.2022 - 19:47

Goedendag allen,

Na al snel erg onder de indruk te zijn van mijn Volvo ben ik een beetje gewend aan het rijden ermee. Wat een fijne auto, daar hoop ik nog lang in te kunnen rijden!

Ik ben aan het nadenken over tuning. Niet voor de kracht, de D5 is al sterk genoeg. Ik zou graag het verbruik wat optimaliseren en de automaat, het zou mooi zijn als verbruik wat omlaag gaat en ik vind de schakelmomenten vrij traag verlopen, de pauze tussen gas en schakelen mag ook wel wat verkort worden. Dat gaat net niet lekker...Verbruik is nu gemiddeld 7,1 l/100km en bij snelweg ca. 6,8 L/100km

Nu zijn er een paar opties voor tuning:
Obbe
Rica
Polestar

Ik weet niet goed wat bij wie te verwachten... Iemand tips? of nog mooier, ervaringen?

Groet!
V90 Inscription D5 AWD uit 2017, gekocht met 73.000 km op de teller.

Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Als het je om de automaat blijven toch alleen Rica en Polestar over? Obbe kan toch niet het programma vd automaat/TCM veranderen?
Hij geeft op dit soort vragen altijd antwoord dat de auto anders gaat rijden/ de automaat anders gaat schakelen door de ECM tuning, maar echt de software van de TCM aanpassen kan hij niet tot dusver. (Correct me if I am wrong)

Blijven RIca en Polestar over. Ik ken Polestar niet, Rica wel, die heeft mijn automaat aangepast en het is heeeeeerlijk! Elke cent waard geweest.(Geen Polestar trouwens mogelijk voor mijn auto volgens de site)
Maar wie weet is Polestar hetzelfde? Wel begreep ik dat je daarvoor wel altijd 1 profiel moet kiezen bij de modernere Volvo’s oid.

Ook handig dat de aanpassingen bewaard blijven na een 2.0 update bij de dealer met PS. Maar heb ik weinig last van met mijn oudere V70, die heb ik vooraf helemaal laten bijwerken en kom voorlopig niet bij de dealer voor een beurt.

Ik heb natuurlijk een van de oudere generatie en die heeft geen profielen. Wel een super fijn schakelende geartronic!
Maar, erg zuinig is hij niet mijn T4 en ik zag dat andere T4 bezitters een lager verbruik hadden dan ik. Maar ik heb vrij veel fileverkeer en ga er ook mee boodschappen doen, dus lastig om dat super laag te krijgen, heb geen zware rechtervoet vind ik zelf.
Wellicht is de auto ook minder zuinig ook door het fijnere schakelprogramma, want dat was heel erg op ECO gericht, heel snel opschakelen naar het hoogste verzet; ook al reed je maar 50 km/u e.d. en dat is er allemaal uit. Nu schakelt ie zoals ik het zelf zou doen; vlot tussen de versnellingen en niet zo overdreven snel opschakelen.

Op advies van de chef heb ik het toch icm motortuning laten doen, ook al had ik niets tekort vond ik zelf en dat was een prima keuze, maar met de aanpassing van de GT was ik het meest blij.
Hier heb je dus mijn ervaring.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

flevodirk schreef: 05.06.2022 - 18:39 ......Wel begreep ik dat je daarvoor wel altijd 1 profiel moet kiezen bij de modernere Volvo’s oid.
Dirk, nee dat is niet zo. De Polestar optimalisatie geldt voor elke rijmodus. Wat er gebeurt is dat de modus "Dynamic" na de Polestar update "Polestar Engineered" wordt genaamd. Mogelijk dat daar de verwarring door wordt veroorzaakt.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Ah. is dat het.. Dank je Chris en sorry voor de verwarring :-)
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
RdR
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08.01.2022 - 19:47

Ik heb veel vertrouwen in Obbe ivm zijn lange, lange ervaring met Volvo. Van plan daar na afloop van garantietermijn de tuning te gaan doen en tegelijk een automaat powerflush bij zijn collega. Twee vliegen in 1 klap.

Wel ontstaat er online verwarring over automaat tuning. Obbe geeft aan dat er niet zoveel aan de (Aisin TG-81SC / AWF8Fxx) automaat te tunen is omdat deze adaptief/zelflerend is. Rica geeft aan dat ze de schakelpunten veranderen door tunen/remapping van de versnellingsbak software. Ook Volvo geeft aan dat schakelpunten geoptimaliseerd worden tezamen met upgrade motor tuning. Daarmee ontstaan twee verschillende gezichtspunten. Ik ben niet zo technisch dat ik daar een vinger achter kan krijgen en internet geeft tot nu toe ook geen oplossingen.

Wellicht is er iemand die daar meer uitleg over kan geven.
V90 Inscription D5 AWD uit 2017, gekocht met 73.000 km op de teller.

Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Het klopt dat de automaat zelflerend is, maar wanneer ik binnen enkele seconde na tuning een wereld van verschil merk in schakelgedrag geloof ik niet dat de automaat zo snel kan leren.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27068
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Standaard staan er schakelmomenten ingeprogrammeerd en die zullen Volvo en Rica aanpassen.
Daarnaast is de bak inderdaad zelflerend en kiest deze op de langere termijn andere momenten van overschakelen dan op de opgegeven momenten.
Wat ik veel lees over Rica en Polestar is dat de bak ook veel actiever terug schakelt en dan krijg je met het zelflerende ook niet voor elkaar en is weldegelijk een instelling die je moet doen in de software van de bak.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27004
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik heb goede ervaringen met de Polestar optimalisatie.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Dat activeren terugschakelen zorgt wel voor een hoger(0.2L) verbruik in stedelijk verkeer. Eenmaal de cruisecontrol geactiveerd is er geen verschil meer.
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Jelmer de Jong schreef: 12.06.2022 - 13:46 Eenmaal de cruisecontrol geactiveerd is er geen verschil meer.
Bedoel je knop "Cruise" indrukken of daadwerkelijk rijden op de cruise control?
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Rijden zonder het gaspedaal in te drukken. Zolang je hand(haha)matig gas geeft blijft de bak sneller terugschakelen of langer in een hogere versnelling hangen dan die af fabriek doet en dat zorgt voor een hoger verbruik. Rijdend met cruise control schakelt de bak zo snel mogelijk naar de hoogst mogelijke versnelling en blijft daar in hangen als vanouds.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Gewoon voor Obbe tuning gaan en ik citeer hier van zijn site:

CITAAT OBBE Tuning
Het tunen van de automaat:
Men kan in de software van de ECM (engine control module) wel vaak de torque limiters van de automaat aanpassen.
Door de limiters in de ECM aan te passen, veranderd het schakel gedrag van de automaat namelijk ook.
Bij sommige Engine Control Modules kan men zelfs per versnelling aangeven tot welke waarden deze mag gaan.
Wij hanteren geen aparte prijs voor het aanpassen van deze limiters.

einde citaat.

Obbe is een betrouwbare tuner zonder opsmuk en bla bla....
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Armoderos
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23.08.2018 - 10:15
Locatie: Enschede

Zelf heb ik een oudere auto dus weet niet hoe dat zit met de bak etc etc.

Maar mijn D6 uit 2013 is ook bij Obbe geweest en ik merk overduidelijk een ander schakelgedrag van mijn bak.
Mijn buurman die ook een D6 bezit heeft na een testrit bij mij dat hij ook naar Obbe gaat om de tuning toe te passen.

Obbe heeft mij (het was rustig op een doordeweeksedag) alles uitgelegd en laten zien wat hij doet. En ook de schakelmomenten worden idd aangepast zoals Bover hier boven vermeld.

Succes met je keuze en geniet van je auto....
S60 2.4d MY2004 Chiptuned 220.000km >>> 417.000km
XC70 D5 AWD MY2008 GT Chiptuned 269.000km >>> 332.000km
V60 D6 MY2013 200.271km >>>
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

IK meen overgens dat het adaptieve vermogen van de automaat gelieerd zou zijn aan de torque of koppel die het te verwerken krijgt. Als als dat zou kloppen dan verklaart dat de opmerking van Jelmer dat de automaat onmiddellijk ander schakelgedrag heeft na de tuning.
Ik ben over paar weken bij Obbe zal dan gelijk eens vragen.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
RdR
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08.01.2022 - 19:47

Bover schreef: 06.07.2022 - 08:46 IK meen overgens dat het adaptieve vermogen van de automaat gelieerd zou zijn aan de torque of koppel die het te verwerken krijgt. Als als dat zou kloppen dan verklaart dat de opmerking van Jelmer dat de automaat onmiddellijk ander schakelgedrag heeft na de tuning.
Ik ben over paar weken bij Obbe zal dan gelijk eens vragen.
Had je het er nog over gehad bij Obbe Bob?
V90 Inscription D5 AWD uit 2017, gekocht met 73.000 km op de teller.

Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
Gebruikersavatar
RdR
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08.01.2022 - 19:47

Armoderos schreef: 06.07.2022 - 08:38 Zelf heb ik een oudere auto dus weet niet hoe dat zit met de bak etc etc.

Maar mijn D6 uit 2013 is ook bij Obbe geweest en ik merk overduidelijk een ander schakelgedrag van mijn bak.
Mijn buurman die ook een D6 bezit heeft na een testrit bij mij dat hij ook naar Obbe gaat om de tuning toe te passen.

Obbe heeft mij (het was rustig op een doordeweeksedag) alles uitgelegd en laten zien wat hij doet. En ook de schakelmomenten worden idd aangepast zoals Bover hier boven vermeld.

Succes met je keuze en geniet van je auto....
Goed om te horen.
V90 Inscription D5 AWD uit 2017, gekocht met 73.000 km op de teller.

Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Yep, Je snapt dat Obbe een heel verhaal had maar dat krijg ik niet meer gereproduceerd, maar wat is blijven hangen is dat Obbe zegt dat de automaat zich automatisch aanpast op de torque simpelweg uitgedrukt. Mogelijk gold het verhaal voor mijn uitvoering...Ik denk als echt mogelijk was dat Obbe tuning dat zou aanbieden om de geartronic aan te passen zou ik denken....

De verhalen gaan dat er tuners zijn en adverteren die de automaat haar schakelgedrag kunnen actief kunnen aanpassen ...ik weet dat echt niet of dat kan..Ik heb een XC70 2012 MS 80 = 6 bak geartronic en die is na de tuning iniet veel anders gaan schakelen.
Bij mij vorige V70 6 bak 2006 geartronc ervoer ik wel een ander schakelgedrag....

Mijn huidige XC70 is laag in de toeren geprogrammeerd AF fabriek en hij schakelt erg snel omhoog, ik stuur rond de 1350-1500 toeren en soms lager als ik geen snelheid maak. Op de baan natuurlijk niet dan rij je gewoon 2000-2300 toeren...( Had van mij lager gemogen..)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Je hebt een pm!
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”