Pagina 1 van 1

BDU kapot binnen 3 jaar. Matige kwaliteit?

Geplaatst: 13.06.2022 - 11:31
door Nomad
Een paar weken geleden wilde mijn auto niet starten. Alles leek actief, maar bij het draaien van de startknop bleef in het display de melding staan: Controle, bezig met starten, om vervolgens dan ook niet te starten. De foutmelding die door Vida werd gegeven was de BECM. Na het wissen van de melding, wilde de auto ook weer starten. Maar omdat voor elke rit de foutmelding wissen niet zo handig is, is de auto door de verkopende partij opgehaald en kwam eruit dat de BECM de BDU aanstuurt en dat deze dus defect was. De BDU schakelt letterlijk de contacten af van de 400V accu als de auto stil staat ter beveiliging. Dit afschakelen dient binnen 1 seconde (100 ms) te gebeuren. Duurt deze actie door iets tragere contacten meer dan een seconde dan gaat de auto in foutmelding en kun je een sleepwagen bellen, want hij wil dan niet meer starten op hybride of benzine.
BDU is vervangen en probleem is opgelost. Maar ik vind dat zo'n cruciaal onderdeel van een auto toch echt wel langer mee moet gaan dan amper 3 jaar / 60k km.
Uiteraard bij Volvo geïnformeerd voor coulance, maar het is niet door een Volvo dealer vervangen, dus ze doen er niets mee. Gevalletje botte pech of heeft Volvo hier wel degelijk een aandeel in?

BDU kapot binnen 3 jaar. Matige kwaliteit?

Geplaatst: 13.06.2022 - 11:55
door Urbexpeditie
Erg teleurstellend.
Maar snap het punt van Volvo wel. Er heeft iemand aangezeten waarvan Volvo niet weet of die wel de juiste expertise heeft.
Lijkt mij dat je dan eerder verhaal moet halen bij het bedrijf dat de reparatie destijds heeft uitgevoerd.

BDU kapot binnen 3 jaar. Matige kwaliteit?

Geplaatst: 13.06.2022 - 12:17
door Nomad
Urbexpeditie schreef: 13.06.2022 - 11:55 Erg teleurstellend.
Maar snap het punt van Volvo wel. Er heeft iemand aangezeten waarvan Volvo niet weet of die wel de juiste expertise heeft.
Lijkt mij dat je dan eerder verhaal moet halen bij het bedrijf dat de reparatie destijds heeft uitgevoerd.
Dit antwoord had ik wel verwacht. De auto is buiten garantie en ik vind de regeling van Volvo niet heel klantvriendelijk. Ze doen dus alleen aan coulance als ze zelf de regie behouden en er een monteur op zetten die tegen het erg hoge werkplaatstarief aan werkt. Ik vraag ook niet om coulance voor uren. Ik heb een defect onderdeel wat een levensduur heeft van nog geen 3 jaar. Dat vind ik matige kwaliteit en Volvo mag best wel instaan voor hogere kwaliteit. Zeker omdat het een onderdeel is wat er bij een defect voor zorgt dat je afgesleept moet worden naar de garage. De garage die de reparatie heeft uitgevoerd heeft alles volgens de procedures gedaan in Vida. Ik ben heel tevreden over hoe dat opgelost is. Alleen ontevreden dat er ergens in China een fabriek staat waar men matige kwaliteit levert aan Volvo.

BDU kapot binnen 3 jaar. Matige kwaliteit?

Geplaatst: 13.06.2022 - 12:34
door raspaardje
Ik denk dat Volvo idd niets voor je gaat betekenen als je de dealer niet de kans hebt gegeven hier iets mee te doen (garantie resp. coulance).

BDU kapot binnen 3 jaar. Matige kwaliteit?

Geplaatst: 13.06.2022 - 13:05
door The Mechanic
Waarom niet eerst naar de dealer gegaan? De Volvo dealer had dit gewoon onder garantie vervangen, want de BDU zit in het accupakket en valt daardoor onder de 8 jaar accu garantie.

Nu hij al elders is gerepareerd zal Volvo er niets meer mee doen.

BDU kapot binnen 3 jaar. Matige kwaliteit?

Geplaatst: 13.06.2022 - 13:32
door Emmevi
Is de verkopende partij niet het (eerste) aanspreekpunt als je garantie of coulance claimt?
Zij zouden dan toch contact moeten opnemen met de importeur of merkdealer om verdere stappen te ondernemen, of overleggen alvorens zulke componenten te gaan vervangen?

BDU kapot binnen 3 jaar. Matige kwaliteit?

Geplaatst: 13.06.2022 - 13:36
door Nomad
The Mechanic schreef: 13.06.2022 - 13:05 Waarom niet eerst naar de dealer gegaan? De Volvo dealer had dit gewoon onder garantie vervangen, want de BDU zit in het accupakket en valt daardoor onder de 8 jaar accu garantie.

Nu hij al elders is gerepareerd zal Volvo er niets meer mee doen.
Auto is ook niet gekocht bij een Volvo dealer.

BDU kapot binnen 3 jaar. Matige kwaliteit?

Geplaatst: 13.06.2022 - 13:41
door wasbeer2006
Je actie om het ergens anders te laten vervangen en later terug te willen verhalen is natuurlijk niet echt handig.
Ik kan het me wel voorstellen om weer snel te kunnen rijden uiteraard. Maar dan is het een gevalletje uithuilen en door.

BDU kapot binnen 3 jaar. Matige kwaliteit?

Geplaatst: 13.06.2022 - 13:56
door Bart
Nomad schreef: 13.06.2022 - 13:36
The Mechanic schreef: 13.06.2022 - 13:05 Waarom niet eerst naar de dealer gegaan? De Volvo dealer had dit gewoon onder garantie vervangen, want de BDU zit in het accupakket en valt daardoor onder de 8 jaar accu garantie.

Nu hij al elders is gerepareerd zal Volvo er niets meer mee doen.
Auto is ook niet gekocht bij een Volvo dealer.
Maar wel met garantie?

BDU kapot binnen 3 jaar. Matige kwaliteit?

Geplaatst: 13.06.2022 - 14:05
door Urbexpeditie
In dit geval maakt garantie niet meer uit. Het is nl niet onder licentie van Volvo gerepareerd. Daarmee vervalt het recht op garantie.

BDU kapot binnen 3 jaar. Matige kwaliteit?

Geplaatst: 13.06.2022 - 14:24
door Bart
Daar heb je een punt, ik bedoelde echter of dat dit niet onder de garantie van de verkopende partij (die ook de reparatie heeft uitgevoerd) zou moeten vallen, zoals Emmevi ook aanhaalt. Heb je daar geen garantie afgesproken/gekregen, dan is het inderdaad balen van de kwaliteit van het onderdeel maar vervalt de claim richting Volvo.